;
coinex

بررسی اندروید 9 پای ؛ نگاهی به ویژگی‌های جدیدترین نسخه‌ اندروید [تماشا کنید]

جدیدترین نسخه‌ سیستم عامل گوگل به صورت رسمی عرضه شده و اکنون می‌خواهیم به بررسی اندروید 9 پای (Android 9 Pie) و جدیدترین ویژگی‌ها و امکانات آن بپردازیم و در انتها نیز تمام این ویژگی‌ها را در یک ویدیوی دیدنی به تماشا بنشینیم. توصیه می‌کنیم حتما تا انتها با تکراتو همراه باشید.

تمام اسم‌های احتمالی که برای اندروید پی شنیده بودید را فراموش کنید. جدیدترین نسخه از سیستم عامل گوگل به صورت رسمی با نام اندروید 9 پای عرضه شده است و هم اکنون کاربران گوشی‌های هوشمند پیکسل می‌توانند دستگاه‌های خود را به جدیدترین نسخه‌ اندروید بروزرسانی کرده از آن لذت ببرند. اندروید 9 پای کاملا با دست پر از راه رسیده و ویژگی‌های جدید زیادی را با خود به همراه خواهد داشت و ما در بررسی اندروید 9 پای تلاش می‌کنیم هیچ یک از این امکانات مهم را از قلم نیاندازیم.

بررسی اندروید 9 پای

سیستم ناوبری جدید اندروید پس از 7 سال بزرگترین تغییرات را متحمل شده است. دکمه‌ی برنامه‌های اخیر حذف شده و دکمه‌ی بازگشت نیز همچنان حضور دارد، اما کوچکتر شده و دکمه‌ی هوم نیز ظاهری کشیده به خود گرفته و قابلیت پشتیبانی کشیدن و ضربه زدن را به صورت همزمان دارد.

اما این سیستم جدید ناوبری در اندروید 9 پای به صورت یک امکان اختیاری قرار داده شده و گوشی‌های گوگل پیکسل موجود در بازار پس از بروزرسانی نیز به صورت پیش‌فرض با همان دکمه‌های ناوبری سنتی اندروید راه‌اندازی می‌شوند پس کاربران می‌توانند به دلخواه سیستم جدید ناوبری اندروید را فعال کرده و کنترل گوشی هوشمند خود با فرمان‌های حرکتی لذت ببرند.

البته در محصولات آینده‌ گوگل این سیستم جدید ناوبری به صورت پیش‌فرض راه‌اندازی خواهد شد. البته این سیستم جدید ناوبری اندروید لزوما در گوشی رابط‌های کاربری تولیدکنندگان ثانویه از جمله سامسونگ و ال‌جی لزوما به همین شکل نخواهد بود و ممکن است تغییرات یا بهبودهایی در آن ایجاد شود.

سیستم ناوبری جدید اندروید

همانطور که در ویدیوی بررسی اندروید 9 پای در انتهای این مطلب خواهید دید در این سیستم ناوبری جدید با کشیدن دکمه‌ی هوم به سمت بالا وارد منوی برنامه‌های اخیر خواهید شد که شاید بتوان گفت کمی شبیه به فرمان حرکتی سیستم‌عامل جدید آیفون باشد و در اینجا برنامه‌های اخیر به صورت افقی نمایش و حرکت می‌کنند.

در زیر این برنامه‌های باز یک نوار جستجو و 5 برنامه‌ای که هوش مصنوعی سیستم عامل گوگل بر اساس الگوی مصرف کاربران آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد به چشم می‌خورد. در همین صفحه با یک بار دیگر کشیدن صفحه به سمت بالا به منوی اپلیکیشن‌ها هدایت شوید و در نهایت می‌توانید صفحه را پایین بکشید و به صفحه‌ی برنامه‌های اخیر بازگردید و یا با یک ضربه بر روی دکمه‌ی هوم به صفحه‌ی اصلی گوشی خود بروید.

در منوی اپلیکیشن‌های اندروید Pie مجددا هوش مصنوعی این سیستم عامل بر اساس الگوی مصرف شما چند فرمان عملی خاص را نیز در بالای برنامه‌ها به شما پیشنهاد می‌دهد. این پیشنهاد ممکن است یک اطلاعات یکی از مخاطبین شما، لیست پخش موزیک و یا ایمیل شما باشد.

ویژگی مشابه دیگری با نام تکه یا قاچ (Slices) نیز به نوار جستجوی اندروید پای اضافه شده که با جستجوی نام یک برنامه عملیات‌های احتمالی مورد نظر شما به سرعت برایتان پیشنهاد داده می‌شوند. این ویژگی با به‌روز شدن بیشتر اپلیکیشن‌ها کاربردی‌تر خواهد شد.

صفحه جدید برنامه های اخیر

برگردیم به سراغ فرمان‌های حرکتی سیستم ناوبری جدید اندروید 9 پای. یکی از جذاب‌ترین فرمان‌های حرکتی این سیستم قابلیت جابجایی سریع میان اپلیکیشن‌های باز است. بدین منظور با کشیدن سریع دکمه‌ی هوم به سمت راست به آخرین برنامه‌ی باز پیشین خواهید رفت و با نگه داشتن دکمه‌ی هوم در همین حالت می‌توانید به راحتی می‌توانید میان تمام اپلیکیشن‌های باز حرکت کنید و روی برنامه‌ی مورد نظر خود انگشتتان را بردارید و به راحتی وارد آن شوید.

با حذف دکمه‌ی برنامه‌های اخیر زمانی که کیبورد گوشی را اجرا می‌کنید یک دکمه‌ی جدید در این محل خالی مشاهده خواهید کرد که از طریق آن می‌توانید کیبورد خود را تغییر دهید و یا به صورت دستی صفحه‌ی گوشی را به صورت افقی بچرخانید. تمامی این فرمان‌ها کاملا روان و چشم نواز با انیمیشن‌های جذاب و سریع انجام می‌گیرند و باید گفت که گوگل در این بخش از اندروید پای سنگ تمام گذاشته است.

در بررسی اندروید 9 پای مشخص شد که صفحه قفل و نمایشگر همه روشن گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل اطلاعات بیشتری شامل میزان شارژ باتری و قرارهای تقویمی شما را به نمایش می‌گذارند. اعلان‌های اندروید جدید گوگل نیز هوشمندتر شده‌اند، به عنوان نمونه اگر به زبان انگلیسی پیامی را دریافت کنید، اندروید پای پاسخ کوتاه احتمالی شما را پیش‌بینی و پیشنهاد می‌دهد همچنین بخشی از مکالمه‌ی قبلی در یک چت یا یک عکس مرتبط با موضوع نیز ممکن است در این اعلان هوشمند برای شما نمایش داده شود.

به لحاظ ظاهری نیز جدیدترین نسخه اندروید دچار تغییراتی شده است و این بهبودها بیشتر در راستای رسیدن به زبان طراحی گوگل در تمام بخش‌های بصری انجام گرفته و گوگل تلاش کرده که گوشه‌های گرد و آیکون‌های گرد را در تمام بخش‌ها بیشتر کند و همینطور استفاده از رنگ سفید نیز کاملا غالب‌تر شده است. ضمنا خوشبختانه یک تم تیره رنگ نیز در این اندروید جدید اضافه شده که خبر خوبی برای گوشی‌های هوشمندی است که به نمایشگرهای اولد مجهز هستند.

اما در مجموع همان‌طور که در ویدیوی بررسی اندروید 9 پای در انتهای مطلب خواهید دید این تغییرات شاید در پیکسل 2 چندان چشمگیر نباشد اما احتمالا در محصولات جدید گوگل یعنی سری پیکسل 3 این بهبودهای ظاهری نیز محسوس‌تر خواهند بود.

برخی پیشرفت‌ها برای ساده‌تر شدن کاربری اندروید 9 است. خواهید دید که نوار کنترل صدای گوشی اکنون به لبه‌ی کناری و نزدیک به دکمه‌های تنظیم صدا منتقل شده تا دسترسی به آن‌ها راحت‌تر شده باشد. به جدیدترین نسخه‌ اندروید گوگل پشتیبانی از بریدگی نمایشگر ناچ نیز اضافه شده تا تمام برنامه‌ها در محصولاتی که بریدگی ناچ دارند به درستی اجرا شوند. این یعنی اپلیکیشن‌ها به درستی حول ناچ قرار خواهند گرفت و هیچ بخشی از صفحه در پشت این بریدگی حذف نمی‌شود.

نوار کنترل صدای گوشی اکنون به لبه‌ی کناری و نزدیک به دکمه‌های تنظیم صدا منتقل شده

گوگل هرسال در مورد بهبود مصرف باتری نسخه‌های جدید اندروید صحبت می‌کند، اما در بررسی اندروید 9 پای به نظر می‌رسد این بار بهبودهای ملموس‌تری در بخش باتری را شاهد خواهیم بود. ادعا شده که هوش مصنوعی اندروید جدید گوگل از طریق یادگیری ماشینی برای مصرف باتری دستگاه را در جهتی که مناسب هر کاربر باشد، تنظیم خواهد کرد و همچنین برنامه‌هایی که مصرف باتری آن‌ها غیرمعمول است به صورت خودکار متوقف می‌شوند و دیگر خبری از اعلان‌های آزاردهنده‌ی اندروید 8 اوریو در زمینه‌ی مصرف باتری نخواهد بود.

در اندروید 9 یک مجموعه از ویژگی‌های جدید تحت عنوان سلامت دیجیتال افزوده شده که قرار است موجب اصلاح سبک استفاده‌ی شما از گوشی هوشمندتان شود. به عنوان مثال ویژگی مزاحم نشوید در این نسخه تکامل یافته و حالا در ساعات مورد نظر کاربر تمامی اعلان‌ها را مسدود خواهد کرد.

در آپدیت‌های بعدی اندروید پای امکان جدید دیگری نیز به بخش سلامت دیجیتال گوگل افزوده خواهد شد و میزان زمان استفاده‌ی کاربر از هر برنامه را شناسایی و گزارش می‌کند تا بر این اساس کاربران برای زمان استفاده از هر اپلیکیشن برای آن سقف مشخصی تعیین کنند و پس از رسیدن به این سقف برنامه بسته شده و به کاربر پیام هشدار داده می‌شود.

سلامت دیجیتال

چند ویژگی جدید دیگر نیز به اندروید 9 پای افزوده شده‌اند که حائز اهمیت هستند. پشتیبانی رسمی از دوربین‌های دوگانه که به مدیریت بهتر این دوربین‌ها در سیستم عامل گوگل منجر خواهد شد، یکی از این ویژگی‌ها است. امکانات امنیتی اندورید پای نیز بهبود یافته و اپلیکیشن‌ها دیگر نمی‌توانند در پس زمینه‌ از دوربین‌ها یا میکروفون دستگاه شما جاسوسی کنند. ضمنا با استفاده از قابلیت قفل کامل یا Lockdown می‌توانید به سرعت دستگاه خود را قفل کنید تا تنها با استفاده از پین کد یا رمز عبور بتوانید آن را باز کنید و حتی اثر انگشت نیز قفل گوشی شما را باز نخواهد کرد.

بیش از 150 ایموجی جدید نیز به اندروید 9 افزوده شده و همچنین می‌توانید رنگ پوست را در ایموجی‌های خود تغییر دهید. پشتیبانی از مکان‌یابی وای-فای RTT نیز به این نسخه از اندروید گوگل افزوده شده تا در مکان‌های بسته و مسقف مانند خانه یا فروشگاه که سیگنال‌های GPS ضعیف‌تر هستند، با دقت بیشتری محل حضور شما مشخص شود. اپلیکیشن Markup نیز به کاربران کمک خواهد کرد تا با سهولت بیشتری اسکرین شات بگیرند و آن را ویرایش کنند.

به‌جز گوشی‌های پیکسل که اکنون این بروزرسانی را دریافت کرده‌اند، محصولات چند شرکتی که جزو پروژه‌ی بتای اندروید بوده‌اند مانند وان پلاس 6 نیز تا چند هفته‌ی آینده آپدیت اندروید 9 Pie را دریافت خواهد کرد. به غیر از محصولات کمپانی‌های نوکیا، ویوو، وان پلاس، شیائومی، سونی، اسنشال فون و اوپو، سایر تولیدکنندگان مشخص نیست که چه زمانی این آپدیت را دریافت خواهند کرد.

البته در چند هفته‌ی آتی مشخص خواهد شد که آیا پروژه‌ی گوگل برای جدا کردن هسته‌ی سیستم عامل اندروید از رابط کاربری هر تولیدکننده‌ موفق خواهد بود تا عرضه‌ی این بروزرسانی را برای گوشی‌های محبوبی از جمله پرچمداران سامسونگ و ال‌جی تسریع شود یا خیر.

اکنون از شما دعوت می‌کنیم به تماشای ویدیوی بررسی اندروید 9 پای بنشینید و تمامی این ویژگی‌هایی که عنوان شد را از نزدیک‌تر ببینید و در نهایت به ما بگویید آیا برای دریافت این بروزرسانی در گوشی هوشمند خود هیجان دارید یا جذابیت چندانی برای شما نخواهد داشت؟

.

منبع: youtube

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر