;
coinex

نزدیک شدن مریخ به زمین ؛ نزدیک ترین فاصله در مدت 15 سال گذشته

نزدیک شدن مریخ به زمین قرار است در ماه جولای (تیر تا مرداد) اتفاق افتد. مریخ به نزدیک ترین فاصله خود به زمین در مدت 15 سال گذشته خواهد رسید.

این فرصت بسیار مناسب است تا اختر شناسان بتوانند مریخ را از نزدیک مشاهده کنند، زیرا نزدیک شدن مریخ به زمین 15 سال است که اتفاق نیافتاده است. اگر دو سیاره زمین و مریخ در مدارهای دایره ای گردش می کردند، می توان گفت که حداقل فاصله بین دو سیاره همواره ثابت خواهد بود اما چون گردش در مدارهایی تخم مرغی شکل صورت می گیرد، حداقل فاصله بین دو سیاره ثابت نیست و تغییر می کند.

البته در این بین جاذبه نیز بی تاثیر نیست. جاذبه اعمال شده از سوی دیگر سیارات باعث می شود تا نوع مدار چرخش تغییر کند که باعث می شود سیاره بزرگ مشتری تأثیر ویژه ای بر مریخ بگذارد. همچنین لازم به ذکر است که مدار چرخش زمین و مریخ به دور خورشید اندکی نسبت به یکدیگر دارای انحراف هستند.


بیشتر بخوانید: کشف تاریخچه آبی در سیاره مریخ


نزدیک شدن مریخ به زمین در ماه جولای

زمان نزدیک شدن مریخ به زمین ، ماه جولای است. 15 سال است که مریخ نتوانسته به کمترین فاصله خود با زمین برسد، بنابراین این نزدیک شدن، روشن تر شدن را نیز به همراه دارد و باعث می شود این سیاره بزرگتر از هر زمان دیگری به نظر برسد. 9 مرداد ماه مریخ به فاصله 57.6 میلیون کیلومتری از زمین می رسد و در بیشتر ساعات شب با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است.

در این فاصله مریخ در آمریکا در بخش های پایینی آسمان و 35 درجه بالاتر از افق جنوبی (یک سوم فاصله ببین افق جنوبی با بالای سرتان) دیده می شود. در ورزهای بعدی یعنی 27 تا 30 جولای (5 تا 8 مرداد ماه) سیاره مریخ حدود 3 برابر پر نورتر نسبت به آنچه که معمولاً دیده می شود، به نظر خواهد رسید.

بررسی دوره زمانی نزدیک شدن مریخ به زمین

نزدیک شدن مریخ به زمین

براساس اطلاعات موجود که در این زمینه منتشر شده است، مریخ هر 15 تا 17 سال، یک یا دو بار به نزدیکی زمین می رسد. دفعه قبلی که این سیاره به نزدیکی زمین رسیده بود، سال 2003 میلادی بود که مریخ توانسته بود با 56.1 میلیون کیلومتر به نزدیکترین فاصله در 60 هزار سال اخیر از زمین برسد.

دین ریگاس در مورد نزدیک شدن مریخ به زمین سخن گفته و اعلام کرده که در دوره پیشِ رو مریخ روشن تر از هر سیاره دیگری خواهد بود، حتی نسبت به مشتری و ممکن است نور آن نزدیک به میزان نور ناهید دیده شود. به گفته وی همچنین تا چند ماه پس از آن نیز می توان هر شب مریخ را در آسمان نورانی مشاهده کرد.

بار بعدی که مریخ به نزدیک ترین فاصله خواهد رسید، 15 سپتامبر سال 2035 (24 شهریور 1414) خواهد بود. البته در 6 اکتبر 2020 (15 مهر 1399) نیز می توان از فاصله نزدیک 62.07 میلیون کیلومتری، این سیاره سرخ را مشاهده کرد.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: NASA

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر