;
coinex

ماهواره تس (TESS) ؛ شکارچی سیارات فراخورشیدی جستجوی خود را آغاز کرد

ماهواره تس یا ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (Transiting Exoplanet Survey Satellite) متعلق به ناسا، چهارشنبه 3 مرداد به طور رسمی جستجوی خود برای شکار سیارات فراخورشیدی حول ستاره‌های نزدیک را آغاز کرد.

انتظارات بر این است تا ماهواره تس تا ماه آینده نخستین مجموعه از داده‌های علمی خود را به زمین مخابره کند. این مخابره داده‌ها پس از آن به طور دوره‌ای، پس از هر گردش کامل در مدار زمین، در نزدیک‌ترین فاصله این ماهواره با زمین و حدودا هر 13.5 روز یکبار انجام خواهد گرفت. پس از آنکه نخستین مجموعه از داده به زمین ارسال شود، تیم علمی ماهواره تس بدون درنگ جستجو در میان داده‌ها را برای یافتن سیارات جدید آغاز می‌کنند.


بیشتر بخوانید : ماهواره تس توسط موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس پرتاب شد


عصر هجدهم ماه آوریل امسال بود که تلسکوپ فضایی تس توسط موشک فالکون 9 کمپانی اسپیس‌ایکس از ایستگاه نیروی هوایی کیپ‌کارناوال پرتاب شد و تنها 49 دقیقه بعد در مدار زمین قرار گرفت. ماموریت ماهواره TESS شناسایی سیارات فراخورشیدی است، وظیفه‌ای که تا به امروز به عهده تلسکوپ فضایی کپلر بوده است.

این تلسکوپ تاکنون اکنون ۲۶۵۰ سیاره فراخورشیدی تایید شده را شناسایی کرده است. این رقم یعنی ۷۰ درصد از سیاراتی که در خارج از منظومه شمسی می‌شناسیم را مدیون کپلر هستیم.


بیشتر بخوانید : تلسکوپ فضایی کپلر ؛ با شکارچی سیارات فراخورشیدی آشنا شوید


پائول هرتز (Paul Hertz)، مدیر بخش اخترفیزیک مرکزفرماندهی در واشنگتن، می‌گوید:

من از اینکه ماموریت جدید شکار سیارات فراخورشیدی‌مان قرار است جهان‌های جدید در حوالی منظومه شمسی کشف کند، هیجان‌زده هستم. اکنون که ما می‌دانیم آن بیرون تعداد سیارات بسیار بیشتر از ستارگان هستند، من شخصا خیلی هیجان‌زده هستم که مسئولیت کشف این سیارات عجیب و غریب و خارق‌العاده را به دوش بکشم.

ماهواره تس
طرحی گرافیکی از ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران یا TESS. (اعتبار : مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا)

ماهواره تس، تازه‌ترین ماموریت ناسا است که بنا دارد سیارات موجود در خارج از منظومه شمسی که به سیارات فراخورشیدی مشهور هستند را مورد شناسایی قرار دهد. در طول این ماموریت در دو سال آینده، تلسکوپ فضایی تس به صورت دوره‌ای نزدیک‌ترین و درخشان‌ترین ستارگان را مورد پایش قرار می‌دهد تا بدین‌وسیله تغییراتی را که در نور آنها دیده می‌شود را ثبت کند.


بیشتر بخوانید : تلسکوپ فضایی تس چگونه سیارات فراخورشیدی را شکار می‌کند؟


چنین متدی تحت عنوان روش “گذر” یا ترنزمیت (Transmit) شناخته می‌شود. در این روش سیاره با عبور از مقابل نور ستاره میزبان‌اش مورد شناسایی قرار می‌گیرد. انتظارات بر این است تا این تلسکوپ فضایی در طول ماموریت، با استفاده از این روش هزاران سیاره را مورد شناسایی قرار دهد، سیاراتی که تعدادی از آن‌ها به طور بالقوه زیست‌پذیر هستند.

ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران یا همان TESS در طول ماموریت دو ساله خود پهنه گسترده‌ای از آسمان، یعنی چیزی در حدود 85 درصد را مورد واکاوی قرار خواهد داد. تمرکز این ماهواره بر روی نزدیک‌ترین و درخشان‌ترین ستاره‌ها در همسایگی خورشید خواهد بود تا بتواند سیارات در حال گردش به دور آنها را مورد اکتشاف قرار دهد.

تلسکوپ فضایی TESS در حال پی‌ریزی ماموریت بزرگتری است. مطابق برنامه‌های ناسا تلسکوپ فضایی جیمز وب قرار است سال 2021 پرتاب شود. این تلسکوپ 8.8 میلیون دلاری قادر خواهد بود اتمسفر حداقل تعدادی از سیارات کشف شده توسط تس را در جستجوی اکسیژن، متان و سایر علائم حیات احتمالی کاوش کند.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : AstroBio

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر