;
coinex

حقایقی در مورد موشک فالکون هوی ؛ قدرتمند‌ترین موشک جهان

موشک فالکون هوی (Falcon Heavy) یک موشک حمل کننده محموله بزرگ است که توسط کمپانی فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس (SpaceX) توسعه یافته است. فالکون هوی بدون شک قدرتمندترین موشک جهان است.

فالکون هوی وقتی برای نخستین بار در پرتاب آزمایشی‌اش در ۶ فوریه ۲۰۱۸ پرتاب شد، تبدیل به قدرتمندترین تقویت کننده در حال اجرای زمان خودش شد. عنوانی که تا پیش از این به موشک ساترن ۵ (Saturn V) اختصاص داشت؛ موشکی که در سری ماموریت‌های آپولو مورد استفاده قرار می‌گرفت.


بیشتر بخوانید :‌ پرتاب موفقیت‌آمیز موشک فالکون هوی؛ نقطه عطفی در صنعت فضایی


 

فالکون هوی
موشک فالکون هوی در ۶ فوریه ۲۰۱۸ بود که از مرکز فضایی کندی پرتاب شد.

فالکون هوی در نخستین پرتاب آزمایشی تقریبا با تمام اهداف اصلی‌اش مواجه شد، از جمله (و بالاخص) به پرواز درآوردن تسلا رودسر شخصی مدیرعامل و موسس این کمپانی به فضا که در بر گیرنده یک راننده ماکت به نام “مرد ستاره‌ای” (Starman) بود. در همین رابطه مطلب زیر را بخوانید.



با جذب هر چه بیشتر مشتری‌ برای فالکون هوی، اسپیس‌ایکس پروازهای بیشتری را در سال ۲۰۱۸ برنامه ریزی خواهد کرد. ماسک درصدد است تا شاید تا پایان ۲۰۲۰ توسعه فالکون هوی را برای ساخت یک موشک بزرگتر تجربه کند. این سازه که “موشک فالکون بزرگ” (Big Falcon Rocket) نام خواهد داشت، در اکتشافات مریخ مورد استفاده قرار گرفت.

تاریخچه مختصری از توسعه فالکون هوی

اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک تاسیس شد. او پیش از این دو همکاری موفق در کمپانی‌های زیپ۲ (Zip2)  و پی‌پال (Paypal) داشت. پس از توسعه و پرواز موفق‌آمیز موشک فالکون ۱، اسپیس‌ایکس از ناسا برای توسعه یک فضاپیما، کپسول دراگون (Dragon)، بودجه دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۲ آنها به نخستین کمپای تجاری و غیردولتی تبدیل شدند که موفق به ارسال محموله باری به ایستگاه فضایی بین‌المللی شده است. برای رسیدن به فضا، کپسول دراگون به موشکی سنگین‌تر نیاز داشت. اسپیس‌ایکس، فالکون ۹ را توسعه داد و در سال ۲۰۱۰ نخستین پرواز آن به طور موفقیت‌آمیز انجام شد.


بیشتر بخوانید : داستان شگفت‌انگیز ایلان ماسک ؛ فرزند طلاقی که مرزهای علم و تخیل را به هم پیوند زد


نخستین بار در سال ۲۰۱۱ بود که خبرهایی از یک موشک سنگین‌تر، فالکون هوی، به گوش رسید. در آن زمان ماسک گفت که این موشک قابلیت حمل ۵۳ هزار کیلوگرم محموله را به مدار زمین خواهد داشت. این میزان دو برابر محموله‌های شاتل‌ فضایی بود. در آن زمان ماسک پیش‌بینی کرد که نخستین پرواز فالکون در سال ۲۰۱۳ به  انجام می‌رسد.

این موضوع در پرواز‌های فضایی معمول است، اما با این حال پیش‌بینی مردآهنی درست از آب درنیامد و توسعه این موشک چندین سال بیشتر زمان برد. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ دو شکست فاجعه آمیز برای فالکون ۹ رخ داد. در هر دو مورد پروازها برای بررسی علت شکست به تعویق افتاد و شاید همین امر بود که تایم لاین توسعه فالکون هوی را نیز با تاخیر مواجه کرد.

اسپیس ایکس در ماه می ۲۰۱۷ تست استاتیک آتش هسته مرکزی فالکون هوی را به انجام رساند. در سپتامبر همان سال، هر سه تقویت‌کننده موتور (Booster) طراحی شده با موفقیت تست استاتیک پرواز را پشت سر گذاشتند.

مشخصات و اندازه موشک فالکون هوی

بنابر اعالم وب‌سایت اسپیس‌ایکس، موشک فالکون هوی ۷۰ متر طول داشته و توانایی حمل ۶۴ تن محموله را تا مدار نزدیک زمین (LEO) دارد. این میزان در حدود دو برابر ظرفیت نزدیک‌ترین رقیب خود در این زمینه یعنی موشک دلتا ۴ (Delta IV) سنگین اتحادیه پرتاب فضایی آمریکا است.

استارمن و فالکون هوی
این آخرین تصویری است که از “استارمن” و تسلا رودسر ایلان ماسک پس از پرتاب موشک فالکون هوی در ۶ فوریه ۲۰۱۸ به ثبت رسیده است.

موشک Falcon Heavy دارای دو قسمت است. قسمت اول دارای سه هسته موتور است. هسته مرکزی در کنار دو تقویت کننده (Booster) قرار گرفته و توسط آنها پشتیبانی می‌شود. هر یک از این هسته‌ها با قسمت اول یک موشک برابری کرده که ۹ موتور را میزبانی می‌کند. این تقویت کننده‌ها پس از پرتاب به صورت عمودی بر روی زمین فرود می‌آید و حتمالا می‌توان از آن مجددا استفاده کرد. در ضمن به هسته مرکزی سنگین‌تر وظیفه حمل محموله اصلی قسمت دوم را بر عهده دارد.

این ۲۷ موتور در قسمت اول فالکون هوی کاملا مرتبط با یکدیگر کار می‌کند تا ظرفیت پرتاب را به نیرویی برابر با ۲۲ هزار و ۸۱۹ کیلو نیوتن (معادل ۵ میلیون پوند) برسانند. نیرویی که با قدرت ۱۸ هواپیما ۷۴۷ برابری می‌کند.

نخستین پرواز فاکون هوی و گام‌های برنامه‌ریزی شده بعدی

موشک فالکون هوی برای نخستین بار در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۱۸ از مرکز فضایی کندی در کیپ کارناوال ایالت فلوریدا، با استفاده مجموعه پرتاب 39A به فضا پرتاب شد. مجموعه 39A همان پد پرتابی است که میزبان فضانوردان فضاپیما آپولو و خدمه شاتل فضایی بود. در حین پرتاب حدودا ۱۰۰ هزار تماشاگر در سواحل و جاده‌های اطراف برای تماشا تجمع کردند. میلیون‌ها نفر نیز به صورت زنده این رویداد را مشاهده می‌کردند.

در حین پرتاب، دو تقویت‌کننده (Booster) از فالکون هوی جدا شد و در پایگاه‌های فرود اسپیس‌ایکس در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کارناوال در مرکز پرواز فضایی کندی (KSC) به زمین نشستند. بوستر مربوط به هسته قرار بود در یک کشتی هواپیمایی بدون سرنشین به نام “البته که من هنوز عاشقتم” (Of Course I Still Love You) به زمین بنشیند، اما موفقیت‌آمیز نبود و با سرعت ۴۸۰ کیلومتر در ساعت به جایی در اقیانوس اطلس برخورد کرد.

پخش زنده این رویداد بیش از چهار ساعت پس از پرتاب ادامه داشت و محموله موشک را نشان می‌داد. تسلا رودستر قرمز رنگ شخضی ایلان ماسک که “مرد ستاره‌ای” (Starman) را به عنوان سرنشین در خود می دید. استارمن لباس فضانوردی جدید کمپانی اسپیس‌ ایکس را بر تن داشت.


بیشتر بخوانید : ایلان ماسک جزئیات بیشتری از لباس فضایی اسپیس ایکس منتشر کرد


سپس فالکون هوی موتورهای خود را آتش زد تا بتواند در مسیر رسیدن به مدار خورشید قرار بگیرد. مداری که تا ورای سیاره مریخ نیز می‌تواند قطر داشته باشد. مطابق گزارش وب‌سیات لایو ساینس ممکن است خودرو تسلا، محموله این موشک، به مدت یک سال در اثر تشعشعات خورشیدی  شکافته شود.

پرتاب فالکون هوی
سه شنبه ششم فوریه ۲۰۱۸، قدرتمندترین سامانه پرتابی جهان، موشک فالکون هوی مرز‌های جو زمین را درنوردید. این موشک به اندازه یک ساختمان ۲۳ طبقه طول دارد. پس از پرتاب این موشک به منطقه کمربند تشعشعی وان آلن (Van Allen Radiation Belt)، جایی در فاصله ۳۲۰۰ تا ۱۶۰۰ هزار کیلومتر از سطح زمین، قرار گرفت. (اعتبار : Reddit)

اسپیس ایکس در نظر دارد این پرتاب را با دو ماموریت دیگر فالکون هوی رد سال ۲۰۱۸ ادامه دهد. ماموریت نخست، ماهواره ارتباطی عرب‌ست 6A را پرتاب خواهد کرد و دومی فضاپیمای “برنامه آزماش فضایی ۲” متعلق به  نیروی هوایی ایالات متحده  را به همراه یک بادبان خورشیدی برای جامعه سیاره‌ای (The Planetary Society) پرتاب می‌کند.

این کمپانی پرتاب‌های فالکون‌ هوی را با هزینه ۹۰ میلیون دلار برای هر پرواز به فروش می‌رساند. پیش از این هر بار پرتاب موشک‌های تک هسته‌ای فالکون ۹ با هزینه‌ی ۶۲ میلیون دلاری انجام می‌شد.

با گذشت زمان، اسپیس‌ایکس در نظر دارد تا هزینه پرتاب‌های فالکون هوی را کاهش دهد، چرا که تقویت‌کننده‌های آن قابلیت استفاده مجدد دارند. اگر این کمپانی بخواهد برای مثال بازار پرتاب‌های ارتشی پر منفعت را هدف قرار دهد، مطابق گفته سخنگو در اوایل فوریه ۲۰۱۸، برای دریافت گواهینامه این کار بین ۲ تا ۱۸ پرتاب موفق را باید به انجام برسانند.

در کنار فالکون هوی، اسپیس‌ایکس ارسال محموله‌ به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بوسیله فضاپیما دراگون ادامه می‌دهد. فضاپیما‌های دراگون با قابلیت حمل انسان، که دراگون سرنشین‌دار (Crew Dragon) نام گرفته‌اند نیز در حال توسعه‌اند و پیش‌بینی می‌شود که نخستین پرتاب آزمایشی آن در اواخر سال ۲۰۱۸ به وقوع بپیوندد.


بیشتر بخوانید :‌ ایلان ماسک جزئیات جدیدی از طرح کلون سازی در مریخ را بیان کرد


آنطور که ایلان ماسک می‌گوید، در سال‌های آینده خواهان توسعه موشک فالون بزرگ (Big Falcon Rocket)، یک سیستم بزرگ شده از فالکون‌ هوی است.

موشک فالکون بزرگ این پتانسیل را دارد که همزمان صدها مسافر را به مقاصد مختلف در جهان، من جمله مریخ ببرد. در سپتامبر ۲۰۱۷ ماسک نسخه‌ای به‌روز شده از طرح در حال پیشرفت کلونی‌سازی بر روی مریخ را ارائه کرد. این برنامه ممکن است توسط فالکون بزرگ به انجام برسد. ماسک گفته است که احتمالا موشک فالکون بزرگ در طول دهه ۲۰۲۰ جایگزین موشک‌‌های فالکون هوی و فالکون ۹ خواهد شد.

بیشتر بخوانید :

.

منیع : Space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر