;
coinex

اختصاصی تکراتو/ هورالعظیم همچنان در آتش می‌سوزد ؛ تغییرات آب و هوایی مشهودتر از هر زمان!

با وجود اینکه آتش سوزی تالاب هورالعظیم که از چند روز پیش آغاز شده بود در قسمت ایران مهار شده، اما سوختن هورالعظیم در بخش عراق همچنان ادامه دارد.

به گزارش تکراتو، هر روز اتفاقات جدیدی به دلیل تغییرات آب و هوایی، خشکی و گرمای زیاد در حال وقوع است. از جمله این اتفاقات می‌توان به آتش سوزی‌های مداومی که در نقاط مختلف دنیا خبرساز شده‌اند، اشاره نمود. سوختن هورالعظیم در آتش هم یکی از این اتفاقات است که می توان علت آن را خشکسالی، گرمای زیاد، تبخیر زیاد آب و … دانست.

تغییرات آب و هوایی جان انسان ها را می‌گیرد!

وضعیت آب و هوایی جهان دگرگون شده است. دکتر میشل چوسودوفسکی استاد بازنشسته دانشگاه اوتاوا در رشته اقتصاد، چند روز قبل آمریکا را به دستکاری و تغییر آب و هوایی جهان متهم کرد. دستکاری آب و هوا، موضوعی است که برخی از معتقدین به نظریه‌های توطئه، این روزها درباره آن زیاد صحبت می‌کنند. برخی عقیده دارند که پروژه هارپ بر روی این تغییرات آب و هوایی تاثیر گذار بوده است.


پروژه نظامی هارپ برای تغییر آب و هوا ؛ آمریکا متهم به در اختیار گرفتن کنترل آب و هوای جهان


شاهزاده بسمه بن سعود، فعال حقوق بشر و دختر پادشاه سعودی، مهندسی آب و هوا را با برنامه تولید سلاح‌های کشتار جمعی مقایسه می‌کند. او در این مورد می‌گوید، اینکار شبیه قرار دادن بمبی است که شبیه به انفجار اتمی بوده، فقط سر و صدا و انفجار ندارد.

اینکه هارپ پروژه ای نظامی برای تغییر آب و هوا است و دولت آمریکا چنین قدرتی را در اختیار دارد، هنوز مشخص نیست، اما این موضوع توانسته نگرانی هایی را در مورد تغییرات آب و هوایی جهان برای همه مردم ایجاد کند.


بیشتر بخوانید: پروژه هارپ چیست و چه ارتباطی با زلزله دارد؟


دمای هوای زمین به شدت در حال افزایش است و این افزایش دما و گرم شدن می‌تواند به گرفتن جان انسان ها بیانجامد. در چند روز گذشته، چندین نفر از شهروندان کانادایی به دلیل گرمای شدید هوا، جان خود را از دست داده اند. وقوع آتش سوزی نیز یکی دیگر از نتایج تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین است که از جمله می‌توان به سوختن هورالعظیم در این چند روز اشاره کرد.

سوختن هورالعظیم در آتش

هورالعظیم همچنان در آتش می‌سوزد

تالاب مرزی هورالعظیم بیش از ۳۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که در جنوب غربی ایران قرار گرفته است. یک سوم از این تالاب در ایران و دو سوم از آن در عراق قرار گرفته است.

هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که محیط زیست سازمان ملل در سال ۲۰۰۲ خشک شدن آن را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن اعلام کرد و نسبت به تبعات آن به کشور‌های ایران و عراق هشدار داد. این تالاب از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون‌های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.


بیشتر بخوانید: بررسی تاثیرات هارپ بر آب و هوا و عرضه نرم افزار پیش نشانگر زلزله


سوختن هورالعظیم و دلایل وقوع این اتفاق

 

سوختن هورالعظیم در آتش چند روزی است شروع شده و هنوز هم ادامه دارد. تکراتو در این زمینه پیگیری هایی را انجام داده است. ما سعی کردیم تا با ارتباط با سازمان هایی چون استانداری، فرمانداری و محیط زیست خوزستان، اطلاعاتی در این مورد به دست آوریم.سوختن هورالعظیم و دلایل وقوع این اتفاق

متاسفانه در استانداری و فرمانداری هیچ مسئولی برای پاسخگویی وجود نداشت، اما بالاخره پس از تلاش ها و پیگیری ها بسیار، آقای عسکری، رئیس روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، به سوالات تکراتو در مورد سوختن هورالعظیم پاسخگو بود.

علت آتش سوزی در تلاب هورالعظیم چه بوده است؟

رئیس روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در ابتدا این اتفاق را حادثه ای کوچک دانست و علت سوختن هورالعظیم را نامعلوم و سرمنشا آن را عراق اعلام کرد، ولی ادامه داد که مواردی چون خشکسالی و گرمای زیاد هوا، کمبود آب و افزایش تبخیر آن می‌تواند دلایلی برای این اتفاق باشد.

آیا آتش سوزی مهار شده یا هنوز ادامه دارد؟

عسکری در پاسخ به این سوال تکراتو اعلام کرد که بخش عظیم این تالاب (دو سوم) در خاک عراق قرار دارد و بخش کوچکی (یک سوم) از آن در ایران است. به گفته وی آتش سوزی بخش ایران این تالاب، مهار شده؛ اما قست عراق آن همچنان در آتش می‌سوزد.

تا امروز چند هکتار از تالاب هورالعظیم در آتش سوخته است؟

عسکری در پاسخ به این سوال اعلام کرد که تقریبا چیزی حدود 10 هزار هکتار از این تالاب تا امروز در آتش سوخته است.

به نظر می رسد که به دلیل خشک بودن این تالاب در بخش عراق، آتش سوزی در آن قسمت همچنان ادامه داشته و هنوز کنترل نشده است. اما باید برای مهار آتش سوزی تالاب هورالعظیم به صورت کلی فکری کرد، زیرا عواقب آن می‌تواند برای کشور و مردم آن منطقه ناگوار باشد.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: Techrto

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر