;
coinex

هزاران خودروی لوکس سرگردان در جاده‌های ایران ؛ وقتی قانون به سخره گرفته می‌شود!

سایت وزارت صنعت هک می‌شود. 4 هزار خودروی لوکس به شکلی غیرقانونی وارد کشور می‌شود، پلاک شده و در جاده‌های ایران تردد می‌کنند. وزارت صنعت هک شدن سایت را تکذیب می‌کند و بازرسی کل کشور از پیگیری پرونده این ماجرا خبر می‌دهد؛ اما همچنان ورود 4 هزار خودروی لوکس به همه دهن کجی می‌کند!

یک هفته قبل ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، از هک شدن سایت وزارت صنعت خبر داد و تایید کرد که 5 هزار خودروی لوکس و گران‌قیمت مجوز ورود گرفتند که ورود 4 هزار دستگاه آن به بازار ایران تایید شده است.

فردای آن روز، یعنی 28 خردادماه، وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شدن سایت این وزارتخانه را تکذیب می‌کند، اما این وزارتخانه نیز ورود خوردورهای غیرمجاز به بازار ایران را رد نکرده و حتی اذعان می‌کند:

بررسی‌های انجام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرده که در مجموع ۶۴۸۱ خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش، به گمرکات کشور وارد شده است که از این تعداد ۱۹۰۰ خودرو ترخیص شده و مابقی خودروها همچنان در گمرک مانده است که سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی در حال بررسی موضوع تخلف ترخیص ۱۹۰۰ خودرو به کشور هستند.

مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به جد پیگیر این موضوع و تخلف صورت گرفته است و پس از شناسایی و برخورد با متخلفان، نتایج را به اطلاع عموم خواهد رساند.

گفتنی است مرکز حراست وزارتخانه، بهمن ماه سال گذشته اطلاع رسانی اولیه را در این خصوص انجام داده است.

روابط عمومی وزارت صنعت در صحبتی با تکراتو عنوان کرد که اگر سازمان بازرسی کل کشور مدرکی دارد، پس بدون معطلی رو کند، اما از سوی دیگر سازمان بازرسی کل کشور معتقد است که نیازی به جو سازی نیست، مدارک لازم جمع‌آوری شده و گزارش نهایی این سازمان به زودی در اختیار مراجع قضایی قرار خواهد گرفت.

پس از بیانیه وزارت صنعت، این بار سازمان بازرسی کل کشور جوابیه‌ای را در سایت خود با این عنوان “وزارت صنعت، معدن و تجارت چه چیزی را تکذیب می‌کند؟” منتشر کرد. در این مطلب آمده است:

“رئیس وقت گروه ثبت سفارش خودروهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران (وزارت صنعت، معدن و تجارت) طی نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ 9 خردادماه سال جاری که به امضای وی رسیده، در بخشی از آن تأکید می‌کند: «هیچ‌کدام از مراحل ثبت سفارش خودروهای سواری موردنظر توسط این دفتر صورت نگرفته است و به‌عبارت‌دیگر، دفتر مقررات در طی مراحل آن نقشی نداشته است و این ثبت سفارشات تنها با هک سیستم و تغییر کد در دیتابیس در روز 27-4-96 رخ داده است.»

نامبرده همچنین در بخش دیگری از این نامه اظهار می‌دارد: «چندین مورد نفوذ غیرقانونی به سامانه «ثبتارش» از طریق نام کاربری پرسنل دفتر مقررات در خرداد 96 صورت پذیرفت که نشان می‌دهد شخص یا اشخاصی به‌صورت باندی با نفوذ به سامانه مذکور برای اشخاص متخلف اقدام به ثبت سفارش غیرقانونی نموده‌اند که حتی آی‌پی‌های شناسایی‌شده جهت شناسایی دقیق متخلفین تحویل حراست وزارتخانه گردید.»

همچنین خاطرنشان می‌گردد متخلفانی که با نفوذ غیرمجاز به سامانه ثبتارش در واردات غیرقانونی بیش از 5000 دستگاه از خودروهای لوکس دست داشتند، توسط این سازمان شناسایی و حتی نحوه ورود غیرمجاز آن‌ها به سامانه مذکور نیز مشخص شده و بر همین اساس سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌های هشداری خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در تاریخ‌های 27 فروردین‌ماه و 10 اردیبهشت‌ماه 97 اعلام نموده است که سایت ثبتارش قابل نفوذ بوده و لازم است که نسبت به ایمن‌سازی سایت مذکور و یا جایگزینی سامانه جدید اقدام شود.”

البته آقای خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت، در حاشیه نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران نیز به این موضوع اشاره کرد که “ممکن است سایت این وزارتخانه هک شده باشد.

اجازه دهید تا به دلیل ماهیت تکراتو که یک سایت تکنولوژی است، کمی راحت‌تر سخن بگوییم. هک شدن سایت وزارت صنعت و پس از آن ورود خودروهای ممنوعه به بازار ایران شبیه به یک فیلمنامه کمدی است! استهزا گرفتن شعور مخاطب است و نمایش بسیار مضحکی نشان می‌دهد.

تصور کنید که شخصی، سایت مرکز لرزه نگاری کشور را هک کرده و بزرگی آخرین زمین لرزه‌ تهران را از 5.2 به 8.5 ریشتر تغییر می‌دهد و به یکباره تهران با خاک یکسان شود!

و یا وب‌سایت سازمان ثبت احوال هک می‌شود، تعداد متولدین سال 96 از 1.5 میلیون نفر به 15 میلیون نفر افزایش یابد و ناگهان به جمعیت کشور میلیون‌ها نفر اضافه گردد!

شاید این دو مثال کمی اغراق آمیز باشند، اما هک شدن سایت وزارت صنعت، تائیدیه ورود 4 هزار خودرو، بارگیری آنها، پلاک شدن و فروش در بازار خودرو به همین اندازه خنده دار نشان می‌دهد.

4 هزار خودرو از گمرک خارج می‌شوند. اگر برای حمل هر 6 خودرو به یک تریلی نیاز باشد و بارگیری هر تریلی حدود 1 ساعت زمان ببرد، در بهترین حالت ممکن، حدود 670 تریلی و 670 ساعت زمان لازم است تا این محموله از گمرک خارج شود.

این خودروها نه تنها از گمرک خارج شده‌اند، بلکه در جاده های کشور تردد کرده، از راهنمایی و رانندگی مجوز پلاک گرفته و سپس به بازار معاملات خودرو وارد شده‌اند.

توجه داشته باشید که ما در حال صحبت کردن درباره خودرو هستیم، ماشین‌هایی که گفته می‌شود بیشترین مدل آنها شامل بی ام و سری 5، سری 7 و ولوو XC90 است و نه یک مداد یا یک بسته کبریت!


بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی ب ام و سری ۷ مدل ۲۰۱۸ ؛ لوکس، زیبا، قدرتمند


اما هک شدن یا هک نشدن سایت موضوع اصلی این ماجرا نیست؛ هرچند که سازمان بازرسی کل کشور معتقد است که ما هم هکر را شناسایی کرده‌ایم و هم روش هک شدن سایت را می‌دانیم، اما به دلیل آنکه افکار عمومی را آشفته نکنیم، مدارک خود را به مراجع قانونی ارسال خواهیم کرد. البته در آخرین جوابیه سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع نیز اشاره شده است:

به اطلاع افکار عمومی می‌رساند، مسئله هک شدن سامانه مذکور، نافی تخلفات صورت گرفته در این رابطه و دیگر موضوعات این پرونده توسط مسئولین مربوطه نخواهد بود و گزارش سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص در حال تکمیل بوده و به‌زودی به مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌گردد، لذا به مسئولین امر توصیه می‌گردد از فضاسازی‌های بی‌مورد در این خصوص پرهیز نمایند.

داستان عجیبی است! در همان زمان که ناصر سراج از ورود این 4000 خودرو خبر داد، تصریح کرد که اختلاف قیمت این خودروها نزدیک به نیم میلیارد تومان است، یعنی 4 هزار نفر چیزی در حدود 500 میلیون تومان برای یک خودرو اضافه‌تر پرداخت می‌کنند و احتمالا یک نفر چیزی در حدود 2000 میلیارد تومان سود مضاعف عایدش می‌شود.

در فضای آنلاین هک صورت می‌گیرد، اما در آفلاین و در وسط بازار خودروهای لوکس، اشخاصی با دور زدن همه قوانین کشور به ثروت بی‌پایان خود اضافه می‌کنند. به نظر نمی‌رسد که این مفهوم عدالت اجتماعی باشد، شما غیر از این فکر می‌کنید؟

بیشتر بخوانید:

 

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر