;
coinex

هواوی کایرین 1020 در خط تولید؛ دو برابر قدرتمندتر از کایرین 970

منابع خبری گفته‌اند که پروسه ساخت پردازشگر هواوی کایرین 1020 (Huawei Kirin 1020) شروع شده و این تراشه دو برابر پردازنده پرچمدار Kirin 970 قدرت دارد.

گوشی‌های برند آنر (Honor) و همچنین بیشتر گوشی‌های هواوی به پردازشگرهای هواوی مجهز می‌شوند. کاهش هزینه‌های تولید و وابستگی کمتر به سازندگان دیگر از جمله مزایای این سیاست تولید هستند. جدیدترین گزارشات موجود در فضای مجازی از این امر حکایت می‌کنند که هواوی پروسه ساخت تراشه هواوی کایرین 1020 را هم شروع کرده است. هیچ جزئیاتی در مورد مشخصات فنی این تراشه در دسترس نیست. با اینحال منابع خبری گفته‌اند زمانیکه اولین شبکه اینترنت 5G در اختیار کاربران قرار گیرد، هواوی این تراشه را وارد خط تولید انبوه می‌کند و بعد از مدت کوتاهی آن را در ساخت گوشی‌هایش به کار می‌گیرد.

در حال حاضر پردازشگر کایرین 970 قدرتمندترین تراشه هواوی موجود در بازار است. این پردازنده اولین پردازشگری بود که با یک تراشه هوش مصنوعی وارد بازار شد و از چهار هسته 2.4GHz کورتکس ای 73، چهار هسته 1.8GHz کورتکس ای 53 و واحد پردازش گرافیکی 12 هسته‌ای Mali G72MP12 بهره می‌برد. طبق اطلاعات موجود پردازنده گرافیکی این پردازشگر نسبت به پردازنده گرافیکی قبلی هواوی 20 درصد کارایی و 50 درصد راندمان بیشتر را ارائه می‌کند. کایرین 970 برای اولین بار بر روی گوشی هواوی میت 10 (Mate 10) قرار گرفت.

کارایی پردازشگر کایرین 970 به اندازه کارایی پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 845 که هم اکنون بازار ساخت گوشی‌های پرچمدار را تسخیر کرده است، نیست اما انتظار می‌رود که تراشه کایرین 980 که با فرآیند 7 نانومتری توسط شرکت TSMC در حال ساخت است، از تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام کارایی بیشتری داشته باشد. باید منتظر ماند و دید که کوالکام می‌خواهد برای رقابت با پردازشگر هواوی کایرین 1020 چه اقدامی بکند.

کوالکام پادشاه صنعت ساخت تراشه‌های گوشی‌های همراه است و در دنیای پردازشگرهای پرچمدار تقریبا هیچ رقیبی ندارد اما این روند احتمالا به زودی تغییر می‌کند زیرا سامسونگ و هواوی در تلاش هستند که پردازشگرهای قدرتمندی را ارائه کنند.

ماه گذشته سامسونگ اعلام کرد که مذاکرات خود را با چند شرکت چینی نظیر ZTE برای عرضه پردازشگرهای اگزینوس (Exynos) شروع کرده است. این سازنده از تراشه‌های اگزینوس در ساخته گوشی‌های هوشمند گلکسی خود هم استفاده می‌کند. در حال حاضر میزو (Meizu) تنها گوشی‌ساز دیگری است که محصولاتش را با تراشه‌های سامسونگ در اختیار کاربرانش می‌گذارد.

هواوی چند ماه پیش اعلام کرد که به صنعت تراشه‌سازی خود به عنوان یک تجارت مستقل نگاه نمی‌کند و تصمیم ندارد که با فروش تراشه‌هایش به سایر سازندگان از این راه درآمدی را کسب کند.

جدیدترین اخبار موبایل را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: gizmochina

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر