;
coinex

سقوط تیانگونگ ۱ در اقیانوس آرام ؛ چینی‌ها از توجه رسانه‌ها شاکی هستند

ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ امروز سیزدهم فروردین در قسمت جنوبی اقیانوس آرام سقوط کرد. سقوط تیانگونگ دو سال پس از پایان ماموریت آن اتفاق افتاد. به گفته مقامات سازمان فضایی چین، بخش عمده‌ای از سازه این مدارگرد که در سال ۲۰۱۶ از کنترل خارج شد، هنگام ورود به اتمسفر سوخته است.

بنا به گفته خبرگزاری چینی ژین‌هووا، این فضاپیمای چینی ساعت ۴:۴۵ دقیقه صبح ۱۳ فروردین به وقت ایران (0015 GMT) از اتمسفر زمین، بر فراز بخش جنوبی اقیانوس آرام عبور کرد و در ۸:۱۵ دقیقه به وقت محلی جایی در نزدیکی برزیل در اقیانوس آرام سقوط کرد.

آژانس فضایی چین و فرماندهی نیروی فضایی مستقر در ستاد مشترک نیروهای استراتژیک آمریکا (JFSCC) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ایستگاه فضایی تیانگونگ در آب‌های اقیانوس آرام سقوط کرد.


بیشتر بخوانید : سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ ؛ هر آنچه باید بدانیم !


ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ (به چینی کاخ آسمانی) ۱۰.۴ متر طول داشت و در سال ۲۰۱۱ برای انجام آزمایش‌های مداری توسط موشک لانگ مارس 2F و در چارچوب برنامه فضایی بلندپروازانه چینی‌ها پرتاب شد. برنامه‌ای که برای قرار دادن یک ایستگاه فضایی دائمی هدف گذاری شده است.

تیانگونگ
تصویر مانیتوری از سقوط تیانگونگ ۱، آزمایشگاه فضایی از کنترل خارج شده سازمان فضایی چین که توسط موسسه علوم فضایی کشور کره جنوبی ردیابی شد. (اعتبار : YONHAP/EPA)

سازمان فضایی اروپا (ESA) پیش از این اعلام کرده بود از آنجایی که بخش عمده‌ای از سطح سیاره را آب تشکیل داده است، احتمال زیادی وجود دارد که تیانگونگ در آب سقوط کند. آنها همچنین اعلام کرده بودند که احتمال برخورد یکی از قطعات تیانگونگ به یک فرد، ۱۰ میلیون بار کمتر از احتمال اصابت رعد و برق به فرد است.

مطابق برنامه ریزی قرار بر این بود تا تیانگونگ در سال ۲۰۱۳ به ماموریت خود پایان بدهد، اما ماموریت آن به دستور سازمان فضایی چین ادامه یافت. در نهایت در سال ۲۰۱۶ مشخص شد که فعالیت این ایستگاه فضایی متوقف شده است و دیگر به مرکز کنترل روی زمین پاسخ نمی‌دهد.

در دسامبر ۲۰۱۷، چینی‌ها در بیانیه‌ای به سازمان ملل اعلام کردند که مطابق پیش بینی‌ها تیانگونگ در اواخر ماه مارس ۲۰۱۸ به زمین اصابت خواهد کرد. روزنامه چینی گلوبال تایمز روز چهارشنبه اعلام کرد که بازتاب گسترده سقوط تیانگونگ در رسانه‌های جهان به دلیل حسادت به صنعت فضایی آنهاست. در این روزنامه نوشته شده بود :

ورود مجدد به اتمسفر زمین برای یک فضاپیما امری طبیعی است،‌ اما در خصوص تیانگونگ ۱ توجه‌ها به نسبت زیاد بود و این موضوع به این دلیل است که برخی کشور‌های غربی نسبت به رشد سریع صنعت هوا و فضا چین حسادت می‌ورزند و در صدد ضعیف نشان دادن آن هستند.

 

بیشتر بخوانید :

 

منبع : TheGuardian

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    جواب به آیناز عزیز:نمیدونم،من شنیده بودم وظیفه خودم دونستم اطلاع رسانی کنم:)

    پاسخ