;
coinex

10 مورد از شبیه‌ترین مکان‌ها به مریخ ؛ از کو‌ه‌های مریخی چابهار تا کویر لوت ایران

بخشی از لذت سفر این است که چیزی متفاوت را تجربه کنیم، در واقع هر چقدر این تجربه متفاوت‌تر باشد، دلچسب‌تر است. این تجربه‌ جدید می‌تواند یک فرهنگ، زبان، معماری، مناظر طبیعی دیدنی و آب‌و‌هوای مطلوب یا حتی تجربه‌ای شبیه به‌ دیدن مکان‌های شبیه سیارات دیگر باشد. این مطلب به شبیه‌ترین مکان‌های روی زمین به مریخ اختصاص دارد.

برای بسیاری سفر به مریخ یک رویای شیرین است، اما آیا انسان‌ها واقعا روزی به یک اقامتگاه مریخی سفر می‌کنند؟ پاسخ به این سوال با توجه به‌ نگرانی‌ها و چالش‌های زیادی که وجود دارد، هنوز دشوار است، اما حتی اگر روزی ایلان ماسک و ناسا هم موفق به تحقق این رویا شوند، قطعا چنین سفری کم هزینه نخواهد بود.

10 مکان شبه مریخی روی زمین

در سیاره سرخ خطر تشعشعات فضایی و البته صرف غذاهای کم آب مریخی در میان است و حتی اگر در دهه‌های آینده امکان سفر به مریخ فراهم شود، باز هم عده معدودی قادر خواهند بود به عنوان گردشگران فضایی به مریخ سفر کنند.

از این رو، در حالی‌ که سفر به سیاره‌ای دیگر، از بحث خارج است. دیدن از مکان‌هایی که در ادامه بررسی می‌کنیم، می‌تواند تا حد زیادی عطش دوستداران فضا را برای سفر و قدم زدن روی سیاره‌ای دیگر برطرف کند. خوشبختانه مکان‌هایی با مناظر اصطلاحا غیر زمینی تماشایی در کشورمان مانند “کوه‌های مریخی چابهار” و “کوه‌های مینیاتوری کویر لوت” نیز وجود دارد که می‌توانند، مقاصد ایده‌آلی برای دوست‌داران فضا در ایران باشند.


بیشتر بخوانید: با مناطق گردشگری در مریخ آشنا شوید ؛ پیک نیک در سیاره سرخ!


پس سعی کنید، برای تعطیلات بعدی خود به‌جای مسافرت به جاهایی مانند ساحل دریا یا جنگل، به جایی بروید که شبیه به مریخ است و واقعا دوستان‌تان را با تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک می‌گذارید، شگفت‌زده کنید. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

۱. صحرای سیمپسون در کوئینزلند، استرالیا

صحرای سیمپسون در کوئینزلند، استرالیا

اندک مکان‌هایی روی زمین وجود دارند که شبیه‌تر از این مکان در استرالیا به مریخ باشند. شباهت صحرای سیمپسون به مریخ نه تنها از لحاظ ظاهری است، بلکه این دو مکان ارتباط عمیق‌تری با یکدیگر دارند.

استرالیا بهترین عرضه‌کننده سنگ‌های اوپال در جهان است که دلیل اصلی آن نیز وجود ذخایر بالای اوپال در بیابان‌های استرالیا است که ناشی از هوازدگی هستند. این فرآیند روی مریخ نیز کشف شده است. به‌همین جهت، صحرای سیمپسون در استرالیا، یکی از شبیه‌ترین مناظر مریخی روی زمین است.

۲. بیابان آتاکاما در دره ماه، شیلی

 بیابان آتاکاما در دره ماه، شیلی

بیابان آتاکاما در شیلی، خشک‌ترین بیابان غیر قطبی جهان است. با توجه به این دلیل و این واقعیت که شرایط خشکی بیابان آتاکاما به مریخ شبیه است، ناسا اغلب از این محل برای آزمایش مریخ‌نوردهای خود استفاده می‌کند.

۳. دریاچه چت ال در جیرید، تونس

۳. دریاچه چت ال در جیرید، تونس

دریاچه چت ال در تونس یک دریاچه نمکی عظیم است که می‌تواند همان احساس انزوای مریخ را فراهم کند و  با توجه به اعلام اخیر در خصوص پیدا شدن نشانه‌هایی از وجود آب شور در مریخ، این شباهت به دریاچه چت ال می‌تواند بیشتر هم شود.

علاوه بر این، در طول سال برخی از بخش‌های دریاچه تغییر رنگ‌ می‌دهند و به‌ رنگ‌های سبز، بنفش، سفید و حتی سرخ در می‌آیند که لازم به گفتن نیست که جلوه‌ای تماشایی را پدید می‌آورد. تماشای این مناظر در هنگام غروب یا طلوع آفتاب، تجربه‌ای شبیه به مریخ را برای فرد به‌همراه دارد که قطعا تماشای آن در هیچ جای دیگری ممکن نخواهد بود.

۴. کوه‌های میناتوری در دشت لوت، ایران

۴. کوه‌های میناتوری در دشت لوت، ایران

در حالی که ممکن است، کویر لوت از لحاظ جلو‌ه‌های بصری، شبیه به ماسه‌های سرخ مریخ نباشد، اما ویژگی‌های زمین‌شناختی دیدنی و تپه‌های سنگی و ماسه‌ای، به عکس‌های ناسا که از مریخ گرفته شده‌، خیلی شبیه‌اند. تپه‌های سنگی دیدنی کویر لوت می‌تواند ساعت‌های سرگرم‌کننده و فرصت‌های عکاسی ایده آلی برای شما فراهم کند تا واقعا احساس کنید که به یک سیاره دیگر سفر کرده‌اید!

۵. دره مرگ در کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

۵. دره مرگ در کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

دره مرگ، یکی از خشک‌ترین مناطق جهان با یکی از گرم‌ترین دماهای ثبت شده تاریخ است. چشم‌انداز دیدنی دره مرگ که ترکیبی از تپه‌های ماسه‌ای و سنگی و دشت‌های خشکِ بیابانی است، می‌تواند مناظر مریخی خیال‌انگیزی را پیش‌روی ناظر قرار دهد.

۶. گرند کنیون در آریزونا، ایالات متحده آمریکا

۶. گرند کنیون در آریزونا، ایالات متحده آمریکا

گرند کنیون یک مکان شگفت‌انگیز به شمار می‌رود و یکی از هفت شگفتی طبیعی جهان است. اما آنچه که این مکان را وارد این فهرست کرد، ویژگی‌های زمین‌شناختی مرعوب‌کننده و ابعاد جغرافیایی محل است که به آن خاصیتی باور نکردنی داده است. سنگ‌های نارنجیِ تیره و غروب‌های آفتابی که این سنگ‌ها را به رنگ سرخ در می‌آورد، یک منظره کلاسیک مریخی را فراهم می‌کند.

۷. کوه‌های مریخی در چابهار، ایران

۷. کوه‌های مریخی در چابهار، ایران

تپه‌های سنگی نامانوس، کلاهک‌ها و ستون‌ها و قله‌هایی عجیب بیشتر از اینکه منظره‌ای غیر زمینی را فراهم کند، ممکن است، شبیه‌ شیشه‌هایی شکسته به‌نظر برسند. اما کافی است که تصور کنید، در جایی غیر از زمین هستید تا این تپه‌ها با برش‌های غیر طبیعی به‌همراه دشتی با ماسه‌های سرخ، شما را به یاد دنیای دیگر احتمالا “تپه‌های گیل مریخ” بیاندازد.


از همین نویسنده بخوانید: “سلامی از مریخ” زمانی که مریخ بدل به مقصدی توریستی شود!


تنها همین منظره برای سفر کردن به این بندر تماشایی در جنوب ایران کفایت می‌کند. چابهار یکی از معدود نقاط روی زمین است که واقعا به سیاره سرخ شبیه است.

۸. صحرای وادی روم، اردن

صحرای وادی روم، اردن

تپه‌های غول‌پیکر به‌همراه شن و ماسه‌های سرخِ خونی رنگ، ترکیبی است که یک محیط بی‌نظر شبیه به مریخ را پیش روی بیننده قرار می‌دهد. احتمالا اگر فیلم سینمایی مریخی که سال ۲۰۱۵ با بازی مت دیمون در همین مناظر بیابانی ساخته شد را تماشا کرده‌اید، به‌خوبی با مناظر مریخی صحرای وادی روم آشنا هستید. وادی روم، یکی از آن دست مکان‌های مریخی است که واقعا حس می‌کنید به جایی در جهان دیگر قدم گذاشته‌اید.

۹. دیوار بزرگ چین در دریاچه مانگو، استرالیا

۹. دیوار بزرگ چین در دریاچه مانگو، استرالیا

در حالی که ممکن است که نام این دیوار به دیوار بزرگ چین شبیه باشد، اما دیوار چین و دریاچه مانگو در استرالیا با هم کاملا متفاوت است. رنگ‌ سرخ گِل رس به‌همراه صخره‌ها و تپه‌ها ماسه‌ای، جلوه‌ای دیدنی شبیه مر‌یخ را به این منطقه در مرکز استرالیا داده است.

اما آنچه به این چشم‌انداز تماشایی‌، ویژگی خیالی انتزاعی می‌دهد، برش‌های تیز سنگ‌ها و صخره‌های دیواره دریاچه مانگو است که گویی از روی الگوی مریخی ساخته‌ شده‌اند.

۱۰. پارک دره گوبلین در ایالت یوتا، ایالات متحده امریکا

 دره گوبلین

این مکان عجیب و غریب محل فیلمبرداری فیلم اصلی “پیشگامان فضایی” با بازی ویلیام شاتنر بود. دره گوبلین، به‌قدری عجیب و غریب است که گاهی تصور می‌کنیم که یک مکان ساختگی است. اما این بخشی از جذابیت پارک دره گوبلین است که یکی دیگر از مکان‌هایی است که به انسان حس بودن در سیاره‌ای دوردست را القا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: theygetaround

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر