;
coinex

عجیب‌ترین تئوری‌های توطئه‌ فوتبالی ؛ از پیام‌های سری مسی برای شورشیان سوریه تا باخت عمدی ایران به بحرین

از یوفوها تا الومیناتی، نظریه‌های توطئه همواره سریع‌تر از حقایق علمی ساخته و پرداخته می‌شوند، اما آیا می‌دانید که جهان فوتبال، یکی از بزرگترین اهداف نظریه‌پردازان توطئه است؟ فوتبال، ورزشی است که هواداران زیادی دارد و به‌طور کلی، هر زمینه‌ای با چنین مقیاس بزرگی، راهی برای فرار از نظریه‌های توطئه ندارد.

کافی است، پای صحبت، یکی از هواداران فوتبال که تیم محبوبش به‌تازگی باخته بنشینید تا روایت‌های جالبی از پشت‌پرده باخت‌های تیمش بشنوید! تقریبا هر هوادار قابل ‌احترامی، حداقل یک لحظه را در این ورزش زیبا تجربه کرده که در نظرش، دلیلی پنهانی و مرموز مسبب رویدادهای خلاف انتظارش بوده است.

در مطلب “مشهورترین نظریه‌های توطئه” در مورد دلایل علاقه‌ مردم به نظریه‌های توطئه صحبت کردیم. یکی از پذیرفته‌ترین فرضیات برای قبول توهم‌های توطئه، این است که مردم آن را توضیحی برای نیروهای پنهانی و بدخواهی می‌دانند که به دنبال تحقق اهدافی مخرب هستند و هنگامی که یک نظریه توطئه به توضیحی پذیرفته شده بدل شود، دیگر یک نظریه توطئه نیست و تبدیل به یک واقعیت تاریخی می‌شود.

مشهورترین نمونه‌ها در سال‌های اخیر، رسوایی کالچوپولی در ایتالیا است که هواداران ایتالیایی، سال‌ها در مورد دست‌های پنهانی که نتایج مسابقات سری آ و بی را تغییر می‌داد صحبت می‌کردند تا در نهایت، ادعای آنها در سال ۲۰۰۶ به اثبات رسید و مورد اخیر، رسوایی‌های ریاست سابق فیفا، سپ بلاتر.

مشهورترین نظریه‌های توطئه ؛ از سوسمارهای خانواده سلطنتی تا خزندگان فضایی کنترل کننده جهان

این موضوع قطعا یکی از دلایلی است که مردم همچنان به باورهای (متناقض) خود ادامه می‌دهند و امیدوارند که درستی دیدگاهشان به اثبات برسد. مورد دیگر اینکه مردم زمانی که احساس می‌کنند، هیچ کنترلی بر اوضاع ندارند، تمایل بیشتری برای باور به نظریه‌های توطئه دارند.

گفته می‌شود که در کالچوپولی، مدیر یوونتوس لوچیانو موجی در تماس با مدیران فوتبال ایتالیا، در انتخاب داوران دخالت می‌کرده است
گفته می‌شود که در کالچوپولی، مدیر یوونتوس لوچیانو موجی در تماس با مدیران فوتبال ایتالیا، در انتخاب داوران دخالت می‌کرده است

یکی دیگر از فرضیه‌های جدیدی که در این مورد مطرح شده، پیشنهاد می‌کند که نظریه‌های توطئه برای تقویت وضعیت موجود مطرح می‌شوند. در واقع گفته می‌شود که وجود توهم‌های توطئه بالقوه می‌تواند به مردم کمک کند که احساس مثبتی به نسبت جامعه‌ای که داشته باشند که در آن زندگی می‌کنند.

عجیب‌ترین تئوری‌های توطئه فوتبالی

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که نظریه‌پردازان توطئه احتمالا به چیزی اعتقاد دارند که دارای یک عنصر منحصر به فرد باشد. در واقع، اعتقاد به نظریه‌های توطئه می‌تواند فرد را از توده‌ی مردم بی‌اعتنا جدا کند. و به نوعی دانش منحصر به فرد او را به رخ بکشد. در ادامه با برخی از مشهورترین و جالب‌ترین توطئه‌های فوتبال همراه تکراتو باشید:

۱۲. قهرمانان جام‌های جهانی ۱۹۶۶ و ۱۹۷۴ از قبل مشخص شده بودند

۱۲. قهرمانان جام‌های جهانی ۱۹۶۶ و ۱۹۷۴ از قبل مشخص شده بودند

بله درست است که هر نظریه‌پرداز توطئه‌ای می‌تواند نظریه‌ای مطرح کند، اما وقتی رئیس پیشین فیفا ادعا کند که قهرمانان جام‌های جهانی 1966 و 1974 از قبل مشخص شده بودند، باید احتمالا خبری باشد. ژائو هاولانژ برزیلی که از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۸ ریاست فیفا را برعهده داشت، در سال 2008 گفت که “برنامه‌ریزی شده بود تا میزبانان، قهرمان جام جهانی شوند.”

جام جهانی 1966 که در انگلستان برگزار شد تا سال‌ها موضوع بسیاری از نظریه‌های توطئه فوتبالی بوده است. یکی از این نظریه‌ها حول پیروزی مشکوک انگلستان برآرژانتین است. آرژانتین در مسابقات،‌ در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف میزبان رفت و پس از اخراج بحث‌برانگیز کاپیتان خود، آنتونیو راتتن، نتیجه را یک بر صفر واگذار کرد.

بیشتر بخوانید: مراسم اختتامیه جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه و تماشای پخش زنده آن

 ادعا شده است که انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها در این خصوص همدست بوده‌اند، چرا که داور این بازی آلمانی بود، در حالی که داور بازی مرحله نیمه نهایی، آلمان و اروگوئه، یک انگلیسی بود. جنجال دیگر جام جهانی 66، بازی فینال و گل مشکوک جف هرست بود. بازی فینال که در وقت‌های قانونی با تساوی 2 بر 2 به پایان رسیده بود، در وقت‌های اضافه دنبال می‌شد که جف هرست ضربه‌ای را روانه دروازه آلمان غربی کرد که پس از برخورد به تیر افقی روی خط فرود آمد، اما داور مسابقه اعلام گل کرد تا یکی از مشکوک‌ترین گل‌های تاریخ رغم بخورد.

ژائو هاولانژ
ژائو هاولانژ

هاولانژ در افشاگری‌های خود گفته بود که از سه بازی که برزیل در جام جهانی 1966 انجام داد، از بین ۳ داور و ۶ کمک داور، ۷ نفر بریتانیایی و دو نفر هم آلمانی بودند. و برزیل و پله از دور رقابت‌ها کنار رفتند تا آلمان و انگلیس به فینال برسند، همان چیزی که سِر استنلی روس، رئیس وقت فیفا می‌خواست.

ژائو هاولانژ در مورد جام جهانی ۱۹۷۴ هم گفته بود که این جام هم که در آلمان برگزار شد، حکایت مشابهی داشته است. در طول مسابقه بین هلند و برزیل، داور آلمانی بود، برزیل دو بر هیچ باخت و آلمان قهرمان جهان شد.

او گفته بود:

ما در این دو جام، بهترین‌های جهان بودیم، با همان تیم‌هایی که جام جهانی سال 1962 در شیلی و 1970 در مکزیک را برده بودند در جام حضور داشتیم. در جام جهانی ۱۹۹۶، انگلستان که میزبان بود، قهرمان شد و در جام جهانی ۱۹۷۴ هم کشور میزبان، آلمان غربی،‌ جام قهرمانی را در خانه نگه داشت.

۱۱. مرگ ساختگی هشت‌پای پیشگو، پاول

۱۱. مرگ ساختگی هشت‌پای پیشگو، پاول

جان اف کندی، الویس پریسلی، پاول هشت‌پا، حتما باید آدم خیلی معروفی باشید که یک نظریه توطئه در خصوص مرگ‌تان وجود داشته باشد! زمانی که هشت‌پا، در اواخر دو سالگی خود، مُرد،‌ جیانگ شیائو فیلمساز چینی ادعا کرد که پاول در روز 9 ژوئیه (دو روز قبل از فینال جام جهانی) مُرده است و آلمان‌ها مرگ او را مخفی کرده‌اند.

جیانگ، که فیلمش “چه کسی پاول هشت‌پا را کشت؟ (Who Killed Paul the Octopus?)” است؟ را پس از جام جهانی 2010، پخش کرد، گفته بود که “آنها مرگ او را مخفی کرده‌اند و ما را مدت‌ها فریب داده‌اند. همه هشت‌پاها شبیه هم هستند. غیرممکن است که اختلاف آنها را باهم تشخیص دهیم. ”

۱۰. پیام‌های مخفی مسی و انیستا برای نیروهای شورشی سوریه

۱۰. پیام‌های مخفی مسی و انیستا برای نیروهای شورشی سوریه

ممکن است تصور کنید، گلزنی لیونل مسی در بازی ال کلاسیکو (بازی برگشت کوپادل ری فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲) که او را به بهترین گل‌زن تمام ادوار بارسلونا تبدیل کرد، مهمترین اتفاق بازی بود، اما اشتباه می‌کنید! در طول این بازی، تلویزیون دولتی سوریه ادعا کرد که لئو و دوستان، پیام‌های سِری را به شورشیان این کشور جنگ‌زده‌ی خاورمیانه فرستادند و نشان دادند که بهترین راه برای حمل اسلحه به سوریه، از راهی است که آنها نشان داده‌اند.

لیونل مسی در مسابقه کوپادل ری مقابل رئال مادرید، یکی از حرکات تماشایی‌اش را انجام داد و شروع به دریبل زدن کرد و بعد از یک حرکت عرضی به نزدیکی‌های محوطه جریمه رسید و سپس پدرو را در محوطه جریمه پیدا کرد. این یکی از حرکات دیدنی بازی بود، اما به گفته تلویزیون دولتی “الدنیا”، اتفاقاتی که در این بازی افتاده، به‌نحوی برنامه‌ریزی شده است که شورشیان بهترین مسیر برای قاچاق اسلحه به داخل سوریه را بدانند.

انطباق حرکات مسی و یارانش، روی نقشه، با مسیر زمینی لبنان، از حمص به شهر شرقی، المیادین در سوریه
انطباق حرکات مسی و یارانش، روی نقشه، با مسیر زمینی لبنان، از حمص به شهر شرقی، المیادین در سوریه

به گفته مفسران شبکه تلویزیونی الدونیا، هنگامی که حرکات مسی و یارانش را روی یک نقشه قرار دهید و حرکت توپ با مسیر زمینی لبنان، از حمص به شهر شرقی، المیادین منطبق می‌شود. مطمئنا، حرکات توپ کاملا با نقشه مطابقت ندارد.

به هر حال، مفسران بر این عقیده‌اند که هنگامی که مسی توپ را از خط میانی دریافت می‌کند، او نمایانگر محل فروش اسلحه در بازار سیاه لبنان است. او توسط مدافعان رئال مادرید محاصره شده و مسیری را به سمت شمال و غرب به حمص دنبال می‌کند که نقطه قوت شورشی‌ها است.

اما مشکل این توطئه این است که مدافعان هم باید جزئی از این توطئه باشند، زیرا آنها مشکل قاچاق اسلحه در غرب (که طرفداران رژیم بشار اسد زیادند) را نشان می‌دهند. مسی سپس از حمص عبور می‌کند و به یک پایگاه تروریستی دیگر می‌رسد. در این بین، هشدارهایی داده می‌شود که (شورشی‌ها) تا رسیدن به دیر الزور، با موانع جدی مواجه خواهند شد. مسی با یک پاس تو در به پدرو، ، این موانع را برطرف می‌کند و پدرو هم در نهایت توپ را به تور دروازه رئالی‌ها می‌رساند.

دو توضیح در خصوص این توطئه وجود دارد، ابتدا اینکه این پیام مخفی توسط بنیاد قطر، یکی از حامیان مالی بارسا، هماهنگ شده است. توضیح دوم که تقریبا توسط همه پذیرفته شده، این است که این ویدیو برای تمسخر یا تلاشی برای خجالت‌‌زده‌ کردن رهبری سوریه تهیه شده است.

۹. تهدید به مرگ بازیکن آرژانتین برای پیوستن به ایتالیا

۹. تهدید به مرگ بازیکن آرژانتین برای پیوستن به ایتالیا

چندین دهه قبل از اینکه مارلون براندو، یکی از معروف‌ترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ سینما را در فیلم پدرخوانده ایفا کند. دیکتاتور ایتالیا، بنیتو موسولینی مشغول متقاعد کردن لوئیس مونتین، بازیکن آرژانتینی بود تا در تیم ملی ایتالیا بازی کند. گفته می‌شود، دو مامور مخفی به جام جهانی 1930 سفر کردند تا به عنوان ماموران ویژه دوچه، استعدادهای برتر مسابقات را به خدمت بگیرند و خود را برای جام جهانی آینده که در ایتالیا برگزار می‌شد، تقویت کنند. مونتی که بازیکنی فیزیکی و خوش‌تکنیک بود، پس گل‌زنی در بازی اول آرژانتینی‌ها، نخستین شکار مردان دوچه بود.

تهدیدهای مرگ از طریق مادر ایتالیایی مونتی، به او رسید. حتی گفته می‌شود که مونتی بین دو نیمه بازی در برابر اروگوئه بود که با شنیدین این تهدید، به گریه افتاده است. آرژانتین در این بازی در نیمه نخست، دو بر یک از حریف خود جلو بود، اما در نهایت، چهار بر دو شکست خورد. لوئیس مونتی هم همان سال، چمدان‌های خود را به مقصد ایتالیا بست و در جام جهانی 1934، با ایتالیا، قهرمان شد. اما اینکه آیا او واقعا، روزی سر یک اسب (پیام مرگ سیسیلی‌ها) را روی بالشش کرده، هیچ ثابت نشد.

۸. توطئه سوئد و دانمارک در جام ملت‌های ۲۰۰۴

توطئه سوئد و دانمارک در جام ملت‌های ۲۰۰۴

احتمالا پاسکاری‌های ۱۵ دقیقه پایانی جام ملت‌های 2004 که باعث حذف ایتالیا شد، یکی از جنجالی‌ترین صحنه‌های فوتبال طی چند دهه‌ی اخیر باشد. خصوصا اینکه یک طرف قضیه، ایتالیایی‌ها بودند. برد سوئد یا دانمارک به معنی حذف تیم دیگر و صعود ایتالیا بود، ولی بازی در نهایت با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید تا هر دو تیم صعود کنند و ایتالیا به خانه برگردد.

لارس لاگربک، مربی تیم ملی سوئد، به‌خوبی می‌دانست که نتیجه 2-2  تنها نتیجه‌ای است که به صعود هر دو تیم اسکاندیناوی و حذف آتزوری می‌انجامد. اما لاگربک قبل از رویارویی با دانمارک در آخرین بازی دور گروهی، به خبرنگاران گفت:

ممکن است که ماکیاولی ایتالیایی بوده باشد و ایتالیایی‌ها بخواهند با دیدی ماکیاولی به مسائل نگاه کنند. اما نمی‌توانیم برای یک مساوی 2-2 بازی کنیم، این نتیجه بسیار غیر معمول است.

مورتن اولسن، مربی دانمارک هم همان‌قدر ناباور بود. او گفته بود:

مسخره است، ما مردم شرافتمندی هستیم.

ایتالیایی‌ها آنچنان نگران این قضیه بودند که حتی شبکه تلویزیونی دولتی RAI، یک دوربین اضافی را پشت هر دروازه هر در استادیوم بواویشتا، پرتغال نصب کرده بود تا به افشای هرگونه توطئه احتمالی کمک کند. حتی گفته می‌شود که در ابتدا تقاضای نصب هفت دوربین شده بود. مورد دیگری که ذهن‌های توطئه‌گر را خوشحال می‌کرد، نزدیکی هتل‌های محل اقامت تیم‌های دانمارک و سوئد بود که می‌توانست برای انجام جلسات مخفی در پارکینگ هتل ایده‌آل باشد.

و نتیجه نهایی؟ البته که بازی ۲ بر ۲ به پایان رسید، یک روزنامه سوئدی در صفحه نخست خود، تیتر زد: “تبریک می‌گوییم، ایتالیا، درست گفتید.”

پس از بازی که با گل دقیقه 89 ماتیا جونسون برای سوئد، بازی به تساوی کشیده شد، گزارش‌هایی از صحبت‌های بین بازیکنان دو تیم منتشر شد. اما توماس هلوگو مدافع دانمارک می‌گوید که اصلا چنین چیزی صحت ندارد.

او گفت:

می‌خواستیم سوئدی‌ها را به هر قیمتی حذف کنیم، بین ما، قرن‌ها رقابت وجود داشته است. و نمی‌گذاریم با چنین صحبت‌هایی، شرافت ما را زیر سوال ببرند.

۷. ایران به دلیل مسائل امنیتی به بحرین باخت

ایران به دلیل مسائل امنیتی به بحرین باخت

بازی معروف تیم ملی بحرین در مقدماتی جام جهانی 2002، تا مدت‌ها سوژه رسانه‌ها و مطبوعات بود. شکست تلخی که در یک قدم رسیدن به جام جهانی رقم خورد. تیم ملی ایران که برای رسیدن به جام جهانی به یک پیروزی برابر تیم متوسط بحرین نیاز داشت، در نهایت با سه گل از حریف خود شکست خورد تا راهی مسابقات پلی‌آف شود. رقابتی که چیرو بلاژویچ و یارانش در نهایت به ایرلند جنوبی باختند و از صعود بازماندند.

اما گفته می‌شود که برخی از روزنامه‌نگاران پس از تحقیقاتی طاقت‌فرسا، ادعا کرده‌اند که به تیم ملی دستور داده شده بود که به بحرین ببازد. همچنین، در بخشی از گفتگویی بین خبرنگار و وزیر امور خارجه (بر اساس رونوشتی که یک روی صندلی سینما کشف شد) گفته می‌شود که دولت ایران معتقد است که شمار زیادی از جوانان با پیروزی احتمالی تیم ملی به خیابان‌های تهران می‌ریزند. چنین اتفاقی در طول جام جهانی گذشته پس از پیروزی ایران در مقابل آمریکا رخ داده است. البته مقامات ایرانی، تمامی شواهد مبنی بر هر گونه دخالت را رد کرده‌اند.

۶. جام جهانی ۱۹۵۸ هیچ وقت برگزار نشد

۶. جام جهانی ۱۹۵۸ هیچ وقت برگزار نشد۶. جام جهانی ۱۹۵۸ هیچ وقت برگزار نشد

کور هامرین، بازیکن تیم ملی سوئد که تلاش فردی او در نیمه نهایی مقابل آلمان غربی، باعث شد که میزبان در دیدار نهایی با برزیل حضور داشته باشد، گفت:

آنها می‌گویند هیچ جام جهانی در سال 1958 وجود نداشت. اما من آنجا بودم، بنابراین نمی‌توانم درک کنم که چگونه می‌توانند این حرف‌ها را بگویند.

بازیکن افسانه‌ای سوئدی‌ها با سازندگان“فیلم توطئه ۵۸ (Konspiration 58)” ساخته یوهان لوفستد صحبت کرد، فیلم مستندی که در سال 2002 ساخته شد و مورخ برور ژاک دی وارن ادعا کرد که جام جهانی ۱۹۵۸ در یک استودیوی سینمایی و نه در اسکاندیناوی، بلکه به جای آن در لس‌آنجلس، به عنوان بخشی از پرژوه سیا برای آزمایش قدرت تبلیغات تلویزیونی ساخته شده است.

دی وارن برای اثبات ادعای او، ساختمان‌های مشکوک در پس‌زمینه مسابقات، عکس‌هایی از کفش‌ها و سایه‌های بازیکنان را که نمی‌توانست ناشی از نور آفتاب تابستانی سوئد باشند را در فیلم مستند خود نشان داد. اما در نهایت مشخص شد که فیلم توطئه ۵۸، یک فیلم ساختگی و تلاشی برای کشف خطاهای نفی‌گرایی تاریخ، به خصوص انکار هولوکاست بوده است.

۵. بابی مور و سرقت یک گردنبند

۵. بابی مور و سرقت یک گردنبند

هنگامی که بابی مور، در آستانه بازی انگلیس و برزیل در جام جهانی 1970 توسط پلیس کلمبیا بازداشت شد، این تنها فوتبال دنیا نبود که از رسوایی به‌وجود آمده مبهوت شد. بلکه، برخی از مطبوعات بریتانیا هم ادعا کردند که این یک توطئه آمریکای جنوبی علیه کاپیتان قهرمان جام جهانی 1966 و بزرگترین بازیکن فوتبال انگلیس است.

اما بعدها اسنادی از دفتر امور خارجه به وسیله‌ی روزنامه گاردین (در سال ۲۰۰۲ ) منتشر شد، نشان داد که در هنگام حضور تیم ملی در جواهر فروشی فوئگو ورده (Fuego Verde) در لابی هتل تکنداما در بوگوتا، دستبند زمرد نشانی که قیمت حدودی ۶۲۵ پوند، توسط یکی از اعضای تیم ملی به سرقت رفته است. این اسناد، شواهد بیشتری را برای دست داشتن دزد واقعی، نفر سوم ناشناس ارائه داده بود، احتمالا یکی از فوتبالیست‌های انگلیسی که در هنگام گم شدن دستبند با بابی مور و بابی چارلتون در جواهر فروشی حضور داشته است.

سر انجام پس از جنجال‌ها و بحث‌های زیاد، بابی مور با مداخله شخصی نخست وزیر، هارولد ویلسون، چند روز قبل از بازی مهم در برابر برزیل آزاد شد و به مکزیک رفت. مدافع وست‌هام، چهار روز تحت بازداشت خانگی قرار گرفت تا با رایزنی‌های هارولد ویلسون، نخست وزیر و همچنین در دست نبودن شواهد کافی آزاد شود. اما آیا بازداشت بابی مور، صرفا وسیله‌ای برای تضعیف مدافع قهرمانی بود؟ آیا آمریکای جنوبی‌ها به‌دنبال گرفتن انتقام جام جهانی ۱۹۶۶ بودند؟

۴. توطئه فیفا برای اخراج مارادونا از جام جهانی ۱۹۹۴

۴. توطئه فیفا برای اخراج مارادونا از جام جهانی ۱۹۹۴

پرونده دوپینگ دیگو مارادونا در جام جهانی ۱۹۹۴ یکی از تلخ‌ترین اتفاقات در طول‌های جام‌های جهانی است. در تابستان ۱۹۹۴، آمریکایی‌ها میزبان جام جهانی بودند. آرژانتین، شروع خوبی در این جام داشت و مارادونا توانست در برد تیمش مقابل یونان، یکی از گل‌های تیمش را به ثمر برساند. چند روز بعد بود که اخبار عجیبی منتشر شد که شادی آرژانتینی‌ها را خراب کرد. تنها چند ساعت مانده به بازی دوم آرژانتین در مقابل بلغارستان، اعلام شد که مارادونا به علت استفاده از ماده ممنوعه‌ای به نام “افدرین” از جام جهانی ۱۹۹۴ اخراج شده است.

فیفا اعلام کرد که مارادونا، از ۵ ماده ممنوعه مختلف استفاده کرده است. برخی معتقدند که مارادونا که قبل از جام جهانی با مشکل اضافه وزن مواجه بود، برای کاهش وزن از داروهایی با مشتقات مشابه آدرنالین استفاده کرده است که علاوه بر کاستن وزن موجب افزایش انرژی هم می‌شدند. حتی در یک توضیح دیگر، ادعا شده است که مارادونا قبل از بازی‌ها پس از ابتلا به سرماخوردگی، از داروهای خاصی استفاده کرده است. در نهایت، این با گذشت، بیش از دو دهه از جنجال‌های جام جهانی ۹۴، هنوز هم اعتراض مارادونا و هوادارانش به این تصمیم فیفا نتیجه‌ای نداشته است.

۳. ژنرال فرانکو قبل از ال کلاسیکو، بارسایی‌ها را به مرگ تهدید کرده بود

۳. ژنرال فرانکو قبل از ال کلاسیکو، بارسایی‌ها را به مرگ تهدید کرده بود

بسیاری از هواداران رئال مادرید ادعا می‌کنند که بهترین تیم هستند، چرا که سال‌ها قبل، بارسلونا را 11 بر یک برده‌اند. اما پشت پرده این برد پر گل، واقعیت‌های شرم‌آوری نهفته است که احتمالا هیچ هوادار واقعی فوتبالی از شنیدنش خوشحال نخواهد شد.

در سال 1943، بارسلونا در نیمه نهایی جام حذفی با رئال مادرید، رقیب سنتی خود برخورد کرد. این جام، قبل از  اینکه در اسپانیا، دموکراسی حکمفرما شود، “جام جنرالیسمو (Generalismo) یا جام ژنرال” نامیده می‌شد. فرانسیسکو فرانکو، خودش اهل مادرید بود. ژنرال فرانکو، دشمنی خاصی با کاتالان‌ها داشت و همیشه از ابزارهای مختلف بر سرکوب آنها استفاده می‌کرد. کاتالان‌ها، در ناحیه کاتالونیای اسپانیا در غرب کشور هستند و بارسلونا پایتخت کاتالان است.

اگر در این مسابقه پیروز شوید، آخرین مسابقه‌تان خواهد بود

در آن سال، در دیدار رفت فینال جام حذفی، بارسلونا با سه گل پیروز شد، اما ناگهان ورق در بازی، جور دیگری برگشت. گفته می‌شود که جوزپ فینات، رئیس امنیت ملی رژیم فرانکو، درست قبل از بازی بازگشت در مادرید، به رختکن بارسلونا سر زده و گفتگوی کوچکی با بازیکنان داشته است.

گفته می‌شود که فینات یک جفت رولور به کمرش داشته و خطاب به بارسایی‌ها گفته است که”شماها فقط به لطفِ سخاوت رژیم است که زنده‌اید (در برخی منابع، اینکه هنوز بازی می‌کنید آمده) و شماها را با وجود خیانت به کشور و وطن‌پرست نبودن (در برخی منابع، بی‌کفایتی و بزدلی) عفو کرده است. اگر در این مسابقه پیروز شوید، آخرین مسابقه‌تان خواهد بود.” رئال مادرید پس از آن موفق، با نتیجه ۱۱ بر ۱ رقیب دیرینه خود را شکست دهد.

۲. تبانی پرو و آرژانتین در جام جهانی ۱۹۷۸

۲. تبانی پرو و آرژانتین در جام جهانی ۱۹۷۸

میزبانان جام جهانی هدف بسیاری از ادعاهای توطئه بوده‌اند. در سال 1978، آرژانتین نیاز داشت که قهرمان کوپا آمریکا، پرو را با اختلاف ۴ گل پشت سر بگذارد تا به عنوان فینالیست انتخاب شود. مسابقات آن سال در چهار گروه برگزار می‌شد و دو تیم اول هر گروه به مرحله دوم می‌رفتند. در مرحله دوم در دو گروه مسابقه می‌دادند. تیم‌های اول به فینال و تیم‌های دوم به رده بندی می‌رفتند. و آرژانتین که برای رسیدن به فینال در بازی آخر، به ۴ گل نیاز داشت، در نهایت، با ۶ گل پیروز شد، شایعات زیادی مطرح شد که ادعا می‌کردند، دروازه‌بان متولد آرژانتین پرو، از عمد گل خورده. در همین حال، واگذار کرده است..

گفته می‌شود در جام‌ جهانی ۱۹۷۸، مقامات ارشد دیکتاتوری نظامی آرژانتین، به سه بازیکن پرو، رشوه داده بودند. بازیکنان پرو در مجموع 20،000 دلار دریافت کرده بودند. هنگامی که کارلوس آیرس، روزنامه‌نگار طرفدار رژیم دیکتاتوری که دسترسی نزدیکی به بازیکنان و مربیان آرژانتین داشت، به تبانی در این بازی مشکوک شد. تهدید به مرگ شد و سپس برای نجات جان خود، به اسپانیا گریخت.

قبل از بازی پرو، خورخه رافائل ویدلا، دیکتاتور آرژانتین، معتقد بود که پیروزی جام جهانی خانگی، می‌تواند چهره نامطلوبی که از این کشور در عرصه بین‌المللی شکل گرفته را اصلاح کند. به‌این ترتیب، رژیم ویدلا، به این منظور، ضمن تحویل 35000 تن غله و گندم، 50 میلیون دلار از دارایی‌های دولت پرو را هم آزاد کرد و حتی اجازه تعویض چندین زندانی سیاسی بین دو کشور را صادر کرد.

مردانی که قتل‌عام‌ها را سازماندهی می‌کردند، جام جهانی را هم سازمان دادند

در سال 2012، لادسما، سناتور سابق پرو، تصمیم خود را در دادگاهی علنی پذیرفت. او حتی اعلام کرد که لئوپولدو لوکه، بازیکن آرژانتین که در این بازی دوبار دروازه پرو را باز کرد، گفته است که “نمی‌توانم بگویم به پیروزی‌ام افتخار می کنم.”

به گفته روزنامه‌نگار آرژانتینی، اکوئیل فرناندز مورس:

جام جهانی 1978، بدترین توطئه سیاسی بود که از زمان بازی‌های المپیک 1936 در آلمان نازی انجام شده است. به بیان ساده، مردانی که قتل‌عام‌ها را سازماندهی می‌کردند، جام جهانی را هم سازمان دادند. آنها به دخالت‌های خود توانستند به نتایج دلخواه خود برسند.

به عقیده‌ بسیاری، قهرمانی آرژانتین در جام جهانی ۱۹۷۸، چند سال شکست دیکتاتوری را عقب انداخت. در سال 2003، فرناندز مورس یک فیلم تلویزیونی از این رویداد ساخت و در یکی از شبکه‌های محبوب آرژانتین پخش کرد. بازخوردها به این فیلم، به طور کلی مثبت بود. اما در حالی که دیدگاه‌های مورس، هنوز در اقلیت است، او بر این عقیده است که نگرش‌ مردم نسبت به سال 1978 تغییر کرده است.

فرناندز مورس، گفت:

این کشور فوتبال را دوست دارد و ما آرژانتینی‌ها بسیار ملی‌گرا هستیم. هیچ کس دوست ندارد در مورد لباس‌های کثیفش در جمع صحبت کند، اما من فکر می‌کنم، مردم در مورد جام 78 احساس گناه می‌کنند. برای مردم بسیار سخت است که در خصوص این موضوع در جمع صحبت کنند. اما در بحث‌های دوستانه، بسیاری از مردم معتقدند که جام جهانی ۷۸، جام شرافتمندانه‌ای نبود. و شرافتمندانه نیست زمانی که بسیاری دیگر رنج می‌کشند، ما جشن بگیریم. بنابراین ما نمی‌توانیم خیلی خوشحال باشیم. ما ترجیح می‌دهیم جام جهانی مکزیک را در سال 1986 بخاطر بیاریم. در این جام جهانی بود که نشان دادیم، نه به خاطر وایدلا، قهرمان جهان شدیم، بلکه به این دلیل که بازیکنان خوبی داشتیم و فوتبال خوبی انجام دادیم.

۱. آرژانتینی‌ها در آب بازیکنان برزیل قرص خواب‌آور ریختند

۱. آرژانتینی‌ها در آب بازیکنان برزیل قرص خواب‌آور ریختند

بازی‌های جام جهانی بین سرسخت‌ترین رقبای آمریکای جنوبی، همیشه با نفرت و خشونت همراه بوده، اما بازی جام ۱۹۹۰، با چاشنی‌ آرام‌بخش همراه بود! به عقیده برانکو، مدافع چپ تیم ملی برزیل، پزشک آرژانتین، میگوئل دی لورنزو که اوایل نیمه دوم، برای رسیدگی به مصدومیت یکی از بازیکنان وارد زمین شده بود، به او یک بطری آب حاوی قرص خواب داده است. برانکو می‌گوید که تا دو روز بعد از بازی، دچار احساس سرگیجه و ضعف بوده است. او همچنین مدعی است که این آب آرام‌بخش برای او آماده شده بود.

عکس‌العمل آرژانتینی‌ها در ابتدا انکار بود، اما دیگو مارادونا، در یک مصاحبه‌ تلویزیونی در سال ۲۰۰۵، حقیقت ماجرا را افشا کرد. کارلوس بیولاردو، مربی با اراده‌ای آهنین بود که به خاطر فلسفه پیروزی به هر قیمتی مشهور است. هم گفت که “نمی‌گویم که چنین اتفاقی نیفتاد.” بیولاردو، بعد از به زبان‌ آوردن این صحبت‌ها، به‌سختی سعی کرد که خنده‌اش نگیرد.

مدت کوتاهی پس از مسمومیت برانکو، کلودیو کانیگیا تنها گل این بازی را از روی پاس دیگو مارادونا به ثمر رساند و آرژانتین را به مرحله نیمه نهایی رساند. آرژانتین به فینال رفت و با شکست از آلمان غربی به نایت قهرمانی رسید. شکایت برانکو باعث شد که برزیل درخواست تحقیقات در خصوص این موضوع را کند. اما، این تحقیقات هرگز به سرانجام نرسید.

اخبار گوناگون را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: fourfourtwo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر