;
coinex

مونتاژ خودروهای هیبریدی در کشور به زیرساخت خاصی نیاز ندارد!

استفاده از خودروی هیبرید به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند. البته براساس اطلاعات موجود مونتاژ خودروهای هیبریدی در کشور نیز به زیرساخت خاصی نیاز ندارد و امکان پذیر است.

بعد از اعلام تعرفه جدید واردات خودرو مشخص شد که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور نیز افزایش یافته است. اهمیت این مسئله تا جایی بود نمایندگان مجلس نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند. در صورتی که موضوع افزایش تعرفه خودروهای وارداتی با بررسی لایحه بودجه 97 تداخل نداشته باشد، این کاهش تعرفه به ‌زودی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش تکراتو و به نقل از اخبار خودرو، یک کارشناس خودروهای هیبرید در مورد این مدل خودروها و همچنین مونتاژ خودروهای هیبریدی در کشور سخن گفته است و اعلام نمود که این خودروها تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا مخصوصا در کلان شهرها دارند. البته مدتی است در مورد تاثیر واردات خودروهای هیبریدی در کاهش آلودگی هوا موضوعاتی مطرح می‌شود که نیاز به بررسی بهتری دارد.

بررسی دلایل افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی

با افزایش تعرفه خودروهای هیبرید تا چندین برابر، مسائلی در مورد علت این افزایش مطرح شد. یکی از این مسائل این بود که این خودروها تنها در هنگام خاموش یا روشن‌شدن از توان الکتریکی خود استفاده می‌کنند و واردات خودروهای هیبرید نه تنها تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد بلکه باعث ایجاد رانت برای عده‌ای خاص از افراد می‌شود.

موضوع تعرفه خودروهای هیبریدی وقتی در مجلس نیز مطرح شد، نمایندگان تاکید کردند که سیاست‌گذاری خودرویی باید در راستای کاهش آلودگی هوا باشد. آنها همچنین اعلام کردند که مونتاژ خودروهای هیبریدی به زیرساخت خاصی نیاز ندارد و تعرفه این خودروها نباید افزایش می‌یافت. یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اخیرا با اعمال ماده ۲۳۶ قانون آیین‏‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در ادامه امضای تعدادی از نمایندگان مجلس، موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو را به هیات رئیسه مجلس ارائه داد و هیات‌رئیسه نیز آن را به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع نمود.

آیا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی کاهش می‌یابد؟

لازم به ذکر است که موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو در کمیسیون، رای لازم را کسب کرد و اکنون فقط باید دوباره منتظر بود تا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح گردد. ملکی همچنین اعلام نمود که در صورت عدم تداخل این موضوع با بررسی لایحه بودجه ۹۷، این کاهش تعرفه به ‌زودی بررسی خواهد شد.

لازم به ذکر است که در این راستا به تازگی یکی از مقامات مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام نمود که احتمال تغییر تعرفه‌ها وجود ندارد.

آیا واقعا استفاده از خودروهای هیبریدی تاثیری در کاهش آلودگی هوا دارند؟

اکنون که اخبار و نظرات ضد و نقیض زیادی در مورد تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور وجود دارد، آیا واقعا این خودروها تاثیری در کاهش آلودگی هوا دارند؟

در پاسخ به این سوال یک کارشناس خودورهای هیبریدی اعلام نمود که استفاده از خودروهای هیبریدی وارداتی در مصرف سوخت تاثیر دارند. به گفته وی آن‌ها در مقایسه با سایر خودروها ۵۰ درصد کمتر بنزین مصرف می‌کنند. به گفته وی در بسیاری از اوقات موتور احتراق داخلی این خودروها خاموش است و فقط موتور الکتریکی آن‌ها کار می‌کند.

مهدی خرازان در مورد مونتاژ خودروهای هیبریدی اعلام نمود که ساختار این خودروها به گونه‌ای است که مصرف سوخت پایینی دارند. به گفته وی خودروهای هیبرید دو نوع سیستم قوای محرکه دارند، یک نوع آن احتراق داخلی است که با بنزین کار می‌کند و نوع دیگر آن موتور الکتریکی است.

به گفته وی در زمان‌هایی که نیاز به قدرت یا شتاب زیاد وجود داشته باشد، موتور احتراق داخلی که بنزینی است کار می‌کند اما زمانی که رانندگی در سطح شهر انجام می‌گیرد و نیاز به قدرت کمتری وجود دارد، موتور الکتریکی خودرو استفاده می‌شود و موتور بنزینی خاموش خواهد شد. وی تاکید نمود که در این مدل از خودروها، موتور الکتریکی فقط در زمان روشن و خاموش کردن استفاده نمی‌شود بلکه خودروی هیبرید به‌معنای وجود دو نوع سیستم قوای محرکه است.

وی در ادامه در مورد مونتاژ خودروهای هیبریدی در کشور سخن گفت و اعلام نمود که در کشور امکان تولید این خودروها به راحتی وجود دارد. وی ادامه داد که البته نه اینکه این خودروها را در داخل تولید کرد بلکه می‌توان آنها را مونتاژ نمود، یعنی بتوان امتیاز آن‌ها را از شرکت‌های خارجی دریافت کرد و آنها را در داخل مونتاز کرد که باعث ایجاد اشتغال نیز خواهد شد.

خرازان در ادامه صحبت‌ها خود در مورد نحوه مونتاژ خودروهای هیبریدی در کشور اعلام نمود که هیچ الزامی برای واردات این خودروها وجود ندارد بلکه بهتر است سیاست‌گذاری را به ‌سمت تولید آن‌ها برد و همزمان مونتاژ خودروهای هیبریدی را نیز در داخل کشور راه‌اندازی نمود. به گفته وی برای این امر هیچ زیرساخت ویژه و خاصی لازم نیست.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر