;
coinex

بیانیه پی‌پینگ: کارآفرینم، فیلتر نکنید!

«برای سومین‌بار پی‌پینگ را به‌دلیل تخلف یک کاربر فیلتر کردند» این عبارت ثابتی است که ما در تمام مصاحبه‌های چند روز اخیرمان گفته‌ایم. قانون مدون و شفاف، گمشده فین‌تک در ایران‌‌ است.

«نبود قوانین مدون و شفاف، به استارتاپ‌های فین‌تکی مانند پی‌پینگ صدمات جبران‌ناپذیری وارد کرده است»؛ این گزاره به ظاهر ساده، اما درواقع پیچیده نیز تکراری شده است. اما آنچه نه تکراری است و نه ثابت، امید و تلاش تیم ما در پی‌پینگ و اعتماد کاربران به ماست.

سرمایۀ ما، اعتماد کاربران است

ما در پی‌پینگ می‌کوشیم که اعتماد سازمان‌های بزرگ، کسب‌وکارهای نوپا، متوسط و خانگی، سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌ها و مؤسسات خیریه‌ و… را جلب کنیم. برای جذب اعتماد و کسب رضایت کاربران، پیوسته در حال افزودن قابلیت‌های جدید و صرف هزینه‌های مالی بسیار برای پی‌پینگ هستیم. اما فیلترینگ ناگهانی، تمام انرژی و هزینه‌های مالی که صرف کرده‌ایم از بین می‌برد و به اعتماد حدود 100 هزار کاربرمان لطمه می‌زند.

برای ما شنیدن عبارت «آهان…، شنیده بودیم قبلا فیلتر شدید» یا تماس یکی از کاربران پی‌پینگ که نگران می‌پرسد: «جدی حالا پول ما رو واریز می‌کنید؟» تیر خلاصی است بر پیکرۀ اعتمادی که روزها و شب‌ها زمان برده تا ساخته شود. اصلی‌ترین سرمایۀ ما، اعتماد کاربرانمان به ماست که فیلتر شده است و به‌خوبی درک می‌کنیم و ناراحتیم که فیلترینگ پی‌پینگ، کاربران را متضرر کرده است.

یک صندوق قرض‌الحسنۀ خانگی، یک فریلنسر جوان، یک هنرمند توان‌یاب، یک مرکز خیریۀ نگهداری کودکان بی‌سرپرست وَ وَ وَ… کاربران ارزشمند پی‌پینگ هستند که فیلترینگ، کسب‌وکار و روند عادی زندگی‌شان را مختل کرده است.

زندگی ما، پی‌پینگ است

روند شکل‌گیری و حیات استارتاپ‌های فین‌تک در ایران آن‌قدر مجهول و ناامید‌کننده است که لازم نیست به داستان طولانی حمایت‌نکردن از کارآفرینان وارد شویم. از زمان شکل‌گیری تا به امروز سعی کرده‌ایم که در مسیر قوانین ابلاغ‌شده حرکت کنیم. بیشتر از آنچه مراکز قانونگذاری بخواهند بر کار ما نظارت کنندT تلاش کرده‌ایم که بستر ما فضای امن و مناسبی برای معاملات غیرقانونی نشود. از ارسال اطلاعات کاربران خاطی به مراجع قانونی تا رصد و مسدود‌کردن کاربران مشکوک، همه را انجام داده‌ایم تا این فضا برای کاربرانمان امن و قابل اعتماد باشد.

در‌عین‌حال قریب به دو سال است که از تمام جلسات مشترک با بانک مرکزی و شاپرک استقبال کرده‌ایم و اصرار داشته‌ایم که قانونی شفاف تهیه کنند. در هر جلسه وعده داده شد که قوانین برای فعالیت استارتاپ‌های فین‌تک در حال وضع است. اما وفای به عهد نشد و در تاریخ ۲خرداد۹۷ پی‌پینگ برای سومین‌بار به‌دلیل قانونی بر پایه‌ی هیچ، فیلتر شد!

این‌ روزها برای رفع فیلترینگ پی‌پینگ، در پروسه اداری وقت‌گیری هستیم. پروسه‌ای شامل مراجعه به سازمان‌های دیگر برای دریافت تأییدیهٔ واضحات، اینکه آیا ما پرداخت‌یار هستیم، عضویت نظام صنفی رایانه‌ای اعتبار دارد یا خیر و یا مجوز اتحادیهٔ کسب‌وکارهای اینترنتی را داریم و… .

کارآفرینم، فیلتر نکنید!

پی پینگ درحالی برای سومین‌بار فیلتر می‌شود که هیچ نهادی مسئولیت وضع‌نشدن قانون، ضرر و زیان مالی، فشارهای روحی و ناامیدی صاحبان و نیروی انسانی پی‌پینگ را به ‌عهده نمی‌گیرد. اما ما در همین جامعه که مأموریت‌هایی مانند «حمایت از تولید ملی»، «اقتصاد مقاومتی» و «رشد کسب‎‌وکارهای دانش‌بنیان» دارد، قریب به سه سال است که با جدیت در این مسیر حرکت کرده‌ایم.

برای ثبت در پروندۀ دستاوردهای نهادهای قانون‌گذار و اجرایی می‌گوییم که فیلترینگ پی‌پینگ برای سومین‌بار ناامیدی، ضررهای مالی، ایجاد ناامنی شغلی و بیکاری همکاران و مجموعۀ پی‌پینگ را در پی ‌داشت.

پی‌پینگ برای سی جوان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شغل کرده است. در کنار آن به هزاران نفر خدمت رسانی می‌کند، اما همان مراجع مسئول که برنامۀ اشتغال‌زایی می‌نویسند، به‌دلیل کم‌کاری و سرعت پایین در وضع قوانین شفاف، اشتغال‌زدایی را با فیلترینگ بر ما و سایر استارتاپ‌های فین‌تکی تحمیل کرده است.

آمار بیکاری و تعطیلی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نشان می‌دهد که ایجاد شغل و انگیزه برای سی جوان توسط یک استارتاپ و ارائه خدمات به‌روز پرداخت به مردم، چندان کار ساده‌ای نیست.

اما نمی‌دانیم! شاید هم پاسخ تلاش جمعی از جوانان کوشا و نخبه در حوزۀ فین‌تک ایران که امیدوارانه مانده‌اند تا سرویس‌های به‌روز مالی و پرداخت آنلاین را به مردم ارائه کنند، فیلتر باشد!

ما می‌ایستیم تا کارآفرینان ایرانیِ اکوسیستم استارتاپی با دیدن فیلترینگ پی‌پینگ ناامید و دلسرد نشوند.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با سلام

    متاسفانه هیچ حماتی که نمیشه (بجز افرادی که ژن خوب دارن) روز به روز وضع هم بدتر میشه و راحت یک سایت یا یک نو اور رو که مدت زیادی تلاش کرده که به اینجا رسیده رو به صورت رعایت نکردن موراد قانونی فیلتر میکنن و عملا سایت رو نابود میکنن و اون سایت هیچ امیدی برای ادامه دادن نخواهد داشت.

    با تشکر

    پاسخ