;
coinex

واکنش‌ها به حضور ایلان ماسک در تایلند ؛ حضور در عملیات نجات یا جلب توجه رسانه‌ها؟

سرانجام پس از ۱۸ روز، همه‌ فوتبالیست‌های نوجوان تایلندی محبوس در غار نجات پیدا کردند.

در کنار غم‌ها و شادی‌ها و البته همبستگی همه‌ی مردم جهان، از گروه‌های نجات، امدادگرانی و غواصانی (که حتی برای نجات نوجوانان جان خود را هم از دست دادند) تا مردم سراسر جهان که با هشتگ‌هایی مانند ThaiCaveRescue#، به حمایت معنوی فوتبالیست‌های تایلندی گرفتار در غار پرداختند، سفر ایلان ماسک، کارآفرین و میلیاردر سیلیکون ولی به تایلند و درخواست کمک‌ به مقامات تایلندی، واکنش‌های ضد و نقیضی‌ را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

داستان نوجوانان تایلندی از ۲ تیر شروع شد. این فوتبالیست‌های تایلندی که عضو یک تیم فوتبال محلی به نام “گرازهای وحشی” بودند، پس از پایان تمرین فوتبال، به یک غار توریستی به نام “تام لوآنگ” رفته بودند که هرگز به محل اقامت خود برنگشتند.

پس از اعلام مفقودی اعضای تیم و مربی آن‌ها، جستجوی تیم‌های نجات محلی و مدتی بعد، داوطلبان و امدادگران بین‌المللی شروع شد و سرانجام، دوشنبه هفته قبل بود که پس از گذشت ۹ روز از گم شدن نوجوانان تایلندی، دو غواص بریتانیایی به نام‌های جان ولانتن و ریک استنتون، بعد از ۶ ساعت غواصی بی‌وفقه، اولین نفراتی از تیم‌های نجات بودند که محل استقرار این تیم را کشف کردند.

روز گذشته، یگان تکاوران نیروی دریایی تایلند اعلام کرد که همه‌ی نوجوانان و مربیشان به سلامت از غار نجات پیدا کردند. روز گذشته، آخرین گروه این تیم فوتبال که شامل چهار نوجوان و مربی آنها بود، از غار بیرون آورده شدند.

نجات فوتبالیست‌های تایلندی با چالش‌های فنی زیادی همراه بود. در واقع از اواخر هفته گذشته بود که مقامات محلی با اعلام مشکل کمبود اکسیژن، نگرانی‌‌های خود از وضعیت نامساعد نوجوانان محبوس در غار را ابراز کردند. همچنین با توجه به فصل باران‌های موسمی، بیم آن می‌رفت که بارندگی‌های سنگینی موجب بالا آمدن سطح آب در دالان‌های غار شود.

روز شنبه، امدادگران اعلام کردند که در حال بررسی گزینه‌ی “غواصی همراه” هستند و روز یکشنبه بود که عملیات نجات فوتبالیست‌های تایلندی با همراهی گروهی از غواصان تایلندی و بین‌المللی آغاز شد و بعد از ظهر دیروز به وقت محلی، مقامات تایلندی از پایان موفقیت‌آمیز عملیات نجات خبر دادند.

در این بین، ایلان ماسک، کارآفرین و میلیاردر مشهور، برای درخواست کمک به عملیات نجات غار و حتی سفر به تایلند، هم مورد ستایش قرار گرفت و همه انتقادهای زیادی از او شد. ایلان ماسک، در پستی که در شبکه‌های اجتماعی خود گذاشته بود، اعلام کرد که از مرکز فرماندهی عملیات نجات نوجوانان تایلندی بازدیده کرده است.

ایلان ماسک همچنین چند روز قبل اعلام کرده بود که شرکت هوافضایی او، مشغول ساخت زیردریایی‌های کوچکی در اندازه‌ای مخصوص کودکان است که قرار است از قطعات باقی مانده موشک‌های فالکون ۹ ساخته شوند.

بیشتر بخوانید: زیردریایی کوچک ایلان ماسک فوتبالیست‌های تایلندی را نجات می‌دهد

ایلان ماسک، پس از انتشار ویدئوهایی از آزمایش موفقیت‌آمیز این زیردریایی‌های کوچک، گفت که یک فروند از این زیردریایی‌ها را به مقامات تایلندی تحویل داده است.

نرون گسکاوستانا کرون، رئیس عملیات نجات، ضمن تشکر از ماسک اعلام کرد که امکان استفاده از این زیر دریایی وجود ندارد.

گسکاوستانا کرون به خبرنگاران گفت:

تجهیزاتی که برایمان آورده‌اند، برای عملیات ما کاربردی ندارند. حتی با وجودی که این تجهیزات به لحاظ تکنولوژیکی پیشرفته‌اند، اما با ماموریت نجات ما برای رفتن به غار، هم‌خوانی ندارند.

او متعاقبا اعلام کرد که تمام 12 نوجوان و مربی آنها به سلامت از غار نجات پیدا کرده‌اند. ماسک همچنین، ایمیلی از ریچارد استنتون، یکی از دو غواصی بریتانیایی که موفق به پیدا کردن فوتبالیست‌ها شده بود، توییت کرده است که ظاهرا نشان می‌دهد این غواص از ماسک خواسته بود، به ساختن پاد فرار شتاب بدهد.

ماسک در ابتدا در پاسخ یکی از کاربران توییتر، گفته بود که این وسیله‌ی نقلیه مناسب برای یک کودک یا بزرگسال کوچک اندام توسط مهندسان اسپیس ایکس طراحی شده که به‌زودی به تایلند فرستاده می‌شود. مدیرعامل اسپیس ایکس، دو روز بعد اعلام کرد که مهندسانی از شرکت‌های اسپیس ایکس و بورینگ کمپانی، به تایلند اعزام شده‌اند.

ویدئویی که ماسک از آزمایش‌ زیردریایی کوچک خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است
ویدئویی که ماسک از آزمایش‌ زیردریایی کوچک خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است

 

ماسک همچنین در پاسخ به سوالات کاربران شبکه‌های اجتماعی به بحث در مورد راهکارهای فنی احتمالی پرداخته بود. ایلان ماسک راهکارهای مختلفی از حفاری در غار تا ساخت نوعی لوله قابل انبساط را نیز پیشنهاد داده بود، اما در نهایت تصمیم گرفت که بخشی از یکی از موشک‌های فالکون ۹ اسپیس ایکس را به یک زیردریایی با ابعاد کوچک تبدیل کند. بعد از این بود که ماسک، ویدئوهایی از آزمایش‌ زیردریایی کوچک خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

بیشتر بخوانید: داستان شگفت‌انگیز ایلان ماسک ؛ فرزند طلاقی که مرزهای علم و تخیل را درنوردید

وقتی این سوال مطرح شد که ممکن است، این زیردریایی موجب مسدود شدن بخش‌های تنگ غار شود، پاسخ ماسک این بود که مهندسان یک ماکت قابل انبساط از این زیر دریایی ساخته‌اند که می‌تواند برای اطمینان از این موضوع مورد آزمایش قرار گیرد. او همچنین اعلام کرد که نسخه‌ی کوچکتری از این زیردریایی ساخته شده است.

ایلان ماسک در پست خود نوشت:

بر اساس بررسی ویدیوی غار و بحث و گفتگو با چند تن از غواصان حاضر در عملیات نجات، مهندسان اسپیس ایکس کاملا مطمئن هستند که این زیردریایی کوچک می‌تواند بدون هیچ مشکلی ماموریت خود را انجام دهد.

ماسک گفت که زیردریایی را به مقامات تایلندی تحویل داده است تا در صورت نیاز، در آینده مورد استفاده قرار گیرد. میلیاردر سیلیکون ولی با اقدامات انسان‌دوستانه، چندان نامانوس نیست.

ایلان ماسک، توجهات را از عملیات بی‌نظیر تیم‌های نجات در تایلند منحرف کرده است

سال گذشته بود که فرماندار پورتوریکو، از کمک‌های او به تامین برق یک بیمارستان کودکان در سن‌خوان تشکر کرده بود. توفان مهیب ماریا اواخر شهریور ماه سال گذشته، خسارات زیادی به کشورهای حوزه جزایر کارائیب از جمله پورتوریکو به بار آورد. توفان ماریا در پورتوریکو موجب امواج بلند، بارندگی شدید و رانش زمین شد و در ادامه پیامدهای به قطع برق و تخریب مراکز برق‌رسانی، بیمارستان‌ها، سیستم‌های حمل و نقل عمومی و مناطق حیاتی انجامید.

ایلان ماسک، مدیر عامل و بنیانگذار شرکت تسلا، پس از این رویدادها اعلام کرد که شرکتش آماده هر گونه همکاری در زمینه‌ی ساخت ایستگاه‌های ذخیره و توزیع برق است. گفته می‌شود که شرکت تسلا پس از آن در شش پروژه برق‌رسانی با دولت پورتوریکو همکاری کرد.

اما در حالی که مداخلات اخیر او ستایش برخی را برانگیخته، برخی افراد هم از او انتقاد کرده‌ و گفته‌اند که ماسک با این کار، توجهات را از عملیات بی‌نظیر تیم‌های نجات در تایلند منحرف کرده است.

کاربری به نام ویشنو نارایانان که ظاهرا یک مهندس است، در توییتر نوشت:

من (در رشته) مهندسی تحصیل کرده‌ام، هر کس که با مفاهیم اساسی جغرافیا و مهندسی آشنا باشد، می‌داند ” زیر دریاییِ پاد فرار” ایلان ماسک در وضعیت فعلی کارایی ندارد. اما با وجود این، او به تلاش برای توجه جهانی ادامه می‌دهد. ایلان ماسک در اشتباهی!

کاربری به نام ویشنو نارایانان که ظاهرا یک مهندس است، در توییتر نوشت

ابرقهرمان تکنولوژیست با مرد آهنی رویایی طرفدارانش، فرق دارد

روزنامه‌نگاری به نام شاین لایتبون، هم حساب توییتر خود نوشت:

آیا ایلان ماسک واقعا از عملیات نجات در غار تایلند برای جلب توجه رسانه‌ها استفاده می‌کند.

روزنامه‌نگاری به نام شاین لایتبون، هم حساب توییتر خود نوشت

کاربر دیگری هم نوشت:

چرا ایلان ماسک تلاش می‌کند که با توصیه‌های ناخوانده‌اش، توجهات را از ماموریت عالی تیم نجات تایلند برباید؟ اگر او واقعا می‌خواست کمک کند، به راحتی می‌توانست همانند غواصان و غارشناسان بی‌شمار بین‌المللی به‌طور نامحسوس عمل کند.

چرا ایلان ماسک تلاش می‌کند که با توصیه‌های ناخوانده‌اش، توجهات را از ماموریت عالی تیم نجات تایلند برباید؟

کاربری به نام وندی لانگ هم در دفاع از ایلان ماسک نوشت:

ایلان ماسک و تیمش، احتمالا به دفاع من نیازی نداشته باشند، اما چرا نظرات منفی در خصوص این زیردریایی بچه وجود دارد؟ مطمئنا، این (زیردریایی) برای ماموریت نجات غار تایلند مناسب نبود، اما ممکن است در آینده مورد استفاده قرار گیرد. آنها سعی کردند به بهترین نحوی که می‌دانستند کمک کنند. بیشتر از چیزی که من می‌توانم انجام دهم!

وندی لانگ

کاربر دیگری که به نام Corey که با لانگ هم نظر بود، نوشت:

مردم خیلی در خصوص اینکه زیر دریایی کوچک ایلان ماسک برای عملیات غار تایلند نیاز نبود، احمقانه‌ واکنش نشان داده‌اند، متجبم که آنها برای کمک به تلاش‌ها چه کرده‌اند؟

Corey

روی کیلان جونس، خبرنگار تکنولوژی بی‌بی‌سی، گفت:

به خوبی می‌دانیم که ایلان ماسک، می‌تواند به راحتی به تیتر اخبار تبدیل شود. اما او تنها پس از سوال یکی از هواداران بی‌شمارش در شبکه‌های اجتماعی، وارد این بحث شد. اما این واقعیت که تکنولوژی فضایی و تخصص‌ تونل‌زنی شرکتهایش (مشخصا بورینگ کمپانی)، بی‌نهایت به این عملیات بی‌ارتباط است، نشان می‌دهد که ابرقهرمان تکنولوژیست با مرد آهنی (Iron Man) رویایی طرفدارانش، فرق دارد.

اخبار گوناگون را با تکراتو دنبال کنید

.

منبع: bbc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر