;
coinex

کم ارزش ترین ارزهای جهان ؛ با بی ارزش ترین واحدهای پولی دنیا آشنا شوید (اوت 2020)

قیمت دلار به شدت در حال افزایش است و این موضوع سبب شد تا کم ارزش ترین ارزهای جهان را مورد بررسی قرار دهیم. در این مطلب با 10 واحد پولی بی ارزش دنیا در ماه اوت سال 2020 / مرداد ماه سال 1399 آشنا می‌شویم.

برخی کشورهای جهان دارای ثروت‌های غنی طبیعی همچون نفت و مواد معدنی بسیار با ارزشی همچون طلا، الماس و اورانیوم هستند. با این وجود، ثروت لزوما به این معنی نیست که ارزهای چنین کشورهایی بسیار ارزشمند هستند. جالب است که در اغلب موارد کشورهای غنی از لحاظ منابع طبیعی و به ویژه مالکان نفت، دارای برخی از بی ارزش ترین ارزهای جهان هستند!

10 مورد از کم ارزش ترین ارزهای جهان

در ادامه به تکراتو همراه باشید تا 10 مورد از کم ارزش‌ترین واحدهای پولی دنیا را با هم مرور کنیم تا ببینیم که کدام کشورها بی ارزش ترین واحدهای پولی را در اختیار دارند.

10. نایرا نیجریه

  • نرخ برابری با دلار آمریکا: هر دلار آمریکا = 384 نایرا
  • نرخ برابری با ریال ایران: هر نایرا = 381 ریال

نایرا نیجریه

نایرا پول رسمی مورد استفاده در کشور نیجریه است که به اختصار NGN نامیده می‌شود. نایرا از زیرمجموعه‌هایی به نام کوبو تشکیل شده است که در آن یک نایرا برابر با ۱۰۰ کوبو است. نیجریه اولین نایرا را در ژانویه سال ۱۹۷۱ صادر کرد و آن را جایگزین پوند با نرخ، ۱ پوند برابر با ۲ نایرا کرد که در آن زمان نسبتا ارز ارزشمندی محسوب می‌شد.

با این وجود، در سال‌های اخیر اقتصاد نیجریه به علت اختلافات مدنی با بحران روبرو شده است و قیمت نفت جهانی کاهش یافت که اثرات زیادی روی ارزش واحد پولی این کشور گذاشته است. بانک مرکزی نیجریه هم در تلاش‌های خود برای تغییر ارزش واحد پول و کنترل تورم در این کشور آفریقایی، ناکام مانده است. یک دلار آمریکا در حال حاضر با 384 نایرا نیجریه مبادله می‌شود.

9. وون کره شمالی

  • نرخ برابری با دلار آمریکا: هر دلار آمریکا = 900 وون کره شمالی
  • نرخ برابری با ریال ایران: هر وون = 267 ریال

وون کره شمالی

وون، ارز رسمی کشور کره شمالی است که به اختصار KPW نامیده می‌شود. وون دارای 100 زیر واحد به نام چوون است. وون از سال 1947 جایگزین ین کره شد. وون به طور انحصاری توسط شهروندان کره شمالی و بازدیدکنندگان خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تحریم‌های خارجی و مدیریت ضعیف موجب تورم بالا در اقتصاد این کشور شده و ارزش وون را به شدت کاهش داده است. بانک مرکزی جمهوری دموکراتیک خلق کره مجبور شد که اسکانس‌هایی تا 5000 یوون چاپ کند. یک وون کره شمالی در سال 2020 معادل 0.0011 دلار آمریکا است.

8. کیپ لائوس

  • نرخ برابری با دلار آمریکا: هر دلار آمریکا = 9.044 کیپ لائوس
  • نرخ برابری با ریال ایران: هر نایرا = 26.5 ریال

کیپ لائوس

کیپ لائوس، واحد رسمی پول در کشور لائوس بوده و شامل 100 زیرواحد به نام آت است. کیپ لائوس، به طور رسمی پس از استقلال این کشور در سال 1952 به رسمیت شناخته شد و جای واحد پول، پیاستر هندوچین را گرفت. با این حال، تورم بالا در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم، موجب شده است که بانک مرکزی لائوس، اسکناس‌های 100 هزار کیپی را هم چاپ کند. واحد پول این کشور به یکی از کم ارزش ترین واحدهای پولی جهان تبدیل شده است. در سال 2020 ، یک دلار آمریکا برابر با 9.044 کیپ لائوس بود.

7. فرانک گینه

  • نرخ برابری با دلار آمریکا: هر دلار آمریکا = 9.634 فرانک
  • نرخ برابری با ریال ایران: هر نایرا = 24.9 ریال

 فرانک گینه

فرانک گینه، ارز رسمی کشور آفریقای غربی گینه است و به اختصار GNF خوانده می‌شود. فرانک گینه شامل زیرواحدهای سانتیم است. هر 100 سانتیم معادل یک فرانک است. گینه در سال 1959 فرانگ گینه را جایگزین فرانک سی‌اف‌ای کرد.

با این وجود، افزایش تورم دولت گینه را مجبور به جایگزینی فرانک با سیلی در سال 1971 کرد. یک سیلی معادل ده فرانک است. البته شرایط اقتصادی ناخوشایند باعث شد که از ارزش فرانک نیز کاسته شود. بانک مرکزی جمهوری گینه حتی مجبور شد که اسکانس‌های 20 هزار فرانکی را هم چاپ کند. در سال 2020 یک دلار آمریکا معادل 9.634 فرانک گینه مبادله شد و واحد پول این کشور را در جمع بی ارزش ترین و کم ارزش ترین ارزها و واحدهای پولی جهان در سال 2020 قرار داد..

6. لئون سیرالئون

  • نرخ برابری با دلار آمریکا: هر دلار آمریکا = 9.709 لئون
  • نرخ برابری با ریال ایران: هر نایرا = 24.7 ریال

 لئون سیرالئون

سیرالئون یک کشور کوچک در آفریقای غربی است و لئون به عنوان پول رسمی این کشور شناخته می‌شود. این واحد پولی کم ارزش به اختصار SLL نامیده می‌شود. سیرالئون شامل 100 زیرواحد به نام سنت است. لئون پس از استقلال کشور سیرالئون معرفی و جایگزین پوند انگلیس شد. جنگ داخلی سیرالئون که بیش از یک دهه ادامه داشت، موجب تورم  و سقوط اقتصادی در این کشور شد و ارز این کشور تبدیل به یکی از بی ارزش ترین و کم ارزشترین ارزان‌های جهان در سال 2020 گردید. در سال 2020 ، یک دلار آمریکا معادل  9.709 لئون سیرالئون بود.

5. بولیوار ونزوئلا

  • نرخ برابری با دلار آمریکا: هر دلار آمریکا = 9.988 بولیوار
  • نرخ برابری با ریال ایران: هر بولیوار ونزوئلا = 24 ریال

 بولیوار ونزوئلا

بولیوار ونزوئلا یا بولیوار فیوریته، پول رسمی کشور ونزوئلا است که به صورت اختصار VEF نامیده می‌شود. بولیوار ونزوئلا شامل 100 زیر واحد به نام سنتیموس است. بولیوار فیوریته ونزوئلا در سال 2008 جایگزین بولیوار اصلی شد. سقوط اقتصادی ونزوئلا در سال 2016 باعث شد تا ارزش بولیوار به شدت کاهش پیدا کند. ارزش این واحد پولی به طور بی‌سابقه‌ای تا ۷۲۰ درصد کاهش یافت و با نرخ برابری 0.0000040 نسبت به دلار آمریکا ؛ بی ارزش ترین واحد پولی جهان شد.

اما در جولای سال 2018، حکومت این کشور با حذف 5 صفر، ارزش اسمی بولیوار را افزایش داد و این واحد پولی عنوان رتبه نخست در فهرست کم ارزش ترین ارزهای جهان را به ریال ایران واگذار کرد.

4. سوم ازبکستان

  • نرخ برابری با دلار آمریکا: هر دلار آمریکا = 10.195 سوم
  • نرخ برابری با ریال ایران: هر سوم = 23.5 ریال
سوم ازبکستان

سوم (so’m) مدرن در سال 1994 و با حذف 3 صفر از پول قبلی، به عنوان واحد پولی رسمی ازبکستان انتخاب شده و با نماد UZS مشخص می‌گردد. سوم با نرخ برابری 0.0012 در مقابل دلار، یکی از کم ارزش ترین ارزهای جهان در سال 2020 بوده و هر دلار آمریکا قیمتی در حدود 10.200 سوم ازبکستان دارد.

3. روپیه اندونزی

  • نرخ برابری با دلار آمریکا: هر دلار آمریکا = 14.695 روپیه اندونزی
  • نرخ برابری با ریال ایران: هر روپیه اندونزی = 16.33 ریال

روپیه اندونزی

روپیه اندونزی پول رسمی کشور اندونزی است و به اختصار IDR نامید می‌شود. روپیه دارای 100 زیرواحد به نام سن است. روپیه اندونزی دارای اسکناس‌ها و سکه‌هایی با کمترین مقدار 1000 روپیه است. روپیه پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۴۹ به طور رسمی در این کشور مورد استفاده قرار گرفت.

در آن زمان، یک دلار آمریکا معادل 3.8 روپیه بود. با این وجود، از ارزش ارز روپیه به تدریج کاسته شد و دولت اندونزی هم نتوانست اقدام قابل‌توجهی برای بهبود وضعیت اقتصادی و ارز این کشور انجام دهد. در سال 2020 ، یک دلار آمریکا معادل 14.695 روپیه اندونزی شد و با این اوصاف، روپیه به یکی از کم ارزش ترین بی ارزش ترین ارزهای 2020 تبدیل گردید.

2. دانگ ویتنام

  • نرخ برابری با دلار آمریکا: هر دلار آمریکا = 23.190 دانگ
  • نرخ برابری با ریال ایران: هر دانگ = 10.35 ریال

دانگ ویتنام

دانگ ویتنام، پول رسمی مورد استفاده در کشور ویتنام است که به اختصار VND نامیده می‌شود. دانگ دارای 100 زیرواحد به نام ژو یا 10 زیرواحد به نام هائو است که هر دو هم اکنون در این کشور ارز رایج بوده و در گردش هستند.

دانگ ویتنام پس از ادغام ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی در سال 1978 مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان، 2 دانگ ویتنام با یک دلار آمریکا مبادله می‌شد. پس از آن دولت ویتنام مجبور شد تا طی چند سال، چندین بار در ارزش دانگ تجدید نظر کند که این موضوع موجب افزایش نرخ تورم در این کشور گردید. دانگ ویتنام در حال حاضر دومین ارز بی ارزش و کم ارزش جهان پس از ریال ایران است. در سال 2020 ، هر دلار آمریکا با 2319- دانگ مبادله می‌شد.

1. ریال ایران

  • نرخ برابری با دلار آمریکا: هر دلار آمریکا = 240.000 ریال

 

ریال ایران

واحد پولی ریال از سال ۱۷۹۸ در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال 1357، هر 75 ریال با یک دلار آمریکا مبادله می‌شد، اما وضعیت فعلی ریال نسبت به چند دهه‌ی گذشته، تغییر فاحشی داشته تا جایی که اکنون ریال با قدرت تمام و اختلاف زیاد، عنوان بی ارزش ترین واحد پولی جهان را به خود اختصاص داده است.

تحریم‌های ثابت بین‌المللی که در سال‌های 1995 تا 2012 به ایران اعمال شد، در این مورد نقش زیادی داشته‌ است تا جایی که نرخ دلار در ایران طی سال‌های اخیر به تدریج افزایش زیادی یافت. در اتفاقی بی‌سابقه و در پی خروج آمریکا از برجام، فساد سازمان یافته در بخش مدیریت اقتصادی و بی برنامگی مطلق تصمیم گیرندگان، قیمت دلار در ایران به مرز 15.000 تومان رسیده و پس از حذف 5 صفر از بولیوار ونزوئلا، با قرار گرفتن در صدر جدول کم ارزش ترین ارزهای جهان ، با قدرت و اختلاف زیاد عنوان بی ارزش ترین پول جهان در سال 2018 را به خود اختصاص داده است.

نکته جالب این است که ریال حتی با نرخ دولتی 42.000 در برابر دلار، بازهم رتبه نخست در فهرست کم ارزش ترین ارزهای جهان را به خود اختصاص می‌دهد!

بیشتر بخوانید:

.

منبع: xe.com

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (24 نظر)

    ایرانی که قرار بود الگوی جهان شود حالا شده درس عبرت

    پاسخ

    آفرین ایران.بالاخره توی یه چیزی اول شد

    پاسخ

    عاقبت دشمنی با دنیا و دیکتاتوری..
    و
    مسئولین دزد و چپاولگر

    پاسخ

    بازم خدا رو شکر که الحمدللله وگرنه والا به خدا با این نوناشون ،تازه یه جور باید باشه که دست شمام درد نکنه وگرنه هر گبری به پیری توانا بود که دانه کش است .

    پاسخ

    یکی ازبی ارزش ترین پول های جهان
    فقط اینو میتونم بگم😭😭😭

    پاسخ

    خیلی جالبه که ما هجدهمین اقتصاد قدرمند جهان رو داریم جزو ده قدرت برتر نظامی و علمی دنیا هستیم جزو پنج کشور از لحاظ مواد معدنی و بین 3 کشور دارنده نفت و گاز جهانیم ولی بازم پولمون کم ارزشترینه. اینا همه برمیگرده به مدیریت ضعیف. البته تحریم های جهانی هم خیلی تاثیر گذاره ولی فساد مدیریتی و اقتصادی دلیله اصلیه این بی ارزشی پولیه

    پاسخ

    چطور دانگ ویتنام با 227000 مقام دوم بعد ریال با ارزش 150000 داره ؟؟ در حالیکه از نظر ریاضی 1500000 بعد از 2500000 و 227000 قرار داره که ریال مقام سوم داره نه دوم !.مغلومه نویسنده مقاله خیلی مغرض و وطن فروشه!!

    پاسخ

    دوست عزیز وطن نفروش؛ با توجه به سیاست‌های حاکم به خصوص 2 دهه گذشته، ریال با ارزش فعلی با اختلاف بسیار زیاد بی ارزش‌ترین واحد پولی جهان است و در معادل سازی پول کره، یک صفر اضافه درج شده بود. با تذکر شما، این مقاله که از منبعی متعلق به سال گذشته برداشت شده بود، به روز رسانی شد و به دلیل حذف 5 صفر از واحد پول ونزوئلا، ریال حتی در حالت دولتی نیز رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

    پاسخ

    الان دلار ۱۵ تومنه منو این همه خوشبختی محاله محاله

    پاسخ

    الان من تازه فهمیدم چرا اینقد روابط سیاسی مون با کشورایی مثل ونزوئلا و کره شمالی و … خوبه و با کشورایی مثل امریکا و انگلیس و …. خررراب،،،، از قدیم گفتن کبوتر با کبوتر باز با باز،،،، دلیلش همین نزدیکی ارزش پولمونه ما نمیفهمیدیم ،،،

    پاسخ

    بالاخره با مدیریت مشکل دار به کمپ بی ارزش ها ملحق شدیم

    پاسخ

    فرزندم الان دنیا تغییر کرده تو کجاش موندی ١دلار امریکا معادل ١٢٠/٠٠٠ریال ایران شده لطفا یکی حساب کنه بگه نسبت ریال ب دلار چنده؟

    پاسخ

    جرج اورول میگه:مردمی که مسئولین فاسد رو انتخاب میکنن قربانی نیستند شریک جرمند
    تمام دنیا از آقا حساب میبرن، سخنرانی مسئولین شان در این باره کاملا آشکاره
    ولی ساده لوحی مسئولین اجرایی در سیاست خارجه ضرر های جبران ناپذیری ب ملت تحمیل کرد
    آقا گفت از تاریخ درس بگیرید آمریکا قابل اعتماد نیست زیر بار مذاکرات بی حاصل نرید…مسئولین گفتن نهههه امکان نداره آمریکا بزنه زیر برجام…
    و دیری نپایید ک ترامپ بر مسند قدرت تکیه زد و زیر تمام توافقات زد..
    (خدا سرنوشت قومی رو تغییر نمیده نگر اینکه اون قوم خود تصمیم ب تغییر بگیره)

    پاسخ

    درود… که اخر نیستیم فعلا.گریه داره واقعا

    پاسخ

    برجامتونم دیدیم .ثابت موندن دلار رو هم تو این دولت دیدیم .بخاطر گند های خودش دلار رو بالا میکشه تا سود کنه گنداشو پاک کنه .مردمو زیر پا له کردن .یکم واقع بینی هم خوب چیزیه

    پاسخ

    کشوری که به ملت خودش ارزش نگذارد وضعیتی بهتر از این نمیشه

    پاسخ

    و باز رکورد زدیم تبریک به مسوولان نظام

    پاسخ

    چه چیز ما در دنیا با ارزش است که پولمون باشه…یه مشت دزد یا سرمایه ملت خارج میکنن یه دسته هم بمب و موشک میسازن میبرن سوریه و عراق و یمن….دلیلش از این دو مورد خارج نیست…الن دوباره میخوان چند میلیون دلار خرج پایگاه ترکیده شده در سوریه کنند

    پاسخ

    اولی رو واقعا راست گفتی ولی دومی بخاطر اینه که داعش و گروهک های تروریستی به کشورت نزدیک نشن یکم واقع بینی

    پاسخ

    باز خوبه آخر آخر نشدیم پول ما از یه جا با ارزش تره!

    پاسخ

    البته الان اخرشدیم
    در تاریخ 10-05-97 پول ایران بی ارزش ترین پول جهانه و هر دلار معادله 110000 ریاله
    واقعا به حال این اقتصاد باید گریست

    پاسخ

    واقعا به حال سیاست های اقتصادی غلط کشور باید گریست.اقتصاد بحث بی نتیجه کشور

    پاسخ

    واقعاً بهانۀ گرانترفروشی دلار چیست؟ اگر تحریم است که بوده و خواهدبود
    وطن‌فروشها خون ملّت را در شیشه کردید، لااقل علّتش را هم بگوئید!

    پاسخ