;
coinex

مروری بر زندگی سرجیو مارکیونه (Sergio Marchionne) مدیرعامل فقید فیات کرایسلر

سرجیو مارکیونه (Serigio Marchionne) مدیر عامل ایتالیایی کانادایی گروه خودروسازی فیات-کرایسلر در سن 66 سالگی درگذشت. در این نوشته مروری کوتاه بر زندگی این بازرگان و حقوق دان فقید.

فیات-کرایسلر (Fiat Chrysler) یا FCA یک گروه خودروسازی ایتالیایی آمریکایی بوده که در سال 2014 میلادی و پس از ادغام 2 شرکت فیات ایتالیا و کرایسلر آمریکا تشکیل شد. این شرکت در حال حاضر مالکیت برندهای آلفارومئو، کرایسلر، دوج، فیات، جیپ، لانچیا، فراری، مازراتی، رم و لانچیا را در اختیار داشته و هشتمین گروه خودرسازی بزرگ جهان پس از هوندا، نیسان، فورد، جنرال موتورز، هیوندای، فولکس واگن و تویوتا به حساب می‌آید.

زندگینامه سرجیو مارکیونه

سرجیو مارکیونه بازرگان و کارآفرین کانادایی ایتالیایی و مدیرعامل گروه خودروسازی فیات کرایسلر بود. او در سال 1952 در یک خانواده نظامی ایتالیا به دنیا آمد.  در سن 14 سالگی او به همراه خانواده به کانادا مهاجرت و در شهر تورنتو ساکن شدند. او در سال 1978 لیسانس فلسفه، در سال 1979 لیسانس بازرگانی را از دانشگاه تورنتو دریافت کرد.

علاوه بر این سرجیو مارکیونه در سال‌های 1983 و 1985 نیز موفق به کسب مدارک کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد در رشته بازرگانی از دانشگاه‌های Osgoode Hall Law of York و Windsor تورنتو گردید.

مروری بر زندگی سرجیو مارکیونه (Sergio Marchionne) مدیرعامل فقید فیات کرایسلر

او در ابتدا به عنوان حسابدار در کانادا مشغول به کار شد. پس از سال‌ها تلاش و کوشش مارکیونه در سال 1997 موفق به کسب عنوان مدیرعاملی گروه صنایع فلزی سوییسی AlGroup شد. در سال 2004 نیز پس از یک سال فعالیت به عنوان عضو هیئت مدیره موفق به کسب عنوان مدیرعاملی گروه خودروسازی فیات گردید. فیات تحت مدیریت سرجیو مارکیونه به یکی از موفق‌ترین تولید کنندگان خودرو تبدیل شد.

در سال 2009 شرکت خودروسازی کرایسلر آمریکا دچار ورشکستی گردید و فیات 20 درصد از سهام آن را خریداری کرد و مارکیونه به عنوان مدیرعامل جدید کرایسلر انتخاب شد. کرایسلر تحت مدیریت وی در سال 2011 و پس از 5 سال موفق به تسویه بدهی‌ها شده و از یک شرکت زیان ده و ورشکسته به یک خودروساز فعال و سود ده تبدیل شد.

سرجیو مارکیونه که چندی پیش به دلیل بیماری از مدیرعامل فیات کرایسلر کناره گیری کرده بود، هفته گذشته (25 جولای 2018) پس از یک عمل جراحی در سن 66 سالگی درگذشت.

مسئولیت‌های پیشین

از مسئولیت‌های او در طول سال‌ها فعالیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رئیس هیئت مدیره CNH Industrial
  • مدیرعامل فراری
  • مدیرعامل فیات کرایسلر
  • مدیرعامل مازراتی
  • مدیرعامل گروه خودروسازی فیات کرایسلر ایتالیا
  • مدیرعامل گروه خودروسازی فیات کرایسلر آمریکا
  • رییس هیئت مدیره SGS S.A سوییس

منبع: Britannica

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر