;
coinex

تلگرام آلفا (Telegram Alpha) بدون فیلتر برای دسکتاپ ؛ تلگرام ضدفیلتر می‌شود؟

تلگرام آلفا (Telegram Alpha) نسخه جدید و رسمی ضد فیلترینگ تلگرام است. تیم تلگرام پس از فیلترینگ این پیام‌رسان در روسیه و سپس ایران به دنبال تمهیداتی است تا از ریزش کاربرانش جلوگیری کند.

پس از آنکه دادگاهی در مسکو حکم به فیلترینگ تلگرام در این کشور داد، شنیده‌ها حاکی از آن است که کاهش چندانی در تعداد کاربران این پیام‌رسان رخ نداده‌ است؛ چرا که به گفته پاول دورف کاربران روسی تمایل دارند از فیلترشکن و پروکسی استفاده کنند. این موضوعی است که با اندکی تسامح می‌توان به وضعیت فیلترینگ تلگرام در ایران نیز تعمیم داد.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، اخیرا اعلام کرد که از بیش از 40 میلیون کاربر تلگرام در ایران، تنها یک میلیون نفر به دلیل فیلترینگ اعمال شده از آن خارج شده‌اند. گفته آقای جهرمی حاکی از آن است که کاربران ایرانی چندان تمایلی به خروج از تلگرام ندارند و اکنون با مسدود شدن آن دست به دامان پروکسی‌ها و فیلترشکن‌ها شده‌اند.

اما پاول دروف، موسس و مدیرعامل تلگرام و تیم‌اش، با وجود آنکه می‌دانند محدودیت‌های اعمال شده تاثیر کمی بر ریزش کابران‌شان گذاشته است، اما درصددند با اعمال تغییرات و ارائه نسخه‌ها و آپدیت‌های جدید به این محدودیت‌ها واکنش نشان دهند. ارائه نسخه تلگرام ایکس که از قابلیت پروکسی نیز پشتیبانی می‌کند، شاهدی بر این مدعا است. مطلب زیر توضیحات کاملی درباره این نسخه از تلگرام می‌دهد.



مطابق گفته دروف او در طی سال‌های گذشته هزینه‌های زیادی برای تولید، توسعه و گسترش پروکسی ساکس ۵ و وی‌پی‌ان اختصاص داده است. او این حمایت‌های خود را ذیل حرکتی به نام “جنبش مقاومت دیجیتالی” تعریف می‌کند. مقاومت دیجیتالی، جنبشی برای حمایت از آزادی اینترنت و حریم شخصی است.

تلگرام آلفا (Telegram Alpha) جدیدترین نسخه دسکتاپ تلگرام است. در راستای اهداف جنبش مقاومت دیجیتالی، تیم تلگرام امکان استفاده از پروکسی را در جدیدترین نسخه خود لحاظ کرده‌اند. با این نوشتار از تکراتو همراه باشید تا تلگرام آلفا را بررسی کنیم.

بررسی تلگرام آلفا ؛ نسخه جدید تلگرام ضدفیلتر برای دسکتاپ

در همین پرده نخست اشاره کنیم که نگرانی از بابت امنیت تلگرام آلفا وجود ندارد. در حقیقت تلگرام آلفا نسخه‌ای ویژه از تلگرام دسکتاپ است که توسط تیم تلگرام برای مقابله با محدودیت‌های اعمال شده اخیر توسعه یافته است. مطابق آنچه پیش از این در توئیتر نیز شاهد بودیم، امکان استفاده از پروکسی در نسخه تلگرام آلفا مهیا شده است.

برای تهیه پروکسی می‌توانید از دوستان و آشناین خود کمک بگیرید و یا اندکی در کانال‌ها مختلف تلگرامی جستجو کنید (در این مورد به فیلترشکن نیاز دارید!!). پس از آنکه هاست‌نیم (Hostname)، پورت (Port)، یوزرنیم و پسورد پروکسی مربوطه را پیدا کردید، برای فعال کردن پروکسی می‌بایست مطابق زیر عمل کنید.

البته به یک موضوع نیز توجه داشته باشید. جهت دانلود و نصب فیلترشکن برای تلگرام به هر لینکی اعتماد نکنید. حتما مطلب زیر را در همین رابطه بخوانید.



چگونه از پروکسی در تلگرام آلفا استفاده کنیم؟

در ابتدا می‌بایست نسخه دسکتاپ تلگرام آلفا را دانلود کنید. پس از فعال‌سازی آن بوسیله پیامک یا تلگرام نصب شده روی گوشی، در بخش تنظیمات (Setting) گزینه‌های مربوطه افزوده شده‌اند. برای دانلود تلگرام آلفا می‌توانید از وب‌سایت رسمی تلگرام در لینک زیر اقدام کنید. تلگرام آلفا برای ویندوز به دو صورت ست‌آپ و پرتابل، س نسخه 10.6 ، 10.7 و 10.8 مک‌او‌اس (MacOS) و نیز دو نسخه ۳۲ و ۶۴ بیتی برای لینوکس ارائه شده است.

تلگرام آلفا (Telegram Alpha) برای دسکتاپ: لینک دانلود

با استفاده از منوی کشویی وارد بخش Setting شوید. در انتهای این منو و در بخش Advanced Setting گزینه جدیدی به صورت Connection Type افزوده شده است که در مقابل آن نوع اتصال به اینترنت شما را نشان می‌دهد که به طور پیش‌فرض در حالت TCP used قرار دارد. روی این گزینه کلیک کنید.

تلگرام آلفا
مانند توئیتر و نسخه ایکس تلگرام اسمارت‌فون‌ها در تلگرام آلفا برای دسکتاپ نیز قابلیت افزودن پروکسی به برنامه مهیا شده است. کاربران می‌توانند با تهیه پروکسی و وارد کردن اطلاعات آن در بخش مربوطه در تنظیمات تلگرام آلفا از تلگرام بدون فیلتر لذت ببرند. (اعتبار : تکراتو)

پس از آن یک پنجره پاپ‌آپ باز خواهد شد که باید تیک گزینه Use Proxy را فعال کنید. با فعال کردن این گزینه پنجره دیگری باز خواهد شد که اطلاعات مربوط به پروکسی را از شما درخواست می‌کند. با وارد کردن این اطلاعات و انتخاب گزینه Save در صورتی که پروکسی شما مشکلی نداشته باشد، بدون استفاده از فیلتر شکن خواهید توانست از تلگرام دسکتاپ استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اطلاعات مربوط به پروکسی را از کانال‌ها یا افراد مورد اعتماد دریافت کنید.

پروتکل MTProto ؛ امنیت بیشتر برای تلگرام Alpha

شنیده‌ها حاکی از آن است که در نسخه دسکتاپ تلگرام آلفا در راستای دورزدن فیلترینگ از پروتکلی امنیتی جدید به نام  MTProto استفاده شده است. این پروتکل چیزی شبیه به پروتکل امنیتی Https بوده، منتهی به پیام رسان‌ها تعلق دارد. پروتکل Https رابط میان سرور و کاربران است، اما پروتکل MTProto که توسط تلگرام توسعه داده شده نه تنها میان سرور و کاربر ارتباط برقرار می‌کند. بلکه پلی است میان کاربران برای رمزنگاری محتوای رد و بدل شده. یک حساب کاربری توئیر به نام طی یک رشته توئیت در همین زمینه نوشته است:

#تلگرام نسخه #ضد_فیلتر خود را بر روی نسخه آلفا دسکتاپ منتشر کرد. پروتکل MTProto که اخیرا در نسخه دسکتاپ #تلگرام استفاده شده چیست؟ پروتکل MTProto توسط شخصی به نام «نیکلای دورف» ساخته شده است.

پروتکل #MTProto بر پایه ی پروتکل «تبادل کلید دیفی هلمن» توسط یک تیم از افراد فرهیخته که اکثر آن ها دکترای ریاضی دارند نوشته شده است . همچنین از الگوریتم رمزنگاری های متقارن AES و رمزنگاری نامتقارن RSA در آن استفاده شده است. پروتکل MTProto در تمام حالت ها به خوبی کار خود را انجام خواهد داد.

تمام پیام هایی که در #تلگرام به اشتراک گذاشته می شوند، شامل پیام های متنی ، استیکر ها و ایموجی ها ، پیام های صوتی ، فیلم ها و عکس ها همه و همه ، توسط پروتکل #MTProto به صورت «اِند تو اِند» رمز نگاری می شوند و این یعنی هیچ کس دسترسی به پیام های شما نخواهد داشت.”

تلگرام آلفا
اعتبار : توئیتر

اما چرا تلگرام تصمیم گرفت پروتکل خاص خودش را توسعه دهد؟ به نظر می‌رسد پروتکل امنیتی Https تنها رمزنگاری محتوا را میان سرور و کاربران برعهده دارد، اما تلگرام چیزی بیشتر از این می‌خواهد.

Https یا پروتکل امن انتقال ابرمتن (Hypertext Transfer Protocol Secured) یک پروتکل سفارشی است که برای وب‌گردی بهینه‌سازی شده است. هیچ محدودیتی برای استفاده کاربران از این پروتکل برای مقاصد دیگر وجود ندارد، چرا که اصولا برای چنین چیزی طراحی نشده است.

در پروتکل MTProto هر پیام ابتدا به سرور تلگرام فرستاده می‌شود و از آنجا به سوی گیرنده می‌رود. اگر از پروتکل Https استاندارد استفاده می‌شد، تفاوت اینجا بود که پیام رمزنگاری شده‌ ارسالی، در سرور رمز‌گشایی (decrypt) شده و سپس برای ارسال به سوی گیرنده رمزنگاری مجدد (reencrypt) می‌شود.

به زبان خودمانی سرور توانایی استراق سمع دارد. برای پیشگیری از این اتفاق، در پروتکل MTProto پیام‌ها به نحوی رمز‌نگاری می‌شوند که رمزگشایی پیام تنها توسط گیرنده ممکن باشد و در این بین سرور تنها پیام رمزنگاری شده را از فرستنده به سوی گیرنده ارسال می‌کند. پروتکل MTProto نه تنها رمزنگاری، بلکه ساختار چت‌ها و متادیتاها را نیز تعریف می‌کند. حالا چرا Https چنین قابلیتی ندارد؟

پاسخ ساده‌ است، چون اصلا برای چنین کاری طراحی نشده است. به علاوه یک پروتکل چت باید بتواند پیام‌ها را بدون آنکه سرور همواره روی آنها نظارت داشته باشد، میان کاربران رد و بدل کند. مدل درخواست-پاسخ پروتکل‌های ‌Http یا Https برای چنین منظوری ساخته نشده‌اند. همچنین باید اشاره کرد پروتکل TLS نیز چنین قابلیتی ندارد و اصطلاحا client-to-client نیست.

آیا همیشه راهی برای دور زدن فیلترینگ هست؟

تا پیش از این امکان استفاده از پروکسی در تلگرام ایکس را شاهد بوده‌ایم. اکنون اضافه شدن این قابلیت به نسخه جدید تلگرام دسکتاپ یا همان تلگرام آلفا به نظر می‌رسد حاکی از عظم جدی دروف و تیم‌اش برای مقابله با محدودیت‌های اعمال شده باشد. البته بسیاری از مردم نیز عطای تلگرام را به لقایش بخشیده و به دنبال راه‌های جایگزین بدون فیلتر می‌روند. واتس‌اپ، اینستاگرام و همچنین پیام‌رسان‌های داخلی از جمله این موارد هستند.


بیشتر بخوانید: مقایسه پیام رسان های ایرانی ؛ کدام پیام رسان ایرانی برای جایگزینی تلگرام بهتر است؟


اما از سوی دیگر ماجرا حضور بسیاری از کابران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده نظیر توئیتر و فیسبوک، پس از گذشت سال‌ها از مسدودسازی آنها، حاکی از شکستی از پیش تعیین شده برای پروژه مسدود‌سازی و فیلترینگ تلگرام در ایران است. چیزی که مسلم است بسیاری مردم ترجیح می‌دهند زحمت استفاده از فیلترشکن و پروکسی را به جان بخرند، ولی به سوی پیام‌رسان‌ها جایگزین نروند. آماری که وزیر ارتباطات در این خصوص منتشر کرد و در ابتدای مطلب به آن پرداختیم شاهدی بر این مدعای ماست.

این پرسش که چرا مردم پس از اعمال فیلترینگ و محدودیت‌های سنگین نیز حاضر نمی‌شوند از پیام‌رسان محبوب خود دل بکنند، شاید بزرگترین چالشی است که مسئولان می‌بایست با آن دست به گریبان شوند. با همه این تفاسیر گویا فیلترشکن‌ها، وی‌پی‌ان‌ها و پروکسی‌ها، برگ برنده را در جدال با محدودیت‌های اعمال شده در اختیار مردم قرار داده‌اند.

آیا واقعا یک پیام رسان باید این گونه وقت، انرژی و سرمایه ملی را به چالش بکشد. پاسخ به این سوال را به شما می‌سپاریم.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (73 نظر)

    کشتین مارو تا بتونم یک تل واسه کوشی لومیا۵۲۰دانلود کنم هنوز موفق نشدم

    پاسخ

    بهترین تلگرام ضد فیلتر و بدون تبلیغ
    من چند ماه هست که از گرامتل استفاده میکنم
    واقعا حرف نداره
    تبلیغات هم نداره

    پاسخ

    شما نوشتین تلگرام بدون فیلتر بعد میگی پروکسی باید نصب کنید ؟ خوب اینکه بدون فیلتر نیست دیگه

    پاسخ