;
coinex

راهنمای خرید گوشی هوشمند ؛ برای خرید گوشی موبایل چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

به‌دنبال یک راهنمای خرید گوشی هوشمند می‌گردید؟ قصد خرید گوشی جدیدی دارید، اما نمی‌دانید چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟ این مطلب یک راهنمای جامع برای خرید گوشی است و به شما نشان می‌دهد که برای خرید یک موبایل خوب به چه چیزهایی باید دقت کنید.

با وجود پرچم‌داران قدرتمند شرکت‌های اپل، گوگل، هواوی و سامسونگ که همگی برای جلب نظر شما با یکدیگر رقابت می‌کنند و همچنین محصولات میان‌رده و مقرون به صرفه‌ی فراوانی که این روزها در بازار گوشی‌های هوشمند وجود دارند، انتخاب یک گوشی هوشمند برای خرید کار ساده‌ای نخواهد بود؛ اما نگران نباشید ما در تکراتو سعی داریم تا برای خرید گوشی مناسب به شما کمک کنیم، پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

در این راهنمای خرید گوشی هوشمند تمامی نکاتی که پیش از خرید باید به آن‌ها توجه کنید گنجانده شده است. مواردی از جمله؛ سیستم عامل، اندازه صفحه نمایش، دوربین، پردازنده و قیمت گوشی نکاتی است که باید به آن توجه شود. توصیه می‌کنیم حتما به نکات ذکر شده در این مطلب دقت کنید تا بتوانید یک دستگاه متناسب با نیاز و بودجه خود را خریداری کنید.

راهنمای خرید گوشی هوشمند و مهمترین نکات آن

استفاده از iOS ساده‌تر است، اندروید به شما قدرت انتخاب می‌دهد

اگر شما میان انتخاب iOS و اندروید مردد هستید، به سلیقه خودتان توجه کنید. اگر به دنبال محیطی هستید که استفاده از آن ساده باشد و در عین حال به‌روزرسانی‌های نرم افزاری را به سرعت دریافت کند، قابلیت اجرای جدیدترین اپلیکیشن‌ها را داشته و همچنین امنیت بیشتری داشته باشد، توصیه می‌کنیم یکی از آیفون‌های اپل را انتخاب کنید؛ اما اگر به دنبال محصولات متنوع‌تر با قیمت مناسب‌تر هستید، گوشی‌های اندرویدی گزینه‌ی مناسب‌تری برای شما هستند.

بیشتر از نیاز خود برای خرید گوشی هزینه نکنید

در حالی که آیفون 8 یا آیفون 10، همچنین سامسونگ گلکسی اس 8 و نوت 8 و سایر پرچمداران اندرویدی محصولات قدرتمند و جذابی هستند، اما محدوده‌ی قیمتی آن‌ها از 700 تا 1000 دلار است. در عین حال محصولات بسیار خوبی نیز با قیمت زیر 500 دلار و حتی بعضا زیر 300 دلار نیز در بازار موجود است. برای این موضوع می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید.



 

اندازه‌ی نمایشگر خود را به درستی انتخاب کنید

اگر قابلیت استفاده از گوشی هوشمند با یک دست برایتان اهمیت دارد و یا دستان کوچکی دارید، توصیه می‌کنیم محصولاتی با اندازه صفحه نمایش کوچک‌تر از 5.5 اینچ را خریداری کنید. اما اگر به تماشای ویدئو، بازی کردن و یا استفاده از قابلیت چند پنجره‌ای اندروید علاقه‌مند هستید، دستگاه‌هایی با اندازه‌ی صفحه‌ی بزرگ‌تر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

البته این روزها تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند محصولاتی با نسبت ابعاد 18:9، مانند گلکسی اس 8 را تولید کرده‌اند که در عین بهره بردن از نمایشگر 5.8 اینچی که به اندازه کافی بزرگ است، به خوبی در دستان شما نیز جای می‌گیرند.



 

در نمایشگر گوشی، کیفیت رنگ و روشنایی صفحه بیش از رزولوشن اهمیت دارد

یک نمایشگر گوشی با رزولوشن 4K هرچند که جذاب است، اما در عین حال کمی زیاده‌ روی به نظر می‌رسد. به حداکثر روشنایی صفحه نمایش گوشی اهمیت دهید؛ زیرا استفاده‌ی دستگاه در فضای باز را برایتان آسان‌تر می‌کند.

همچنین کیفیت رنگ‌ها در پنل‌های مختلف نمایشی نیز متفاوت هستند. به علاوه پرچم‌داران امروزی با قابلیت نمایش محتوای HDR، رنگ‌های بیشتری را برایتان به نمایش می‌گذارند.

گوشی هوشمندی با عمر باتری کمتر از 10 ساعت انتخاب نکنید

بدین منظور می‌توانید به نتایج آزمون‌ باتری مربوط به هر دستگاه مراجعه کنید. ضمنا نگران نباشید محصولات ارزان قیمت و میان‌رده نیز این روزها به باتری‌های قدرتمندی مجهز شده‌اند. برای انتخاب گوشی با عمر باتری مناسب و یا چگونگی افزایش عمر باتری می‌توانید مطالب زیر را مطالعه کنید.



به عدد مگاپیکسل دوربین توجه چندانی نکنید

 در کنار عمر باتری، دوربین یکی دیگر از ویژگی‌های مهم به شمار می‌آید که در راهنمای خرید گوشی هوشمند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این زمینه به میزان باز بودن دیافراگم دوربین دستگاه و همچنین امکانات خاص دوربین از جمله دوگانه بودن و قابلیت تثبیت کننده‌ی نوری تصاویر، بیشتر از عدد مگاپیکسل دوربین توجه کنید.



 

پردازنده‌ دستگاه مانند سابق پراهمیت نیست

بسیاری از محصولات میان‌رده نیز این روزها عملکرد بسیار خوبی متناسب با نیاز اکثر کاربران ارائه می‌دهند؛ اما اگر به دنبال قدرتمندترین محصولات بازار هستید، یک گوشی اندرویدی مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون 835 را خریداری کنید.

همچنین پردازنده‌ی بایونیک A11 اپل که در آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون 10 به کار گرفته شده، سریعترین چیپست موبایل تا به امروز محسوب می‌شود.

گوشی هوشمندی با حداقل 32 گیگابایت حافظه‌ داخلی خریداری کنید

محصولاتی که 16 گیگابایت حافظه داخلی دارند، در حال انقراض هستند. حتی محصولات ارزان قیمت؛ اما فضای 32 گیگابایتی به شما امکان ذخیره‌ی بازی‌ها، عکس‌ها و ویدئوهای بیشتری را می‌دهد. استاندارد این روزهای پرچم‌داران نیز 64 گیگابایت حافظه‌ی داخلی است. ضمنا امکان استفاده از کارت حافظه میکرو اس دی نیز همچنان در برخی محصولات اندرویدی نیز موجود هستند.

قیمت گوشی ؛ چقدر باید هزینه کنید؟

همانطور که اشاره کردیم این روزها قیمت گوشی‌های هوشمند افزایش چشمگیری داشته و پرچمداران بزرگ به محدوده‌ی تقریبی 700 تا 1000 دلار رسیده‌اند. البته که منظور ما این نیست که این محصولات به اندازه‌ی قیمتی که دارند ارزشمند نیستند، اما مطمئنا جایگزین‌های رضایت بخشی نیز برای آن‌ها وجود دارد.

قیمت: چقدر باید هزینه کنید؟

اگر می‌خواهید پول بیشتری پس‌انداز کنید و همچنین از یک گوشی با توانایی بالا لذت ببرید به شما توصیه می‌کنیم تا نگاه خود را به گوشی‌های میان‌رده‌ اندرویدی معطوف کنید. برترین محصولات این رده ارزش خرید بسیار بالایی دارند، زیرا ویژگی‌هایی از جمله عملکرد سخت افزاری بسیار خوب، نمایشگر تمام اچ دی و عمر باتری طولانی بهره می‌برند.

یکی از نمونه‌های بسیار خوب این محصولات Moto G5 پلاس است که با وجود بدنه‌ آلومینیومی، یک پردازنده‌ی 8 هسته‌ای و سنسور تشخیص اثر انگشت تنها 229 دلار قیمت دارد. البته فراموش نکنید که در بازار میان رده‌ها حتما نگاهی به محصولات برند هواوی نیز داشته باشید؛ زیرا معمولا میان‌رده‌های بسیار خوبی را روانه بازار می‌کند.



Moto G5 پلاس

سیستم عامل: اندروید یا iOS؟

اندروید

در راهنمای خرید گوشی هوشمند ، سیستم‌عامل نقش مهمی را ایفا می‌کند. گوشی‌های هوشمند اندرویدی بخش اعظم بازار این محصولات را در اختیار دارند که البته دلیل آن هم روشن است. به لحاظ تنوع، محصولات اندرویدی بسیار بیشتری برای انتخاب در دسترس مشتریان قرار دارد. در حالی که طراحی و تعداد محصولات مجهز به سیستم عامل iOS بسیار اندک هستند. همچنین اندروید یک سیستم عامل منبع باز محسوب می‌شود که امکان طراحی و شخصی‌سازی بیشتری در اختیار کاربران و تولیدکنندگان می‌گذارد.

اکنون با عرضه نسخه 8.0 اندروید با نام اوریو این سیستم عامل گوگل ویژگی‌هایی از جمله: عملکرد سریع‌تر، قابلیت باز کردن دو اپلیکیشن همزمان به صورت تصویر در تصویر و نقطه‌های اعلان را نیز برای کاربران به همراه داشته است. اگرچه که متاسفانه ماه‌ها زمان خواهد برد تا آپدیت نسخه جدید سیستم عامل گوگل به دستگاه اندرویدی شما برسد. اما دو دستگاه در این زمینه با بقیه محصولات اندرویدی متفاوت هستند؛ گوشی‌های هوشمند خود گوگل یعنی پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال تنها محصولاتی هستند که با سرعت زیاد این به‌روزرسانی را مستقیما از خود گوگل دریافت می‌کنند.

ضمنا می توانید پیش از خرید بررسی کنید که چه زمانی این آپدیت به دستگاه مورد نظر شما خواهد رسید، این مورد در برنامه ارائه‌ی به‌روزرسانی شرکت‌ها موجود است.

سیستم عامل: اندروید یا iOS؟

iOS 11

تمامی محصولات جدید اپل از جمله آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون 10، همچنین محصولات قدیمی‌تر این شرکت مانند آیفون SE همگی اکنون به جدیدترین نسخه از سیستم عامل اپل یعنی iOS 11 به‌روز شده‌اند. این نسخه جدید پیشرفت‌هایی از جمله مرکز کنترل مفیدتر، ویرایش تصاویر زنده، اپلیکیشن رسمی پوشه‌ها و اپ استور بازطراحی شده را با خود به همراه داشته است.

بزرگترین دلیلی که می‌تواند یک کاربر را به سمت iOS جذب کند، استفاده آسان از این سیستم عامل و همچنین دریافت سریع به‌روزرسانی آن است. همچنین این سیستم عامل بر روی تمامی محصولات اپل اعم از مک بوک‌ها و آی‌پدها به صورت یک پارچه عمل می‌کند که یکی دیگر از تفاوت‌های آن با اندروید به شمار می‌آید.


بیشتر بخوانید: چه انتظاراتی از iOS 12 داریم؟


ضمنا فراموش نکنید به دلیل اینکه تولید کنندگان اپلیکیشن به زمان کمتری برای تنظیم و بهینه‌سازی برنامه‌های خود متناسب با این سیستم عامل در مقایسه با اندروید و محصولات متنوع اندرویدی نیاز دارند، معمولا اپلیکیشن‌ها کمی زودتر بر روی اپ استور اپل قرار می‌گیرند. علاوه بر تمام این‌ها باید گفت که امنیت iOS بالاتر از اندروید است.


بیشتر بخوانید: مقایسه اندروید با iOS ؛ کدام پلتفرم موبایل بهتر است؟


اندازه‌ نمایشگر

هرچند که این روزها نمایشگرهای بزرگتر در بازار رایج شده‌اند، اما شما همچنان تنوع خوبی از اندازه‌ی نمایشگرها را در میان محصولات مختلف در اختیار دارید تا از میان آن‌ها انتخاب کنید. اندازه صفحه نمایش نقش مهمی در راهنمای خرید گوشی هوشمند دارد؛ هرچند اندازه تنها بخشی از ویژگی‌ طراحی صفحه نمایش است.

با کوچکتر شدن نسبت ابعاد نمایشگرها اکنون می‌توانید محصولاتی در اختیار داشته باشید که در کنار بهره‌گیری از یک صفحه نمایش بزرگ‌تر، با راحتی بیشتری در یک دست شما جای می‌گیرند.

اندازه‌ی نمایشگر

نمایشگر کوچک (5 اینچ یا کوچک‌تر)

دلیل اصلی برای خرید یک گوشی هوشمند با نمایشگری کوچک، طراحی جمع و جورتر این محصولات است. در چنین دستگاه‌هایی دیگر نیازی نیست برای رسیدن به هیچ نقطه‌ای از صفحه، انگشت خود را بکشید و همچنین گوشی به راحتی در جیبتان جای می‌گیرد. گوشی‌های کوچک از جمله آیفون 8 با نمایشگر 4.7 اینچی و گوگل پیکسل 2 با نمایشگر 5 اینچی علاوه بر طراحی جمع و جوری که دارند بسیار قدرتمند نیز هستند.

نمایشگر متوسط (5 تا 5.5 اینچ)

گوشی‌هایی با این اندازه برای افرادی که به دنبال یک تعادل خوب میان طراحی نسبتا فشرده و تجربه فراگیر سرگرمی هستند، طراحی شده‌اند. گوشی ال‌جی X پاور از نمونه محصولات بسیار خوب در این رده به شمار می‌آید که علاوه بر عمر باتری بسیار خوب قیمت کاملا مناسبی نیز دارد. همچنین پرچمدار دو سال قبل سامسونگ یعنی گلکسی اس 7 نیز با نمایشگر 5.1 اینچی خود همچنان یکی از بهترین‌های این رده به شمار می‌رود.

نمایشگر بزرگ یا فبلت (5.5 اینچ و بزرگ‌تر)

به گوشی‌های هوشمند با نمایشگر 5.5 اینچ یا بزرگ‌تر، از جمله آیفون 8 پلاس 5.5 اینچی و گلکسی اس 8 پلاس 6.2 اینچی، نام فبلت اطلاق می‌شود، زیرا این محصولات تقریبا یک صفحه نمایش در اندازه‌ی یک تبلت دارند، اما نه به آن بزرگی!

چنین دستگاه‌هایی برای تماشای ویدئو، خواندن کتاب و یا اجرای همزمان دو اپلیکیشن بسیار عالی هستند. به علاوه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نیز این روزها با کاهش حاشیه اطراف نمایشگر تلاش دارند تا یک نمایشگر بزرگ را در فشرده‌ترین طراحی ممکن جای دهند که نتیجه این تفکر محصولاتی مانند آیفون 10 یا ال‌جی وی 30 هستند.

بنابراین اگر علاقه دارید که یک گوشی موبایل بزرگ بخرید، فبلت‌ها گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهند بود.

کیفیت صفحه نمایش

اندازه‌ صفحه نمایش تنها بخشی از تصمیم گیری شما برای خرید یک گوشی هوشمند جدید است؛ در این راهنمای خرید به شما توصیه می‌کنیم توجه ویژه‌ای به روشنایی، کیفیت رنگ و زاویه دید نمایشگر گوشی هوشمند جدید خود داشته باشید.

اول اطمینان حاصل کنید که روشنایی پنل نمایشگر گوشی همراه شما به اندازه‌ای هست که بتوانید تحت شرایط نوری مختلف از جمله زیر نور مستقیم خورشید از آن بهره ببرید. (واحد اندازه گیری روشنایی صفحه نمایش نیت نام دارد و می‌توانید با بررسی این عدد دستگاه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید)

Google Pixel 2 XL, Apple iPhone X, Samsung Galaxy Note 8

در راهنمای خرید گوشی هوشمند کیفیت نمایش رنگ‌ها در صفحه نمایش نیز اهمیت فراوانی دارد؛ گوشی‌های مجهز به نمایشگرهای آمولد، مانند محصولات سری گلکسی سامسونگ و آیفون 10 در مقایسه با نمایشگرهای LCD، معمولا رنگ‌ها را به صورت اشباع‌تری نمایش می‌دهند، همچنین عمق رنگ مشکی و زاویه دید پنل‌های نمایشی آمولد بیشتر از پنل‌های LCD است.

به علاوه اگر به می‌خواهد حداکثر رنگها را بر روی نمایشگر گوشی خود ببینید باید به سراغ دستگاهی بروید که نمایشگر آن از تکنولوژی HDR پشتیبانی کند.

این فناوری پیشرفته، کنتراست فوق‌العاده‌ای در هنگام تماشای فیلم و تلویزیون به تصاویر می‌بخشد، البته در صورتی که محتوای در حال پخش نیز از این فناوری بهره برده باشد. این روزها برخی تلویزیون‌های اینترنتی از جمله آمازون و نتفلیکس برخی برنامه‌های خود را به صورت HDR نمایش می‌دهند.


بیشتر بخوانید: توضیحی درباره انواع صفحه نمایش و رزولوشن نمایشگر موبایل


در زمینه‌ی رزولوشن تصویر نیز توصیه می‌کنیم حداقل دستگاهی بخرید که رزولوشن نمایشگر (FHD (1080 x 1920 داشته باشد. این روزها اغلب گوشی‌های هوشمند رده‌بالا رزولوشن (QHD (1440 x 2560 دارند. همچنین تعداد محدودی از پرچمداران از جمله اکسپریا XZ پریمیوم نیز به سراغ رزولوشن (4K (2160 x 3840 رفته‌اند، هرچند که شاید به سختی بتوانید تفاوت این پیکسل‌های اضافی را تشخیص دهید.

طراحی

تعریف خوب یا بد بودن طراحی یک گوشی هوشمند کاملا به سلیقه‌ی کاربر بستگی دارد، اما اگر به کیفیت ساخت و زیبایی گوشی خود اهمیت می‌دهید، به شما دستگاه‌های شیشه‌ای و یا فلزی را توصیه می‌کنیم؛ یا محصولی که با ترکیب این دو ساخته شده باشد.

برخی از محصولات ارزان قیمت و میان‌رده بدنه‌های پلاستیکی دارند و به صورت کلی ما چنین دستگاهی را توصیه نمی‌کنیم، مگر اینکه محدودیت بودجه داشته باشید و ارزان قیمت بودن اولویت شما باشد. دستگاه‌هایی که بدنه‌ی شیشه‌ای دارند معمولا از امکان شارژ بی‌سیم نیز بهره‌مند هستند ولی پیش از خرید گوشی حتما از وجود این گزینه روی آن اطمینان حاصل کنید.



 

 

طراحی

اگر دغدغه‌ی طول عمر گوشی هوشمند خود را دارید، حتما یک دستگاه ضد آب را انتخاب کنید. استاندارد رایج و حداقلی فعلی در این زمینه که دستگاه مورد نظر شما باید از آن بهره‌مند باشد، IP67 است که نشان می‌دهد گوشی شما به مدت 30 دقیقه در عمق یک متری آب دوام خواهد آورد؛ در مجموع یعنی دیگر نیازی نیست نگران خیس شدن گوشی خود باشید.

برخی محصولات از جمله موتورلا Moto Z2 Force نیز یک گام از این هم فراتر رفته‌اند و استانداردهایی از جمله شیشه‌ی نشکن نیز در آن‌ها وجود دارد. اما به شما توصیه می‌کنیم دستگاهی خریداری کنید که نمایشگر آن حداقل با یکی از نسل‌های گوریلا گلس پوشیده شده باشد تا شیشه‌ صفحه نمایش آن به راحتی در برابر ضربه نشکند و آسیب نبیند.

دوربین

یکی از بهترین راهنمایی‌هایی که می‌توان در خرید گوشی به آن اشاره کرد، توجه به دوربین گوشی است. امروزه به نقطه‌ای در سیر تکاملی گوشی‌های هوشمند رسیده‌ایم که می‌توان گفت دوربین دستگاه بیش از پردازنده اهمیت پیدا کرده‌اند، زیرا اکنون بسیاری از مردم تنها از گوشی‌های خود به جای دوربین استفاده می‌کنند. اکنون دوربین‌های 12 مگاپیکسلی بر روی دستگاه‌های فراوانی بکار گرفته شده‌اند، اما اشتباه نکنید مگاپیکسل دوربین تنها معیار قضاوت درباره‌ی کیفیت آن نیست.

توصیه اکید ما این است که در عوض به کیفیت تصاویر ثبت شده در شرایط نوری مختلف، اندازه‌ی دهانه‌ی دیافراگم و سرعت شاتر و دیگر ویژگی‌های دوربین هر گوشی هوشمند توجه داشته باشید و پیش از خرید آن را با سایر گزینه‌های خود مقایسه کنید.

به عنوان مثال آیفون 8 و آیفون 10 هردو به دوربین پشتی دوگانه مجهز شده‌اند که بزرگنمایی 2 برابر اپتیکال و امکان ثبت تصاویر پرتره‌ی زیبا با پس‌زمینه‌ی محو را به کاربران می‌دهند. اما آیفون 10 یک گام فراتر رفته و دوربین جلوی دستگاه نیز از نوع TrueDepth است که می‌توانید به وسیله‌ی آن سلفی‌های خود را نیز به صورت پرتره ثبت کنید.

عکاسی پرتره در آیفون 8 پلاس

در مقابل گوگل پیکسل 2 بدون بهره‌مندی از دوربین دوگانه، امکان ثبت تصاویر پرتره با دوربین جلویی و پشتی دستگاه را به وسیله‌ی هوش مصنوعی و امکانات نرم‌افزاری برای کاربران فراهم آورده است.

اما نکته‌ای که بیش از هر چیز در مورد دوربین گوگل پیکسل 2 و گوگل پیکسل 2 XL ما را تحت تاثیر قرار داده است، عملکرد دوربین این محصولات در محیط‌های کم نور است. به لطف دیافراگم عریض با f/1.8 و ترکیب آن با تکنولوژی پیشرفته‌ی HDR اختصاصی گوگل، دوربین این دو دستگاه در فضاهای داخلی عملکرد بسیار بهتری نسبت به آیفون‌های اپل دارند.

گوگل پیکسل 2 ایکس ال

در مورد فیلمبرداری نیز تنها به رزولوشن دوربین اکتفا نکنید، بلکه به تعداد فریم‌هایی که در هر ثانیه ثبت می‌شوند نیز توجه داشته باشید. پیشرفته‌ترین دوربین‌های گوشی‌های هوشمند امروزی می‌توانند در رزولوشن 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنند.


بیشتر بخوانید: بهترین گوشی‌ها برای فیلمبرداری


ثبات و کم لرزش بودن تصاویر نیز اهمیت فراوان دارند. بنابراین به دنبال دوربین‌هایی باشید که به تثبیت‌کننده‌ تصویر نوری (لرزشگیر اپتیکال) نیز مجهز باشند و تنها به تثبیت‌کننده‌ی دیجیتال در دوربین اکتفا نکنید.

ضمنا پیش از خرید حتما سرعت ثبت تصویر را نیز در محصول مورد نظر خود با گرفتن چند عکس سریع چک کنید، زیرا برخی از محصولات میان‌رده و پایین رده در این بخش عملکرد خوبی ندارند. ضمنا اگر زیاد عکس و فیلم با گوشی خود ثبت می‌کنید حتما دستگاهی تهیه کنید که قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه داشته باشد.

پردازنده

یک پردازنده‌ خوب روی گوشی هوشمند شما یعنی باز شدن سریع‌تر برنامه‌ها، اجرای روان‌تر و بی‌نقص‌تر بازی‌ها و امکان ویرایش سریع‌تر تصاویر، اما فراموش نکنید که نیازی نیست به تعداد هسته‌ها و یا سرعت کلاک پردازنده‌ها توجه داشته باشید، بلکه پیشنهاد می‌کنیم در مورد هر محصول به بررسی‌های انجام شده بر روی آن طی آزمون‌های سرعت مختلف در کنار نتایج تست‌هایی مانند انتوتو و گیک‌بنچ مراجعه کنید تا بتوانید درک بهتری از عملکرد پردازنده‌ی دستگاه مورد نظر خود در دنیای واقعی بدست آورید.

اپل آیفون 10 مجهز به چیپست A11 بایونیک

در حال حاضر سریع‌ترین چیپست موبایل پردازنده‌ی A11 بایونیک اپل است که در آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون 10 بکار گرفته شده است. به عنوان مثال این چیپست می‌تواند تنها در 42 ثانیه یک ویدئوی 4K را ویرایش کند که همین کار در گوگل پیکسل حدود 3 دقیقه و در گلکسی اس 8 پلاس بیش از 4 دقیقه به طول خواهد انجامید.


تماشا کنید: تست سرعت سامسونگ گلکسی اس ۹ پلاس در برابر آیفون ۱۰


البته این بدان معنا نیست که در سایر بخش‌ها از جمله اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها نیز این دستگاه به همین اندازه سریع‌تر از رقبای خود است، بلکه ممکن است در آن بخش از این محصولات کندتر عمل کند به همین دلیل به شما گفتیم به تمامی جوانب و تست‌های انجام گرفته بر روی هر پردازنده توجه داشته باشید.

زمان مورد نیاز برای ویرایش یک ویدئوی 2 دقیقه ای با کیفیت 4K

پیش از رونمایی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس که همراه با چیپست پردازنده‌ی اسنپدراگون 845 معرفی شدند و البته هنوز روانه‌ی بازار نشده‌اند؛ اسنپدارگون 835 به عنوان پرچم‌دار چیپست‌های محصولات اندرویدی شناخته می‌شد. این چیپست، یعنی کوآلکام اسنپدراگون 835، علاوه بر مصرف بسیار بهینه‌ی باتری، عملکرد بسیار خوبی در زمینه‌ی بازی و واقعیت مجازی به کاربران ارائه می‌کند.

اسنپدراگون سری 600 نیز معمولا در میان‌رده‌های قدرتمندی از جمله Moto G5 پلاس بکار گرفته شده است. این سری از پرازنده‌های میان‌رده‌ی کوآلکام عملکرد کلی خوبی دارند، اما توقع نداشته باشید که بازی‌ها را به همان خوبی اسنپدارگون 835 اجرا کنند و یا تجربه‌ی مشابهی در بخش واقعیت مجازی به شما ارائه دهند.

برخی دیگر از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند از جمله هواوی نیز از چیپست‌های پردازنده‌ی اختصاصی خود در محصولاتشان بهره می‌برند. به عنوان مثال پردازنده‌ی جدید 8 هسته‌ای مجهز به هوش مصنوعی که هواوی در گوشی هوشمند میت 10 پرو خود بکار گرفته است.

کایرین 970 علاوه بر اینکه قدرت پردازشی بسیار بالای ارائه می‌کند، این قابلیت را دارد که به وسیله‌ی دوربین دستگاه اشیاء مختلف را شناسایی کرده و به سرعت تنظیمات دوربین را برای عکس‌برداری از هر سوژه‌ای تنظیم کند.

حافظه رم

یکی از موارد در راهنمای خرید گوشی هوشمند که هیچ پیچیدگی برای بررسی آن وجود ندارد، حافظه رم است. رم نقش بسزایی در عملکرد چندگانه‌ی دستگاه شما خواهد داشت. با توجه به پیشرفت و افزایش مقدار حافظه‌ی در دسترس برای بسیاری از اپلیکیشن‌ها از خرید محصولی که تنها 1 گیگابایت رم دارد، پرهیز کنید.

حافظه‌ی رم 2 گیگابایتی استاندارد رایج این روزها در گوشی‌های میان‌رده محسوب می‌شود. اما اکثر پرچم‌داران شرکت‌های مختلف به 4 گیگابایت رم مجهز هستند و برخی از محصولات فوق‌العاده‌تر مانند گلکسی نوت 8 از حافظه‌ی رم 6 گیگاباتی بهره می‌برند.

همچنین برخی محصولات مانند گوشی هوشمند Razer که یک گوشی گیمینگ بوده و برای بازی کردن طراحی شده‌اند، یا وان پلاس 5 و 5T نیز به 8 گیگابایت رم مجهز هستند تا دیگر کاربر تحت هیچ شرایطی نگران بسته شدن برنامه‌ها در پس‌زمینه‌ی دستگاه خود نباشد و بتواند با خیال راحت بین اپلیکیشن‌های مختلف جابجا شود.


بیشتر بخوانید: بهترین گوشی‌های گیمینگ


Razer Phone (گوشی هوشمند ریزر)

حافظه‌ داخلی

همان‌طور که اشاره کردیم امروزه بازی‌ها و برنامه‌ها بسیار سنگین شده‌اند و برخی بازی‌ها بیش از 1 گیگابایت از حافظه‌ی گوشی هوشمند شما را اشغال می‌کنند. بماند که عکس‌ها و ویدئوهای باکیفیت ضبط و  ذخیره شده بر روی دستگاهتان چه میزان فضا را به خود اختصاص خواهند داد. توصیه می‌کنیم با توجه به بودجه‌ی خود دستگاهی را خریداری کنید که بیشترین حافظه‌ی داخلی و همینطور قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه‌ را نیز دارا باشد. به یاد داشته باشید که محصولات اپل همچنان از این قابلیت بی‌بهره‌اند.

کمترین حافظه‌ی داخلی موجود در میان پرچم‌داران امروزی 32 گیگابایت است؛ اما ما به شما توصیه می‌کنیم اگر زیاد اهل فیلم و عکس گرفتن هستید یک محصول با حافظه‌ی 64 گیگابایتی تهیه کنید و اگر می‌خواهید ویدئوهای خود را با کیفیت 4K ضبط کنید و همینطور بازی‌های متنوعی روی گوشی هوشمند خود داشته باشید به سراغ دستگاهی بروید که از حافظه‌ی داخلی 128 گیگابایتی بهره‌مند باشد.

عمر باتری

عوامل گوناگونی از جمله اندازه‌ی نمایشگر، پردازنده و سیستم عامل بر این که یک گوشی هوشمند پس از یک مرتبه شارژ کامل چند ساعت روشن خواهد ماند تاثیرگذار هستند. یکی از مهمترین فاکتورها در راهنمای خرید یک گوشی هوشمند به عمر باتری آن بازمی‌گردد.

اگر به دنبال دستگاهی هستید که بیشترین طول عمر باتری را به شما ارائه کند باید نتایج بدست آمده در آزمون باتری محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.


بیشتر بخوانید: بیشترین عمر باتری در گوشی‌های هوشمند


اما به طور کلی هر دستگاهی که در حین استفاده از شبکه 4G بتواند بیش از 10 ساعت روشن بماند را محصولی با عمر باتری بسیار خوب می‌توان قلمداد کرد.

گوگل پیکسل 2 XL

ضمنا ظرفیت باتری هر محصول در مشخصات فنی آن ذکر می‌شود، این عدد می‌تواند به شما کمک کند تا پتانسیل انرژی دستگاه را حدس بزنید اما به اندازه‌ی نتایج آزمون‌های باتری که اشاره کردیم معتبر نیست. با همه‌ی این اوصاف توصیه می‌کنیم گوشی هوشمندی را خریداری که انرژی مورد نیاز آن حداقل توسط یک باتری 3000 میلی‌آمپری تامین شود.

شارژ سریع

اگر می‌خواهید این امکان را داشته باشید که دستگاه خود را به سرعت شارژ کنید، حتما بررسی کنید که آیا محصول مورد نظر شما از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند یا خیر. به عنوان مثال بنابر ادعای گوگل شما با 15 دقیقه شارژ کردن گوگل پیکسل 2 می‌توانید 7 ساعت از این دستگاه استفاده کنید. بنابراین اگر یک گوشی هوشمند اندرویدی می‌خواهید، حتما به وجود این قابلیت بر روی آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.


در همین رابطه بخوانید: افزایش سرعت شارژ گوشی اندروید با چند روش ساده اما کاربردی


بالاخره و خوشبختانه جدیدترین آیفون‌های اپل نیز به قابلیت شارژ سریع مجهز شده‌اند، اما توجه داشته باشید که شارژ موجود در داخل جعبه‌ی این محصولات شارژ سریع نیست و باید یک آداپتور شارژ سریع USB-C تهیه کنید تا بتوانید از این ویژگی استفاده کنید و خب این امر حقیقتا خوشایند نیست.

باتری قابل جدا شدن

در راهنمای خرید گوشی هوشمند به این نکته نیز توجه داشته باشید. محصولاتی که باتری‌های آن‌ها قابلیت جدا شدن از دستگاه را دارند، به دلیل اینکه اکثر خریداران به دنبال محصولات ضد آب هستند، تقریبا رو به انقراض است. اما خب این ویژگی نیز مزایای خاص خودش را دارد.

به عنوان مثال اگر کاربر به هر دلیلی احساس کند که عمر باتری گوشی هوشمندش دیگر مثل روز اول نیست، کافیست یک باتری جدید خریداری و جایگزین باتری قدیمی دستگاه خود کند؛ بنابراین دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌ تعویض باتری به تعمیرکار و یا خرید یک گوشی جدید نخواهد بود.

دیگر امکانات کلیدی

شارژ بی‌سیم

بالاخره شرکت اپل نیز قابلیت شارژ بی‌سیم را به آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون 10 اضافه کرد و حالا کاربران این محصولات نیز مانند کاربران چند سال اخیر محصولات اندرویدی، می‌توانند با قرار دادن گوشی خود روی یک پد شارژر بی‌سیم، گوشی هوشمند خود را به راحتی هرچه تمام‌تر شارژ کنند.

شارژ بی سیم آیفون 8 پلاس

Qi یا همان شارژ چی، استاندارد رایج شارژرهای بی‌سیم محسوب می‌شود و اگر دستگاه شما از این قابلیت پشتیبانی کند می‌توانید آن را به وسیله‌ی یک شارژر بی‌سیم Qi شارژ کنید. آیفون‌های اپل، گلکسی‌های سامسونگ و دیگر محصولات همگی از این شارژرها پشتیبانی می‌کنند.

سنسور تشخیص اثر انگشت یا سنسور تشخیص چهره

برای برخی کاربران خرید یک گوشی امن اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. وجود یک سنسور تشخیص اثر انگشت در گوشی شما، علاوه بر امنیت بیشتر، باز کردن قفل دستگاه را بسیار آسان خواهد کرد و دیگر نیازی به وارد کردن پین یا الگو نخواهید داشت.

اکثر محصولاتی که به این سنسور مجهز هستند سرعت بسیار خوبی در تشخیص اثر انگشت کاربر و باز کردن قفل دستگاه دارند، اما در صورتی که انگشتان شما خیس یا کثیف باشد ممکن است برای باز قفل دستگاه از این طریق دچار مشکل شوید.

ضمنا محل قرارگیری این سنسور نیز بسیار بااهمیت است. به عنوان مثال ال‌جی در محصولات خود معمولا این سنسور را در وسط پنل پشتی دستگاه قرار می‌دهد؛ اما سامسونگ در خانواده گلکسی اس 8 و گلکسی نوت 8 به طرز عجیبی این سنسور را در مجاورت دوربین دستگاه قرار داده که به هیچ وجه مکان ایده‌آلی به شمار نمی‌رود.

خوشبختانه اکنون این امکان در بسیاری از محصولات میان‌رده بازار نیز اضافه شده و بسیاری از دستگاه‌های مقرون به صرفه نیز از سنسور اثر انگشت بهره‌مند هستند. در هنگام خرید یک موبایل جدید به این نکته توجه داشته باشید.

ال جی وی 30

اما آیفون سیستم تشخیص چهره Face ID خود را در آیفون 10 جایگزین سنسور تشخیص اثر انگشت کرده است. این سیستم عملکرد بسیار خوبی دارد و در اکثر شرایط به خوبی می‌توانید تنها با نگاه کردن به دستگاه قفل آن را باز کنید، اما خب به نظر ما به تنهایی نمی‌توان آن را جایگزین سنسور اثر انگشت دانست.

خوشبختانه سامسونگ در این بخش دست و دلبازتر عمل کرده و در کنار سنسور تشخیص عنبیه و سیستم تشخیص چهره‌ی پرچم‌داران خود همچنان سنسور اثر انگشت را نیز حفظ کرده تا کاربران بتوانند با دست باز سیستم امنیتی مورد نظر خود را انتخاب کرده و از آن بهره ببرند.

امیدواریم که با توجه به این راهنمای خرید گوشی هوشمند بتوانید دستگاهی متناسب با نیازهای خود تهیه کنید. ضمنا فراموش نکنید که نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: tomsguide

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر