;
coinex

اختصاصی تکراتو: بررسی بزرگترین مانیتور گیمینگ جهان ؛ نمایشگر 49 اینچی C49HG90 سامسونگ

مانیتور 49 اینچی منحنی C49HG90 سامسونگ با نسبت تصویر 32×9 و رزولوشن 3840×1080 بزرگترین نمایشگر مخصوص بازی جهان در حال حاضر بوده که در ادامه به بررسی و مرور مشخصات و نقاط ضعف و قوت و قیمت آن خواهیم پرداخت.

در دنیای دیجیتال امروز کمتر کسی را می‌توان یافت که مصرف کننده یکی از محصولات شرکت سامسونگ نباشد. این شرکت با تولید طیف وسیعی از انواع و اقسام لوازم خانگی و دیجیتال مانند انواع گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در رده‌های مختلف، ساعت‌های هوشمند، تلویزیون، دستگاه‌های پخش چند رسانه‌ای، یخچال، مایکروفر به همراه دیگر هموطن خود، بخش گسترده‌ای از بازار جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

نمایشگر C49HG90 ؛ بزرگترین مانیتور گیمینگ جهان

اواخر سال گذشته میلادی، این شرکت از مانیتور مدل C49HG90 خود رونمایی نمود. این نمایشگر خمیده با توجه به ابعاد بسیار بزرگ، نسبت تصویر منحصربفرد 32 در 9 و جذابیت بصری بسیار بالا، لقب بزرگترین نمایشگر گیمینگ جهان را به خود اختصاص داد و نظر بسیاری از منتقدان و علاقمندان بازی در سرتاسر جهان را به خود جلب نمود که در نوشته “بزرگترین مانیتور گیمینگ جهان ؛ تجربه بی‌نظیر بازی در مانیتور C49HG90 سامسونگ به معرفی آن پرداختیم.

اختصاصی تکراتو : بررسی نمایشگر 49 اینچی C49HG90 سامسونگ ؛ بزرگترین مانیتور گیمینگ جهان

ماه گذشته این نمایشگر با همکاری مسئولان برای تست و بررسی به صورت اختصاصی در اختیار تکراتو قرار گرفت. در ادامه به بررسی تجربه و نقاط ضعف و قوت این دستگاه طی 10 روز بررسی خواهیم پرداخت.

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بسیار بالا و طراحی زیبا
  • نسبت صفحه بسیار بزرگ 32 در 9
  • نصب، راه اندازی و کاربری بسیار ساده
  • ابعاد بسیار بزرگ
  • عدم پشتیبانی از بای‌های با کیفیت 4K
  • پورت‌های مختلف برای اتصال به انواع کامپیوترها و کنسول‌های بازی
  • اشغال فضای کمتر نسبت به استفاده از سیستم مانیتورهای چندگانه
  • عدم وجود حاشیه‌ها و نوارهای به نمایش درآمده نسبت به مانیتورهای چندگانه

نقاط ضعف

  • کیفیت پایین تصویر 1080 برای بازی‌های کامپیوتری جدید
  • عدم وجود بلندگوی داخلی و وب کم
  • اشغال فضای زیاد و ابعاد بسیار بزرگ

خوب، بد، زیبا!

همانطور که اشاره شد، مانیتور C49HG90 سامسونگ کیفیت ساخت بسیار بالایی داشته و با وجود وزن و ابعاد بالا، به راحتی و توسط یک نفر قابل نصب و راه اندازی است. پیچ‌ها بدون نیاز به هیچگونه فشار اضافی و حتی به وسیله دست نیز محکم شده و قطعات ساخته شده از پلاستیک با کیفیت بالا، به خوبی بر روی هم قرار می‌گیرند. پس از اتصال به جریان برق، لامپ موجود در بخش پشتی دستگاه نیز روشن شده که با رنگ آبی خود، جذابیت بصری و زیبایی آن را بیش از پیش می‌کند. اولین نکته در خصوص این دستگاه، عرض بسیار زیاد صفحه آن بوده که در اولین بار استفاده ممکن است شما را شگفت زده نماید. در صورت عدم تنظیم سرعت نشانگر ماوس، حرکت در صفحه بسیار کند بوده ولی پس از زمانی کوتاه، با نحوه کار آن آشنا خواهید شد.

در هنگام بررسی این مانیتور از 2 دستگاه کامپیوتر خانگی با سیستم عامل ویندوز و یک کنسول PS4 استفاده شد. اولین نمونه، لپ تاپ Ideapad Y720 شرکت لنوو (Lenovo) بود که به عنوان یکی از ارزان ترین لپ تاپ های مخصوص بازی در ایران به حساب می‌آید. این دستگاه مجهز به پردازنده Core i7 مدل 7700HQ با فرکانس پردازنده 2.8 GHz بوده و با استفاده از 16 گیگابایت حافظه DDR4، کارت گرافیک 6 گیگابایتی بوده و با صفحه نمایش Full HD با دقت 1920 در 1080 پیکسل، توانایی اجرای بازی‌های با کیفیت متوسط را دارد.

دستگاه دوم نیز یک نمونه کامپیوتر خانگی مجهز به پردازنده ساخت شرکت AMD مدل FX9590 با فرکانس 4.7 گیگاهرتز، 16 گیگابایت حافظه DDR4 و کارت گرافیک GTX-1050 با 4 گیگابایت حافظه DDR5 بوده که عملکرد قابل قبولی را در هنگام اجرای بازی‌ها با کیفیت بالا (نه مشابه با Ultra) را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بازی‌های مورد بررسی نیز به دلیل عدم پشتیبانی بسیاری از نمونه‌های موجود از نسبت تصویر 32 در 9 اندک بود و محدود به عناوینی مانند Need For Speed، Call of Duty: Modern Warfare Remastered و FarCry 5  گردید.

به دلیل اینکه C49HG90 یک نمایشگر بوده و علاوه بر استفاده به عنوان مانیتور گیمینگ می بایست قابلیت‌های دیگری را نیز از خود به نمایش گذارد، در ادامه به بررسی عملکرد آن در 4 بخش مجزای بازی، فیلم، اینترنت و استفاده به عنوان نمایشگر کاربردی برای نرم افزارهای گرافیکی و مهندسی خواهیم پرداخت.

مخصوص بازی ؛ بدون پشتیبانی از کیفیت 4K؟

طرفداران بازی‌های کامپیوتری یکی از سخت گیرترین مخاطبان این حوزه بوده و همیشه به چیزی فراتر از تکنولوژی‌های موجود نیاز دارند. در چند سال گذشته و با بالاتر رفتن کیفیت صفحات نمایشگر، استاندارد اطلاق کیفیت بالا نیز از HD و Full HD گذر نموده و در بازار فعلی نمایشگرهای با رزولوشن کمتر از 1440p، رضایت کامل را برای آنها به همراه نخواهد آورد.

در تبلیغات مانیتور C49HG90 اظهار می‌شود که این دستگاه کیفیت 4K را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما این رقم به دلیل پهنای بسیار زیاد حاصل شده و رزولوشن 3840×1080 این نمایشگر  تنها از لحاظ ریاضی برابر با 4K است. اما بنابر استانداردهای موجود در بازار، کیفیت تصویر 4K با محاسبه برای نسبت تصویر 16×9 سنجیده شده و به همین دلیل این نمایشگر در واقع 2 مانیتور با کیفیت فول اچ دی بوده که البته به زیبایی و با سلیقه در کنار هم قرار گرفته‌اند.

با توجه به این نکته و اصرار بیش از حد طرفداران بازی‌های کامپیوتری بر استفاده از حداکثر کیفیت، این نمایشگر به عنوان بزرگترین مانیتور گیمینگ جهان توانایی ارائه رزولوشن 4K را ندارد. اما به دلیل پهنای بسیار زیاد و نسبت تصویر 32×9 حجم وسیعی از بازی در اختیار شما قرار می‌گیرد. این قابلیت در بازی‌های اتومبیل رانی مانند Need For Speed تاثیری در عملکرد کلی ایجاد نکرده و تنها جزئیات بیشتری را به نمایش در می‌آورد. اما در نمونه‌های اکشن شخص اول یا FPS و یا استراتژیک، به دلیل ابعاد بزرگ متوجه کوچک‌ترین حرکت از سوی دشمنان خواهید شد و این نکته جذابیت بازی‌ها را چند برابر خواهد کرد.

در خصوص بازی‌هایی مانند FIFA و Pro Evolution Soccer نیز به دلیل عدم پشتیبانی از این نسبت تصویر (حداکثر 21×9) هرچند مشکلی در اجرای بازی‌ها نخواهید داشت، اما وجود نوارهای سیاه رنگ خالی در 2 طرف و عدم استفاده از حداکثر مساحت نمایشگر، امکان استفاده از حداکثر قابلیت‌های مانیتور C49HG90 سامسونگ را به شما نخواهد داد.

اختصاصی تکراتو : بررسی نمایشگر 49 اینچی C49HG90 سامسونگ ؛ بزرگترین مانیتور گیمینگ جهان

در مجموع، هرچند نسبت تصویر غیرعادی در ابتدا شما را بسیار هیجان زده خواهد کرد، اما به دلیل عدم پشتیابی اکثر بازی‌های موجود، توانایی استفاده از تمامی ویژگی‌های این دستگاه را نخواهید داشت. اما یک ذکر این نکته ضروری است که پشتیبانی این مانیتور از فرکانس 144Hz، تصاویر بازی‌ها را بسیار روان‌تر از سایر نمونه‌های موجود در بازار به نمایش گذاشته که تاثیر زیادی در بهبود کیفیت و تجربه بازی طرفداران سخت گیر بازی‌های کامپیوتری دارد و به خصوص در زمان وجود حرکات سریع در بازی (حرکت خودروها، پرش‌ها و جابجایی‌های سریع در بازی‌های FPS) تجربه ای متفاوت با اکثر مانیتورهای موجود در بازار را برای شما به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر این وجود پیش فرض‌های اختصاصی برای هر سبک بازی مانند اکشن، مسابقه‌ای، ماجرایی و … به صورت خودکار، بهترین تنظیمات ممکن را انتخاب نموده و بسته به سبک بازی، شدت نور، زمان پاسخگویی و مواردی شبیه به این را برای نمایش بهترین عملکرد ممکن تغییر می‌دهد.

عدم تجهیز به بلندگوی داخلی نیز به عنوان یکی از نقاط ضعف نمایشگر C49HG90 در این بخش نمود بسیاری داشته و کاربر نیاز به استفاده از بلندگوهای خارجی برای کامپیوتر و یا استفاده از هدفون دارد.

کنسول‌های بازی

برای تست عملکرد نمایشگر C49HG90 سامسونگ از یک دستگاه PS4 استفاده شد. هر دو بازی مورد بررسی نیز (Uncharted و FIFA 2017) نمونه‌های استاندارد بوده که توانایی پشتیبانی از نسبت تصویر 32×9 را نداشته و مشابه با عناوین اشاره شده در کامپیوترهای خانگی در هنگام بازی با نوارهای سیاه رنگ در 2 طرف صفحه مواجه خواهید شد. کیفیت تصویر نیز در حد Full HD بوده و این مانیتور توانایی اجرای بازی‌های با کیفیت 4K استاندارد را نداشت. عدم وجود بلندگوهای داخلی و نیاز به دستگاه جداگانه برای پخش صدا نیز یکی از مواردی است که در هنگام استفاده از بزرگ ترین نمایشگر مخصوص بازی جهان با آن مواجه خواهید شد.

فیلم و کلیپ‌های ویدیویی

با بالا رفتن کیفیت فیلم‌های موجود و پشتیبانی سایت‌های اشتراک ویدیو مانند یوتیوب از کلیپ‌های با کیفیت بسیار بالای 4K و 60 فریم در ثانیه، تماشای فیلم با کیفیت بسیار بالا نیز یکی دیگر از قابلیت‌های مانیتور C49HG90 سامسونگ است. با وجود محدود بودن نمونه‌های با نسبت تصویر 32 در 9 با رزولوشن 3840×1080 ، این ویدیوها به صورت محدود وجود داشته و تجربه‌ای مشابه با تماشای فیلم مشابه با استانداردهای IMAX را با شما رقم می‌زند. اما مشابه با بازی‌های کامپیوتری، این نسبت تصویر نیز عمومیت چندانی در فیلم‌های سینمایی معمول نداشته و در هنگام مشاهده با نوارهای سیاه رنگ در 2 طرف تصویر و یا تغییر نسبت تصویر مواجه خواهید شد.

در مجموع این مانیتور در هنگام فیلم نیز عملکرد خارق العاده‌ای نداشته ولی با توجه به کنتراست بالا ، تمامی فیلم‌های موجود را با بالاترین کیفیت ممکن و بسیار شفاف به نمایش در آورده ولی توانایی پخش فیلم‌های 4K استاندارد را ندارد. عدم وجود بلندگوی داخلی نیز مانند بازی‌های کامپیوتری در این بخش مشکلاتی را برای کاربران ایجاد خواهد کرد.

اینترنت

تقریبا هیچ وب سایتی در جهان توانایی پشتیبانی از رزولوشن 3840 در 1080 را ندارد. به همین دلیل در هنگام گشت و گذار در اینترنت نیز مانیتور C49HG90 سامسونگ عملکردی عادی داشته و شما با نوارهای خالی در دو طرف صفحه مواجه خواهید شد.

نرم افزارهای چند رسانه‌ای، گرافیک و ویرایش فیلم و عکس

هرچند این دستگاه لقب بزرگترین مانیتور گیمینگ جهان را با ابعاد 49 اینچی به خود اختصاص داده است اما؛ عملکرد آن در هنگام اجرای چندین نرم افزار گرافیکی و یا مهندسی به طور همزمان بسیار بالاتر از توانایی‌های آن در هنگام بازی بوده و با استفاده از قابلیت مالتی تسکینگ (Multi Tasking) نیاز شما را به استفاده از 2 یا 3 نمایشگر مجزا بر طرف خواهد کرد.

به دلیل قیمت بالا، عموما دستگاهی که به این نمایشگر متصل شده قدرت بسیاری داشته و در صورت اجرای همزمان چندین برنامه دچار مشکل نخواهد شد. در هنگام استفاده از نرم افزارهایی مانند Adobe Premier یا AutoCAD و یا 3D MAX ، امکان تفکیک صفحه نمایش به چند بخش مجزا برای خروجی‌های مختلف وجود داشته و شما نیازی به استفاده از چند مانیتور و چندین و چند سیم مختلف برای منبع تغذیه و اتصال به کارت گرافیک نخواهید داشت.

در مجموع همانطور که اشاره شد، علیرغم یدک کشیدن نام بزرگ ترین نمایشگر مخصوص بازی جهان ، سامسونگ C49HG90 عملکرد بسیار مناسب تری را در بخش نرم افزارهای کاربردی و جند رسانه‌ای و مهندسی از خود به نمایش می گذارد.

قیمت مانیتور گیمینگ C49HG90 سامسونگ

این نمایشگر در بازارهای جهانی با قیمتی در حدود 1.000 دلار (معادل 4.2 میلیون تومان با دلار جهانگیری و در حدود 8 میلیون تومان با ارز موجود در بازار) به فروش می‌رسد. با توجه به قرار گرفتن در زمره کالاهای لوکس قیمت مانیتور C49HG90 در ایران نیز در حدود 9 میلیون تومان بوده که با وجود کسب عنوان بزرگترین نمایشگر مخصوص بازی جهان با ابعاد 49 اینچ هنوز هم رقمی بسیار بالا به حساب می‌آید.

نتیجه کلی

هرچند نمایشگر سامسونگ C49GH90 با ابعاد بسیار بزرگ جذابیت بصری بسیار زیادی دارد اما به دلیل عدم پشتیبانی از کیفیت 4K ممکن است مقبولیت بالایی برای گیمرهای حرفه‌ای نداشته باشد. اما نمی‌توان از کیفیت بسیار بالای ساخت، کنتراست بالا و زمان پاسخگویی و نرخ به روز رسانی تصویر 144 هرتز به سادگی گذشت. نبود اسپیکرهای داخلی نیز یکی دیگر از نقاط ضعف اصلی این نمایشگر بوده که با توجه به قیمت بالا نبود آن اندکی تعجب برانگیز است.

اختصاصی تکراتو : بررسی نمایشگر 49 اینچی C49HG90 سامسونگ ؛ بزرگترین مانیتور گیمینگ جهان

اما در مجموع استفاده از این نمایشگر بسیار بزرگ، وجه خاصی به اتاق کار و یا دفتر شما بخشیده و می‌تواند نظر دوستان و مراجعان را به خود جلب نماید؛ هرچند استفاده از تلویزیون‌های کیولد هوشمند خمیده سامسونگ با سایز 55 اینچ، کیفیت Ultra HD و 4K و قیمت تقریبا مشابه، جذابیت بیشتری از بزرگترین مانیتور گیمینگ جهان داشته و محدوه بسیار بزرگ تری را با کیفیت بسیار بالاتر در هنگام اجرای بازی های کامپیوتری ، نمایش فیلم و یا گشت و گذار در اینترنت در اختیار شما می‌گذارد.

مشخصات فنی مانیتور C49HG90 سامسونگ ؛ بزرگترین نمایشگر مخصوص بازی جهان

سایز صفحه نمایش 48.9 اینچ
رزولوشن 3840×1080 پیکسل
تکنولوژی پنل VA
نسبت تصویر 32 در 9
زاویه دید افقی 178 درجه
زاویه دید عمودی 178 درجه
زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه
نرخ به روز رسانی تصویر 144 هرتز
انحنا 1800R
کنتراست مابین 1:3000 و 1:2400
حداکثر مصرف 113 وات
منبع تغذیه 100~240 ولت
ابعاد (WxDxH) با پایه 1203×525.5×381.5
وزن 15 کیلوگرم
تکنولوژی صفحه نمایش QLED
پورت HDMI 2 عدد
Display Port 1 عدد
Mini Display Port 1 عدد
خروجی صدا جک 3.5 میلیمتری هدفون

قابلیت‌های ویژه مانیتور C49HG90 سامسونگ

در انتها تنها به نمونه‌هایی از قابلیت‌های اختصاصی مانیتور C49HG90 سامسونگ که آن را بزرگترین نمایشگر مخصوص بازی جهان در حال حاضر تبدیل نموده به صورت فهرست وار اشاره خواهیم کرد:

  • تنظیم ارتفاع پایه
  • نصب بر روی دیوار
  • قابلیت Eco Saving Plus برای کاهش مصرف
  • قابلیت Eye Saver Mode برای کنترل میزان خستگی چشم با تغییر شدت نور و رنگ
  • قابلیت Flicker Free برای کاهش لرزش تصاویر
  • تکنولوژی Quantum Dot Color برای نمایش بیشترین رنگ‌ها و سایه‌های ممکن
  • قابلیت Screen Size Optimization برای تنظیم ابعاد صفحه به صورت خودکار
  • قابلیت نمایش تصویر در تصویر یا PBP برای نمایش چندین تصویر با ورودی‌های مجزا
  • تصویر HDR برای نمایش بالاترین میزان تاریکی و روشنی
  • پشتیبانی از FreeSync2 پردازنده‌های Radeon شرکت AMD برای اجرای روان‌تر بازی‌ها و همسان سازی نرخ بازنگاری تصویر
  • صفحه تنظیمات با گرافیک بسیار بالا و کاربری ساده

گالری تصاویر

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر