;
coinex

همجنس‌گرایی در پنگوئن ها ؛ چرا روابط پنگوئن ها به نظر شرم‌آور است!

مطمئنا مشاهده این پرندگان دوست‌داشتنی برای همه‌ی ما جذاب است، اما علاوه بر زندگی شکوهمند، زیبا و خاص پنگوئن‌ها، رفتارهای جالب و جنجالی این پرندگان بی‌پرواز، بسیار عجیب است تا جایی که حتی روابط همجنسگرایی نیز در آنها دیده می‌شود.

مستند کوتاه و بسیار بحث‌انگیزی که نوامبر سال  2016 منتشر شد، قلب بسیاری از دوست‌داران پنگوئن را شکست. در این ویدئو ببیندگان با صحنه‌ای باورنکردنی مواجه شدند. خلاصه‌ی ماجرا به این ترتیب بود که پنگوئن نری که از لانه خارج شده بود، با بازگشت به لانه جفتش را با پنگوئن نر دیگری دید.

دو پنگوئن برای به دست آوردن جفت ماده با هم مبارزه کردند که در نهایت این پنگوئن بیچاره (شوهر اول) بود که بازنده مبارزه شد. به هر حال، اینکه پنگوئن خانه خراب‌کن در این مبارزه پیروز شد، شاید خوب هم باشد؛ چرا که حداقل روایت‌های محبوبی که از جفت‌گیری پنگوئن‌ها شنیده بودیم را پیچیده‌تر از قبل نکرد.

اما این کلیپ واکنش‌های شدیدی در رسانه‌های اجتماعی در پی‌داشت و برخی آن را تکان‌دهنده و برخی هم آن را نگران‌کننده دانستند تا جایی که یکی از کاربران توییتر نوشت:

 به همین دلیل است که نمی‌خواهم وارد یک رابطه شوم!

اما این کلیپ در شبکه تلویزیونی مانند A & E یا Fox News پخش نشد، بلکه یک مستند حیات‌وحش بود که با نام پنگوئن خانه خراب‌کن (Home wrecking Penguin) در شبکه‌ی نشنال جئوگرافیک پخش شده بود که مثلث عشقی سه پنگوئن ماژلان را به تصویر می‌کشید.

انسان‌ها بارها و بارها از پنگوئن‌ها رنجیده‌اند

این کلیپ، محبوبیتی عظیم و واکنش‌های بی‌نظیری داشت. به گفته‌ی نشنال جئوگرافیک، تاکنون صدها هزار نفر این کلیپ را تماشا کرده‌اند، اما اگر به تاریخ روابط انسان و پنگوئن نگاه کنید، این کلیپ آنقدر هم تکان‌دهنده نیست.

وقتی که تاریخچه برخوردهای انسان‌ و پنگوئن را در طی قرن‌های مختلف و با تغییر استانداردهای علمی و تحول هنجارهای اجتماعی بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که انسان‌ها بارها و بارها از پنگوئن‌ها رنجیده‌اند.


از همین نویسنده بخوانید: پنج داستان عجیب و باورنکردنی از زندگی پنگوئن ها به مناسبت روز جهانی پنگوئن


تا جایی که می‌دانیم، نخستین فردی که از رفتارهای پنگوئن‌ها شوکه شده بود، یک جراح به نام جورج موری لوویک بود. لوویک بخشی از یکی از اولین سفرهای علمی بریتانیا به قطب جنوب بود. او اغلب وقت آزاد خود را صرف مشاهده کلونی‌های بزرگ پنگوئن‌های آدلی کرده بود که در دماغه ادر زندگی می‌کردند و بعدها در یادداشت‌های علمی و خاطرات خود، شیوه زندگی، عادت‌ها و ویژگی‌های این پرندگان را توصیف کرد.

لوویک در یکی از فصل‌های کتاب خود، پنگوئن های قطب جنوب: مطالعه عادت های اجتماعی آن‌ها، آغاز می‌نویسد:

هنگامی که پنگوئن آدلی را برای اولین بار می‌بینید، به شما این احساس را می‌دهد که مردی بسیار باهوش با  لباس موقر در مقابل شما ایستاده. در راه رفتن او اعتماد به نفس است و وقتی با قدم زدن روی برف‌ها به شما نزدیک می‌شود، می‌بینید که در هر حرکتش، نوعی کنجکاوی نهفته است.

اما بالاخره، تجربه لوویک تیره‌تر می‌شود. پنگوئن‌های آدلی حیوان‌تر می‌شوند و از لحاظ جنسی رفتار متفاوتی را در پیش می‌گیرند. لوویک از برخی از رفتارهای آن‌ها، به شدت رنج می‌برد و گاهی اوقات ترجیح می‌دهد که مشاهدات علمی خود را رها کند. او در مقاله‌ای نوشت:

اغلب دیده می‌شود که احساسات آن‌ها غیرقابل کنترل است.

 پنگوئن‌

لوویک از “پنگوئن‌های نر مجرد” به عنوان هولیگان‌ها یاد کرد و فعالیت‌های آن‌ها را در رابطه برقرار کردن با ماده‌ها  آسیب‌پذیر توصیف کرد. او در 6 دسامبر 1911 پس از مشاهده یک عمل جنسی گروهی، نوشت:

من امروز شاهد فساد دیگری بودم. به نظر می‌رسد برای پنگوئن‌ها هیچ قید و بندی وجود ندارد.

لوویک سعی کرد که نتایج این یادداشت‌ها را در قالب یک مقاله بلندتر چاپ کند، اما ویراستاران او تمام بخش‌های مورددار (البته نسخه‌هایی را برای خود نگه داشتند) را حذف کردند و بالاخره تا سال ۲۰۱۲ طول کشید تا متخصصان پرنده‌شناس موزه تاریخ طبیعی، مشاهدات لوویک از عادت‌های جنسی پنگوئن‌های آدلی را شایسته انتشار بدانند.

همجنس‌گرایی در پنگوئن‌ ها

در عین حال، انسان‌ها سرگرم داستان دیگری از پنگوئن‌های کاملا متفاوتی بودند. در اواسط سال 2000، توجهات به رسوایی “روی” و “سیلو” جلب شد، دو پنگوئن ریش‌خطی که در باغ وحش سنترال پارک در نیویورک زندگی می‌کردند. هنگامی که این دو برای اولین بار در سال 1998 شروع به برقراری رابطه کردند، تنها یکی از زوج‌های همجنس پنگوئن در جهان بودند که با هم آمیزش می‌کردند. روی و سیلو از همدمی پنگوئن‌های ماده صرف نظر کرده بودند و روزهایشان را با یکدیگر سپری می‌کردند.

روی و سیلو، تنها یکی از زوج‌های همجنسگرا پنگوئن بودند که با هم آمیزش می‌کردند

بعد از اینکه ماموران باغ وحش مشاهده کردند که آنها یک سنگ را به جای تخم پنگوئن در نظر گرفته و تظاهر می‌کنند که یک تخم است، یک تخم واقعی را به این زوج دادند. این دو پنگوئن، با هم یک بچه پنگوئن به نام تانگو را بزرگ کردند. هنگامی که زوج روی و سیلو در نهایت در سال 2004، رابطه خود را با هم قطع کردند، قاعدتا داستان آن‌ها باید به دست فراموشی سپرده می‌شد.


بیشتر بخوانید: این لاک‌پشت از طریق آلت تناسلی خود نفس می‌کشد!


اما با توجه به موقعیت آن‌ها (نیویورک، شهر پرشایعه) و زمان‌بندی رابطه روی و سیلو (درست در دوره‌ی فعالیت‌های حقوقی همجنسگرایان)، حادثه‌ای در سراسر کشور اتفاق افتاد. گروه‌های محافظه‌کار که فقط چند ماه پیش «رژه پنگوئن‌ها (March of the Penguins)» و ارزش‌های سنتی خانواده را تحسین کرده بودند، شروع به تهمت زدن به دوست سابق سیلو کردند و حتی تا جایی پیش رفتند که یک شریک زندگی جدید (یک پنگوئن ماده) را به او معرفی کردند تا خط بطلانی بر رابطه گذشته او بکشند.

پنگوئن ها

به گزارش کتابخانه ملی آمریکا،‌ کتاب «و با تانگو سه تا می‌شوند (And Tango Makes Three)»، کتاب تصویری در مورد روی، سیلو و فرزند خوانده‌‌ی آن‌ها، به چهارمین کتاب بحث‌برانگیز دهه‌ی ۲۰۰۰ تبدیل شد. تا به‌امروز، وجود زوج‌های همجنسگرای پنگوئن و همچنین جدایی‌های گاه و بی‌گاه آن‌ها، به هیجان‌زده و عصبی کردن مردم جهان ادامه می‌دهد. اگر چه بسیاری از دانشمندان از مشاهده این رسوایی‌ها منزجر و عصبی می‌شوند، اما برخی از دانشمندان هم به خوبی دلیل رفتار هیستریک ما را درک می‌کنند.

خانم دکتر پی.دی بورسما، متخصص پنگوئن در دانشگاه واشنگتن، گفت:

ما پنگوئن‌ها را شبیه خود می‌بینیم، چرا که مانند ما روی دو پا راه می‌روند و اجتماعی هستند.

زندگی‌نامه تصویری روی و سیلو، به چهارمین کتاب بحث‌برانگیز دهه‌ی ۲۰۰۰ تبدیل شد

او همچنین اشاره می‌کند که بسیاری از پنگوئن‌ها هم مانند انسان‌ها عمل می‌کنند، بسیاری از آن‌ها سال‌ها با هم زندگی می‌کنند و همواره وفادار هستند. در نهایت، احتمالا این شباهت‌ها باعث قضاوت‌های ما در مورد رفتارهای پنگوئن‌ها می‌شود.

.

منبع: atlasobscura

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر