;
coinex

بهبود ۹۷ درصدی تومورهای سرطانی با یک واکسن ؛ آیا درمان سرطان نزدیک است؟

یک واکسن سرطان جدید به طرز امیدوارکننده‌ای منجر به بهبودی ۹۷ درصد از تومور‌ها در گونه‌ای موش شد. به زودی برای نخستین بار این واکسن برای درمان سرطان در انسان مورد آزمایش قرار خواهد گرفت، اما متخصصان می‌گویند هنوز زمانی زیادی باقی است تا بتوان این نوع دارو را برای بیماران تجویز کرد.

مطابق گزارش وب‌سایت SFGate، یک خبرگزاری محلی در سان‌فرانسیسکو، محققان دانشگاه استنفورد تا پایان سال جاری این درمان را بر روی ۳۵ فرد مبتلا به سرطان غدد لنفاوی (لنفوم) آزمایش خواهند کرد. این درمان سیستم ایمنی بدن را برای حمله به سلول‌های سرطانی تحریک می‌کند.

محققان می‌گویند، در مطالعه بر روی موش‌ها با انواع مختلف سرطان از جمله سرطان غدد لنفاوی، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ، این درمان تومور‌های سرطانی را در ۸۷ مورد از ۹۰ موش مورد آزمایش از میان ببرد. حتی زمانی که تومورها به سایر بخش‌های بدن گسترش یافته بودند.

دکتر آلیس پولیس (Alice Police)، مدیر منطقه‌ای جراحی پستان در موسسه سرطان Northwell Health در وستچستر نیویورک و از محققان این پروژه، می‌گوید که خبرها پیرامون آزمایش این واکسن بر روی انسان برای درمان سرطان هیجان انگیر است. البته او اذهان کرده که نتایج مطالعه بر روی حیوانات همواره در مورد انسان صدق نمی‌کند. او به وبسایت لایوساینس گفت:

ما توانستیم سرطان‌های بسیاری را در موش‌ها برای طولانی مدت بهبود ببخشیم.

آزمایش‌های کنونی برای درمان سرطان انسان بر روی بیماران مبتلا به لنفوم تمرکز دارد و این موضوع می‌توانست سال‌های پیش از آن باشد که پزشکان بدانند آیا این درمان بر روی سایر سرطان‌ها نظیر سرطان سینه و یا سرطان روده بزرگ نیز جواب می‌دهد یا خیر.

یک واکسن سرطان ؛ دقیقا از چه حرف می‌زنیم؟

واکسن سرطان چیست؟ این درمان جدید را نمی‌توان به بیان فنی یک واکسن نامید. واژه واکسن برای موادی به کار می‌رود که ایمنی طولانی مدت در برابر بیماری‌ها ایجاد می‌کند.

مطابق گزارش‌ها این درمان شامل تزریق چیزی شبیه به واکسن می‌شود. آنطور که انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO) می‌گوید، عبارت “واکسن سرطان” می‌تواند به درمانی اطلاق شود که از بازگشت مجدد سرطان جلوگیری کند و سلول‌های سرطانی باقی مانده در بدن را نابود کند.

در عوض، این درمان نوعی ایمنی درمانی (Immunetherapy) به حساب می‌آید که از دو عامل تحریک کننده سلول‌ لنفوسیت T (نوعی سلول ایمنی) برای حمله به سلول سرطانی تشکیل شده است. به طور طبیعی لنفوسیت T در بدن سلول‌ سرطانی را غیرطبیعی تلقی کرده و به آنها حمله و در آنها نفوذ می‌کند. اما هرچه تومور سرطانی بیشتر رشد کند، فعالیت لنفوسیت T سرکوب می‌شود به طوری که این سلول‌ها دیگر قادر نیستند سرطان را کنترل کنند.


بیشتر بخوانید : کشف اندام جدید در بدن انسان ؛ این عضو جدید گسترش سرطان را توضیح می‌دهد


درمان سرطان در این روش جدید با فعال کردن مجدد لنفوسیت‌ T صورت می‌گیرد. محققان این واکسن را به طور مستقیم به درون تومور سرطانی تزریق می‌کنند. سپس دو فاکتور موجود در واکسن به صورت توامان سلول‌های T را فعال می‌کنند. مطابق گفته محققان، از آنجایی که این سلول‌ها درون تومور قرار دارند، به محض فعال شدن لزوما توسط بدن برای شناسایی پروتئین‌های ویژه سرطانی به کار گرفته می‌شوند.

درمان سرطان
واکسن سرطان یک اصطلاح است و به هر درمانی که برای جلوگیری از بازگشت مجدد سرطان و نیز نابودی همه سلول‌های سرطانی بیانجامد، اطلاق می‌شود. (اعتبار : Shutterstock)

در مطالعات صورت گرفته در حیوانات، تزریق واکسن به درون تنها یک تومور منجر به نابودی تومورها در سایر بخش‌های بدن نیز می‌شد (سرطان متاستاتیک خوانده می‌شود). این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که لنفوسیت‌های T فعال به سایر قسمت‌های بدن مهاجرت می‌کنند و تومور‌های گسترش یافته را نابود می‌کنند.

در یک مطالعه که ۳۱ ام ژانویه امسال در ژورنال Science Translational Medicine منتشر شده بود، دانشمندان این درمان را به موشی دادند که برای توسعه سرطان سینه به هر ۱۰ غدد شیری خود، مهندسی ژنتیکی شده بود. محققان گفتند که این دارو را به نخستین توموری که در حیوان ظاهر شد تزریق کردند و پی بردند که این دارو در بسیاری از موارد از شکل گیری تومور‌های بعدی جلوگیری می‌کند.

ایمنی درمانی‌ ؛ بهترین روش درمان سرطان

ایمنی درمانی چیز جدیدی نیست. درواقع تاکنون چندین ایمنی درمانی برای درمان سرطان تایید شده است. به عنوان مثال یک روش درمانی که رسپتورهای آنتی‌ژنی کایمریک سلول‌های تی (CAR T-cell therapy) نام دارد، برای درمان سرطان های خون و انفوم تایید شده است. در این روش برخی از سلول‌های ایمنی بدن بیمار خارج می‌شوند تا با مهندسی ژنتیک برای مبارزه با سرطان آماده شوند.

در مقایسه با CAR T-cell therapy، یک از مزیت‌های روش جدید این است که نیازی نیست تا پزشکان سلول‌های ایمنی فرد بیمار را خارج و برای مبارزه با سرطان متمایز کنند. دکتر رونالد لوی (Ronald Levy)، استاد انکولوژی آموزشگاه پزشکی دانشگاه استنفورد، می‌گوید:

ما بدون آنکه نیاز باشد پروتئین‌های سلول‌های T را شناسایی کنیم، به اهداف مشخصی حمله می‌کنیم.

همچنین جالب است که روش درمانی جدید در درمان سرطان های سینه و روده بزرگ نیز تاثیراتی دارد. دو سرطانی که در حال حاضر فاقد هرگونه ایمنی درمانی هستند.

مطمئنا این مطالعه گامی رو به جلو در مسیر درمان سرطان بوسیله ایمنی درمانی شمرده می‌شود. این آزمایش یک مطالعه فاز یک است؛ به این معنی که تنها ایمنی دارو و دوز مشخصی که عوارض خطرناک ندارد را آزمایش می‌کنند. در کار آزمایی بالینی فاز یک اثرات اثرات دارو بر بیماری اهمیتی ندارد.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : LiveScience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر