;
coinex

مشخصات فنی هیوندای کونا الکتریکی ؛ نسخه برقی کراس‌ اوور هیوندای برای سال 2019

هیوندای کونا الکتریکی (Hyundai Kona EV) مدل سال 2019 نمونه‌ای است در کلاس بدنه خودروهای CUV که روز گذشته به صورت غیر رسمی رونمایی گردید و مشخصاتی از موتور و پیشرانه و همچنین امکانات موجود در آن منتشر شد.

بازار خودروهای الکتریکی با توجه به افزایش آلودگی هوا و محدودیت مصرف از سوخت‌های فسیلی، نسبت به دهه گذشته رشد چشمگیری نموده است؛ اما هنوز هم درصد بسیار پایینی از مجموع تولیدات این صنعت را به خود اختصاص می‌دهد. در مقابل نمونه‌های شاسی بلند سایز کوچک یا کراس اوور با توجه به ظاهر جذاب‌تر و دید وسیع‌تر راننده و سرنشینان نسبت به محیط اطراف و مسیر پیش رو، محبوبیت بسیار زیادی بین مشتریان پیدا کرده‌اند. اما اگر خودروسازی نمونه‌ای ترکیبی از این دو گونه‌ را تولید کند، آیا توانایی دست یابی به موفقیتی قابل توجه را خواهد داشت؟

شرکت هیوندای با معرفی نسخه تمام الکتریکی از جدیدترین کراس اوور خود هیوندای کونا که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ به معرض نمایش عمومی در آمد و پیش از این به معرفی و بررسی آن پرداختیم، قصد به راستی آزمایی این عبارت دارد. البته این شرکت تجربه‌ای قابل قبول در ساخت خودروهای با آلایندگی صفر داشته که خودروی مفهومی هیوندای نکسو (Nexo) و مدل هیدروژنی هیوندای ix۳۵ یا توسان (Tucson)، نمونه‌هایی از آنها به حساب می آیند.

هیوندای کونا الکتریکی مدل سال ۲۰۱۹

همانطور که از نام این خودرو بر می آید، هیوندای کونا ای وی یک نمونه تمام الکتریکی از آخرین شاسی بلند سایز فوق کوچک این شرکت کره‌ای است که در کلاس خودروهای CUV (کلاسی ترکیبی از سدان و کراس اوور) قرار می‌گیرد. بر اساس اعلام قبلی، این خودرو به صورت رسمی در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ ماه آینده، به معرض نمایش عمومی در خواهد آمد.

هیوندای کونا الکتریکی EV مدل 2019

طراحی ظاهری و ابعاد

هیوندای کونا الکتریکی یک خودروی نسبتا کوچک بوده و طولی برابر با ۴.۱۶۵ میلیمتر، پهنایی برابر با ۱.۸۰۰ میلیمتر و ارتفاعی برابر با ۱.۵۶۵ میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوب آن نیز در حدود ۲.۶۰۰ میلمتر است. برای درک بهتر می‌توان هیوندای کونا را با رنو کپچر موجود در بازار ایران مقایسه کرد که طولی برابر با ۴.۱۲۲ میلیمتر، پهنایی برابر با ۱.۷۷۸ میلیمتر و ارتفاعی برابر با ۱.۶۱۳ میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با ۲.۶۰۶ میلیمتر است.

هیوندای کونا الکتریکی EV مدل 2019

بیشتر بخوانید: فهرست کامل محصولات ۲۰۱۸ هیوندای

موتور و پیشرانه

برای مدل استاندارد این خودرو ۳ پیشرانه مختلف بنزینی در نظر گرفته شده است. این موتورها عبارتند از:

  1. موتور ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر
  2. موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر
  3. موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی (بدون استفاده از سیستم توربوشارژر﴾

موتور پایه ۱.۰ لیتری ۳ سیلندر توربو، توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۱۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۲۷ پاوند بر فوت (معادل ۱۷۲ نیوتون متر) دارد. با استفاده از این پیشرانه، هیوندای کونا ۲۰۱۸ زمانی در حدود ۱۲ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته و مصرف میانگین آن رقمی در حدود ۴.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو، توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۷۵ اسب بخار را داشته و حداکثر گشتاور آن نیز در حدود ۱۸۵ پاوند بر فوت (معادل ۲۶۴ نیوتون متر) است. شتاب اولیه، حداکثر سرعت و مصرف میانگین این نمونه نیز برابر با ۷.۷ و ۲۱۰ و ۶.۲ لیتر است.

آخرین نمونه، یک موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی بوده که نیرویی در حدود ۱۴۷ اسب بخار و حداکثر گشتاوری در حدود ۱۷۹ نیوتون متر را در اختیار راننده قرار داده و با زمان ۱۰ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر، حداکثر سرعت ۱۹۴ کیلومتر در ساعت و مصرف میانگین ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، یک نمونه کراس اوور سایز کوچک ارزان‌قیمت و اقتصادی و نسبتا کند به حساب می‌آید.

موتورهای الکتریکی

اما هیوندای کونا الکتریکی قرار است که با ۲ پیشرانه مختلف راهی بازارهای جهانی گردد که هر دو نمونه توانایی پیمودن مسافتی قابل قبول را داشته که برای حرکت در مسیرهای شهری و حتی جاده‌های بین شهری با فاصله متوسط، کاملا کافی به نظر می رسد. این دو پیشرانه عبارتند از:

  1. موتور الکتریکی با شعاع حرکتی ۱۸۵ مایل
  2. موتور الکتریکی به همراه سامانه افزایش شعاع حرکتی تا ۲۹۲ مایل

موتور پایه

پیشرانه پایه شامل موتور الکتریکی ۹۹kW بوده که توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۳۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی ۲۹۱ پاوند بر فوت (معادل ۳۹۵ نیوتون متر) را دارد. با استفاده از باتری‌های ۳۹ kWh یون لیتیومی، این کراس اوور الکتریکی توانایی پیمودن مسیری به طول ۱۸۵ مایل (معادل ۲۹۸ کیلومتر) را داشته و برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود ۹.۳ ثانیه نیاز دارد.

هیوندای کونا الکتریکی EV مدل 2019

حداکثر سرعت نیز رقمی در حدود ۱۰۳ مایل در ساعت (معادل ۱۶۶ کیلومتر در ساعت) بوده که هرچند با معیار‌های خودروهای امروزی در جمع نمونه‌های کند قرار می‌گیرد، اما با توجه به ماهیت و فلسفه خودروهای الکتریکی، رقمی قابل قبول و کافی به حساب می آید.

موتور با شعاع حرکتی افزوده

پیشرانه دوم که به عنوان یکی از قدرتمندترین موتورهای الکتریکی موجود در بازار شناخته می‌گردد، یک موتور ۱۵۰ kW بوده که با استفاده از باتری‌های ۶۴ kWh یون لیتیومی نیرویی در حدود ۲۰۱ اسب بخار را تولید کرده و حداکثر گشتاوری مشابه با نمونه پایه و برابر یا ۲۹۱ پاوند بر فوت (معادل ۳۹۵ نیوتون متر) را در اختیار راننده قرار می‌دهد. برای درک میزان گشتاور تولیدی این خودرو کافیست به این نکته اشاره کنیم که خودروی اسپرتی مانند پورشه ماکان (Macan) با استفاده از موتور پایه خود توانایی تولید تورکی در حدود ۲۷۳ پاوند بر فوت ﴿معادل ۳۷۰ نیوتون متر﴾ را دارد!

این نمونه عملکردی در اندازه‌های خودروهای هات هچ  (Hot Hatch) داشته و توانایی پیمودن مسافتی در حدود ۲۹۲ مایل (معادل ۴۷۰ کیلومتر) را با هر بار شارژ کامل دارد. زمانی در حدود ۷.۶ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعتی در حدود ۱۰۳ مایل در ساعت (معادل ۱۶۶ کیلومتر) هیوندای کونا الکتریکی ۲۰۱۹ را در رده خودروهای نسبتا سریع برقی موجود در بازار قرار خواهد داد.

زمان شارژ

بر اساس اعلام شرکت هیوندای، این کراس اوور الکتریکی جدید در مدل پایه به زمانی در حدود ۱ ساعت برای رسیدن به ظرفیت ۸۰ درصد در صورت استفاده از سیستم شارژ سریع ﴿Quick Charger) نیاز داشته که توانایی پیمودن مسافتی در حدود ۱۵۰ مایل (معادل ۲۴۱ کیلومتر) را به آن می‌دهد. مدل مجهز به سیستم افزایش دهنده شعاع حرکت نیز به زمان بیشتری برای رسیدن به حداکثر ظرفیت باتری‌ها نیاز داشته و طی ۱۰ ساعت به صورت کامل شارژ می گردد.

تغییرات نسبت به مدل بنزینی

هیوندای کونا الکتریکی نسبت به مدل استاندارد تغییر خاصی نداشته و تنها تفاوت اساسی به نحوه طراحی جلو پنجره آن مربوط می‌گردد. به دلیل عدم نیاز به جریان هوا برای عملکرد پیشرانه، جلو پنجره ساختاری بدون منفذ داشته و ابزار مخصوص برای شارژ خودرو در این بخش تعبیه شده اند. رینگ‌های با طرح جدید ۱۷ اینچی آلیاژی و رنگ آمیزی‌های دو رنگ سقف و بدنه با ترکیب‌های مختلف و چینش متفاوت چراغ‌های روشنایی در روز، از دیگر ویژگی‌های این نمونه به حساب می آیند.

هیوندای کونا الکتریکی EV مدل 2019

طراحی داخلی و کابین

کابین هیوندای کونا الکتریکی ۲۰۱۹ مانند طراحی بدنه، تفاوت ساختاری خاصی با نمونه استاندارد بنزینی نداشته ولی با توجه به نبود سیستم تعویض دنده و گیربکس، بخش کنسول میانی با نمایی متفاوت عرضه خواهد شد.

هیوندای کونا الکتریکی EV مدل 2019

امکانات و تجهیزات

هیوندای کونا الکتریکی ۲۰۱۹ یک خودرو مدرن بوده و از تجهیزات مدرن ایمنی، رفاهی و کمکی رانندگی استفاده می‌کنند. نمونه‌هایی از این امکانات عبارتند از:

  • سیستم چند رسانه ای مجهز به صفحه نمایش لمسی رنگی ۷ اینچی و ۸ اینچی
  • پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto برای ارتباط با گوشی های تلفن همراه هوشمند
  • قابلیت شارژ بدون سیم تلفن های هوشمند و گجت‌های مختلف
  • سیبستم حفظ حرکت مسیر خودرو بین خطوط جاده (Lane Keep Assist)
  • سیستم کنترل سرعت تطبیقی هوشمند (Adaptive Cruise Control)
  • سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring System)
  • سیستم هشدار بر خورد از جلو (Forward Collision Warning)
  • سیستم تشخیص عابران پیاده (Pedestrian Detection)
  • ترمز کمکی خودکار (Automatic Brake)
  • سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Alert)
  • سیستم سنجش میزان هوشیاری راننده (Driver Attention Warning)
  • تنظیم حداکثر سرعت خودرو با استفاده از اطلاعات سیستم ناوبری ماهواره ای، علائم راهنمایی و وضعیت ترافیکی و جاده و مسیر پیش رو
  • سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشه بخش جلویی راننده یا هد آپ دیس پلی (Head Up Display یا HUD)
  • صندلی های جلویی با قابلیت تنظیم در ۸ جهت به صورت الکتریکی
  • سیستم تهویه و گرم کن برای صندلی های جلویی با ۳ درجه مختلف
  • پخش فایل های چند رسانه ای از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث
  • مکالمه با تلفن های همراه از طریق بلوتوث
  • سیستم ناوبری ماهواره ای
  • چراغ های نور بالای خودکار (Automatic High Beams)

قیمت و زمان عرضه

هنوز هیچ اطلاعاتی در خصوص قیمت هیوندای کونا الکتریکی منتشر نشده است ولی به نظر می رسد که این خودرو با رقم پایه‌ای کمتر از ۳۰.۰۰۰ دلار (در حدود ۱۴۰ میلیون تومان با احتساب دلار ۴.۶۰۰ تومانی در زمان نگارش مطلب) به فروش برسد. زمان عرضه نیز احتمالا در انتهای تابستان سال جاری میلادی برای بازار اروپا و آسیا و به عنوان مدل سال ۲۰۱۹ میلادی خواهد بود.

رقبا در بازارهای جهانی

از رقبای اصلی هیوندای کونا در بازار خودروهای پاک و بدون آلایندگی می‌توان از نمونه‌های فهرست زیر نام برد:

  • شورولت بولت EV با قیمت پایه‌ای در حدود ۳۸.۰۰۰ دلار (معادل ۱۷۵ میلیون تومان)
  • فولکس واگن e-Golf با قیمت پایه‌ای در حدود ۳۱.۰۰۰ دلار (معادل ۱۴۳ میلیون تومان)
  • فیات ۵۰۰e با قیمت پایه‌ای در حدود ۳۳.۰۰۰ دلار (معادل ۱۵۲ میلیون تومان)
  • ب ام و i۳ با قیمت پایه‌ای در حدود ۴۳.۰۰۰ دلار (معادل ۲۰۰ میلیون تومان)
  • نیسان لیف (Leaf) با قیمت پایه‌ای در حدود ۳۱.۰۰۰ دلار (معادل ۱۴۳ میلیون تومان)
  • فورد فوکاس (فوکوس) الکتریکی با قیمت پایه‌ای در حدود ۳۰.۰۰۰ دلار (معادل ۱۴۰ میلیون تومان)
  • هیوندای آیونیک الکتریکی (Ioniq EV) با قیمت پایه‌ای در حدود ۲۹.۰۰۰ دلار (معادل ۱۳۳ میلیون تومان)
  • کیا سول (Soul) الکتریکی با قیمت پایه‌ای در حدود ۳۲.۰۰۰ دلار (معادل ۱۴۷ میلیون تومان)

هیوندای کونا ای وی در ایران

با توجه به اظهارات مقامات مسئول، نمی توان امید زیادی به خودروهای تمام الکتریکی در بازار ایران در چند سال آینده داشت، اما در صورت فراهم شدن بسترهای لازم و همچنین نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌های مجهز و معتبر برای عیب یابی اینگونه خودروها، هیوندای کونا الکتریکی می‌توان به عنوان یکی از نمونه‌های جذاب برای بازار ایران به حساب آید. اگرچه با توجه به قیمت گذاری نامناسب و غیرکارشناسی و تعرفه ها و مالیات های سرسام آور، این خودرو نیز می‌تواند با رقمی بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان، یک نمونه از پیش شکست خودرو در بازار ایران تلقی گردد.

مشخصات فنی هیوندای کونا EV مدل ۲۰۱۹ در یک نگاه

کلاس بدنه کراس اوور
CUV
کراس اوور
CUV
باتری ۳۹ kWh ۶۴ kWh
قدرت موتور الکتریکی (اسب بخار) ۱۳۳ ۲۰۱
گشتاور موتور الکتریکی (نیوتون متر) ۳۹۵ ۳۹۵
دامنه حرکتی (کیلومتر) ۲۹۸ ۴۷۰
زمان شارژ کامل (دقیقه) ۸ ۱۰
زمان شارژ سریع (دقیقه) ۶۰ دقیقه ۸۰ درصد
تولید CO۲ در هرکیلومتر (گرم.) ۰ ۰
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۳ ۷.۶
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۶۶ ۱۶۶
طول ﴿متر﴾ ۴.۱۶۵ ۴.۱۶۵
پهنا ﴿متر﴾ ۱.۸۰۰ ۱.۸۰۰
ارتفاع ﴿متر﴾ ۱.۵۶۵ ۱.۵۶۵
فاصله دو محور ﴿متر﴾ ۲.۶۰۰ ۲.۶۰۰
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾
وزن ﴿تن﴾
ابعاد تایر (جلو)
ابعاد تایر (عقب)
حجم محفظه بار (لیتر)
ظرفیت سرنشین (نفر)
قیمت پایه (میلیون تومان) ۱۳۵ (تخمینی) ۱۷۰ (تخمینی)

بیشتر بخوانید:

گالری تصاویر هیوندای Kona الکتریکی مدل سال ۲۰۱۹

 

منبع: Autoblog

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر