;
coinex

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 plus) ؛ یک گوشی میان‌رده کارآزموده و زیبا

نوکیا از قدیمی‌ترین برندهای گوشی سازی جهان است و توانایی خوبی در ساختن گوشی‌های کارآمد دارد. در این نوشتار به بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 plus) این برند پراخته‌ایم.

نوکیا بعد از اینکه در روش نام‌گذاری تک عبارتی خود با محدودیت‌هایی مواجه شد، تصمیم گرفت که در نام‌گذاری محصولاتش از روش چند عبارتی استفاده کند. این شرکت گوشی نوکیا 8 سیروکو (Nokia 8 Sirocco) را به عنوان نماد پرچمدار گوشی‌های پیشرفته قدیمی خود وارد بازار کرد و تصمیم گرفت که از عبارت توصیفی پلاس (plus) برای معرفی گوشی‌های ساده‌ترش استفاده نماید.

طراحی و نمای بیرونی

بررسی گوشی میان رده نوکیا 7 پلاس

سازنده مشهور فنلاندی چند وقت پیش گوشی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 plus) را معرفی کرد. این محصول هم عبارت توصیفی پلاس را در کنار نام خود دارد، اما بیشتر از یک گوشی ساده به نظر می‌رسد. در این نوشتار به بررسی این محصول پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

مشخصات فنی

  • بدنه آلومینیومی با ابعاد 4 در 75.6 در 8.0 میلی‌متر و کاور سرامیکی پشتی
  • صفحه نمایش 6 اینچی قطبی شده چند لایه IPS LCD فول اچ دی پلاس با رزولوشن 2160 در 1080 پیکسل، نسبت تصویر 18 به 9 و پوشش محافظتی گوریلا گلس 3
  • دوربین اصلی دوگانه با لنز اصلی 12 مگاپیکسلی دارای دیافراگم f/1.75 و اندازه پیکسل 4µm و لنز ثانویه 12 مگاپیکسلی تله فوتو 2 ایکس با اندازه پیکسل 1.0µm و اندازه دیافراگم f/2.6؛ دارای فلش دوگانه LED، سنسورهای زایس (ZEISS) و قابلیت فیلم برداری 2160 پیکسلی
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 0µm، اندازه دیافراگم f/2.0 و قابلیت فیلمبرداری 1080p
  • پردازشگر هشت هسته‌ای کوالکام اسنپدراگون 660 با چهار هسته 2 GHz کریو 260 برای انجام دادن کارهای سنگین و چهار هسته 1.8 GHz کریو 260 برای انجام دادن کارهای سبک و واحد پردازش گرافیکی آدرینو 512
  • رم 4 گیگابایتی
  • حافظه داخلی 64 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD
  • سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو (اندروید وان)
  • باتری 3800 میلی‌آمپر ساعتی با قابلیت پشتیبانی فناوری شارژ سریع
  • دو سیمکارته هیبریدی (4 جی آپشنال)
  • دارای قابلیت‌های اتصالی بلوتوث 5، جی پی اس / گلوناس (GLONASS)، وای فای a/b/g/n/ac، یو اس بی نوع سی 2.0، جک 3.5 میلی‌متری و NFC
  • دارای اسکنر اثر انگشت پشتی، یک اسپیکر قرار گرفته در پایین بدنه گوشی و سیستم صوتی نوکیا اوزو (OZO) با سه میکروفون

نوکیا 7 پلاس یک گوشی خوب استT اما در صورتی که اچ ام دی گلوبال در ساخت آن از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کرد، این محصول به جایگاه بسیار برجسته‌ای دست پیدا می‌کرد. این گوشی هوشمند بدنه بسیار مقاومی دارد، اما متاسفانه فاقد توانایی مقاومت در برابر نفوذ آب و ذرات گرد و خاک است.

محتویات داخل جعبه نوکیا 7 پلاس

نوکیا 7 پلاس

هر گوشی هوشمندی که به صورت انبوه تولید و به بازار عرضه می‌شود، از یک طرح بسته بندی خاص که معرف سازنده‌اش است، بهره می‌برد و نوکیا 7 پلاس هم از این قاعده جدا نیست. سازنده فنلاندی در ساخت جعبه‌های محصولات 2018 خود از یک قسمت خارج شونده که در ناحیه انتهایی جعبه قرار گرفته است، استفاده کرده تا اطمینان یابد که کاربران بعد از باز کردن پلمپ جعبه گوشی به همه چیز دسترسی دارند.

شما با باز کردن جعبه نوکیا 7 پلاس علاوه بر این گوشی هوشمند یک کاور پلاستیکی، آداپتور شارژ سریع 18 واتی دارای پورت نوع A، کابل یو اس بی و هندزفری زیبایی را نیز دریافت می‌کنید.

طراحی نوکیا 7 پلاس

نوکیا 7 پلاس از یک بدنه فلزی ساخته شده از آلومینیوم سری 6000 و یک کاور سرامیکی پشتی بهره می‌برد. مدلی که در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت با رنگ مشکی مات و مسی تزیین شده است. این ترکیب باعث شده که این گوشی میان رده ظاهر بسیار زیبایی پیدا کند.

طراحی و نمای بیرونی

سازنده فنلاندی دوربین اصلی گوشی میان رده جدیدش را در یک محفظه برآمده تزیین شده با رنگ مسی قرار داده است. قرار گرفتن لوگوی زایس در بین دو سنسور دوربین اصلی نشان می‌دهد که نوکیا در ساخت گوشی جدیدش از سنسورهای دوربین این برند مشهور آلمانی استفاده کرده است.

در پشت نوکیا 7 پلاس، برخلاف هواوی پی 20 پرو، هیچ نوشته‌ای در مورد اندازه دیافراگم‌ها و فاصله کانونی سنسورهای دوربین ذکر نشده و جای خوشحالی است که نوکیا از این راهکار استفاده کرده است.

طراحی و نمای بیرونی

در سمت راست دوربین دوگانه گوشی میان رده جدید نوکیا یک فلش LED دوگانه و در بالای این دوربین، یکی از میکروفون‌های اوزو قرار دارد. در زیر این دوربین نیز یک سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته که با رنگ مسی تزیین شده است. عبارت اسمی Nokia آخرین ویژگی تزیینی کاور پشتی محسوب می‌شود که رنگ مسی را بر روی خود دارد.

لوگوی اندروید وان، یک شماره سریال، نام کشور سازنده، شاخص‌های تنظیمی و آدرس شرکت اچ ام دی گلوبال در فنلاند از دیگر جزییاتی هستند که بر روی کاور پشتی گوشی ذکر شده‌اند.

طراحی و نمای بیرونی

نوکیا 7 پلاس نمای جلویی ساده‌تری دارد. یک پنل دارای گوشه‌های منحنی شکل، نمایشگر 6 اینچی و حاشیه‌های ضخیم بالایی و پایینی از جمله مشخصاتی هستند که در این قسمت دیده می‌شوند. گوشی میان رده جدید سازنده فنلاندی از این نما شباهت زیادی به گوشی گوگل پیکسل 2 ایکس ال دارد؛ اگرچه بر خلاف این محصول فاقد یک نمایشگر OLED است.

طراحی و نمای بیرونی

سازنده فنلاندی لوگوی خود را نیز در گوشه سمت راست بالای نمایشگر ترسیم کرده است. این لوگو به هیچ وجه زشت یا آزار دهنده نیست، اما برخی از کاربران علاقه زیادی به لوگوهای نصب شده در جلوی گوشی‌های همراه ندارند. در سمت مخالف این لوگو، سنسور دوربین سلفی و در بین این دو مشخصه، خروجی صدا قرار گرفته است.

در سمت راست خروجی صدا نیز مجموعه سنسورهای کومبو مجاورت و نور مجاور گوشی قرار گرفته‌اند. نوکیا 7 پلاس فاقد لامپ LED حالت وضعیت / اعلان است. ظاهرا سازنده فنلاندی فکر کرده است که این ویژگی به دلیل وجود داشتن سنسور مجاورت در این قسمت تکراری جلوه می‌کند، اما این چنین نیست.

طراحی و نمای بیرونی

پوشش محافظ گوریلا گلس 3 روی نمایشگر این دستگاه قرار گرفته است. لبه‌های این کاور با شیب ملایمی به سمت دیواره‌های جانبی گوشی انحنا یافته‌ و توسط یک نوار مسی رنگ احاطه شده‌اند. این نوار فلزی 2.7 میلی‌متر ضخامت دارد.

طراحی و نمای بیرونی

شاسی پاور و غلتانک صدا در سمت راست این گوشی میان رده جای گرفته است. این دو شاسی از جنس فلز ساخته شده‌اند و حس استفاده بسیار خوبی دارند. در سمت چپ گوشی نیز یک پورت قرار دارد. این پورت یک نانو سیمکارت و کارت حافظه میکرو SD را در خود نگه می‌دارد. نوکیا 7 پلاس یک گوشی دو سیمکارته هیبریدی است، به این معنی که شما باید بین استفاده از سیمکارت دوم و کارت حافظه جانبی، یکی را انتخاب کنید.

طراحی و نمای بیرونی

در قسمت پایین این گوشی هوشمند با یک پورت یو اس بی نوع C مواجه می‌شوید. در سمت راست این پورت اسپیکر و در سمت چپ آن میکروفون دوم سیستم صوتی اوزو قرار دارد. نوکیا جک 3.5 میلی‌متری را در قسمت بالای گوشی میان رده جدیدش نصب کرده است.

طراحی و نمای بیرونی

نوکیا 7 پلاس 158.4 میلی‌متر طول، 75.6 میلی‌متر عرض و 8.0 میلی‌متر ضخامت دارد. این گوشی هوشمند در مقایسه با ویوو 10 آنر 1.4 میلی‌متر کوتاه‌تر، 1 میلی‌متر باریک‌تر و 0.5 میلی‌متر کوچک‌تر است. در مقایسه با این دو گوشی هوشمند اکسپریا ایکس ای 2 اولترا یک محصول بزرگ‌تر محسوب می‌شود. البته نکته‌ای که باید در نظر قرار گیرد این است که سونی یک صفحه نمایش 6 اینچی دارای نسبت تصویر 16 به 9 را بر روی گوشی خود نصب کرده است.

طراحی و نمای بیرونی

گوشی سونی از نظر وزنی هم سنگین‌تر از میان رده‌های جدید آنر و نوکیا است. این محصول 221 گرم وزن دارد، در حالی که نوکیا 7 پلاس، 183 گرم بوده و آنر ویوو 10 از یک بدنه با وزن 172 گرم سود می‌برد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش نوکیا 7 پلاس تصاویر را با رزولوشن 1080 در 2160 پیکسل و تراکم پیکسل 403ppi نمایش می‌دهد. این نمایشگر 6 اینچی IPS با نسبت تصویر 18 به 9 و گوشه‌های منحنی شکل ساخته شده و از این رو می‌توان گفت که پیشرفته‌ترین سبک پنل سازی را در دنیای گوشی‌های همراه دنبال می‌کند.

نمایشگر

صفحه نمایش نصب شده بر روی نوکیا 7 پلاس می‌تواند تصاویر را با حداکثر میزان روشنی 432nits نشان دهد. این مقدار روشنایی برای یک نمایشگر LCD چندان خوب نیست و کمتر از حد متوسط محسوب می‌شود. این پنل همچنین فاقد حالت تنظیم روشنایی خودکار است.

نمایشگرهای دارای نسبت کنتراست بالاتر از 1700:1 مانند پنل صفحه نمایش نوکیا 7 پلاس (نسبت کنتراست 1701:1) درجات مختلف رنگ سیاه را با کیفیت بهتری نمایش می‌دهند. در این بین پنل‌هایی با نسبت کنتراست 1000:1، صفحه نمایش‌هایی متعارف محسوب می‌شدند، اما امروزه دیگر این جایگاه را ندارند.

نمایشگر

در بررسی نوکیا 7 پلاس این دستگاه توانست با نمایشگر LCD خود در تست میزان روشنایی نور امتیاز بسیار خوبی را کسب کند. این محصول در این تست توانست خود را در کنار اکسپریا ایکس ای 2 اولترا قرار دهد. البته باید به این نکته اشاره کرد که گوشی‌های نوکیا 6 2018 و نوکیا 8 از این نظر نتایج بهتری را ارائه کردند. در این تست صفحه پنل‌های AMOLED به طور کلی امتیاز بالاتری را کسب می‌کنند.

نمایشگر
نسبت کنتراست در نور خورشید

صفحه نمایش نوکیا 7 پلاس فاقد حالت‌های مختلف نمایش رنگ و دقت رنگ مناسب است. در بررسی نوکیا 7 پلاس برای سنجش این شاخص، صفحه نمایش را در کنار یک پنل sRGB با حداکثر انحراف DeltaE 9.5 قرار دادیم. نتایج این تست نشان داد که صفحه نمایش نوکیا 7 پلاس دارای شاخص DeltaE برابر با 4.5 است و رنگ سفید را با مقدار زیادی سایه آبی نمایش می‌دهد.

عملکرد باتری

سازنده فنلاندی یک باتری 3800 میلی‌آمپر ساعت را برای گوشی میان رده جدیدش در نظر گرفته است. این گوشی هوشمند نسبت به آنر ویوو 10 و اکسپریا ایکس ای 2 از یک باتری بزرگ‌تر بهره می‌برد. باتری نصب شده بر روی نوکیا 7 پلاس توانست در تست‌های باتری هم امتیاز خوبی را کسب کند و 87 ساعت دوام بیاورد.

این باتری در هنگام روشن بودن نمایشگر به مدت 11 ساعت دوام می‌آورد و در صورتی که به طور کامل شارژ شده باشد، شما را قادر می‌سازد تا به مدت بیش از 21 ساعت با مخاطبان خود گفتگو کنید. موضوع جالبی که باید مد نظر قرار گیرد، این است که اکسپریا ایکس ای 2 اولترا در مقایسه با آنر ویوو 10 و نوکیا 7 پلاس به یک باتری کوچک‌تر مجهز است، اما برای مدت زمان بیشتری فرامین شما را انجام می‌دهد.

عملکرد باتری

نکته: تست مقاومت باتری نشان می‌دهد که برای مثال باتری نوکیا 7 پلاس با یک بار شارژ کامل، در صورتی که از این گوشی هوشمند هر روز به مقدار 1 ساعت برای وب گردی، تلفن زدن و پخش فیلم استفاده کنید، چقدر شارژ نگه می‌دارد. در این تست از این الگوی مصرف استفاده شد تا بتوانیم نتایجی را که در زمینه عملکرد باتری کسب می‌کنیم با نتایج ارائه شده در زمینه راندمان کاربرد روزانه باتری‌های سایر گوشی‌های هوشمند مقایسه کنیم.

نوکیا 7 پلاس به همراه یک آداپتور شارژ سریع در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و این امر یک امتیاز مثبت برای این گوشی هوشمند محسوب می‌شود. این شارژر 18 واتی می‌تواند بعد از 30 دقیقه اتصال، باتری خالی نوکیا 7 پلاس را به مقدار 43 درصد و بعد از 60 دقیقه اتصال، آن را به مقدار 75 درصد شارژ کند. بعد از این مدت سرعت شارژ کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل شما باید کمی بیشتر از 2 ساعت صبر کنید تا باتری خالی نوکیا 7 پلاس به طور کامل شارژ شود.

اسپیکر

نوکیا 7 پلاس از یک اسپیکر بهره می‌برد و این اسپیکر در انتهای گوشی نصب شده است. این بلندگو از نظر حداکثر میزان صدای تولیدی برترین بلندگوی نصب شده بر روی یک گوشی هوشمند نیست، اما در مجموع کارایی صوتی خوبی دارد. سازنده فنلاندی دو شکاف را در بالای این اسپیکر ایجاد کرده است. این بلندگو کیفیت صدای خوبی دارد و در هنگام کم بودن میزان صدا، ضربه صوتی خوبی ایجاد می‌کند.

اسپیکر

کیفیت صوتی

بخش اول تست صوتی بررسی نوکیا 7 پلاس نتیجه خوبی بدست آمد. نویز مدولاسیون داخلی بیش از حد و نسبت کم نویز به سیگنال اسپیکر این گوشی هوشمند باعث می‌شود زمانی که گوشی خود را به یک تقویت کننده فعال خارجی متصل می‌کنید، کیفیت صوتی خوبی را دریافت نکنید. حداکثر صدای اسپیکر نوکیا 7 پلاس خوب است، اما نمی‌تواند مشکلات کیفی صدای این گوشی هوشمند را برطرف کند.

کیفیت صوتی

هدفون‌ها این دو مشکل را تا حدی رفع می‌کنند، اما مشکلات خاص خود را دارند. برای مثال هنگامی که از این وسایل جانبی استفاده می‌کنید و شدت صدا از مقدار حداکثر به مقدار میانگین کاهش پیدا می‌کند، افکت استریو مکالمه متقابل و نویز مدولاسیون داخلی کمی افزایش پیدا می‌کند.

در مجموع می‌توان گفت که نوکیا 7 پلاس در هنگام استفاده از هدفون کیفیت صدای خوبی دارد، اما این کارایی صوتی به سختی کسانی را که به موسیقی علاقمند هستند، قانع می‌کند.

کیفیت صوتی

اندروید وان 8.1

نوکیا 7 پلاس از برنامه اندروید وان گوگل بهره برده و سیستم عامل اندروید خام را در اختیار شما می‌گذارد. مدلی از این گوشی هوشمند که در این تست مورد بررسی قرار گرفت، سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو و جدیدترین پچ امنیتی ماه آوریل (فروردین) را در اختیار داشت.

اندروید وان 8.1

زمانی که شما گوشی خود را از حالت خواب خارج می‌کنید، تنها یک ساعت کارت‌های اعلان و دو میانبر (در پایین گوشی) ظاهر می‌شود. در این پلتفرم زمانی که گوشی از روی سطحی برداشته می‌شود، حتی در صورتی که گوشی از حالت خواب بیدار نشود، ساعت و اعلان‌های گوشی نمایش داده می‌شوند. البته برای استفاده از این ویژگی که نمایشگر مجاور (Ambient display) نام دارد، باید ابتدا آن را فعال کنید.

در نوکیا 7 پلاس برای فعال سازی اسکنر اثر انگشت شما باید از رابط کاربری استاندارد اوریو استفاده کنید. در این گوشی، پروسه باز کردن قفل نمایشگر با سرعت و اطمینان بسیار خوبی انجام می‌شود. زمانی که قفل گوشی را باز کردید با صفحه خانه استاندارد اندروید 8 و یک کشوی نرم افزاری روبرو می‌شوید.

اندروید وان 8.1

در این پلت فرم رنگ میانبرهای سریع و نوار اعلان‌ها به تناسب رنگ تصویر پس‌زمینه گوشی تغییر می‌کند، به این نحو که رنگ‌های روشن به رنگ سفید و رنگ‌های تیره به رنگ سیاه تغییر می‌کنند. سیستم عامل نوکیا 7 پلاس سوییچر کاربرد را نیز به صورت یک اپلیکیشن دسکتاپ گردان در اختیار شما می‌گذارد.

شاید اگر گوگل کلید غیرفعال سازی همه اپلیکیشن‌ها (clear all button) را به جای قرار دادن در بالای نمایشگر، در پایین نمایشگر گذاشته بود، ظاهر زیباتری پیدا می‌کرد. پلت‌فرم نصب شده بر روی نوکیا 7 پلاس همچنین می‌تواند چند صفحه را به طور همزمان نمایش دهد. این قابلیت برای اولین بار در سیستم عامل اندروید 7 نوقا ارائه شد.

نوکیا 7 پلاس فرامین سریع را هم پشتیبانی می‌کند. برای مثال شما می‌توانید با دو بار فشار دادن کلید پاور، دوربین گوشی را فعال کنید و با حرکت دادن دست خود بر روی سنسور اسکنر اثر انگشت، اعلان‌های گوشی را مشاهده نمایید.

اندروید وان 8.1

در این گوشی هوشمند همه فایل‌ها و کاربردهای چند رسانه‌ای نیز توسط گوگل و برنامه‌های پیش فرض این سازنده انجام می‌شوند. برای مثال گوگل فوتوز (Google Photos) وظیفه پخش فیلم و انجام دادن کارهای مرتبط با گالری و گوگل پلی موزیک (Google Play Music) وظیفه پخش کردن فایل‌های صوتی را بر عهده دارد. نوکیا 7 پلاس یک سیستم مدیریت فایل را نیز به همراه اپلیکیشن‌های گوگل درایو سینک (Google Drive sync) و تقویم گوگل در اختیار شما می‌گذارد.

اندروید وان 8.1

نتایج تست‌های بنچمارک

نوکیا 7 پلاس از چیپست اسنپدراگون 660، برترین تراشه سری شش کوالکام، بهره می‌برد. این تراشه هشت هسته‌ای توسط یک واحد پردازش گرافیکی آدرینو 512، رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایتی با قابلت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD پشتیبانی می‌شود.

نتایج تست‌های ترکیبی بنچمارک

گوشی میان رده جدید نوکیا توانست در تست تک هسته‌ای گیک‌بنچ امتیاز بسیار خوبی را کسب کند، اگرچه پردازشگر کایرین به کار رفته در گوشی آنر ویوو 10 توانست در این تست امتیاز بیشتری را کسب نماید.

گیک بنچ 4.1 (تک هسته‌ای)
گیک بنچ 4.1 (تک هسته‌ای)

نوکیا 7 پلاس در تست چند هسته‌ای توانست نسبت به اوپو آر 15 پرو که به پردازشگر یکسانی مجهز است، امتیاز بیشتری بدست آورد، اما در مقایسه با ویوو 10 آنر در رتبه پایین‌تری قرار گرفت. در این بین گوشی‌هایی هم که به پردازشگر اسنپدراگون 630 مجهز هستند و همچنین گلکسی ای 8 2018 که از چیپست اگزینوس بهره می‌برد نسبت به نوکیا 7 پلاس امتیاز کمتری را کسب کردند.

گیک بنچ 4.1 (چند هسته‌ای)
گیک بنچ 4.1 (چند هسته‌ای)

اسنپدراگون 660 در تست‌های بنچمارک سنجش قابلیت‌های گرافیکی امتیاز بالاتری را نسبت به اسنپدراگون 630 کسب کرد. در این تست نوکیا 7 پلاس و اوپو آر 15 پرو توانستند در هنگام خاموش بودن نمایشگر امتیاز یکسانی را کسب کنند اما در تست نمایشگر روشن محصول سازنده فنلاندی در رده بالاتری قرار گرفت. بد نیست بدانید که پردازنده گرافیکی آنر ویوو 10 در این تست هم امتیاز بالاتری را کسب کرد.

جی اف ایکس 3.1 منهتن (نمایشگر خاموش 1080 پیکسلی)
جی اف ایکس 3.1 منهتن (نمایشگر خاموش 1080p)
جی اف ایکس 3.1 منهتن (نمایشگر روشن 1080 پیکسلی)
جی اف ایکس 3.1 منهتن (نمایشگر روشن 1080p)
جی اف ایکس 3.1 کار سنس (نمایشگر خاموش 1080p)
جی اف ایکس 3.1 کار سنس (نمایشگر خاموش 1080p)
جی اف ایکس 3.1 کار سنس (نمایشگر روشن 1080 پیکسلی)
جی اف ایکس 3.1 کار سنس (نمایشگر روشن 1080p)

در تست انتوتو (Antutu) هم وضعیت به گونه مشابهی بود با این تفاوت که در این تست اوپو آر 15 پرو توانست نسبت به نوکیا 7 پلاس امتیار بیشتری را کسب کند؛ اگرچه اختلاف امتیاز این دو گوشی هوشمند چندان هم زیاد نبود.

انتوتو 7

در مجموع می‌توان گفت که نوکیا 7 پلاس به دلیل داشتن چیپست کوالکام اسنپدراگون 660 عملکرد بهتری نسبت به گوشی‌های دارای اسنپدراگون 630 دارد. این گوشی هوشمند همچنین توانست در مقایسه با گلگسی ای 8 2018 که به جدیدترین پردازشگر میان‌رده سامسونگ مجهز است، عملکرد بهتری را ارائه سازد. گوشی سازنده مشهور فنلاندی به راحتی کاربردهای مورد نظر شما را انجام می‌دهد، بدون اینکه دمای آن از حد نرمال بیشتر شود.

یک دوربین 12 مگاپیکسلی عادی در کنار یک دوربین 12 مگاپیکسلی تله فوتو

نوکیا 7 پلاس از یک دوربین دوگانه اصلی بهره می‌برد. این دوربین شباهت زیادی به دوربین نصب شده بر روی گوشی نوکیا 8 سیروکو دارد. سنسور اصلی این دوربین یک لنز 12 مگاپیکسلی دوآل پیکسل با اندازه دیافراگم f/1.75، اندازه پیکسل 1.4µm و تثبیت کننده تصویر نوری است.

این سنسور با یک لنز 12 مگاپیکسلی ثانویه تله فوتو مجهز به قابلیت بزرگنمایی بصری 2x، اندازه پیکسل 1.0µm و اندازه دیافراگم f/2.6 پشتیبانی می‌شود. هر دو سنسور توسط شرکت زایس ساخته شده‌اند؛ سازنده‌ای که بیش از ده سال در زمینه ساخت دوربین فعالیت دارد.

دوربین دوگانه اصلی

نوکیا یک نرم افزار دوربین ساده را نیز بر روی گوشی میان رده جدیدش نصب کرده است. این اپلیکیشن کارایی بدی ندارد، اما یک نرم افزار منحصر بفرد هم محسوب نمی‌شود. یکی از نقاط ضعف آن مکان قرارگیری سوییچ تغییر دهنده دوربین گوشی است. این سوییچ تنها راه فعال کردن دوربین سلفی نوکیا 7 پلاس به شمار می‌آید، زیرا در این محصول شما نمی‌توانید با حرکت دادن صفحه در حال نمایش به سمت بالا یا پایین، دوربین اصلی یا دوربین سلفی را انتخاب نمایید.

نرم افزار دوربین نوکیا 7 پلاس یک ستون از آیکون‌ها را هم در قالب تنظیمات سریع در اختیار کاربرش می‌گذارد. شما می‌توانید با استفاده از این منو از قابلیت‌هایی مانند روتوش صورت، HDR، فلش، تایمر خودکار و چند ابزار دیگر دوربین گوشی استفاده کنید.

نوکیا یک منوی دیگر را نیز در زیر این ستون قرار داده است. این منو در هنگامی که گوشی را به صورت افقی در دست خود نگه داشته‌اید، کارایی جالبی را ارائه می‌کند، به این نحو که اگر بر روی آن ضربه بزنید، از سمت چپ گوشی باز می‌شود، ولی در صورتی که خودتان آن را به سمت چپ حرکت دهید، نوار اعلان‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در این محیط حتی در صورتی که صفحه در حال نمایش را از سمت پایین به سمت بالا حرکت دهید، باز هم این منو از سمت چپ باز می‌شود. در واقع می‌توان گفت که این عملکرد بیشتر در صورتی که گوشی را به صورت افقی در دست بگیرید، منطقی به نظر می‌رسد.

دوربین دوگانه اصلی

شما می‌توانید از این منو به حالت عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای (Pro) هم دسترسی داشته باشید، هرچند که با فشردن کلید شاتر به سمت داخل هم این قابلیت در اختیار شما قرار می‌گیرد. حالت عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه‌ای 5 نوع تنظیمات پیش فرض میزان تعادل سفیدی رنگ را در کنار امکان استفاده از یک قابلیت فوکوس دستی، تنظیم شاخص ISO (بین 100-3200)، تنظیم سرعت شاتر (بین 1/500s-4s) و همچنین جبران سازی میزان پرتوگیری را در اختیار شما می‌گذارد.

دوربین دوگانه اصلی

کیفیت عکس

دوربین اصلی نوکیا 7 پلاس در صورتی که نور به مقدار کافی وجود داشته باشد، عکس‌های خوبی را ثبت می‌کند. این دوربین جزییات خوبی را در عکس‌ها اعمال می‌سازد. باید به این نکته نیز اشاره کرد که نویز اعمال شده در عکس‌های گرفته شده با این دوربین هم بسیار کم است.

سنسورهای نصب شده در پشت نوکیا 7 پلاس قابلیت پرتوگیری خوبی دارند، اما رنج دینامیکی مناسبی را برای عکاسی از صحنه‌های دارای کنتراست بالا ارائه نمی‌کنند. این دوربین همچنین در حدی متعادل، رنگ‌ها را اشباع می‌کند.

کیفیت عکس

سنسور تله فوتو نصب شده بر روی نوکیا 7 پلاس در شرایط دارای نور کافی کارایی خوبی دارد و می‌تواند اجسام موجود در فواصل دور را در فاصله‌های نزدیک‌تری نشان دهد. جزییات و کنتراست عکس‌های گرفته شده با این سنسور کمی محدود است، اما در مجموع کارایی این سنسور به نسبت قیمت نوکیا 7 پلاس مطلوب به نظر می‌رسد.

کیفیت عکس

شما می‌توانید از رنج دینامیکی محدود دوربین نوکیا 7 پلاس در کنار قابلیت HDR هم استفاده کنید، اما این قابلیت در کل جزییات زیادی را در شرایط کم نور در عکس‌های شما اعمال نمی‌کند. در مجموع عکس‌های گرفته شده با این دوربین خوب هستند و از نظر میزان جزییات شما را ناامید نمی‌کنند. متاسفانه حالت عکاسی خودکار (Auto) نرم افزار دوربین کمی محافظه کارانه ساخته شده است. این قابلیت گاهی در زمانی که شما به آن نیاز دارید، فعال نمی‌شود.

کیفیت عکس

در شرایط کم نور دوربین نوکیا 7 پلاس از لحاظ پرتوگیری کمی محدود عمل می‌کند، اما با این حال می‌تواند عکس‌های خوبی را ثبت کند. عکس‌های این دوربین به خوبی عکس‌های گرفته شده با دوربین گوشی‌هایی مانند هواوی پی 20 پرو و پیکسل 2 ایکس ال نیستند، اما شما را دلسرد نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید: بررسی دوربین سه گانه هواوی پرو 20


البته اگر که در شرایط کم نور به یاد داشته باشید که از قابلیت جبران سازی میزان پرتوگیری دوربین استفاده کنید، می‌توانید عکس‌های باکیفیت‌تری را ثبت نمایید.

کیفیت عکس

سنسور تله فوتو دوربین دوگانه نوکیا 7 پلاس هم مانند سنسور تله فوتو بیشتر دوربین‌های دوگانه در گوشی‌های همراه، زمانی که شدت نور از یک حد خاص کمتر می‌شود، کار نمی‌کند و به همین دلیل شما در چنین شرایطی مجبور هستید که از قابلیت بزرگنمایی دیجیتالی سنسور عادی دوربین استفاده نمایید. شما می‌توانید از قسمت نمایاب (viewfinder) به این قابلیت دسترسی داشته باشید.

به نظر می‌رسد که این فرآیند سوییچ سازی بر مبنای اندازه گیری لحظه‌ای صورت می‌گیرد، زیرا تصویر وسطی که در این قسمت مشاهده می‌کنید با استفاده از سنسور تله فوتو دوربین ثبت شده است. در مجموع دوربین نوکیا 7 پلاس با هیچ یک از قابلیت‌های بزرگنمایی خود نمی‌تواند عکس‌های باکیفیتی را نشان دهد.

کیفیت عکس

سنسورهای تله فوتو به طور کلی وظیفه ثبت کردن عکس‌های پرتره دارای پیش زمینه محو شده را بر عهده دارند و سنسور نصب شده بر روی نوکیا 7 پلاس هم می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد. گوشی میان‌رده جدید سازنده فنلاندی این کارایی را با نام لایو بوکه (Live Bokeh) در اختیار شما می‌گذارد.

فرآیند جدا سازی اشیاء و اعمال بوکه مصنوعی در عکس‌های گرفته شده با سنسور تله فوتوی دوربین این گوشی در اغلب اوقات به خوبی انجام می‌شود. با این حال بهتر است که از یک منظره چند عکس بگیرید، زیرا فوکوس دوربین گاهی خوب عمل می‌کند و گاهی بد!

کیفیت عکس

لایو بوکه بر روی اهداف عکاسی غیرانسانی نیز عمل کرده و در این شرایط جداسازی هدف عکاسی را به خوبی انجام می‌دهد؛ هرچند که در این موارد فوکوس چندان خوبی ندارد.

کیفیت عکس

دوربین نوکیا 7 پلاس عکس‌های پانورامای خوبی می‌گیرد. این دوربین در عکس‌هایی با ارتفاع بیشتر از 3000 پیکسل، رزولوشن و جزییات بسیار خوبی را نشان می‌دهد.

کیفیت عکس

گوشی میان رده جدید سازنده فنلاندی دارای یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 بوده، اما فاقد قابلیت فوکوس خودکار است. قابلیت فوکوس این دوربین مسافت بسیار خوبی را پشتیبانی می‌کند. نکته‌ای که باید مد نظر قرار گیرد، این است که برای فوکوس لازم نیست که شما با نوک بینی خود صفحه دوربین را لمس کنید و این امر یک ویژگی خوب محسوب می‌شود.

دوربین سلفی نوکیا 7 پلاس در مجموع می‌تواند رنگ پوست صورت را به طور طبیعی نشان دهد و رنگ پردازی کلی خوبی را نیز ارائه کند، هرچند که گاهی سایه سبز اعمال شده در این عکس‌ها زیاد می‌شود.

کیفیت عکس

نوکیا 7 پلاس همچنین می‌تواند از شما عکس سلفی دارای پیش زمینه محو شده بگیرد. این گوشی هوشمند در این زمینه هم کارایی خوبی را ارائه می‌کند.

کیفیت عکس

سازنده فنلاندی علاقه زیادی به گرفتن عکس‌های ترکیبی با دوربین سلفی و اصلی گوشی به طور همزمان دارد. تجربه ثابت کرده است که فریم بندی چنین عکس‌هایی به طور مطلوب کار چندان ساده‌ای نیست. نوکیا 7 پلاس چنین عکس‌هایی را در دو حالت تصویر در تصویر (با قرارگیری عکس سلفی در یک پنجره کوچک) و تصویر در کنار تصویر با اندازه برابر ارائه می‌کند.

کیفیت عکس

کیفیت فیلم

نوکیا 7 پلاس می‌تواند از مناظر مورد علاقه شما با کیفیت 2160p فیلم‌برداری کند. این دوربین توانایی ضبط فیلم با کیفیت 1080p را هم دارد، اما این کیفیت را تنها در نرخ 30 فریم بر ثانیه ارائه می‌کند. این دوربین به یک قابلیت تثبیت کننده تصویر الکترونیکی هم مجهز است. این قابلیت تنها در هنگام گرفتن فیلم‌های فول اچ دی فعال است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که شما نمی‌توانید این قابلیت را غیرفعال کنید.

نوکیا 7 پلاس فیلم‌های 2160p و 1080p خود را به ترتیب با نرخ بیت 42 و 20 مگابیت بر ثانیه ضبط می‌کند. این دوربین صدا را نیز با نرخ 256kbps ضبط خواهد کرد.

فیلم‌های 4K ضبط شده با دوربین این گوشی وضوح، رنگ و جزییات خوبی دارند و فاقد نویز هستند. نوکیا 7 پلاس می‌تواند فیلم‌های 1080p را نیز با کیفیتی بالاتر از حد متوسط ضبط کند. با این حال فکر می‌کنیم که قابلیت تثبیت سازی همیشه روشن این دوربین تاثیر بدی بر روی میزان وضوح فیلم‌ها دارد.

فیلم‌های 4K گرفته شده با سنسور تله فوتو هم بسیار باکیفیت هستند، البته در این فیلم‌ها رنگ‌ها کمی تغییر می‌کنند بدین شکل که در هنگام اعمال بزرگنمایی بر روی این فیلم‌ها و همچنین فیلم‌های 1080p متوجه می‌شوید که رنگ‌ها گرم‌تر می‌شوند.

پیش‌تر گقته شد که دوربین نوکیا 7 پلاس تنها در هنگام ضبط کردن فیلم‌های 1080p از قابلیت تثبیت shcd خود استفاده می‌کند. این قابلیت می‌تواند لرزش را در چنین فیلم‌هایی به خوبی کاهش دهد.

رقبا

رقابت

نوکیا 7 پلاس یک پکیج کامل است. این گوشی هوشمند برای آن دسته از افرادی ساخته شده است که می‌خواهند از قابلیت‌های یک گوشی پرچمدار خوب بهره ببرند، اما توانایی مالی خریدن چنین محصولی را ندارند.

گوشی‌هایی که بتوانند چنین عملکردی را در اختیار شما بگذارند، زیاد نیستند. آنر ویوو 10 یکی از این محصولات است. این گوشی هوشمند نسبت به نوکیا 7 پلاس قیمت گران‌تری دارد، اما یک پردازنده قوی‌تر را در کنار یک دوربین سیاه و سفید 20 مگاپیکسلی را در اختیار شما می‌گذارد.

شما می‌توانید اکسپریا ایکس ای 2 اولترا سونی را نیز با قیمتی شبیه به قیمت گوشی میان رده جدید نوکیا بخرید، اما باید در نظر داشته باشید که این محصول از یک دوربین اصلی تک سنسوری و پردازشگر ضعیف‌تر بهره می‌برد؛ اگرچه که کارایی باتری این گوشی هوشمند بیشتر است.

نوکیا 7 پلاس فاقد شکاف نمایشگر است. شما می‌توانید با پرداخت مبلغی بیشتر و خریدن گوشی اوپو آر 15 پرو این ویژگی را هم در اختیار داشته باشید، اما باید به این مطلب توجه کنید که آر 15 پرو فاقد قابلیت بزرگنمایی 2x است و برخلاف محصول نوکیا که از یک سیستم عامل اندروید خام بهره می‌برد و به رابط کاربری ColorOS مجهز است.

در این بین گلکسی ای 8 2018 هم فاقد سیستم عامل خام اندروید است، اما باید در نظر داشته باشید که این محصول یک گوشی هوشمند کارآمد به شمار می‌آید. در این زمینه می‌توان گفت که نمایشگر گلکسی ای 8 در مقایسه با نمایشگر نوکیا 7 پلاس اندازه کوچکتری دارد ولی مجهز به یک پنل AMOLED است.

علاوه بر این، باتری این گوشی هوشمند هم کارایی بیشتری را در مقایسه با باتری گوشی میان رده جدید نوکیا ارائه می‌کند. کد محافظتی IP68 برگ برنده دیگر گوشی هوشمند میان رده سامسونگ در مقایسه با گوشی نوکیا خواهد بود.

رقابت

نتیجه نهایی در بررسی نوکیا 7 پلاس

حرف آخر

نوکیا 7 پلاس یک گوشی کارآمد است. این محصول می‌تواند تقریبا همه قابلیت‌های مورد نیاز شما را در اختیارتان بگذارد و به همین دلیل یک پیشنهاد خرید خوب محسوب می‌شود.

نقاط قوت:

  • بدنه مقاوم و زیبا
  • جدیدترین سیستم عامل اندروید
  • باتری کارآمد با قابلیت پشتیبانی فناوری شارژ سریع
  • دوربین خوب مجهز به قابلیت بزرگنمایی 2x

نقاط ضعف:

  • روشنایی محدود نمایشگر
  • سادگی سیستم عامل اندروید وانیلا

.

منبع: gsmarena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر