;
coinex

بررسی و مشخصات فنی هایما S5 توربو ؛ جدیدترین کراس‌اوور سال 97

هایما S5 توربو کراس اووری است جدید از شرکت ایران خودرو که قرار است به زودی و از سال 97 راهی بازار اتومبیل‌های شاسی بلند ایران گردد. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر مشخصات فنی و تجهیزات و قیمت این شبه شاسی بلند کوچک و ارزان‌قیمت شرکت چینی.

هایما (Haima)، یک شرکت خودرو سازی چینی است که از سال ۱۹۹۲ فعالیت خود را آغاز نموده است. این شرکت در ابتدا با نام “Hainan Mazda” و به عنوان تولید کننده محصولات مزدا در چین شروع به فعالیت نمود. این شراکت تا سال ۲۰۰۶ پایدار بود و پس از آن این شرکت به یکی از زیر مجموعه‌های گروه فاو (Faw Group) تبدیل شد. این شرکت در حال حاضر به تولید انواع خودرو در کلاس‌های مختلف بدنه مشغول است. طی دو سال گذشته، ایران خودرو نیز فعالیتی مشترک با این شرکت را آغاز نموده و دو خودرو هایما S۷ و هایما S۷ توربو، نتایج این همکاری هستند.

هایما اس ۵ توربو

پس از موفقیت نسبی هایما اس ۷ به دلیل ظاهر قابل قبول، کابین نسبتا مجهز با کیفیت در حد استاندارد و امکانات رفاهی و سرگرمی متناسب در کنار قیمت پایین نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومانی، ایران خودرو تصمیم به عرضه نمونه جدیدی از این شرکت در کلاس کراس اوور با نام هایما اس ۵ توربو زد. این خودرو در سال ۲۰۱۵ به بازارهای مختلفی مانند چین و آسیایی شرقی و جنوب شرقی شده و توانسته با تکیه بر مواردی مشابه با مدل S۷ توربو مانند طراحی ظاهری جذاب و پیشرانه‌های قدرتمند، به موفقیتی قابل قبول دست پیدا نماید و به یکی از پرفروش‌ ترین خودروهای اس‌ یو وی (SUV) سایز کوچک این شرکت تبدیل گردد.

هایما اس 5 توربو - هایما S5 توربو

با توجه به اینکه هایما S5 توربو هنوز به صورت عمده وارد بازار ایران نشده و امکان تست فنی و بررسی میدانی آن فراهم نگشته، به بررسی و مرور مشخصات آن در کشور فیلیپین خواهیم پرداخت.

نقاط قوت

  • طراحی داخلی و خارجی زیبا
  • کابین جادار
  • ساختار مقاوم، سبک و مطابق با اصول علم آئرودینامیک
  • موتور قدرتمند

نقاط ضعف

  • کمبود امکانات ایمنی و کمکی رانندگی مدرن

ابعاد

هایما S5 توربو طولی در حدود ۴.۳۵۸ میلی‌متر، پهنایی در حدود ۱.۸۲۳ میلی‌متر، ارتفاعی در حدود ۱.۶۳۰ میلی‌متر و فاصله دو محور عقب و جلویی برابر با ۲.۶۳۰ میلی‌متر دارد. این خودرو از ابعادی کوچک‌تر از برادر بزرگ خود، هایما S۷ برخوردار است. برای درک بهتری اندازه‌ها، می‌توان این خودرو را با نمونه‌هایی مانند داچیا داستر (یا رنو داستر) با طولی در حدود ۴.۳۴۰ میلی‌متر یا نیسان قشقایی نسل جدید با طولی در حدود ۴.۳۹۴ میلی‌متر مقایسه کرد.

به این ترتیب هایما اس ۵ توربو در مکانی مابین سانگ یانگ تیوولی (SsangYong Tivoli) با طولی در حدود ۴.۱۹۵ میلی‌متر و پژو ۲۰۰۸ با طولی برابر با ۴.۱۶۰ میلی‌متر و جک S۵ با طولی در حدود ۴.۴۷۵ میلی‌متر، هایما S۷ توربو با طولی در حدود ۴.۴۹۸ میلی‌متر و چری تیگو ۵ با طول ۴.۵۰۶ میلی‌متر قرار می‌گیرد. فاصله از سطح زمین نیز در حدود ۲۰۰ میلی‌متر بوده که هرچند رقمی پایین برای اطلاق لقب شاسی بلند است، اما توانایی عبور از دست اندازهای بسیار بلند موجود در خیابان و ناهمواری‌های موجود در جاده‌های خاکی را خواهد داشت. البته این رقم در صورت استفاده با ظرفیت کامل ۵ نفره تا ۱۶۰ میلی‌متر کاهش پیدا می‌کند.

طراحی ظاهری

از لحاظ نمای خارجی، هایما اس ۵ توربو با استفاده از خطوط تیز و زاویه دار، چراغ‌ های جلویی نسبتا بزرگ و کشیده و برجستگی های موجود در بدنه و مشابه با زبان طراحان ایتالیایی صنعت اتومیبل، ظاهری اسپرت و عضلانی به خود گرفته که آن را به نمونه‌های مناسب برای جوانان تبدیل خواهد کرد. استفاده از پوشش‌های تیره رنگ پلاستیکی در اطراف (سپر جلو، رکاب، سپر عقب) و باربند نیز تکمیل کننده حس اسپرت این خودرو خواهند بود.

هایما اس 5 توربو - هایما S5 توربو

فرم طراحی جلو پنجره شبیه به دهان کوسه بوده و نماد شرکت نیز با ابعاد و جاگذاری مناسب، جذابیتی کافی و متناسب با سطح قیمتی دارد. چراغ‌های روشنایی در روز LED نیز در بخش پایینی چراغ‌های اصلی و چراغ‌های مه شکن نیز در دو انتهای سپر قرار گرفته‌اند. در نمای کناری نیز استفاده از خطوط جانبی U شکل و خط سقف کوتاه، ظاهری متناسب با بخش جلویی را رقم زده‌اند.

اما بخش عقبی جذاب‌ ترین قسمت این خودرو به حساب می‌آید. چراغ‌های عقبی کشیده بوده و ظاهری شبیه با بال خفاش دارند. خطوط منحنی استفاده شده در بخش بالایی و پایینی چراغ‌ها نیز هماهنگ بوده و به همراه باله عقبی کوتاه نصب شده بر روی بخش انتهایی سقف و آنتن کوسه‌ای، علاوه بر زیباتر کردن خودرو، هماهنگی بیشتری را نیز با قوانین علم آئرودینامیک رقم زده و موجب کاهش ضریب پسا (یا درگ) می‌گردد.

در مجموع طراحی کلی بدنه را می‌توان نسبتا زیبا و جذاب قلمداد کرد و هایما S5 توربو را این لحاظ در مکانی هم سنگ با برادر بزرگ‌تر خود قرار داد که با جلب توجه عابران پیاده و به نمایش گذاشتن ظاهری متفاوت و غیر تکراری، تجربه‌ای مناسب و لذت بخش را برای راننده و سرنشینان رقم خواهد زد.

طراحی داخلی و کابین

کابین نسبتا جادار بوده و با استفاده از صندلی‌هایی نرم و راحت و فضای کافی برای محل قرار دادن پاها در کنار رنگ آمیزی زیبا و آرامش بخش داخلی، تجربه سواری قابل قبولی را حتی در سطوح ناهوار و مسیرهای پر از دست انداز برای سرنشینان رقم می‌زند.

هایما اس 5 توربو - هایما S5 توربو

فرم کلی طراحی داخلی سیال و با الهام از بال های در هنگام پرواز پرندگان است. داشبورد تخت بوده و در بخش میانی، صفحه نمایش اصلی قرار گرفته است. خروجی‌ها و ابزار کنترلی سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی نیز در بخش پایینی این صفحه نمایش قرار گرفته و همگی با زوایایی نسبتا کم، تداعی کننده بال پرندگان هستند. مواد اولیه استفاده در ساخت نیز هرچند مرغوبیت نمونه‌های آلمانی و ژاپنی را ندارند، اما کیفیت بالایی به نسبت قیمت داشته و حتی در برخی قسمت‌ها از پلاستیک مشکی براق یا Piano Black نیز سود می‌برند.

غربیلک فرمان هایما S5 توربو نیز چهار شاخه بوده و ابزار و ادوات کنترل سیستم‌های صوتی، تلفن و کنترل سرعت در دو نوار بالایی آن تعبیه شده‌اند. صفحه پشت آمپر نیز شامل دو بخش مدور لوله‌ای شکل بوده که به نمایش سرعت و دور موتور می‌پردازند. در بخش میانی این دو دایره نیز یک صفحه نمایش TFT قرار گرفته که به نمایش اطلاعات ضروری و اطلاعاتی خودرو اختصاص یافته است.

ضریب نفوذ صدا به کابین

کابین این خودرو، به دلیل استفاده از مواد جاذب صدای بسیار سبک وزن و عایق بندی مناسب، بسیار ساکت و آرام بوده و بر اساس اعلام شرکت سازنده، با صدایی در حدود ۴۰dB سکوتی در حد و اندازه‌های یک سالن تاتر را به ارمغان آورده و حتی در هنگام حرکت با سرعت بالا نیز سرنشینان می‌توانند به راحتی و با صدای آرام به گفتگو بپردازند.

فضای موجود برای محفظه بار

فضای محفظه بار در حدود ۳۲۰ لیتر بوده که رقمی قابل قبول برای یک کراس اوور کوچک به حساب می آید. در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، محیطی به ارتفاع ۷۳۰ میلی متر، ارتفاع ۱.۱۰۰ میلی متر و عمق ۸۷۰ میلی متر در اختیار قرار خواهد گرفت که توانایی حمل بارهایی بزرگ را به سرنشینان می‌دهد.

هایما اس 5 توربو - هایما S5 توربو

در مجمون کابین هایما S5 توربو را نیز مانند طراحی بدنه می‌توان زیبا و جذاب خواند و استفاده از رنگ‌های متنوع و براق و همچنین روکش‌های نارنجی رنگ صندلی‌ها، تکمیل کننده حس اسپرت و جوانانه بدنه خواهد بود.

موتور و پیشرانه

در بازارهای آسیای شرقی و جنوب شرقی، هایما اس ۵ توربو با دو پیشرانه به فروش می‌رسد. نمونه ارائه شده در کشور توسط ایران خودرو، با توجه به قدرت بالاتر و تجربه موفق استفاده از سیستم پرخوران ﴿توربوشارژر﴾ بر روی هایما S7 توربو، نمونه دوم است:

  1. موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی
  2. موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر

موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی

این پیشرانه، یک نمونه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری DOHC به همراه ۱۶ سوپاپ و ‌سیستم‌های VVT (زمان بندی متغیر سوپاپ ها) و VIS (سیستم تنفس متغیر) با حجم دقیق ۱.۵۹۱ سی سی بوده که توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۲۱ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۶۰ نیوتون متر در دور موتور ۴.۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

هایما اس 5 توربو - هایما S5 توربو

با استفاده از این پیشرانه، هایما S5 به زمانی در حدود ۱۵ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود ۱۶۵ کیلومتر در ساعت را دارد. مصرف سوخت نیز قابل قبول بوده و این خودرو ۱.۳ تنی توانایی پیمودن ۱۰۰ کیلومتر مسیر ترکیبی ﴿شهری و بزرگراهی﴾ را با نزدیک به ۷.۵ لیتر از باک ۶۰ لیتری خود دارد.

موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو

این پیشرانه، نمونه درنظر گرفته شده ایران خودرو برای بازار کشور بوده و از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری DOHC با ۱۶ سوپاپ و سیستم پاشش مستقیم سوخت تشکیل شده که با حجم دقیق ۱.۴۹۸ سی سی و بهره گیری از سیستم توربوشارژر، نیرویی قابل توجه و در حدود ۱۶۱ اسب بخار در دور موتور ۶.۰۰۰ دور دقیقه را تولید می‌کند. حداکثر گشتاور تولیدی نیز در حدود ۲۲۳ نیوتون متر بوده که با توجه به ماهیت سیستم‌های توربو، از دور موتور پایین ۱.۸۰۰ دور در دقیقه تا ۴.۰۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

نیروی تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد. هرچند کارایی کلی نسبتا نرم و قابل قبول است، اما با توجه به نحوه عملکرد این گونه از گیربکس‌ها و نا آشنایی رانندگان با طرز کار و همچنین ضربه در هنگام فشردن پدال گاز تا انتها (یا به اصطلاح تخت گاز)، به مدت زمانی کوتاه برای عادت کردن نیاز دارد.

عملکرد

این موتور، عملکردی بسیار بهتر از نمونه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی داشته و هایما S5 توربو به زمانی در حدود ۱۲ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون نیاز دارد. این خودرو توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی در حدود ۱۷۰ کیلومتر را داشته که هرچند در دنیای امروزی و خودروهای مدرن رقمی بسیار پایین به حساب می‌آید، اما با توجه به کلاس بدنه، قیمت و فلسفه وجودی در کنار وضعیت بسیار بد جاده‌ها، خندق‌های موجود، فرهنگ بسیار پایین رانندگی و نظارت نامناسب نیروهای پلیس، کافی به نظر می‌رسد.

هایما اس 5 توربو - هایما S5 توربو

مصرف سوخت نیز با توجه به ابعاد، قدرت و گشتاور موتور و تکنولوژی ساخت و همچنین وزن ۱.۴ تنی قابل قبول بوده و هایما اس ۵ توربو مصرف میانگینی در حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که با دلیل استفاده از سیستم توربوشارژر، سوخت مصرفی باید از عدد اکتان بالایی برخوردار بوده و در ایران مشابه با سایر مدل‌های استفاده کننده از موتورهای توربو، تنها مجاز به استفاده از بنزین سوپر خواهید بود.

ار لحاظ آلایندگی نیز بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت‌های کشورهای آسیای جنوب شرقی، این خودرو در حد استاندارد Euro۴ بوده که این مساله در پایگاه ایران خودرو بنا به دلایلی نامعلوم، Euro۵ عنوان شده است.

تجهیزات و امکانات رفاهی و سرگرمی

کابین نسبتا مناسب هایما S5 توربو مجهز سطح قابل قبولی از امکانات و تجهیزات رفاهی و سرگرمی است. از نمونه‌های موجود در این خودرو می‌ توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی رنگی
  • پورت‌های USB و AUX و کارت SD برای سیستم ناوبری ماهواره‌ای GPS
  • سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و DVD و فایل‌های MP۳ و رادیو با چهار بلندگوی مجزا و ۲ تویتر
  • اتصال به گوشی‌های تلفن همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث برای پاسخ به تلفن
  • قابلیت پخش فایل‌های صوتی از روی گوشی‌های تلفن همراه به وسیله بلوتوث (Stream)
  • شیشه بالابرهای الکتریکی در جلو و عقب
  • قفل مرکزی
  • ایموبیلایزر
  • کامپیوتر سفری (Trip Computer)
  • چراغ روشنایی در روز (Daytime Running Lights)
  • چراغ‌های مه شکن در دو بخش عقبی و جلویی
  • آیینه جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی و مجهز به گرم‌کن
  • روکش چرمی صندلی‌ها
  • غربیلک فرمان با روکش چرم
  • فرمان هیدرولیک
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نسل قدیم (Air Conditioning) با سامانه کنترل کیفیت هوای داخل کابین
  • صندلی‌ راننده با قبلیت تنظیم در ۶ جهت و سرنشین کناری در ۴ جهت به صورت الکتریکی
  • ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • سانروف الکتریکی
  • خروجی برق ۱۲ ولت
  • سیستم باز کردن در باک با ریموت
  • رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی
  • تایرهای سایز ۲۱۵/۶۰/۱۷
  • برف پاک کن شیشه عقب
  • کنسول میانی جلو و عقب
  • جا لیوانی جلو و عقب

تجهیزات و امکانات ایمنی

از لحاظ ایمنی، هایما S5 توربو نسبت به خودروهای ارزان‌ قیمت موجود در بازار ایران، از سطح متوسطی در زمینه امکانات ایمنی و کمکی رانندگی برخوردار است. از نمونه امکانات و ویژگی‌های این خودرو می‌توان از موارد زیر یاد نمود:

  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم کمکی ترمز (BAS)
  • سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)
  • سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)
  • سیستم کنترل کشش (TCS)
  • سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)
  • ۶ عدد کیسه هوای ایمنی (۲ عدد جلویی، ۲ عدد جانبی، ۲ عدد جانبی پرده ای)
  • پروفیل‌های تقویتی برای تصادفات رانندگی در بخش‌های جانبی و جلویی
  • کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای
  • اتصالات ISOFIX برای نصب صندلی‌های مخصوص کودک
  • قطع خودکار سوخت هنگام تصادف
  • باز شدن خودکار قفل درب ها هنگام تصادف
  • امکان خروج از صندوق هنگام تصادفات رانندگی

هایما اس 5 توربو - هایما S5 توربو

ابزارهای کمکی رانندگی

کمبود امکانات و تجهزات کمکی رانندگی، یکی از نقاط ضعف هایما S5 توربو بود که در ابتدا نیز به آن اشاره شد. از نمونه این تجهیزات می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • سنسورهای کمکی پارک در بخش عقبی خودرو (4 سنسور بر روی سپر عقبی)
  • لامپ‌های هالوژن برای چراغ‌های جلویی
  • دوربین ۳۶۰ نمای اطراف
  • دوربین کمکی دنده عقب

هایما اس 5 توربو - هایما S5 توربو

ایمنی

هایما S5 توربو از لحاظ ایمنی در صنعت مدرن خودروی امروز، سطحی متوسط داشته ولی وجود امکاناتی مانند سیستم‌های ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری، کنترل کشش، درهای تقویت شده و ۶ کیسه هوای ایمنی، پایه و استاندارد لازم برای اطلاق عبارت ایمن را به آن می‌دهد.

هایما اس 5 توربو - هایما S5 توربو

تیپ‌های مختلف

هایما S5 در حال حاضر در سه تیپ و دو پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری . ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو به فروش می‌رسد. این تیپ‌ها عبارتند از:

  1. Elite
  2. Noble
  3. Deluxe

تیپ Elite تنها از موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی استفاده کرده ولی دو تیپ بعدی با استفاده از موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو، عملکرد و توانایی بسیار بالاتری را نسبت به مدل پایه از خود به نمایش می گذارند.

قیمت در بازارهای جهانی

در حال حاضر، هایما S5 توربو با قیمتی در حدود 70.000 یوان تا 100.000 یوان (مابین 110 میلیون تومان تا 180 میلیون تومان) بسته به تیپ و سطح تجهیزات به فروش می‌رسد. در بازارهای کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز مجهزترین مدل این خودرو قیمتی در حدود 150 میلیون تومان دارد.

هایما اس 5 توربو - هایما S5 توربو

قیمت هایما S5 توربو در ایران

با توجه به پیشرانه و تجهیزات اعلام شده، هایما S5 توربو در نظر گرفته شده برای بازار ایران، بالاترین تیپ موجود برای این خودرو بوده که قیمتی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان دارد. بر اساس اطلاعات موجود قیمت کارخانه‌ای این خودرو در حدود 98 میلیون تومان و قیمت بازار در حدود 182 میلیون تومان بوده که با توجه به وضعیت اسفناک پول ملی رقمی قابل قبول برای خودرویی با این ابعاد و امکانات و توانایی پیشرانه به حساب می‌آید.

رقبا در بازار ایران

از رقبای اصلی و هم کلاس هایما S5 توربو در بازار ایران می‌توان به نمونه‌های فهرست زیر اشاره کرد:

  • پژو ۲۰۰۸ با قیمتی در حدود 200 میلیون تومان
  • سانگ یانگ تیوولی با قیمتی در حدود 200 میلیون تومان
  • جک S۵ با قیمتی در حدود 155 میلیون تومان
  • هایما S۷ توربو با قیمتی در حدود 151 میلیون تومان
  • بی وای دی (BYD) مدل S۶ با قیمتی در حدود 177 میلیون تومان
  • چری تیگو ۵ با قیمتی در حدود 178 میلیون تومان

سخن آخر

هایما S5 توربو هنوز به صورت عمده وارد خیابان‌های کشور نشده و به همین دلیل نمی‌توان در خصوص سطح امکانات و کیفیت قطعات استفاده شده در آن به قطعیت نظری داد ولی با توجه به کیفیت مواد استفاده شده برای ساخت کابین، احتمالا پس از چندی با صداهای اضافی در کابین روبرو خواهید شد. هرچند عرضه توسط خودروساز حکومتی مانند ایران خودرو، در نگاه اول نوید سهولت در خدمات و قطعات مصرفی را می‌دهد، اما با توجه به سابقه این شرکت در خدمات پس از فروش و لوازم یدکی با بدترین کیفیت ممکن، گارانتی موجود برای این خودرو نیز وضعیتی نا معلوم دارد.

البته استفاده از گیربکس اتوماتیک CVT و عدم تجربه و تخصص صنف تعمیرکاران محترم با این سیستم، هزینه‌های گرافی را در صورت خرابی بر عهده خریداران خواهد گذاشت. اما در مجموع، بر روی کاغذ، هایما S5 توربو هم از لحاظ طراحی ظاهری و هم از لحاظ کابین، قدرت پیشرانه و تجهیزات نمونه‌ای مناسب به نظر آمده که با توجه به قیمت نسبتا پایین و استقبال خریداران از خودروهای شاسی بلند سایز کوچک یا کراس اوور، نمونه‌ای مناسب به نظر می رسد.

اما باید این نکته را در نظر داشت که مشابه با تمامی کراس اوورهای ارزان قیمت موجود در بازار ایران، هایما S5 توربو نیز تنها ماکتی از یک خودروی شاسی بلند بوده و  نباید با تکیه بر شکل ظاهری، پا به مسیرهای خاکی و ناهموار گذاشت و پیشرانه موجود، توانایی بیرون کشیدن خودرو از چاله های مسیرهای بیابانی و کوهستانی را نداشته و به دلیل نبود سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ و ارتفاع کم، به هیچ عنوان نمونه ای مناسب برای ماجراجویی به حساب نمی آید.

در اولین فرصت و پس از ورود این خودرو به خیابان ها، به بررسی و مرور مشخصات و ویژگی های نمونه موجود در ایران -که احتمالا به سال 97 موکول می گردد- خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی هایما S5 توربو در یک نگاه

Elite Deluxe
کلاس بدنه کراس اوور کراس اوور
حجم موتور (لیتر) ۱.۶ ۱.۵
تعداد سیلندر ۴ ۴ توربو
قدرت موتور (اسب بخار) ۱۲۱ ۱۶۱
گشتاور (نیوتون متر) ۱۶۱ ۲۲۳
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
گیربکس ۶ دستی CVT اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت چرخ‌های جلو چرخ‌های جلو
مصرف سوخت  (شهر)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷.۵ ۸
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم) ۱۸۰ ۱۹۰
ظرفیت باک (لیتر.) ۶۰ ۶۰
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۵ ۱۲
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۶۵ ۱۷۰
طول ﴿میلیمتر﴾ ۴.۳۵۸ ۴.۳۵۸
پهنا ﴿میلیمتر﴾ 1.823 ۱.۸۲۳
ارتفاع ﴿میلیمتر﴾ ۱.۶۳۰ ۱.۶۳۰
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾ ۲.۶۳۰ ۲.۶۳۰
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾ 160 160
وزن ﴿کیلوگرم﴾ 1.3 1.4
ابعاد تایر (جلو) 215/60/17 215/60/17
ابعاد تایر (عقب) 215/60/17 215/60/17
حجم محفظه بار (لیتر.) ۳۲۰ ۳۲۰
ظرفیت سرنشین (نفر.) ۵ ۵
قیمت پایه (میلیون تومان) 110 180

گالری تصاویر هایما S5 توربو

بیشتر بخوانید:

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (13 نظر)

    سلام دوستان ماشین هایما s5 رو حدودا دو ماه است تحویل گرفتم حدود 3000 کیلومتر هم با این ماشین زیبا سفر کردم و کل مسافرت من در آذربایجان و مناطق کوهستانی و کوهای سبلان بود از گردنه حیران گرفته تا سردابه و قطور سویی و سرین و ارتفاعات آبشار دودوزن و غیر همه رابدون کوچکترین ضعفی مسافرت کردم و سفر با این خودرو بسیار دلنشین است فقط چون این خودرو هم اتومات هست هم توربو قلق خاص خودشو داره که یک سری از دوستان هنوز عادت نکردن من توصیه میکنم حتما ی سفر برید بعد نظر مبارکتون را بنویسید

    پاسخ

    مشکلی تو سربالایی نداشتین؟

    پاسخ

    سلام
    من تازه ۵روز های ما خریدم امروز هرچی استارت زدم روشن نمی شد یعنی برق پشت آمپر و سوئیچ نبود یعنی مشکلش چیه؟

    پاسخ

    باشه من گول نمیخورم ولی با 120 میلیون تو همین کلاس
    کدوم ماشین کره ای یا ژاپنی
    رو می تونم بخرم

    پاسخ

    1000 کیلومتر به سمت غرب و شمال غرب رانندگی کنید، هیوندای کونا مدل 2018 با قیمت در حدود 120.000 لیر و کیا اسپورتیج مدل 2018 با قیمت 130.000 لیر را می‌تونید تهیه کنید… مدل‌های 2 سال کارکرده هم حداقل 30% کمتر قیمت داره.

    پاسخ

    منظورتون کدوم استانهاست.الانم قیمتشون همینه؟

    پاسخ

    دقیقا کشورهای شمال غربی ایران مثلا ترکیه…

    پاسخ

    تا 2000 کیلومتر که من با این ماشین رفتم فوق العاده است.

    پاسخ

    سلام دوستان.
    من چهار ماه هست این ماشین را دارم.
    مزایا :
    از نظر شتاب فوق العاده هست کشش سربالایی عالیه. موتور گیربکس بسیار هماهنگ و قدرتمند البته باید کمی تجربه توربو سواری داشته باشید. رخ بسیار عالی و سواری تقریبا نرم. گیربکس هوشمند با نحوه رانندگی راننده. رانندگی لذت بخش. ترمز ها خوب. تعلیق عالی. کیلیس و استارت خوب.
    معایب:
    در برخی موارد ایرادهای مونتاژی . نبودن چراغ زیر دکمه بالابر شیشه . صدای زیاد فن کولر در دور بالا . مصرف بعد از 3000 کیلومتر کاهش یافته و نرمال میشود. روغن موتور نامناسب که از ایرانخودرو تامین می گردد. محل نامناسب نصب اینه . نداشتن سینی زیر موتور. جمع نشدن کامل اینه ها.

    در کل توصیه میکنم بخرید بینی و بین ا… ماشین بسیار خوبی در این رنج قیمت هست

    پاسخ

    هایما S5 بر خلاف ظاهر خوب و آپشن های زیاد و تبلیغاتی که ایران خودرو و دلالان ماشین بسیار ضعیف در کشش و سربالایی های تند می باشد و پر مصرف می باشد. اکثر خریداران این ماشین از خرید خود پشیمان هستن ولی بخاطر اینکه نقاط ضعف این ماشین باعث پایین آمدن قیمتش نشود و باعث ضرر آنها نگردد معایب این ماشین را لاپوشانی می کنند و بیشتر آنها به دلایلی اقدام به فروش ماشین کرده و اگر در گروه های تلگرامی که مالکان و …. این ماشین درست کردن سری بزنید می بینید که اکثرا از خرید خود راضی نیستن و معایب بسیاری را بیان می کنند.
    بهتر برای خرید این ماشین بیشتر تحقیق کنید و گول ظاهر و امکاناتش را نخورید، حتی اگر به نمایندگی های فروش هم یک سری بزنید اکثرا مدل هایما S7 را پیشنهاد می دهند و به همین خاطر خود شرکت ایران خودرو هم فعلا تولیدش را متوقف کرده. پس مراقب باشید دلالان قیمت های گزاف مانند 104 یا حتی 110 را که برای این ماشین در نظر گرفتن به شما ندازند چون واقعا این ارزش را ندارد.

    پاسخ

    دوست عزیز این ماشین هم مثل تمام اسباب بازیهای چینی فعلی، تو بازار خودرو بی کیفیته مدام اذیت میکنه هنوز 3000 کیلومتر نرفته همه جاش غیژ غیژ صدا میده ، از نظر فنی هم که دیگه همه میدونن و نیازی به شمردن عیبهاش نیست

    پاسخ

    به این نکته توجه کنید که ارزانترین کراس اوورها موجود در بازار جهانی مانند جیپ رنه گید، فیات 500 و نمونه‌هایی از این قبیل نیز در صورت ورود به ایران، قیمتی نزدیک به 2 برابر هایما S5 توربو خواهند داشت و برای کسانی که علاقه به استفاده از نمونه‌های با ارتفاع بیشتر دارند گزینه دیگری وجود ندارد. در نادرست بودن تصمیمات حکومت در خصوص اخذ مالیات از نمونه‌های غیر چینی نیز صحبتی نیست در غیر این صورت همین به قول شما اسباب بازی چینی نیز با قیمتی بیش از 170 میلیون تومان فروخته می شد و بسیاری نیز با خوشحالی اقدام به خرید آن می نمودند.
    ولی درنظر داشته باشید که یک کراس اوور با قیمت کمتر از 20.000 دلار را باید با نمونه های مشابه مقایسه کرد نه محصولات آلمانی. هایما S5 در بازار استرالیا نیز که یک کشور آزاد به حساب می آید حضور داشته و با رقمی در حدود 19.000 دلار در کنار هاوال H2 به رقابت با محصولات مزدا، هولدن و سوزوکی و رنو می‌پردازد. تولیدات چین نیز در حال حاضر به نسبت رقم پرداختی کیفیت قابل قبولی داشته ولی نمونه‌های موجود در ایران معمولا از مدل‌های فروش نرفته سال‌های قبل است. به عنوان مثال هایما S7 توربو موجود در ایران سال 2017 از خط تولید چین خارج شده و یک نمونه با فیس لیفت و موتور 4 سیلندر 188 اسب بخاری به جای آن تولید می‌گردد، ولی خودروسازان حکومتی که هنوز مزدا 3 و سراتو دهه قبل را به عنوان “خودروی لوکس” عرضه کرده و مشتریان نیز با افتخار نمونه‌هایی از آنها را خریداری می‌کنند، توانایی و یا علاقه همگامی با پیشرفت صنعت اتومبیل چین را ندارند.
    یک نکته دیگر را نیز باید در نظر داشت که در حال حاضر و پیرو سیاست‌های چین، تولید کنندگان اتومبیل این شرکت گذشته از همکاری با خودروسازان معتبر (برلیانس با ب ام و، هایما با مزدا و…) کارخانه‌های تولید اتومبیل اروپایی (ولوو سوئد: جیلی و ام جی انگلستان: سایک موتور و بورگوارد آلمان: فوتون) را نیز خریداری کرده و تولیدات همان شرکت‌ها را به کشور مبدا صادر می‌کنند و اتومبیل‌های چینی دیگر خودروهایی کاملا بی کیفیت و از رده خارج نیستند.

    پاسخ

    من این ماشبنو تحویل گرفتم.الان نزدیک به 3 ماهه استفاده میکنم
    من توبه کرده بودم ماشبن چینی بخرم ولی توبه شکستم و دوباره خریدم…و از خریدم راضیم
    واقعا ماشبن خوبیه…نرم به نسبت همه شاسی ها
    کم صدا…شتاب فوق العاده
    اگه اصولی رانندگی کنید و دنبال درگ نباشید ترکیبی حدود 7.5 میسوزونه
    اپشنهاش خوب
    عایق بندی خوب
    تو رنج قیمتی 100 بی رقیبه

    پاسخ