;
coinex

زلزله سیرچ کرمان را 5.8 ریشتر لرزاند ؛ تاکنون 79 نفر مصدوم شدند

زلزله سیرچ کرمان بامداد امروز اول تیرماه 1397 به بزرگی 5.8 ریشتر رخ داد. سیرچ در شمال استان کرمان واقع است. زلزله سیرچ در عمق 10 کیلومتری بوده است و تاکنون خسارت جانی در پی نداشته است.

زلزله‌ای به قدرت 5.8 ریشتر به مرکزیت 19 کیلومتر شهر سیرچ در شمال استان کرمان ساعت یک و نه دقیقه دوشنبه 1 مرداد 1397 به وقوع پیوست. استان کرمان دارای 18 گسل فعال است. موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مشخصات این زمین‌لرزه را به شرح زیر اعلام کرده است :

  • تاریخ وقوع زلزله سیرچ کرمان: دوشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۷ در ۰۱:۰۹:۱۴
    (وقت محلی – تهران)
  • بزرگی زلزله: ۵.۸
  • نوع بزرگی: MN
  • موقعیت رومرکز زلزله: ۳۰.۳۷ شمالی و ۵۷.۵۰ شرقی
  • عمق: ۱۰ کیلومتر
  • عدم قطعیت مکانی: ۰.۸۷+/- کیلومتر در جهت شمالی – جنوبی
    ۲.۲۲+/- کیلومتر در جهت شرقی – غربی
  • منطقه: استان کرمان
  • فاصله‌ها: ۱۹ کیلومتری سیرچ، کرمان/۲۱ کیلومتری شهداد، کرمان/ ۲۹ کیلومتری اندوهجرد، کرمان

زلزله سیرچ کرمان را 5.8 ریشتر لرزاند

آیت‌اللهی معاون عمرانی استانداری کرمان از برگزاری ستاد مدیریت بحران این استان خبر داد و گفت احتمالا مرکز این زمین‌لرزه در منطقه مسکونی نبوده است. سرپرست اورژانس کشور نیز از اعزام پنج تیم ارزیاب به منطقه زلزله زده سیرچ خبر داد.

نخستین پس‌لرزه به بزرگی ۳.۴ ریشتر در ساعت ۱:۲۲:۴۸ در منطقه سیرچ و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخداده است. دومین پس‌لرزه نیز به بزرگی ۳ ریشتر در ساعت ۱:۳۵:۲۰ در منطقه سیرچ و در عمق ۵ کیلومتری زمین به وقوع پیوست. سومین پس‌لرزه نیز به بزرگی ۲.۵ ریشتر در ساعت ۰۲:۰۳:۵۷ در منطقه سیرچ و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد.

زمین لرزه سیرچ کرمان
زلزله سیرچ کرمان

زمین‌لرزه سیرچ کرمان برق منطقه را قطع کرد ؛ آغاز ارزیابی هلال احمر در منطقه

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیز با اشاره به قطع شدن برق منطقه در اثر زلزله گفت:

فاصله کانون زمین‌لرزه تا شهر کرمان ۴۲ کیلومتر بوده است و بلافاصله پس از وقوع این زمین‌لرزه تیم‌های ارزیاب و امدادرسان اورژانس، هلال احمر و ستاد بحران به منطقه اعزام شدند. هم‌اکنون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر کرمان و راور در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند اما خوشبختانه تاکنون تلفات جانی و مصدومیتی ناشی از وقوع این زمین‌لرزه گزارش نشده است.


بیشتر بخوانید : بزرگترین زلزله های جهان و ایران؛ ۲۰ مورد از شدیدترین زمین لرزه های دنیا


هادی سلطانی، مسئول روابط عمومی سازمان هلال احمر استان کرمان نیز با اشاره به مناطقی که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند به ایسنا گفته است:

تاکنون ۱۰ تیم هلال احمر از شهداد، سیرچ، گلباف، راور، ماهان، راین، رفسنجان، کوهبنان و کرمان و یک تیم واکنش سریع به مناطق زلزله‌زده در سیرچ برای ارزیابی اعزام شده‌اند. تیم‌های هلال احمر تاکنون روستاهای چهارفرسخ، سیرچ، سکنج، هشتادان، جوشان، حسن‌آباد، دهوئیه، زمان‌آباد، فندقا، محسن‌آباد، گزک و گروه را بازدید کرده‌اند که خوشبختانه در این مناطق هیچ مشکلی گزارش نشده است.

تاکنون فقط یک مصدوم در کوهپایه گزارش شده است که به‌علت فرار دچار مصدومیت جزیی شده است. تاکنون ۴۰ روستا توسط تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال احمر مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که فقط دیوارهای قدیمی در روستای چهارفرسخ ریزش کرده‌اند و همچنین برای مدت کوتاهی برق این منطقه دچار قطعی شده که بلافاصله وصل شده است.

همچنین گزارش‌های دریافتی از زلزله سیرچ کرمان تاکنون از خراب شدن چند دیوار قدیمی از باغات بخش شهداد خبر می‌دهد. خوشبختانه تاکنون شاهد خسارات جانی نبوده‌ایم.

زلزله سیرچ کرمان تاکنون تنها 79 مصدوم داشته است

79 نفر تاکنون در اثر زلزله سیرچ مصدوم شده‌اند. سید محمد صابری، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در گفتگو با مهر گفت :

۷۹ نفر به صورت غیرمستقیم بر اثر زلزله ۵.۸ ریشتری سیرچ مصدوم شدند. از این تعداد ۳۵ نفر مداوای سرپایی شدند. ۳۵ نفر در بیمارستان شهید باهنر، ۱۵ نفر در بیمارستان پیامبر اعظم (ص)، ۲۵ نفر در بیمارستان شفا و چهار نفر در بیمارستان سید الشهدا (ص) پذیرش شدند.تمامی مصدومان به دلیل آسیب های غیر مستقیم ناشی از ترس و فرار مراجعه کرده اند.

به‌روزرسانی:

مدیرمرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کرمان اعلام کرده که تا این لحظه شمار مصدومان زلزله سیرچ کرمان به 91 نفر رسیده است.

سید محمد صابری، مدیر این مرکز، می‌گوید که  بر اثر زلزله ۵.۸ ریشتری بامداد دوشنبه سیرچ در این استان تاکنون ۹۱ مصدوم که دچار شکستگی اندام و یا ترس شده بودند به مراکز درمانی شهر کرمان منتقل شدند. از این تعداد، هفت نفر به علت شکستگی استخوان بستری شده و مصدومان دیگر که به دلیل ترس و یا استرس، دچار حمله قلبی و یا ناراحتی‌های دیگری بودند، به صورت سرپایی مداوا شده و ترخیص شده‌اند.

بیشتر بخوانید :‌

منبع : isna , irna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر