;
coinex

پایان فاز اول موتور جستجوی بومی و واگذاری به شبکه ملی اطلاعات

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر ملی از پایان فاز اول  موتور جستجوی بومی و واگذاری آن به شبکه ملی اطلاعات برای عملیاتی شدن خبر داد.

به گزارش تکراتو، علیرضا یاری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت که فاز نخست پروژه موتور جستجوی بومی که در قالب ۴۰ زیر پروژه و محصول تعریف شده بود به اتمام رسیده و هم اکنون این پروژه در زیرمجموعه شبکه ملی اطلاعات قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید: استفاده از موتورهای جستجوی بومی ؛ راهکاری برای ارتقای آنها


اتمام فاز اول موتور جستجوی بومی

به گفته یاری پروژه جویشگر بومی در ۳ فاز تعریف شده است که فاز نخست آن مربوط به تولید محصول و ایجاد دیتاسنتر بوده که توسط مرکز تحقیقات مخابرات ایران به اتمام رسیده است. یاری در ادامه تاکید کرد که اجرای فازهای بعدی این پروژه با هدف توسعه بازار و حمایت از محصول، توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران و در ذیل شبکه ملی اطلاعات انجام می شود.

رئیس پژوهشکده IT مرکز تحقیقات مخابرات ایران بیان نمود که موتورهای جستجوی بومی آماده بکارگیری توسط دستگاههای اجرایی هستند و لازم است که استفاده از این محصولات در میان دستگاه های دولتی ترویج شود و اعتماد لازم به آنها صورت گیرد.


بیشتر بخوانید: تاخیر در راه اندازی موتور جستجوی بومی پارسی جو


توسعه محصولات پایه ای حوزه فناوری در کشور

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی ادامه داد که قرار است برنامه مدنظر برای توسعه محصولات پایه ای این حوزه از جمله موتورجستجوی بومی، سرویس ایمیل و نقشه بومی در شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات که ریاست آن با شخص وزیر ارتباطات است، مطرح شود. بنابراین در صورتی که این طرح ها تصویب شوند، تدوین این دستورالعمل ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سرمایه گذاری برای توسعه موتور جستجوی بومی

یاری ادامه داد که موتورهای جستجوی بومی نیازمند جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و تجاری سازی توسط شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات هستند. به گفته وی برای کل پروژه جویشگر ملی که موتورهای جستجوی بومی تنها یکی از محصولات آنها است، در مجموع ۵۰ میلیارد تومان از سوی وزارت ارتباطات هزینه شده است که از این مقدار سهم هر یک از موتورهای جستجوی بومی حدود یک میلیارد تومان اعلام شده است. به طور کلی در این پروژه ۴۰ زیرپروژه تعریف شده که در صورت جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی، حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان برای هر پروژه لازم است.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: mehrnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر