;
coinex

کامپیوتر سفری خودرو (Trip Computer) چیست و چه کاربردی دارد؟

کامپیوتر سفری خودرو یا تریپ کامپیوتر یک دستگاه الکترونیکی کوچک بوده که در دو دهه اخیر در داخل اتومبیل‌ها تعبیه شده و به ثبت، نمایش و محاسبه پارامترهای اصلی مربوط به حرکت با استفاده از داده‌های ECU می پردازد. در ادامه به بررسی این ابزار خواهیم پرداخت.


کامپیوتر سفری خودرو که در حال حاضر به عنوان یکی از امکانات و تجهیزات خودروهای مدرن و مجهز تولید داخل به شمار می آید، یک دستگاه اندازه گیری بسیار ساده و ابتدایی است. این دستگاه به صورت پایه اطلاعاتی فهرست زیر را ثبت، نمایش و محاسبه می نماید:

• مسافت طی شده
• سرعت میانگین
• مصرف سوخت میانگین

تاریخچه

تریپ کامپیوتر خودرو ، کامپیوتر سفری یا محاسبه کننده مسافت ابتدا در دهه های ۱۹۵۰ میلادی ابداع شد. این دستگاه در ابتدا عملکردی مکانیکی داشت و توسط شرکت سوئدی هالدا (Halda) برای محاسبه مبلغ پرداختی برای تاکسی ها به کار گرفته شد. این دستگاه اولین با به صورت استاندارد بر روی مدل هایی مانند GT750 شرکت ساب (Saab) سوئد و فیات ۱۹۰۰ نصب گردید. در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی نیز شرکت کادیلاک (Cadillac) از یک نمونه الکتریکی رونمایی نمود و از آن پس کامپیوتر سفری به صورت استاندارد و به عنوان یکی از ملزومات پایه بر روی تولیدات گروه جنرال موتورز (GM) آمریکا تبدیل گردید.

نکته جالب توجه این است که نمونه‌هایی مشابه از این خودرو در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی در ایران و توسط شرکت پارس خودرو همزمان با ارائه در بازارهای جهانی تولید می‌شد. اما به دلیل عدم مدیریت و تخصص کافی و انحصار طلبی خودروسازان حکومتی، در حال حاضر به جای تولید اتومبیل‌هایی مانند مدل‌های مختلف کادیلاک پس از گذشت ۴ دهه، مونتاژ سری‌های برلیانس چین و داچیای رومانی در دستور کار خود قرار داده و این نمادی از سیر قهقرایی صنعت خودرو در کشور به حساب می آید.

تریپ کامپیوتر یا کامپیوتر سفری خودرو چیست و چه کاربردی دارد
کادیلاک سویل

تریپ کامپیوتر در دنیای مدرن

در حال حاضر کامپیوتر سفری در تمامی خودروهای تولیدی استاندارد وجود دارد. علاوه بر اطلاعات ذکر شده، نمونه های پایه این دستگاه اطلاعاتی نظیر سرعت لحظه ای، مصرف سوخت لحظه ای، دمای محیط بیرون از خودرو و اطلاعاتی از قبیل را در احتیار راننده قرار می دهد. در مدل های پیشرفته تر، جزئیاتی مانند زمان پیش بینی شده برای طی مسافت خاص و میزان مصرف سوخت تخمینی برای آن، اطلاعات مربوط به وضعیت حرکتی و مکانی خودرو (مشابه قطب نما) نیز به این اطلاعات افزوده می گردد.

تریپ کامپیوتر یا کامپیوتر سفری خودرو چیست و چه کاربردی دارد

در مدل های پیشرفته و خودروهای مدرن نیز نمایش هشدارهای مختلف مانند تجاوز از سرعت مجاز، فشار باد تایرها و حتی مقایسه اطلاعات ثبت شده در صورت استفاده چند راننده از یک خودرو و بسیاری امکانات دیگر نیز به قابلیت های پایه اضافه می گردد. از دیگر اطلاعات محاسبه شده در این سامانه می‌توان به مواردی مانند زمان تعمیرات دوره‌ای خودرو و یا تعویض روغن بخش های مختلف، کدهای اخطار خاص برای عیب یابی و هشدارهایی مانند این اشاره کرد.

محل قرار گیری

در بیشتر اتومبیل‌ها، محل نمایش اطلاعات کامپیوتر سفری خودرو یک صفحه نمایش کوچک در بخش پشت آمپر وعقربه های نشان دهنده سرعت و دور موتور است. در برخی از نمونه‌ها نیز مانند پژو ۲۰۶ اطلاعات در صفحه نمایش تک رنگ تعبیه شده در بخش میانی داشبورد به همراه اطلاعات سیستم صوتی و ساعت و اطلاعات مربوط به خودرو نمایش در می آید. در مدل‌های مجهزتر و پیشرفته تر نیز محل نمایش این آمار و ارقام، در صفحه نمایش رنگی اصلی و یا صفحه مخصوص سیستم ناوبری ماهواره‌ای (Navigation) و یا حتی بخش هد آپ دیس پلی ﴿Head Up Display یا HUD – صفحه نمایش اطلاعات بر روی بخش جلویی شیشه راننده) قرار گرفته است.

تریپ کامپیوتر یا کامپیوتر سفری خودرو چیست و چه کاربردی دارد
ام جی ۵۵۰

هرچند شاید در نگاه اول تریپ کامپیوتر یک وسیله اضافی به نظر برسد، اما با توجه به اهمیت اطلاعات در دنیای مدرن و تخمین مصرف سوخت و میزان مسافت باقی مانده تا خالی شدن باک و همچنین نمایش هشدارهای مختلف، این ابزار به یکی از اجزای پایه در این صنعت تبدیل شده است. اماخودروسازان داخلی با قرار دادن این گزینه در بخش امکانات، با افتخار از آن به عنوان یکی از تجهیزات مدرن خودروهای تولیدی خود ﴿مانند خانواده پراید و به تازگی کوییک﴾ یاد می کنند.

گالری تصاویر

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر