;
coinex

بررسی چالش‌های صنعت بازی ایران در اولین روز از اختتامیه جشنواره وب و موبایل؛ ۲۶ بهمن ۹۶

در اولین روز جشنواره وب و موبایل ایران، پنلی با عنوان بررسی چالش‌های صنعت بازی در کشور و با حضور تعدادی از نمایندگان شرکت‌های بازی سازی در نظر گرفته شده بود.

یکی دیگر از بخش‌های جالب روز اول جشنواره وب و موبایل ایران، بخش پنل بازی بود. در این پنل چالش‌های صنعت بازی در ایران مورد بحث قرار گرفت. تعدادی از نمایندگان شرکت‌های بازی سازی کشور نیز حضور داشتند و به بررسی چالش‌های مختلف این حوزه در کشور پرداختند.

بررسی چالش‌های صنعت بازی ایران در اولین روز جشنواره وب

بررسی چالش‌های صنعت بازی در اولین روز جشنواره وب و موبایل

این پنل با حضور آقای حسین مزروعی، مدیرعامل استودیو پاپاتا و شتاب‌دهنده آواگیمز، آقای امیرحسین فصیحی، مدیرعامل استودیو فن‌افزار و آقای علی نادعلیزاده، مدیرعامل استودیو تاد همراه بود.  در ادامه به بررسی این چالش‌های می‌پردازیم. با تکراتو همراه باشید!

آیا تمام بازی‌های تولیدی در کشور از کیفیت لازم برخوردار هستند؟

اولین موضوعی که در این پنل مورد بحث قرار گرفت، این بوده که رشد بازی‌های در ایران سریع شده است و تعداد افراد یا شرکت‌هایی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند افزایش یافته است. افراد حاضر در پاسخ به این سوال اعلام نمودند که تمام بازی‌های تولیدی از کیفیت لازم برخوردار نیستد. به گفته آنها بعضی از بازی‌ها که کیفیت لازم را دارند می‌توانند در صحنه باقی بمانند اما سایر بازی‌ها خیلی زود از صحنه حذف می‌گردند.

آیا شرایط برای ورود همه افراد به صنعت بازی یکسان است؟

به گفته نمایندگان، ورود به بازار برای افراد جدید سخت است، زیرا در ایران در مورد صنعت گیم آگاهی کافی وجود ندارد و در ابتدا برای ورود افراد باید آگاهی لازم را داشته باشند. آنها همچنین اعلام نمودند که برای شناخته شدن، تبلیغات لازم است، که تبلیغات نیز هزینه بر است، این بازار نیاز به چابک بودن دارد، محصول تولیدی باید ویژگی‌های بسیار خوبی داشته باشد تا مورد توجه قرار گیرد. بازی باید خلاقیت داشته باشد تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بررسی چالش‌های صنعت بازی

به گفته این نمایندگان صنعت بازی در کشور با چالش‌های زیادی روبه رو است. یکی از این چالش‌ها طولانی شدن پروسه تولید بازی است. یعنی ممکن است در طول تولید یک بازی مشکلاتی پیش آید که باعث شود زمان لازم برای تولید بازی افزایش یابد. مدیریت صحیح نیز، یک موضوع مهم دیگر است که در کشور زیاد مورد توجه قرار نگرفته است. هزینه بر بودن تبلیغات نیز می‌تواند یکی دیگر از این چالش‌ها باشد.

بازی‌های ایرانی در رقابت با بازی‌های خارجی با چه چالش‌هایی رو به رو هستند؟

نمایندگان شرکت‌های بازی سازی در پاسخ به این سوال اعلام نمودن که صنعت بازی سازی کشور، یک صنعت جوان است و در این زمینه در مقایسه با مارکت خارجی دارای مشکلاتی است. که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • نبود تجربه کافی در صنعت بازی سازی در کشور نسبت به کشورهای خارجی
  • نبود بودجه کافی
  • سخت و پرچالش بودن مدیریت برنامه نویسان
  • وجود محدودیت‌هایی در ایران
  • وضعیت ارتباطی ایران با سایر کشورها
  • کیفیت پایین بازی‌های ایران در مقایسه با بازی‌های خارجی

بررسی چالش‌های تولید بازی در ایران

نمایندگان شرکت‌های بازی سازی به چالش‌های زیر در مورد تولید بازی در ایران اشاره کردند:

  • ایران آیین نامه تولید بازی ندارد!
  • قانون مربوط به صنعت بازی سازی در ایران شفاف نیست!

آنها همچنین در ادامه اعلام نمودند که گاها عمر بازی‌های ایرانی کوتاه است. آنها علت این امر را در مرحله اول، تولید بدون فکر بازی‌ها اعلام کردند و ادامه دادند که نبود خلاقیت نیز می‌تواند دلیل مهم دیگری برای این موضوع باشد.

آیا دریافت عوارض از بازی‌های خارجی به مارکت ایرانی کمک می‌کند؟

نمایندگان شرکت‌های بازی سازی در این مورد اعلام کردند که دریافت عوارض نمی‌تواند کمکی برای صنعت بازی سازی داخلی باشد. به گفته آنها وجود بازی خارجی در کشور باعث محدود شدن بازی ایرانی نمی‌شود بلکه باعث بزرگ شدن مارکت ایرانی خواهد شد و در این زمینه بهتر است جلوی کپی رایت گرفته شود.

چالش نیروی فنی در صنعت بازی چگونه است؟

به گفته آنها بیشتر مشکل در بخش مدیران میانی دیده می‌شود. آنها همچنین اعلام کردند که حتما لزومی بر وجود نیروی با تجربه نیست بلکه انگیزه مهم است و اگر افرادی وجود داشته باشند که از تجربه کافی برخوردار نباشند اما انگیزه داشته باشند بسیار مهم‌تر است. آنها همچنین در پایان به تلاش برای حل مشکلات مربوط به بازی‌های PC نیز اشاره کردند.

همزمان با اجرای این برنامه در سایر سالن‌ها نیز کارگاه‌هایی در حال برگزاری بودند.

.

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر