;
coinex

بهترین نسخه غیررسمی تلگرام کدام است؟

بهترین نسخه غیررسمی تلگرام را باید از میان اپ‌های پیام رسانی انتخاب کرد که طرفداران زیادی میان کاربران ایرانی دارند. موبوگرام، تلگرام طلایی، هاتگرام و تلگرام فارسی ازجمله‌ی این اپلیکیشن‌ها هستند.

پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که بهترین نسخه غیررسمی تلگرام کدام است، لازم است بدانیم این نسخه‌ها چگونه بوجود می‌آیند. شاید عبارت “Open Source” یا “متن باز” تاکنون به گوشتان خورده باشد.

به طور کلی بسیاری از نرم‌افزار‌های عرضه شده توسط کمپانی‌های مختلف به صورت کد‌بسته ارائه می‌شوند، اما این موضوع به چه معناست؟ در واقع شرکت‌ها برای آنکه از کپی غیرمجاز برنامه خود جلوگیری کنند، امکان دسترسی به کدهای نرم‌افزار و اعمال هرگونه تغییری در آنها را از کاربران سلب کرده‌اند.

عبارت "Open Source" یا "متن باز"

اما در این بین برخی نرم‌افزار‌های رایگان نظیر موزیلا فایرفاکس (FireFox) نیز وجود دارد که امکان دسترسی و تغییر در سورس کدهای نرم‌افزار را به کاربران خود می‌دهند. یک سرویس معروف اوپن‌ سورس دیگر سیستم عامل لینوکس (Linux) است. با دست بردن در کدهای این برنامه می‌توان یک سیستم‌عامل شخصی‌سازی شده دلخواه بوجود آورد. همچنین نرم افزار‌های مدیریت محتوا (CMS) نظیر وردپرس و جوملا که بسیاری از وب‌سایت‌ها از آنها قدرت گرفته‌اند نیز متن‌باز به شمار می‌آیند. به طور کلی چهار ویژگی‌ اصلی برای نرم‌افزارهای اوپن سورس می‌توان در نظر گرفت :

  • سورس‌کد قابل دسترس
  • امکان شخصی سازی
  • امکان توزیع مجدد نرم‌افزار
  • دسترسی آزاد برای عموم

سرویس پیام‌رسان محبوب تلگرام نیز یک نرم‌افزار Open Source به شمار می‌آید. امکان استفاده از سورس‌کد‌ها و رابط برنامه نویسی (API) تلگرام برای عموم وجود دارد. تقریبا بسیاری از نرم‌افزار‌های رایگان، متن‌باز هستند. برنامه نویسان در سراسر جهان به تنهایی یا با ارتباط با یکدیگر می‌توانند در کدهای این دست اپلیکیشن‌ها دست برده و آنها را شخصی‌سازی کنند. حال اگر حاصل این تغییرات برای استفاده عموم مردم منتشر شود، ما شاهد یک نسخه غیررسمی از تلگرام خواهیم بود.

یک مثال بارز از این اتفاق، تغییر در کدهای تلگرام و اضافه شدن یک پروکسی ساکس 5 (سایفون) به آن توسط دو توسعه دهنده اپ در خارج از کشور و انتشار نسخه‌ای از تلگرام به نام تلگرام دی‌آر (Telegram DR) بود. این اتفاق پس از فیلترینگ تلگرام در ایران رخ داد؛ هرچند عملکرد این برنامه برای دورزدن فیلترینگ بعضا با اشکالاتی همراه بود.


بیشتر بخوانید : تلگرام دی آر و مقاومت دیجیتالی در ایران ؛‌ آیا تلگرام DR امن است؟


نسخه‌های غیررسمی تلگرام در میان کاربران ایرانی محبوبیت زیادی دارند. در هر کدام از این اپ‌های پیام‌رسان، قابلیت‌ها و امکاناتی لحاظ شده‌اند که در نسخه اصلی تلگرام وجود ندارد. توسعه دهندگان با تعبیه کردن این ویژگی‌ها سعی دارند تا کاربران را به استفاده از نسخه‌ غیررسمی خود مجاب کنند.

البته اینگونه نیست که این موضوع از محبوبیت تلگرام بکاهد، بسیاری از تغییرات لحاظ شده در نسخه‌های غیرسمی به تدریج به نسخه اصلی نیز راه یافتند. به علاوه بازبینی‌های برنامه نویسان منجر به مرتفع شدن باگ‌ها و مشکلات موجود در برنامه می‌شود.

در ادامه این نوشتار در تکراتو بنا داریم بهترین نسخه غیررسمی تلگرام را معرفی کنیم. چهار مورد از نسخه‌های غیررسمی تلگرام بیشترین میزان محبوبیت را در میان کاربران ایرانی دارند. پیش‌تر این اپلیکیشن‌ها را بررسی کرده بودیم: تلگرام طلایی، موبوگرام، هاتگرام و تلگرام فارسی.

معرفی بهترین نسخه غیررسمی تلگرام

درست است که وزیر ارتباطات از تاثیر اندک فیلترینگ تلگرام بر روی میزان استفاده کاربران ایرانی از آن گفته است، ولی آنچه در سوی دیگر ماجرا پیداست، این موضوع برای پیام‌رسان‌های داخلی و نسخه‌های غیررسمی تلگرام، روزی‌رسان بوده است. از افزایش کاربران مسنجرهای بومی نظیر سروش (هرچند بدون آمار موثق) که بگذریم، شواهد می‌گوید پس از فیلترینگ تلگرام بسیاری از کاربران به استفاده از نسخه‌های غیررسمی آن روی آورده‌اند.

اجازه دهید با آماز صحبت کنیم. تلگرام طلایی درحال حاضر بیش از 8 میلیون بار از کافه بازار دانلود شده است. این عدد قبل از فیلترینگ تلگرام به مراتب کمتر بود. هاتگرام نیز حدودا 2 میلیون بار از این بستر دریافت شده است. موبوگرام که برای دریافت آن از کافه‌بازار هزینه‌ای 5 هزارتومانی در نظر گرفته شده نیز 1 میلیون کاربر دارد. در خصوصی تلگرام فارسی نیز بررسی‌های تکراتو نشان می‌دهد پیش از آنکه از کافه بازار حذف شود، 2 میلیون کاربر آن را دانلود و نصب کرده بودند.

نکته قابل ذکر این است که تقریبا هر چهار اپلیکیشن ظاهری یکسان دارند. شاید وقتی برای نخستین بار یکی از آنها را اجرا کنید از رابط کاربری متفاوت آن خوشتان بیاید، اما تقریبا هر چهار پیام رسان به یک شکل طراحی شده‌اند، به طوری که ویژگی‌هایی نظیر وجود دسته‌بندی برای گفتگو‌ها و قابلیت تغییر رنگ پوسته در همه آنها تعبیه شده است.

دسته‌بندی گفتگو‌ها: با استفاده از این امکان می‌توان از جستجوی بیهوده در میان چت‌ها، گروه‌ها و کانال‌ها جلوگیری کرد. چت‌های خصوصی (Private Chat)، گروه‌های معمولی، سوپر‌گروه‌ها، کانال‌ها هرکدام در تب‌های جداگانه‌ای طبقه بندی شده‌اند. تب نخست نیز مشابه تلگرام اصلی است و در تب آخر می‌توانید گفتگوهای مورد علاقه و پرکاربرد خود را فهرست کنید. تلگرام طلایی، هاتگرام، موبوگرام و تلگرام فارسی، همگی از این قابلیت بهره برده‌اند.

امکانات چت : درست به مانند تلگرام کاربر می‌تواند از گیف، ایموجی و استیکر استفاده کند. رفتن به اولین پیام و حذف تمام تاریخچه گفتگو از ویژگی‌های قابل توجه‌ای است که در هر چهار نسخه غیررسمی یافت می‌شود. کاربران با استفاده از آیدی‌یاب (ID Finder)‌ می‌توانند تنها با داشتن آی‌دی دوستان و آشنایان خود و بدون داشتن شماره موبایل، به آنها دسترسی داشته باشند. قالب‌دهی دیگر قابلیتی است که می‌توان بوسیله آن از قالب‌های پیش‌فرض استفاده کرد، رنگ قالب را تغییر داد و یا قالب جدید برای تلگرام خود ایجاد کرد. دو ویژگی ذکر شده نیز در همگی مشترک است.

بهترین نسخه غیررسمی تلگرام
در انتخاب بهترین نسخه غیررسمی تلگرام باید به این نکته توجه داشت که همه‌ی آنها برخی ویژگی‌های مشترک،‌مثل دسته‌بندی گفتگوها، دارند. البته به نظر می‌رسد این ویژگی‌ها را از روی یکدیگر کپی کرده باشند. (اعتبار : تکراتو)

اما در ادامه به توضیح دو قابلیت می‌پردازیم که تنها در تلگرام طلایی و هاتگرام یافت می‌شوند. داغ‌ترین‌ها و جستجو در کانال‌ها

داغ‌ترین‌ها: این قسمت  پربازدید‌ترین پست‌های تلگرام را بدون توجه به اینه شما کانال مربوط به آنها را دنبال می‌کنید و یا عضو گروه مرتبط هستید یا خیر، به شما نمایش می‌دهد. با انتخاب این گزینه صفحه‌ای مانند تب جستجوی اینستاگرام بازخواهد شد (که پست‌های محبوب را از سراسر اینستاگرام فهرست می‌کند). این امکان وجود دارد که پست‌ها را بر اساس نوع محتوا (ویدیو، عکس، متن، گیف، موزیک) فیلتر کرد.

جستجو در کانال‌ها: با استفاده از این قابلیت می‌توان عبارت مورد نظر خود را در میان کانال‌های تلگرام جستجو کرد. به نظر می‌رسد یک ویژگی کاربردی باشد، چراکه نه تنها کانال‌هایی که شما در آن حضور دارید، بلکه تمامی کانال‌ها موجود در تلگرام را مورد جستجو قرار خواهد داد. این جستجو در بین بیش از یک میلیون کانال و بیش از یک و نیم میلیارد پست تلگرامی انجام خواهد گرفت. البته این جستجو مدت زمان تقریبا طولانی صرف خواهد کرد.

بهترین‌ نسخه غیررسمی تلگرام
داغ‌ترین‌ها و جستجوی کانال‌ها دو قابلیت کاربردی هستند که تنها در هاتگرام و تلگرام طلایی وجود دارند و از این نظر یک برگ برنده برای انتخاب بهترین نسخه غیررسمی تلگرام محسوب می‌شود. (اعتبار ‌: تکراتو)

امن‌ترین نسخه غیررسمی تلگرام کدام است؟

در مورد نرم‌افزارهای اوپن سورس مفصلا توضیح دادیم. ذکر یک نکته ضروری است‌: برای دسترسی به سورس کدهای یک نرم‌افزار متن باز مثل تلگرام نیازی به هیچ مجوز خاصی نیست و هر شخص یا گروهی، از برنامه‌نویسان گرفته تا هکر‌ها می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال یک هکر کلاه سیاه می‌تواند با تغییر کدهای تلگرام از آن به عنوان بستری برای انتشار ویروس‌افزار خود استفاده کند، اما آیا این موضوع در خصوص این چهار نسخه‌ غیررسمی نیز صدق می‌کند؟

واقعیت این است که در پاسخ باید گفت، ما تیم‌ توسعه دهنده هیج یک از این اپ‌ها را به دلیل اینکه یا مانند گروه برنامه نویسی هانیستا (موبوگرام) اعتبار کافی را ندارند و یا مانند تلگرام طلایی و هاتگرام فاقد هویت معلوم هستند، مورد تایید نمی‌دانیم، اما اگر شما خود به آنها اطمینان دارید، باید بگوییم که به دلیل آنکه نسخه‌های غیررسمی از سرورهای تلگرام برای مسنجرینگ استفاده می‌کنند، به همان اندازه امن هستند، مگر آنکه هدف دیگری برای توسعه آن وجود داشته باشد.

امن‌ترین نسخه غیررسمی تلگرام
شاید آنچه منجر به عدم تمایل کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی باشد، عدم تامین امنیت و حریم شخصی آنها بوده است. موضوعی که در انتخاب بهترین نسخه غیررسمی تلکرام نیز باید به آن توجه کرد. (اعتبار : تکراتو)

در خصوص اصل و نسب این اپلیکیشن‌ها نیز باید به چند نکته اشاره کرد. مطابق برخی گزارش‌ها تلگرام طلایی و هاتگرام هر دو به شرکتی به نام “راهکار سرزمین هوشمند” تعلق دارد؛ هرچند که این شرکت خود را تنها مالک هاتگرام می‌داند. موبوگرام نیز توسط “گروه برنامه نویسی هانیستا” توسعه یافته است. این گروه برنامه نویسی حدودا یک هفته پیش و در کنار 6 شخصیت و 2 نهاد ایرانی دیگر از سوی دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در فهرست تحریم‌های ثانویه این کشور قرار گرفت.


بیشتر بخوانید : موبوگرام و موبوپلاس در لیست تحریم های آمریکا ؛ تحریم گروه برنامه‌نویسی هانیستا


این سه اپلیکیشن نام برده شده پس از فیلتر شدن تلگرام کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. هرچند معاون فرهنگی قوه‌ قضاییه وضعیت آنها را ناپایدار می‌داند. آقای صادقی در مصحبه‌ای با ایسنا گفت:

اینها به تمام تلگرام دسترسی ندارند و کانال های نامناسب را به صورت فیلتر شده دارند. لذا از این جهت دسترسی ها پالایش شده است، اما معلوم نیست پایدار بماند. به هر حال ما در دوره گذار هستیم و مردم به تدریج کوچ می کنند و باید فرصت دهیم تا بتوانند اطلاعاتشان به سامانه های دیگر ببرند و به نظرم این فرصت، فرصت معقول و درستی است.

اما موضوع به همینجا ختم نمی‌شود، اگر حذف شدن تلگرام فارسی از کافه بازار را در کنار عدم برخورد با هاتگرام و تلگرام طلایی بگذاریم. باید دید این دو گانگی از کجا منشاء می‌گیرد.

بالاخره بهترین نسخه‌ غیررسمی تلگرام کدام است؟

در مجموع اگر بخواهیم از میان تلگرام طلایی، هاتگرام، موبوگرام و تلگرام فارسی، یکی را به عنوان بهترین نسخه‌ غیررسمی تلگرام معرفی کنیم، باید بگوییم اگر اقبال کابران و قابلیت‌ها موجود اینها را در نظر بگیریم،‌ با اختلاف بالایی تلگرام طلایی بهترین نسخه غیررسمی تلگرام است.

اما اگر امنیت و حریم شخصی کاربران را نیز وارد این بازی کنیم، اوضاع کمی متفاوت می‌شود؛ چرا که اولا هویت و فعالیت هیچ یک شفافیت کافی را ندارند و در به دلایلی که بالاتر ذکر شد، نمی‌توان یک نسخه غیررسمی را از نظر امنیت مسنجرینگ، هم‌تراز با پیام‌رسان اصلی برشمرد.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    بیشتر مطالب گفته شده در مورد انتخاب بهترین تلگرام ادمو سردرگمتر میکنه یه توضیحات که همه میدانیم ودیگر هیچ…

    پاسخ

    کی با بگیر و ببند به جایی رسید که شما دومیش باشید

    پاسخ

    چیزی که فیلتر شد دیگه به درد نمیخوره مقاومت بعضی ها هم لز استفاده از تلگرام هم بی فایدس یادمه وی چت فیلتر شد بعضی ها تا چند ماه نتونستن دل بکنن اما مجبور شدن اخرش

    پاسخ