;
coinex

گرما عملکرد مغز را کاهش می‌دهد

آیا هوای تابستان شما را هم بی‌حال می‌کند؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گرما فعالیت مغز را کندتر می‌کند. محققان اعلام کرده‌اند که گرما به نحوی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد که تصور نمی‌کردیم. این مطالعات جدید می‌گوید که گرما عملکرد مغز را مختل کرده و انجام عملیات ریاضیاتی را دشوارتر کند.
جو آلن، مدیر مرکز اقلیم، سلامتی، محیط زیست جهانی در دانشگاه هاروارد و محقق ارشد این مطالعه گفت:

شواهدی وجود دارد که مغز ما نسبت به ناهنجاری‌های دمایی، حساس است.

با روند فعلی تغییرات آب و هوایی، امواج گرما بیشتر می‌شوند و شاهد تابستان‌های گرم‌تری در آینده خواهیم بود. آلن و همکارانش برای بررسی چگونگی تاثیر گرما بر جوانان و بزرگسالان سالم، دانشجویان خوابگاهی در بوستون را بررسی کردند.


بیشتر بخوانید: گرم ترین شهرهای دنیا ؛ ده رکورد تاریخی از داغ ترین تابستان های جهان


کاهش عملکرد مغز در گرما

نیمی از دانشجویان در ساختمان‌هایی با دستگاه تهویه هوای مرکزی زندگی می‌کردند، جایی که درجه حرارت هوا در محیط داخلی ۲۱ درجه سانتیگراد بود و باقی دیگر در خوابگاهی بدون دستگاه تهویه مرکزی بودند که درجه حرارت هوا در آن تقریبا ۲۶ درجه بود.کاهش عملکرد مغز در گرما

دانشجویان در روز دو آزمون را به مدت 12 روز متوالی پشت سرگذاشتند. یک آزمون، شامل جمع و تفریق‌های ریاضی پایه بود که سرعت عملکرد شناختی و حافظه را اندازه‌گیری می‌کرد. آزمون دوم، توجه و سرعت پردازش را مورد بررسی قرار داد. آلن توضیح می‌دهد:

ما متوجه شدیم دانشجویانی که در ساختمان‌های بدون دستگاه تهویه مرکزی بودند، واکنش آهسته‌تری داشتند. آنها 13 درصد عملکرد پایین‌تر در آزمون‌های ریاضی پایه و تقریبا 10 درصد پاسخ‌های صحیح کمتری (در دقیقه) نسبت به بقیه دانشجویان دادند.

نتایج یافته‌های مطالعه جدید که در نشریه PLOS Medicine منتشر شد، به شواهد رو به‌رشدی افزوده که نشان می‌دهد، گرما تاثیرات منفی بر عملکرد ذهنی در مدارس و محل کار دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2006 که از سوی محققان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در ایالت کالیفرنیا انجام شد، نشان داد زمانی که درجه حرارت محیط اداری تا ۲۳ درجه افزایش می‌یابد، عملکرد کارمندان کاهش پیدا می‌کند.

گرما با مختل کردن عملکرد مغز انجام عملیات ریاضیاتی را دشوارتر می‌کند

این مطالعه نشان داد که بهره‌وری کارمندان در دمایی حدود ۲۱ درجه سانتیگراد بالاتر است، اما هنگامی که درجه حرارت بیش از ۲۶ درجه می‌رسید، بهره‌وری کارمندان در حدود 9 درصد کاهش می‌یافت.


بیشتر بخوانید: رونمایی از خودرویی که مستقیما از مغز فرمان می‌گیرد


یکی دیگر از مطالعات اخیر، کارکنان اداراتی را در ساختمان‌های سبز و ساختمان‌های اداری معمول را با هم مقایسه کرده است. محققان در این مطالعه، متوجه کاهش عملکرد شناختی مرتبط به شرایط محیط داخلی، از جمله دمای بالاتر و روشنایی نامطلوب شدند.

عملکرد مغز دانش‌آموزان در طول یک روز بسیار گرم تا ۱۰ درصد ضعیف‌تر از دیگران است

و در مورد عملکرد مغز در کلاس درس هم باید بگوییم، مطالعاتی که با بودجه برنامه اقتصاد محیطی هاروارد انجام شده است، نشان می‌دهد عملکرد دانش‌آموزان در یک آزمون درسی استاندارد در طول یک روز بسیار گرم نسبت به بقیه دانش‌آموزان، بسیار ضعیف‌تر است. پارک جیسونگ پارک، استادیار دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و یکی از محققان این مطالعه گفت:

در مقایسه با روزی با دمای ۲۱ درجه سانتیگراد، امتحان در یک روز ۳۲ درجه‌ای، موجب کاهش احتمال 10.9 درصدی عملکرد مغز دانش‌آموزان می‌شود که روی احتمال فارغ‌التحصیلی آنها تاثیر می‌گذارد.

یکی از پیامدهای گرم شدن کره زمین، موج‌های گرمای بیشتر است و علاوه بر اینکه، این موج‌های گرما می‌توانند کُشنده باشند، اکنون باید به این موضوع هم توجه کنیم که در صورت زنده ماندن نیز نمی‌توانیم کارایی ذهنی لازم از مغزمان را داشته باشیم!

اخبار علمی را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

 

.

منبع: npr

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر