;
coinex

اپراتورهای موبایل در افشای اطلاعات کاربران چه نقشی دارند؟

موضوع مهمی که چندی است بر سر زبا‌ها افتاده است، نقش اپراتورهای موبایل در افشای اطلاعات کاربران است. اما آیا واقعا چنین چیزی صحت دارد؟

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، ذهنیت‌های مختلفی در مورد اینکه شماره‌ تلفن‌های همراه افراد چگونه و از چه راهی در اختیار کسب‌ و کارها قرار می‌گیرد وجود دارد. کاربران همواره در مورد پیامک‌های تبلیغاتی مزاحمی که برای آنها ارسال می‌شوند شاکی هستند و بسیار علاقه دارند که متوجه شوند این شماره‌ها چگونه در اختیار کسب و کارهای مختلف  قرار می‌گیرند. اما یکی از محتمل‌ترین پاسخ‌هایی که کاربران برای سوال خود دارند، نقش اپراتورها در افشای اطلاعات کاربران است.

افشای اطلاعات کاربران برای آنها گران تمام شد زیرا باعث شد تا پیامک‌های تبلیغاتی مختلفی برای آنها ارسال شود و مزاحمت‌های بسیاری برای آنها ایجاد گردد. این پیامک‌های تبلیغاتی که در برهه‌ای از زمان ارسال می‌شدند، مشکلاتی بسیار برای کاربران ایجاد کردند.


بیشتر بخوانید : آیا فروش دیتا بیس اپراتورها برای تبلیغات صحت دارد؟


واکنش وزیر ارتباطات به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم

در ادامه‌ی این امر و شکایت‌های بسیار کاربران از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به این امر و افشای اطلاعات کاربران واکنش نشان داد. وزیر ارتباطات در نهایت برای مقابله با این اقدام کسب و کارها، سامانه ۱۹۵ را راه اندازی کرد تا بتواند از این طریق جلوی ارسال پیامک‌های تبلیغاتی را بگیرد.

با این کار تا حد زیادی جلوی ارسال پیامک‌های تبلیغاتی گرفته شد. البته در ادامه کسب و کارها، راه‌هایی جدید برای ارسال تبلیغات خود پیدا کردند که از جمله می‌توان به استفاده از شماره‌های شخصی و یا تماس‌های تبلیغاتی اشاره نمود. اما قرار است تا به زودی مصوبه‌ای با سازوکاری برای تبلیغات هوشمند ارائه گردد که می‌تواند فعالیت تبلیغات را تا حد زیادی کنترل کند.


بیشتر بخوانید : اقدامات وزارت ارتباطات برای مقابله با پیامک های تبلیغاتی مزاحم


نحوه افشای اطلاعات کاربران برای تبلیغات

اما افشای اطلاعات کاربران چگونه امکان پذیر است؟ کسب و کارها چگونه می‌توانند از شماره‌های مردم اطلاع یابند و برای آنها پیام تبلیغاتی ارسال کنند؟ این موضوع همواره برای مردم سوال بوده است! مسئولین برای اینکه در این زمینه مشکلی پیش نیاید و مردم ذهنیت بدی در مورد اپراتورها پیدا نکنند، افشای اطلاعات کاربران توسط اپراتورها را رد کردند و اعلام نمودند که فروشگاه‌ها خود دیتابیس‌هایی از شماره کاربران دارند که برای تبلیغات از آنها استفاده می‌کنند.

راه‌های مختلف افشای اطلاعات کاربران و شماره‌های آنها

در مورد افشای اطلاعات کاربران ، حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد  که بزرگترین سرمایه یک اپراتور اعتماد کاربران آن است و بنابراین اپراتورها از این اعتماد سوءاستفاده نمی‌کنند. وی اعلام نمود که این ذهنیت که اپراتورها به طور گسترده و ساماندهی‌شده اطلاعات کاربران و شماره‌های آنها را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، درست نیست.

به گفته وی این کار ممکن است به روش‌های مختلف دیگری صورت گرفته باشد. وی افزود که امروزه کاربران شماره‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهند و فروشندگان خود نیز دیتابیس‌هایی دارند که از شماره کاربران ایجاد شده است.

وعده سیم کارت دائمی به اسم اپراتورها!

چندی پس از این اظهارات، گزارشی منتشر شد که حاکی از تماس به اسم اپراتور و وعده سیم‌کارت دائمی بود اما  در ادامه مشخص شد که این تماس روشی برای درخواست ترابرد بوده است که با ارائه آدرس و مشخصات دیگر، اعتماد ایجاد کرده بودند. البته دخالت ایرانسل درباره این مورد توسط این شرکت تکذیب شد و این شرکت اعلام کرد همواره خود را متعهد به ایجاد شرایط سالم برای استفاده هرچه بهتر مشترکان از خدمات ارائه شده می‌دانند. آنها اعلام کردند که در صورت ارائه مشخصات مورد ادعا شده، موضوع پیگیری خواهد شد و اقدامات لازم نیز به عمل خواهد آمد.

از طرفی محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در اظهارنظری با تاکید بر اهمیت حفظ اطلاعات کاربران و جلوگیری از افشای اطلاعات کاربران در سرویس‌های ارایه‌کننده خدمات، خاطرنشان کرده بود که نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد حفظ حقوق‌ کاربران است که باید در قالب شرایط ضمن عقد، حقوق‌ مشترک تحت عنوان قوانین حقوقی مستند شود و در زمان ارایه سرویس به مشترک ارایه گردد.


بیشتر بخوانید : تجاوز به حریم خصوصی کاربران با دسترسی به آدرس IP


رگولاتوری وظیفه نظارت را بر عهده دارد!

محمد جواد آذری جهرمی با اشاره به افشای اطلاعات کاربران اعلام نمود که ‌ممکن است شماره مشترکین  از طریق اپراتورها در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته باشد. وی ادامه داد که اگر با مهندسی اجتماعی به نوعی سر مخاطب کلاه گذاشته باشند که طبیعتا خود اپراتور این کار را نمی‌کند، باید این موضوع را بررسی کرد که دامنه آن چه بوده است و در فضای کلی نمی‌توان درباره آن صحبت کرد. اما تبعا این کار درست نیست و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید آن را بررسی کند.

افشای اطلاعات کاربران و مشترکان پیش از این هم رخ داده است؛ زمانی که مشخص شد یک ربات تلگرامی به اطلاعات میلیون‌ها مشترک ایرانسل دسترسی یافته است؛ البته سرقت اطلاعات مربوط به سه سال پیش بود که با گسترش فضای مجازی و فراهم شدن راهی برای در اختیار قرار دادن آنها، بالاخره راز لو رفتن داده‌ها آشکار شد.

البته آن زمان فردی که اطلاعات مشترکین ایرانسل را انتشار داده بود دستگیر شد، اما عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در این خصوص عنوان کرد که چنین اقداماتی چندین سال است که تکرار می‌شود اما هیچ‌گونه تدابیر و اقدامات پیشگیرانه‌ای‌ از سوی برخی اپراتورها انجام نمی‌شود. وی ادامه داد که برای جلوگیری از احتمال تکرار چنین مواردی در آینده ضرورت دارد که مسئولین و اپراتورها در این زمینه اقدامات لازم را  انجام دهند و از انتشار مجدد چنین اطلاعاتی پیشگیری کنند. در غیر اینصورت مسئولیت و عواقب آن برعهده اپراتورها خواهد بود.

بیانیه ایرانسل در مورد افشای اطلاعات کاربران

ایرانسل نیز همان زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: حفظ محرمانگی و حریم خصوصی مشترکین جزو اصول اولیه و قطعی ایرانسل است و این شرکت هرگز و تحت هیچ عنوانی نه‌تنها قصد افشای اطلاعات کاربران و در اختیار غیر قرار دادن آنها  را نداشته، بلکه برخلاف برخی از اپراتورها با چشم‌پوشی از درآمد قابل ملاحظه، حتی از ارائه اطلاعات مشترکان به شرکت‌های تبلیغاتی دارای مجوز نیز خودداری کرده است.

اپراتورها خود نیز حق استفاده از اطلاعات مشترکین را ندارند!

اگرچه این موضوع مربوط به یک سال گذشته است، اما وزیر ارتباطات با انتقاد از برخی اقدامات اپراتورها در زمینه در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی و با تاکید بر ضرورت حفظ اطلاعات شخصی کاربران توسط اپراتورها اظهار کرد که اپراتورها بی‌جا می‌کند اطلاعات مشتریان خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند. وی تاکید کرد که حتی خود اپراتورها هم نباید از این اطلاعات استفاده کنند.

جهرمی همچنین با اشاره به قضیه لو رفتن دیتابیس یک اپراتور و این‌که قضایا را گردن همدیگر می‌انداختند، اعلام کرد که اگر در هر کجای دنیا این اتفاق می‌افتاد، مطمئنا به تبع آن اتفاقات بدی برای مسئولان مربوطه می‌افتاد. وی ادامه داد که آنها در عرصه حریم خصوصی مردم شرعا و قانونا مدیون هستند. آذری جهرمی تاکید کرد که در این حوزه هیچ گذشت و کوتاهی قابل قبول نیست.


بیشتر بخوانید : وزیر ارتباطات: اپراتورها هیچ حقی برای انتشار اطلاعات مشترکین خود ندارند!


نقض حریم خصوصی کاربران توسط یکی از اپراتورها

روز شنبه محمد جواد آذری جهرمی در واکنش به گزارش مرکز ماهر درباره تخلف یکی از اپراتورها در مقوله نقض حریم خصوصی کاربران، بار دیگر اظهار کرد که گزارشی که در مورد افشای اطلاعات کاربران برای آنها ارسال شده است، نشان می‌دهد که برخی اپراتورها با دسترسی به IP مشترکان خود، اطلاعات وب سایت‌هایی را که مراجعه کرده‌اند، برای تبلیغات هوشمند در اختیار یکسری از کسب ‌و کارها قرار داده‌اند. وی در ادامه اعلام کرد که وی دستور جلوگیری و توقف این کار داده است.

وی تاکید کرد که دسترسی به IP مشترکان می‌تواند باعث انجام سوء‌استفاده‌هایی شود و ادامه داد که مردم باید بدانند که اگر گزارشی برای آنها ارسال شود، آنان موضوع را پیگیری خواهند کرد. به گفته وی اطلاع‌رسانی این موضوع در حال حاضر به عنوان یک اخطار به اپراتورهاست و البته ادله حقوقی برای برخورد قضایی به دادستانی ابلاغ خواهد شد.

به هر حال جدای از مشکل هک شدن سایت‌ها و یا حمله سایبری، یکی از توجیهاتی که ممکن است اپراتورها در این مورد ارائه ‌دهند، این است که کارهای تبلیغاتی، پیامک‌های انبوه و برگزاری مسابقات اپراتورها توسط شرکت‌های تولیدکننده محتوا (CP) انجام می‌شود. بنابراین اگر اطلاعات شخصی کاربران در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته، ممکن است از طریق این شرکت‌های تولید محتوا انجام گرفته باشد. اما باید منتظر بود و در ادامه دید که آیا در افشای اطلاعات کاربران ، اپراتورها مسئول هستند یا نه؟

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر