;
coinex

این لاک‌پشت از طریق آلت تناسلی خود نفس می‌کشد!

لاک‌پشت رودخانه مری استرالیا یکی از گونه‌های در حال انقراض است. این لاک پشت قادر است با اندام تناسلی خود نفس بکشد.

لاک‌پشت رودخانه مری با یک مدل موی پونک راک سبز رنگ خودنمایی می‌کند. این گونه جانوری در زیر چانه خود ۲ عدد خار دارد و قادر است بوسیله اندام جنسی خود تنفس کند. این جانور که تنها در کوئینزلند استرالیا یافت می‌شود، در فهرست لاک‌ پشت های در معرض خطر انقراض قرار دارد.

لاک‌پشت رودخانه مری، بومی کوئینزلند است و به طور غیرمعمولی قادر است با استفاده از غده‌های تمایز یافته‌ای در نزدیکی منفذ کلواک (منفذی در ناحیه پشتی برای دفع مواد و تولید مثل) در زیر آب تنفس داشته باشد.

این مکانیزم زیستی به لاک پشت اجازه می‌دهد که به مدت ۳ روز در زیر آب زندگی کند. در نتیجه این حضور طولانی مدت در زیر آب، روی سر لاک پشت رودخانه مری، جلبک سبز می‌شود. موضوعی که منجر می‌شود تا یک مدل موی تاج خروسی سبز رنگ از نشانه‌های تشخیص آنها شود.


بیشتر بخوانید : مرگ آخرین کرگدن سفید شمالی: شمارش معکوس برای انقراض کرگدن سفید شمالی


ریکی گامبز (Rikki Gumbs)، زیست شناس خزندگان از موسسه جانورشناسی لندن (ZSL) به سی‌ان‌ان گفت که به دلیل تجارت بی‌حد و حسب حیوانات اهلی در دهه های ۱۹۶۰ و ۷۰، این لاک پشت‌ها عمدتا به عنوان حیوان خانگی نگه‌داری می‌شوند و وقتی برای نخستین بار در دهه ۱۹۹۰ به عنوان یک گونه مورد شناسایی قرار گرفتند، لقب “در معرض خطر” را یدک می‌کشیدند. گامب گفت:

مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا این لاک پشت به بلوغ جنسی برسد، چیزی در حدود ۲۵ تا ۳۰ سال. ما آسیب پذیری آنها را خیلی زود دریافتیم و به همین دلیل یک نسل کامل از آنها را به دلیل تجارت حیوانات خانگی از دست دادیم. اکنون، تنها جمعیت بسیار کوچکی از آنها باقی مانده است.

لاک‌پشت رودخانه مری
لاک‌پشت رودخانه مری گونه‌ای از لاک‌پشت متعلق به زیرراسته کنارگردن است که می‌تواند به مدت سه روز زیر آب زنده بماند.

در فهرست گونه‌های در معرض خطر موسسه جانورشناسی لندن، این لاک پشت در رده بیست و نهم از فهرست گونه خودش در میان خزندگان قرار دارد. بالاترین رتبه را در این فهرست لاک پشت ماداگاسکار در اختیار دارد. بهره‌ برداری‌های انسانی برای غذا و تجارت، این گونه را در معرض انقراض قرار داده است.

بزرگترین لاک‌پشت جهان، لاک‌پشت چرمی (Leatherback sea turtle) و تمساح گاریال (gharial) که در رودخانه‌های نپال و شمال هند یافت می‌شود را نیز اضافه کنید. امروزه تنها کمتر از ۲۵۰ گاریال زنده وجود دارد.

هم لاک‌پشت‌های آب شیرین و هم لاک‌پشت‌های دریایی امروزه در سراسر جهان تحت فشار قرار دارند. به عنوان مثال بیایید به هاینان (Hainan) جزیره‌ای در جنوب چین برویم. جایی که در ۳۰ سال گذشته گوشت و پوست لاک‌پشت دریایی تقاضای بالایی داشته است. هاینان به شدت با کاهش لاک‌پشت‌های تخم گذار مواجه شده است.

لاک‌پشت‌های دریایی برای ۱۱۰ میلیون سال زندگی می‌کرده‌اند، ولی اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارند. امروزه پیش‌بینی می‌شود که به دلیل فعالیت‌های پیشگیرانه محافظان محیط زیست تا ۵۰ سال آینده انقراض آنها به تعویق افتاده است.

فیکیری کیپوندا (Fikiri Kiponda)، یک محافط محیط زیست دریایی،  به سی‌ان‌ان گفته است:

آزاد کردن دوباره این لاک‌پشت در اقیانوس حس بسیار خوبی است. احساس می‌کنم که کاری ملموس انجام داده‌ام و حدس می‌زنم که همه دوست دارند تا چنین کاری انجام دهند … بنابراین گمان می‌کنم کاری منحصر به فرد است.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : CNN

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر