;
coinex

اعتدال بهاری 1397 ؛ نخستین روز بهار از نگاه تصاویر ماهواره‌ای

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا (NOAA) با انتشار تصاویری خیره‌کننده از طلوع و غروب آفتاب سیاره زمین، در روز ۲۰‌ام مارس، اعتدال بهاری و ورود به فصل بهار را در نمیکره شمالی این سیاره تبریک گفت.

حساب کاربری رسمی اداره ملی اقیانوسی و جوی در توئیتر، ویدیویی کوتاه از غروب خورشید روز ۱۹ مارس (۲۸ اسفند) و طلوع خورشید روز ۲۰ مارس (۲۹ اسفند) که با استفاده از ماهواره هواشناسی GOES-East تهیه شده بود، به همراه متن زیر منتشر کرد:

نخستین روز بهار و اعتدال بهاری مبارک! امروز مدت زمان روز و شب در نیمکره شمالی تقریبا برابر است. از این به بعد روز‌ها در طول های جغرافیایی بالا، طولانی‌تر خواهند بود، چرا که فاصله زمانی میان طلوع و غروب خورشید افزایش یافته است. تصاویر ماهواره‌ای بیشتر را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

اعتدال بهاری (به انگلیسی: vernal equinox) زمانی رخ می‌دهد که خورشید از منظر ساکنان زمین، در خط استوای صفحه سماوی قرار می‌گیرد و راه شمال آسمان را در پیش می‌گیرد. این موضوع منجر می‌شود تا روز‌ها در نیمکره شمالی طولانی‌تر و در نیمکره جنوبی کوتاه‌تر شوند.

پوشش برف در آمریکا
ماهواره سئومی ان‌پی‌پی (Suomi NPP) این تصویر را از ناحی پوشیده از برف شمال شرقی ایالات متحده و کانادا در روز ۱۸ مارس ۲۰۱۸ به ثبت رسانده است. تصویری که با ادغام سه کانال رنگی ابزار “تصویر برداری قابل مشاهذه رادیومتری مادون قرمز” (VIIRS) تولید شده است. در توضیح این تصویر باید گفت در حالی که پوشش برف کانادا، نیو انگلند، نیویورک و بخش‌های از پنسیلوانیا را در برگرفته است، در بخش‌های جنوبی پوشش برف تنها به ارتفاعات رشته کوه آپالاش محدود شده است. (اعتبار : اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا / NESDIS)

همچنین این اتفاق نخستین روز بهار را در نیمکره شمالی (البته در برخی نواحی آب و هوا کماکان برفی خواهد بود) و نیز نخستین روز پاییز را درنیمکره جنوبی منجر می‌شود. درست است که اعتدال بهاری نشانه‌ای برای گرم‌تر شدن آب و هوا تلقی می‌شود، اما تغییرات آب و هوایی به صورت روز به روز بسیار پیچیده‌تر است.

رخداد دیگری که در تقویم نیمکره جنوبی جلب‌ توجه می‌کند انقلاب تابستانی است. طولانی‌ترین روز سال در انقلاب تابستانی رخ می‌دهد؛ جایی که اوج ارتفاع خورشید را در هر دو نیمکره شاهد هستیم. این رخداد در نیمکره شمالی روز ۳۱ خرداد خواهد بود.

زمین از نگاه ماهواره سئومی
ماهواره سئومی ان‌پی‌پی (Suomi NPP) با استفاده از ابزار VIIRS که بر آن نصب است، در ۱۹ مارچ ۲۰۱۸، این تصویر را از کره زمین به ثبت رساند. تصویری که هیچ‌گونه پردازشی روی آن صورت نگرفته و رنگ‌های آن طبیعی هستند. (اعتبار : اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا / NESDIS)

تصاویر بهتری نسبت به تصویر بالا در انتظارمان است. اداره ملی اقیانوسی جوی ایالات متحده آمریکا در نظر دارد با همکاری ناسا، ماهواره جدیدی را با نام GOES-West پرتاب کند. این ماهواره که می‌توان از آن به عنوان همتای GOES-East یاد کرد، در راستای رصد وضعیت جوی نواحی غربی ایالات متحده و نواحی شرقی اقیانوس آرام توسعه یافته است. این ماهواره برای رسیدن به مرحله نهایی خود به ۶ ماه زمان برای آماده‌سازی ابزار‌ها و انجام بررسی‌ها نیاز دارد و پس از برای پرتاب آماده می‌شود.

بیشتر بخوانید :

نکات مهم و ضروری در سفرهای جاده ای؛ در سفرهای نوروز ۹۷ این نکات را رعایت کنید

منبع : Space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر