;
coinex

رقص ضد جاذبه مایکل جکسون حقه بود یا واقعیت؟ علم پاسخ می‌دهد

رقص ضد جاذبه مایکل جکسون یکی از زیباترین و اعجاب‌آورترین تکنیک‌های هنری این اسطوره موسیقی بوده است. یک تحقیق منتشر شده جدید می‌گوید که مایکل در اجرای این تکنیک از حقه‌هایی استفاده می‌کرده است.

مایکل جکسون یک استعداد و فوق‌ستاره دنیای موسیقی بود که افسانه‌اش پس از مرگ نیز پایان نیافت. مانند یک قهرمان فرهنگی واقعی، رمز و رازهایِ جادوی او با داستان‌ها و ویدیوهایی از قابلیت‌های باورنکردنی‌اش، بیش از پیش نقل محافل مختلف می‌شود. سبک خواندن و استایل رقص مایکل جکسون هرگز دیگر تکرار نشد.

یکی از جنبه‌های بی‌مانند شخصیت هنری مایکل تکنیک رقص مون‌واک یا ماه‌پیمایی (MoonWalk) او بود. رقص مون‌واک یک جادوی تمام‌عیار بر روی صحنه است. وقتی در سال 1988 موزیک ویدیوی “Smooth Criminal” منتشر شد، طرفدارانش برای نخستین بار شاهد میراثِ ماندگار دیگری از این اسطوره موسیقی شدند که نیروی جاذبه را به چالش می‌کشید! رقص ضد جاذبه مایکل جکسون (Anti-Gravity Leap)

رقص ضد جاذبه مایکل جکسون ؛ استعدادی بی‌نظیر یا حقه‌بازی؟

اخیرا تیمی از دانشمندان و طرفداران مایکل، مقاله‌ای را در مجله Neurosurgery به چاپ رساندند که سعی دارد تکنیک رقص ضدجاذبه مایکل جکسون را توضیح دهد. در این تکنیک درحالی که رقصنده شیبی 45 درجه‌ای دارد، بدن خود را به طور مستقیم و پاهای خود را صاف بر روی زمین نگه داشته است. قطعا آنچه گفتیم تمام ماجرا نبود، ولی تا همین‌جا کنجکاوی بسیاری را برمی‌انگیزد. این دانشمندان می‌گویند که مایکل حقه‌ای پیاده کرده است و چنین کاری با فیزیک انسانی جور در نمی‌آید. دکتر نیشانت یاگنیک (Nishant Yagnick) می‌گوید:

از نظر فیزیکی چنین چیزی قابل انجام نیست. این یک حقه گرانشی بوده است.

اما چرا چنین کاری غیرممکن است. دکتر مانجول تریپاتی (Manjul Tripathi) با ذکر این نکته که خم شدن 25 تا 30 درجه بیشترین میزان خم شدن خواهد بود، معتقد است که از این زاویه بیشتر، شما با صورت به روی زمین فرود خواهید آمد. او می‌گوید: “من خودم آن را امتحان کردم و به زمین خوردم.”

رقص مایکل جکسون

اگر شما بیش از اندازه خم شوید به زمین می‌خورید، از لحاظ علمی، به این دلیل است که در این حالت عضلات مچ‌ پای شما به جای عضلات ارکتور اسپاین (erector spinae) که به طور موازی با ستون مهره‌های شما فعالیت می‌کند، تلاش می‌کند تا همه وزن بدن شما را به دوش بکشد. محققان این تحقیق توضیح می‌دهند که این عضلات ارکتور اسپاین، مانند کابل عمل می‌کنند و می‌توانند تکیه‌گاهی برای کل بدن شما باشند، اما ماهیچه‌های مچ پای شما چنین توانایی ندارند.

قبول! بدن ما چنین توانایی ندارد. پس رقص مایکل جکسون با آن حالت خاص چگونه توسط او انجام می‌شده است؟ رمز این کار در کفش‌های مخصوص او نهفته است.

یک حق ثبت اختراع یا پتنت که در سال 1993 به نام مایکل جکسون، مایکل بوش و دنیس تامپکینز به ثبت رسیده است،‌ جزئیاتی را نشان می‌دهد که می‌توان از آنها به چگونگی کار کردن این کفش‌های مبتکرانه پی برد. این کفش‌ها دارای یک شکاف خاص در پاشنه هستند که به طور جداگانه‌ای با کف درگیر می‌شوند.

هر کفش دارای یک گیره میخ مانند است که از سطح آن بیرون آمده است. آنطور که دفتر ثبت اختراعات ایالات متحده می‌گوید، این کفش به سادگی و با کشیدن پا رقصنده به سمت جلو به بخش میخ‌مانند متصل می‌شود. در تصویر زیر می‌توانید نحوه کارایی این کفش را مشاهده کنید.

رقص ضدجاذبه مایکل جکسون
مقایسه خم شدن یک فرد عادی و مایکل جکسون. آنچه مایکل انجام می‌دهد ترکیبی از قدرت ماهیچه‌های پای او و مکانیک کفشی بوده که طراحی کرده است. (اعتبار تصویر : Manjul Tripathi)

اما اگر فکر می‌کنید با داشتن این کفش‌ها، رقص ضد جاذبه مایکل جکسون عین آب خوردن خواهد بود، سخت در اشتباه هستید. محققان این تحقیق می‌گویند که مردم عادی نمی‌توانند مانند مایکل و رقصنده‌هایش از پس این نیروی کشش برآیند. دکتر یاگنیک می‌گوید:

افراد عادی حتی با این کفش‌ها احتمالا نتوانند از پس این کار بر بیایند. تمرین‌های بسیاری باید انجام داد تا هسته ماهیچه‌ها، ماهیچه‌های شکمی و ماهیچه‌های مرکزی تنه برای انجام این رقص به اندازه کافی قوی شوند.

در حقیقت امکان این که یک فرد تمرین نکرده بیافتد و خودش را به طور جدی مصدوم کند، وجود دارد. شاید جالب باشد بدانید که در هندوستان تلاش برای تقلید از رقص مایکل جکسون منجر به صدمه‌ی شدید فرد تقلیدکننده شده است. یاگنیک در ادامه می‌گوید:

وقتی مایکل جکسون این موزیک ویدیو را منتشر کرد و این رقص را به صورت زنده بر روی استیج در سراسر دنیا اجرا کرد، مردم نمی‌دانستند که او به چنین کفش‌هایی مجهز است. به ویژه در هندوستان که مایکل جکسون در آنجا بسیار محبوب است، بسیاری سعی کردند تا رقص او را تکرار کنند و متعاقبا بروز برخی صدمات نیز گزارش شده بود.

بنابراین هرگز به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که مشابه کفش مایکل را بسازید و تکنیک او را در خانه تمرین کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم موزیک ویدیوی Smooth Criminal را ببینید و از هنر این افسانه موسیقی لذت ببرید. اگر این برای شما کافی نیست، چاره‌ای نیست تا شما را به تماشای طولانی‌ترین مون‌واک مایکل دعوت کنیم.

بیشتر بخوانید :

منبع : BigThink

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    سلام آخه اینها هم حرفه؟جکسون یک شبه دیوانه بود…اسطوره موسیقی چیه…اسطوره موسیقی میشل پپه هست که شاهکار میسازه نه این آدم پوشالی با آهنگهای سطح پایینش

    پاسخ

    خف بابا

    پاسخ

    اسطوره تکرار نشدنی

    پاسخ

    یکی از بی مصرف ترین مقالاتی بود که مطالعه کردم و نویسنده (یا در بهترین حالت مترجم) سعی در جذاب جلوه دادن موضوع با کلیدواژه های حماسی و احساسی داشت!

    پاسخ