;
coinex

کلاهبرداری واردکنندگان خودروهای هیبریدی خبر ساز شد!

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، از کلاهبرداری واردکنندگان خودروهای هیبریدی سخن گفت و اعلام نمود که این واردکنندگان سر دولت را کلاه گذاشته‌اند!

به گزارش تکراتو و به نقل از ایران جیب، برخی از واردکنندگان خودروهای هیبریدی به کشور کلاهبرداری کرده‌اند. براساس اطلاعات موجود، این واردکنندگان خودرویی با صرفه‌جویی ٢٠ درصد را به جای خودروهایی با صرفه‌جویی ٨٠ درصد به کشور وارد کرده‌اند. البته بحث بر سر تعرفه واردات خودروهای هیبریدی در مجلس و نهادهای تصمیم‌ساز همچنان ادامه دارد و بسیاری از مسئولین در تلاشند تا بتوانند برای کاهش تعرفه‌ خودروهای هیبریدی کاری انجام دهند.

کلاهبرداری واردکنندگان خودروهای هیبریدی !

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، در مورد کلاهبرداری واردکنندگان خودروهای هیبریدی سخن گفت و اعلام نمود که برخی از واردکنندگان خودروهای هیبریدی سر دولت را کلاه گذاشته‌اند. وی در ادامه اضافه کرد که این واردکنندگان توانسته‌اند خودرویی با صرفه‌جویی ٢٠ درصد را به جای خودروهایی با صرفه‌جویی ٨٠ درصد به کشور وارد کنند. فربد زاوه کارشناس خودرو، تاکید کرد که گره‌زدن تکنولوژی با تعرفه، کار درستی نیست. به گفته وی دولت توان توضیح منظور خود را از این کار ندارد، زیرا دانش کافی درباره تکنولوژی در اختیار ندارد.

وی ادامه داد که دولت پیش از این برای کاهش آلایندگی‌ها و حفظ محیط زیست تعرفه چهار ‌درصدی را برای واردات خودروهای هیبریدی در نظر گرفته بود، اما در سال جاری به یکباره تصمیم گرفت تا تعرفه واردات این خودروها را به ۴۵ درصد افزایش دهد. یعنی به گفته وی این رقم نشان از رشد ١١‌ برابری یا هزار‌ درصدی برای واردات این دسته از خودروها دارد.

واکنش به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی

این اقدام دولت در مورد افزایش تعرفه خودروهای وارداتی واکنش‌های زیادی به همراه داشت. در ادامه بسیاری از نمایندگان مجلس و همچنین دستگاه‌های تصمیم‌ساز در تلاش بودند تا بتوانند تعرفه خودروهای هیبریدی را به روال قبل باز‌گردانند. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، درباره تعرفه واردات خودروهای هیبریدی اعلام نمود که دولت نباید این کار را انجام می‌داد. به گفته وی لازم بود تا در جهت توسعه فرهنگ استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی در کشور، تعرفه این قبیل خودروها پنج درصد در نظر گرفته می‌شد.

او در ادامه صحبت‌های خود از سوءاستفاده برخی واردکنندگان خودرو خبر داد و اعلام نمود که کلاهبرداری واردکنندگان خودروهای هیبریدی مشخص است. وی ادامه داد که بعضی از افرادی که در زمینه واردات خودرو فعالیت داشته‌اند، به جای واردات خودروهای هیبریدی با ۸۰ درصد صرفه‌جویی، خودروهای هیبریدی با ۲۰ درصد صرفه‌جویی وارد کرده‌اند. وی این امر را کلاهبرداری واردکنندگان خودروهای هیبریدی به کشور دانست.

نعمت‌زاده در ادامه تاکید کرد که دولت درباره وضع تعرفه جدید واردات خودروهای هیبریدی باید بیشتر دقت می‌کرد. وی ادامه داد که لازم بود دولت برای خودروهای هیبریدی با صرفه‌جویی مختلف، تعرفه‌های متفاوت و مرحله‌ای در نظر می‌گرفت.


بیشتر بخوانید : آیا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور کاهش خواهد یافت؟


اتصال تعرفه به تکنولوژی اشتباه است!

با وجود اینکه وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت از کلاهبرداری واردکنندگان خودروهای هیبریدی سخن گفت، اما فربد زاوه به‌ عنوان کارشناس خودرو این اظهارات را رد کرد. وی در این مورد اعلام نمود که بحث مصرف، آیین‌نامه مجزا دارد. به گفته این کارشناس، واردکنندگان وظیفه دارند تا برگه‌های اسقاط تحویل ن و بنابراین این مسئله ربطی به تعرفه ندارد. به گفته وی وصل‌کردن تعرفه به تکنولوژی در دوره آقای نعمت‌زاده اتفاق افتاده است و در آن زمان نیز چیزی در مورد اینکه تعرفه چهار ‌درصدی برای خودروهای هیبریدی پلاگین ( خودروی برقی دوگانه‌سوز ) بوده است یا هیبریدی معمولی، اعلام نشده است. وی تاکید نمود که فقط بحث هیبریدی اعلام شده و بنابراین موضوع کلاهبرداری واردکنندگان خودروهای هیبریدی درست نیست.

زاوه در ادامه صحبت‌های خود در مورد رد مسئله‌ی کلاهبرداری واردکنندگان خودروهای هیبریدی اعلام نمود که در شرایطی که مسئولین خود نمی‌دانستند چه می‌گویند، نمی‌توانند مردم را به کلاهبرداری متهم کنند. وی ادامه داد که این یک رویه‌ی غلط است و کل مشکلات و به‌ هم‌ ریختگی‌های امروز بازار خودروهای هیبریدی نیز به دلیل مدیریت‌های آقای نعمت‌زاده است. او اضافه کرد که، زمانی که بحث خودروهای هیبریدی‌ مطرح بوده است، به صورت علمی یا غیر علمی و با مطالعه یا بدون مطالعه، دولت تصمیم گرفته تا تعرفه واردات را پنج درصد کند و این مبنای درستی نیست.

برای واردات خودروهای هیبریدی تعامل با واردکنندگان ضروری است!

این کارشناس خودرو در ادامه صحبت‌های خود در مورد ورود خودروهای هیبریدی و برقی به کشور اعلام نمود  که دولت باید در ابتدا با واردکنندگان در تعامل باشد. وی ادامه داد که دولت باید در دوره‌ای، حداقل از درآمدهای خود صرف‌ نظر کند تا مردم ریسک‌پذیر شوند و بتوانند این مدل از خودروها را استفاده کنند. وی این مسئله را یک امر طبیعی دانست و اضافه کرد، این که بعد از پنج سال نظر مسئولین عوض شده است، بحث دیگری است.

وی تاکید نمود که دولت باید خود را از تکنولوژی دور کند و عملکرد و بازدهی را مورد بررسی و توجه قرار دهد. به گفته وی دولت سواد کافی برای تفسیر درست قوانینی که وضع می‌کند، ندارد، اما در صورتی که روی بازدهی و عدد خالص آلایندگی‌ها قوانین را تنظیم کند، این شبهات ایجاد نمی‌شود و قابلیت سوءاستفاده نیز از بین خواهد رفت.

به گفته زاوه دولت به عنوان مثال باید بگوید خودروهای زیر چهار لیتر از تعرفه معاف هستند، زیرا این یک عدد است و قابل اندازه‌گیری است اما وقتی می‌گوید تعرفه خودروهای هیبریدی، بحث ایجاد می‌شود و لازم است اشکال مختلف تکنولوژی مطرح گردند. زاوه ادامه داد که قانون‌گذار یا مجری قانون، به موضوع فناوری و تکنولوژی اشراف کامل نداشته است و این امر باعث ایجاد مشکلاتی شده است. به گفته وی قانون گذار بعد از گذشت پنج سال اعلام کرده است که منظورش چیز دیگری بوده است.

وی ادامه داد که نمی‌توان چیزی که در ذهن قانون‌گذار بوده است را معیار قرار داد و تاکید کرد که در آیین‌نامه‌ها ذکر شده که خودروهای هیبریدی معاف از تعرفه هستند. زاوه اضافه کرد، این که خودروهای هیبریدی چند درصد صرفه‌جویی داشته باشند، در آیین‌نامه چیزی مطرح نشده است و بنابراین اعلام کلاهبرداری واردکنندگان خودروهای هیبریدی درست نیست.

زاوه بیان نمود که باید نظام تعرفه، مالیات و عوارض را به جای فناوری و تکنولوژی، روی بازدهی و عملکرد متمرکز کرد زیرا در این حالت اندازه‌گیری امکان‌پذیر خواهد بود. به گفته وی براساس یک سیکل استاندارد و مهندسی معیارهای قابل تعریف و اندازه‌گیری لازم است و باید برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس باشند تا دیگر شک و شبهه‌ای در مورد آنها وجود نداشته باشد.


بیشتر بخوانید : ۶۰ نماینده مجلس خواهان کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی شدند!


بررسی معیاری قابل سنجش در مصرف خودرو

نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، در ادامه صحبت‌های خود در مورد کلاهبرداری واردکنندگان خودروهای هیبریدی ، افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را اقدامی غیر علمی توصیف کرد و ادامه داد که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور باید به روال قبل بازگردد.

زاوه به‌ عنوان یک کارشناس خودرو درباره این اظهارات وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت اعلام نمود که وزیر سابق خود صحبت‌هایش را نقض کرده است. به گفته وی اساسا اعتقادی به نظام تعرفه‌ای به این شکل وجود ندارد و تاکید کرد که بالا رفتن تعرفه واردات خودرو کاری اشتباه است و اینکه هدف از افزایش تعرفه خودروهای وارداتی را حمایت از تولید داخل اعلام کرد، منطقی نیست.

وی در ادامه اضافه کرد که اگر هدف از این امر، حمایت از نرخ ارز است، مسئله چیز دیگری است و حتی ممکن است در این حالت تقاضای ارزی کاهش یابد، اما اگر این امر به بهانه حمایت از تولید داخلی باشد، منطقی نیست و زیان آن بیشتر از حسن آن است.

تبعات جانبی افزایش تعرفه واردات خودرو

این کارشناس خودرو در ادامه صحبت‌های خود در مورد تبعات جانبی ایجاد شده سخن گفت و اعلام کرد که این اقدام باعث می‌شود همه‌ی مونتاژکارها نیز قیمت‌های خود را افزایش دهند و محصولات خود را گران‌تر کنند زیرا در این شرایط خیال آنها راحت است و بنابراین سیاست افزایش تعرفه در بحث حمایت از تولید داخل مؤثر نخواهد بود. به گفته وی نظام تعرفه را باید روی عددی قابل اندازه‌گیری در نظر گرفت و ادامه داد که مصرف سوخت نیز موضوع مهمی است. زاوه در ادامه در مورد پول بنزین خودروها سخن گفت و ادامه داد که این پول از جیب همه مردم پرداخت می‌شود.

زاوه تاکید کرد که اگر قرار باشد قیمت بنزین واقعی نشود، باید نظام تعرفه را به مصرف سوخت و آلایندگی ربط داد و اینکه حتی باید این را تبدیل به عوارض تردد نمود و سالانه مردم مجبور باشند به‌ واسطه تردد در یک شهر آلوده بخشی از این عوارض را پرداخت کنند. به گفته وی تمامی کسانی که در تهران زندگی می‌کنند، از ماشین شخصی استفاده نمی‌کنند اما مجبورند تا هوای آلوده‌ی ماشین‌های شخصی را تحمل کنند. این کارشناس خودرو افزود، در همه‌ جای دنیا تعرفه به بحث‌های عوارض سالانه و عوارض شماره‌گذاری مرتبط می‌شود و این عوارض براساس محل زندگی، میزان مصرف سوخت و میزان خالص آلایندگی که قابل اندازه‌گیری هستند، تعیین می‌شود.

او یادآور شد که مراکز استانداردی برای اعلام اعداد مربوط به این شاخص‌ها وجود دارند، اما تعرفه را متناسب با آن اندازه‌گیری می‌کنند و جهت‌گیری جامعه به سمت ماشین کم‌مصرف هدایت می‌شود. به گفته وی یک نفر استانداردها را با استفاده از خودروی هیبریدی رعایت می‌کند و فرد دیگری بدون خودروی هیبریدی مصرف خود را به چهار لیتر می‌رساند و بنابراین نباید به تکنولوژی مورد استفاده افراد، کاری داشت.


بیشتر بخوانید : مونتاژ خودروهای هیبریدی در کشور به زیرساخت خاصی نیاز ندارد!


.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر