;
coinex

کشف ابزارهای 700 هزارساله در فیلیپین

کشف ابزارهای سنگی و سایر شواهد نشان می‌دهد که انسان تبارها، صدها هزار سال قبل از چیزی که دانشمندان تصور داشته‌اند، در جنوب شرق آسیا زندگی می‌کردند.

57 ابزار سنگی و یک اسکلت تقریبا کامل کرگدن که نشانه‌هایی از قصابی شدن توسط انسان تبارها روی آن مشهود است، 709 هزار سال قدمت گذاری شده است. در میان این ابزارها، چندین ابزار سنگی تیز و چکش‌های سنگی وجود دارد. دانشمندان همچنین موفق به پیدا کردن، بقایای فسیلی حیوانات دیگری هم شده‌اند؛ اما مهم‌ترین کشف آنها، استخوان‌های یک کرگدن است که تصور می‌شود توسط انسان تبارها شکار شده باشد.

به عقیده دانشمندان، با توجه به برش‌هایی که در استخوان‌های کرگدن (علائم پاره کردن گوشت) و نحوه شکستن استخوان‌ها (که احتمالا برای بیرون کشیدن مغز استخوان بوده)، انسان تبارها، برای خوردن این کرگدن را شکار کرده‌اند.

دانشمندان با وجودی که هنوز نتوانسته‌اند، هویت این انسان تبارها را مشخص کنند، اما می‌گویند که این ابزارها توسط هومو ساپینس‌ها (انسان‌های هوشمند) ساخته نشده‌اند. قدیمی‌ترین شواهد موجود از هومو ساپینس‌ها به حدود 300 هزار سال قبل بازمی‌گردد.


بیشتر بخوانید: کشف قدیمی‌ترین بقایای هومو ساپینس‌ها، آیا درخت تکاملی انسان بازنویسی می‌شود؟


به گفته دانشمندان اگر این ابزارها متعلق به هومو ساپینس‌ها باشد، حضور آنها بدان معناست که باید در مورد زمان سفر انسان‌های مدرن و انسان تبارها به جنوب شرقی آسیا به کلی تجدید نظر کنیم.

گریت ون دن برگ، باستان شناسی از دانشگاه ولونگونگ در استرالیا، عقیده دارد که انسان تبارها در طول هزاران سال به طور گسترده در سراسر منطقه پراکنده شده بودند؛ اما هویت این انسان تبارها احتمالا بدون بررسی استخوان های آنها همچنان نامعلوم باقی خواهد ماند. دانشمندان تصور می‌کنند که این انسان تبارها، اجداد انسان تبارهایی باشند که استخوان‌های آنها چند سال قبل کشف شد. یا به تعبیری دیگر، شاید متعلق به گروهی از انسان‌های فلورسی بوده باشد.


بیشتر بخوانید: محققان می‌گویند، هابیت‌ها از جد انسان مدرن تکامل نیافته‌اند


همچنین، این احتمال وجود دارد که انسان تبارهای ساکن لوزون، گروهی از انسان‌تبارهای دنیسووا بوده باشند. دنیسووا گونه‌ای از انسان های منقرض شده بودند که پسر عموی باستانی نئاندرتال‌ها محسوب می شوند. این انسان تبارها قبل از اجداد انسان‌های مدرن آفریقا را ترک کرده‌اند و در تمام سیاره پراکنده شده‌اند و در حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار سال قبل در آسیا می‌زیسته‌اند.

یافته‌های اخیر نشان می‌دهد، تمام جمعیت‌های انسانی خارج از آفریقا دارای ۱ تا ۲ درصد، DNA نئاندرتال هستند و DNA بومیان استرالیا و ملانزی دارای ۵ درصد، DNA دنیسووا است. این کشف، باستان‌شناسان را هیجان زده کرده است تا با حفاری‌های بیشتر شواهد بیشتری کشف کنند.

ون دن برگ گفت:

با این کشف، تحقیقات باستان‌شناسی دوباره به سوی جزایر جنوب شرقی آسیا معطوف خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر