;
coinex

باستان شناسان مصری تابوت 2 هزار ساله را گشودند، اما جهان نفرین نشد!

باستان شناسان مصری روز پنج‌شنبه، تابوت سنگی 2 هزار ساله را باز کردند و سه اسکلت پیدا کردند، از جمله اسکلتی که آثار ضربه‌ تیر پیکان در جمجمه‌اش مشهود بود. این تابوت سنگی بزرگ از جنس گرانیت سیاه، بزرگترین تابوت سنگی است که تاکنون در اسکندریه مصر کشف شده و به نظر می‌رسید که پس از انجام تدفین در 2 هزار سال قبل، دست نخورده باقی مانده بود.

تابوت سنگی که ۱۸۵سانتیمتر طول دارد، در عمق ۵ متری زمین به همراه یک مجسمه نیم تنه آلاباستر پیدا شد. وزارت آثار تاریخی مصر، دو هفته قبل در پست رسمی خود در فیسبوک اعلام کرد که این کشف در محل ساخت و سازی و در طی بازرسی‌های روزمره مقامات دولتی انجام گرفته است. این خبر توسط روزنامه دولتی مصر “الاهرام” گزارش شد.

همانطور که قبلا در تکراتو در این مورد نوشتیم، شایعات زیادی در خصوص این تابوت سنگی 2 هزار ساله وجود داشت، چرا که قدمت این تابوت سنگی به حدود ۳۲۳ قبل میلاد و دودمان بطلمیوسی می‌رسید. همچنین با وجود هشدارهایی در مورد نفرین‌های باستانی، باستان شناسان روز پنج‌شنبه به کمک مهندسان ارتش مصر، تابوت سنگی مرموز را باز کردند.


بیشتر بخوانید: کشف تابوت 2 هزارساله در مصر ؛ مراقب نفرین فراعنه باشید


در واقع، هنگامی که رسانه‌های مختلف خبر کشف این تابوت اسرارآمیز را منتشر کردند، بسیاری از ناظران و کاربران اینترنت نسبت به باز کردن این تابوت هشدار دادند. هشدار دادند که باز کردن تابوت موجب به کار افتادن نفرینی می‌شود که بشریت را به مدت هزاران سال به تاریکی فرو می‌برد.

تابوت را باز کردیم و خدا را شکر که جهان به تاریکی فرو نرفت

مصطفی وزیری، دبیر کل وزارت آثار باستانی مصر، به Egypt Today که به صورت زنده جریان بازگشایی تابوت سنگی را پوشش می‌داد، گفت:

ما استخوان‌های سه نفر را پیدا کردیم که به نظر می‌رسد در یک تدفین خانوادگی، در تابوت قرار داده شده‌اند. متاسفانه مومیایی‌ها در بهترین شرایط نبودند و تنها استخوان‌ها باقی مانده‌اند.

سه مومیایی در آب فاضلاب غرق شده بودند که ظاهرا از طریق ترکی از سمت راست وارد تابوت شده و منجر به سرعت بخشیدن به تجزیه مومیایی‌ها شده بود
سه مومیایی در آب فاضلاب غرق شده بودند که ظاهرا از طریق ترکی از سمت راست وارد تابوت شده و منجر به سرعت بخشیدن به تجزیه مومیایی‌ها شده بود

همچنین به گزارش بی‌بی‌سی، وزیری در پاسخ به شایعات پیرامون نفرین فراعنه هم گفت:

 ما تابوت را باز کردیم و خدا را شکر که جهان به تاریکی فرو نرفت.

وزیری با تیمی از متخصصان ترمیم و مومیایی همراهی می‌شد که موفق به کشف سه مومیایی غرق در آب فاضلاب شدند که ظاهرا از طریق ترکی از سمت راست وارد تابوت شده و منجر به سرعت بخشیدن به تجزیه مومیایی‌ها شده بود.

این سه جمجمه که به احتمال زیاد متعلق به سربازان هستند، برای تاریخ‌گذاری، تعیین علت مرگ و انجام بررسی‌های بیشتر به وزارت آثار باستانی مصر منتقل شده‌‌اند
این سه جمجمه که به احتمال زیاد متعلق به سربازان هستند، برای تاریخ‌گذاری، تعیین علت مرگ و انجام بررسی‌های بیشتر به وزارت آثار باستانی مصر منتقل شده‌‌اند

چیزی که باستان شناسانی که در داخل تابوت سنگی پیدا کردند، آن کشف شگفت‌انگیزی که برخی امیدوار بودند نبود. به گفته وزارت آثار باستانی مصر، سه اسکلتی که در تابوت پیدا شده‌اند، به احتمال زیاد متعلق به سربازان هستند و یک جمجمه دارای علائم شکستگی ناشی از برخورد وسیله‌ای نوک تیر است. مقامات مصری اعلام کرده‌اند که جمجمه‌ها برای تاریخ‌گذاری، تعیین علت مرگ و انجام بررسی‌های بیشتر به وزارت آثار باستانی مصر منتقل شده‌‌اند.


بیشتر بخوانید: کشف یک هرم 3700 ساله در مصر


شعبان عبدل آمنون، یکی از متخصصان مومیایی که در بازگشایی تابوت حضور داشت، گفت که ارزیابی‌های اولیه نشان داد که این اسکلت‌ها احتمالا متعلق به سرباز هستند. وزیری هم گفت که فقدان نقاب‌های مرگ، به‌همراه فلزات گرانبها، طلسم‌ها، مجسمه‌ها یا کتیبه‌هایی روی تابوت بدین معناست که بعید است، اسکلت‌ها متعلق به خاندان سلطنتی بطلمیوسی یا اشراف رومی باشند.

شهر اسکندریه پس از اینکه ارتش اسکندر مقدونی، مصر را فتح کرد و فراعنه قدیم را از مسند قدرت کنار زد، تبدیل به پایتخت مصر شد. دوران دودمان بطلمیوسی هم با خودکشی کلئوپاترا در طول فتح مصر توسط رومی‌ها در حدود سال ۳۰ قبل از میلاد به پایان رسید.

اخبار گوناگون را با تکراتو دنبال کنید.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: theguardian

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر