;
coinex

نگاهی نزدیک به فضاپیمای دراگون (Dragon) در کلین‌روم اسپیس ایکس

فضاپیمای دراگون تاکسی فضایی جدید کمپانی ایلان ماسک است. یک ماشین پرنده شیک و چشم‌نواز که برای نخستین بار در مرکز فرماندهی این کمپانی در کالیفرنیا رونمایی شده است.

کمپانی اسپیس‌ایکس اخیرا خبرنگاران را به مرکز فرماندهی خود در کالیفرنیای جنوبی دعوت کرد تا از نزدیک نگاهی بیاندازند به فضاپیمای دراگون جدید این کمپانی که برای سفرهای سرنشین‌دار توسعه داده شده و اصطلاحا یک کپسول کرو به شمار می‌رود. فضاپیما دراگون (Dragon Spaceship) جدید کمپانی ایلان ماسک وظیفه حمل و نقل فضانوردان به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و برعکس را عهده‌دار خواهد بود. به نظر می‌‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور سازمان‌های فضایی دیگری نیز به جمع مشتریان دراگون ملحق شوند.

فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس ؛ خداحافظی با سایوز‌های روس!

مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده به نظر می‌رسد فضاپیمای دراگون برای نحستین بار در نوامبر سال جاری (آبان‌ماه)، در یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شود. همچنین فضانوردان احتمالا در ماه آپریل 2019 (اردیبهشت 98) برای نخستین بار هدایت یک کپسول دراگون را در یک پرواز آزمایشی دیگر برعهده بگیرند.

پس از آن براساس قرارداد این کمپانی با ناسا و پس از اعتبارسنجی این وسیله توسط سازمان آمریکایی، شش پرواز حمل سرنشین توسط فضاپیما دراگون انجام خواهد گرفت. در ادامه تصویری را که مایک وال (Mike Wall)، خبرنگار وب‌سایت اسپیس در جریان این رویداد رسانه‌ای در 13 آگوست (22 مرداد)، از مدل فضاپیمای دراگون به ثبت رساند را مشاهده می‌کنیم.

فضاپیما دراگون
مدلی از فضاپیما حمل فضانورد دراگون متعلق به کمپانی اسپیس‌ایکس که در جریان رویداد رسانه‌ای این کمپانی خصوصی فضایی در مرکزفرماندهی شهر هاثورن (Hawthorne) در کالیفرنیا دیده می‌شود. در پس زمینه این تصویر می‌توانید بخش بالایی نخستین موشک فالکون 9 اسپیس‌ایکس را که در جریان یک ماموریت مداری به طور موفقیت‌آمیز فرود آمد را مشاهده کنید. (اعتبار تصویر‌ : ‌Mike Wall/Space.com)

راحتی بیشتر برای فضانوردان

احتمالا تصاویری از فضانوردانی که خود را به زحمت درون کپسول‌های سه نفره سایوز روسی چپانده‌اند را تاکنون مشاهده کرده‌اید. فضاپیما سایوز از سال جولای 2011 که ناسا تصمیم گرفت شاتل‌های فضایی خود را بازنشسته کند، مسئولیت انتقال فضانوردان ناسا به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی و برعکس را تاکنون عهده‌دار بوده است.


بیشتر بخوانید : ایستگاه فضایی بین‌المللی ؛ حقایق، تاریخچه و چگونگی ردیابی ISS


فضاپیما دراگون که توسط موشک فالکون 9 اسپیس ایکس به سوی ایستگاه فضایی می‌رود و از آن طرف با کمک چترهای نجات دردل اقیانوس فرود خواهد آمد، فضای بیشتری را برای فضانوردان مهیا می‌کند. دراگون این پتانسیل را دارد که هفت سرنشین داشته باشد. با این حال در طول ماموریت‌های ناسا با این فضاپیما حداکثر چهار فضانورد به سوی ایستگاه فضایی عازم می‌شوند.

به همین ترتیب آنچه در این رویداد نمایش داده می‌شد، چهار صندلی داشت و فضای زیادی نیز برای پاها در آن تعبیه شده بود. البته باید به این نکته توجه داشت که هنگامی که محموله‌ها نیز به فضای درونی فضاپیما بیایند ، فضای کمتری برای فضانوردان نسبت به این حالت وجود خواهد داشت. سقف فضاپیما نیز در ارتفاع خوبی قرار داشت که این موضوع احتمال برخورد سر فضانورد با آن را به حد زیادی کاهش می‌دهد.

کپسول دراگون
صندلی‌های فضاپیما دراگون بسیار راحت هستند و فضای زیادی برای پاهای فضانوردان در آن تعبیه شده است. (اعتبار : Mike Wall/Space.com)

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، لباس فضانوردی سرنشین‌های فضاپیما دراگون نیز حجم زیادی را اشغال نمی‌کند. لباس فضایی سیاه و سفید اسپیس ایکس که چندی پیش توسط ماسک از آن رونمایی شد، زیاد برزگ نیست.


بیشتر بخوانید : ایلان ماسک جزئیات بیشتری از لباس فضایی اسپیس ایکس منتشر کرد


لباس فضایی اسپیس ایکس
لباس فضایی‌ای که فضانوردان کسپول‌های فضایی دراگون اسپیس‌ایکس به تن خواهند کرد. (اعتبار : Mike Wall/Space.com)

مدلی که از کپسول دراگون در تصویر بالا دیدیم، با این منظور ساخته شده است که احساس حضور در فضاپیما را به بازدید کنندگان القا کند و دقیقا آن چیزی نیست که با عنوان فضاپیما ارائه شده و فضانوردان را به خارج از جو زمین خواهد برد. در حقیقت این شبیه‌ساز آموزشی خدمه که اسپیس‌ایکس تنها اجازه مشاهده آن را به خبرنگاران داد، از نظر ظاهری احتمالا با فضای درونی کپسول شباهت داشته باشد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

کرو دراگون
تصویری از فضای درونی شبیه‌ساز کرو دراگون (Crew Dragon) که چهار صندلی در آن تعبیه شده است. (اعتبار : Mike Wall/Space.com)

کنترل‌ها به صورت لمسی (تاچ‌اسکرین) هستند!

فضاپیمای کرو دراگون (Crew Dragon) یک وسیله اتوماتیک است و کنترل‌کنندگان ماموریت آن را از روی زمین پشتیبانی می‌کنند. بنابراین فرماندهان و خلبانان پرواز در طول ماموریت اعزام یا برگشت از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، فعالیت‌های پروازی چندانی انجام نخواهند داد.

اما هنگاهی که فضانوردان کنترل فضاپیما را در دست می‌گیرند، تجربه آنها بیشتر به کارکردن با یک آی‌پد شباهت دارد تا یک شاتل فضایی یا یک جت جنگنده. کنترل‌های فضاپیمای دراگون و اطلاعات پرواز بر روی سه صفحه نمایشگر لمسی بزرگ که در مقابل فرماندها‌ن و خلبان‌هاست، وجود دارند.

همانطور که تصاویر زیر که به شبیه‌ساز کابین کرو دراگون تعلق دارد، مشاهده می‌کنید، نمایشگرها به صورت تاچ‌اسکرین هستند. نکته هالیوودی ماجرا اینجاست که نمایشگرها با دستکش‌های فضانوردان پیکربندی شده‌اند.

کسپول فضایی دراگون
فضانوردان کپسول فضایی دراگون با استفاده از این شبیه‌ساز کابین با سیستم کنترل تاچ اسکرین فضاپیما آشنا می‌شوند. (اعتبار : Mike Wall/Space.com)

اهرمی که در مرکز صفحه قرار دارد سیستم فرار کرو دراگون را فعال می‌کند. این سیستم برای ایمن نگه داشتن فضانوردان در حین یک رخداد اضطراری در طول پرتاب و یا سایر فازهای ماموریت به سوی مدار زمین، طراحی شده است.

کپسول دراگون اسپیس‌ایکس
سرنشینان فضاپیما دراگون اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود در طول پرواز فعالیت زیادی ندارند. این کپسول طوری طراحی شده است که کاملا خودکار باشد و نخستین پشتبان آن مرکز کنترل ماموریت بر روی زمین است. (اعتبار : Mike Wall/Space.com)

آن سیستم فرار که از آن صحبت کردیم توسط 8 موتور سوپردراکو (SuperDraco) قدرت می‌گیرد که در دیواره‌های فضاپیما ساخته شده‌اند. یک محفظه موتور سوپردراکو که اسپیس ایکس آن را با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی (3D) ساخته است، در رویداد رسانه‌ای این کمپانی خصوصی نیز به نمایش درآمده بود.

موتور سوپردراکو
اسپیس‌ایکس محفظه موتور سوپردراکو را با بهره‌گیری از فناوری پرینت سه‌بعدی توسعه داده است. این موتورها وظیفه قدرت‌دهی به سیستم فرار کرو دراگون را بر عهده دارند. این سیستم در طول موقعیت‌های اضطراری پرتاب یا سایر بخش‌های ماموریت، امنیت فضانوردان را تامین می‌کند. (اعتبار : Mike Wall/Space.com)

رویداد رسانه‌ای 22 مرداد اسپیس‌ایکس فرصت مصاحبه با فضانوردانی را که ناسا برای نخستین ماموریت سرنشین‌دار فضاپیما دراگون انتخاب کرده است، را فراهم آورد. باب بنکن (Bob Behnken)، دو هارلی (Doug Hurley)، مایک هاپکینز (Mike Hopkins) و ویکتور گلاور (Victor Glover) این چهار نفر هستند. بنکن و هارلی در پرواز آزمایشی آوریل 2019 حاضر خواهند بود و سرانجام هاپکینز و گراور ماموریت عملیاتی اولیه را در موعد مقرر آن انجام خواهند داد.


بیشتر بخوانید : داستان شگفت‌انگیز ایلان ماسک ؛ فرزند طلاقی که مرز های علم و تخیل را به هم پیوند زد


گوئین شاتول (Gwynne Shotwell)، رئیس و مدیر عملیاتی اسپیس‌ایکس و نیز گرت رایزمن (Garrett Reisman)، فضانورد پیشین ناسا و در نهایت بنجی رید (Benji Reed) مشاور ارشد پروازهای فضایی انسانی اسپیس‌ایکس و رئیس بخش مدیریت پروازهای سرنشین‌دار این کمپانی نیز دراین رویداد حضور داشتند.

جلسه پرسش و پاسخ در مقابل اتاق تمیز (کلین‌روم) برگزار شد. اتاقی که سازه اصلی فضاپیما دراگون که بنکن و هارلی را سال آینده به مدار زمین می‌فرستد را در خود جای داده است. همانطور که تصویر قابل مشاهده است، ستون‌های این وسیله نقلیه فضایی بسیار محکم هستند، اگر چه هنوز مقداری (!) کار دارد تا کاملا آماده پرتاب شود.

مرکز فرماندهی اسپیس‌ایکس
این تصویر به کپسول کرو دراگون مربوط است که نخستین پرواز سرنشین‌دار را به انجام می‌رساند. مطابق برنامه‌ریزی کنونی این پرواز آپریل 2019 خواهد بود. سازه مربوط به این ماموریت آزمایشی اکنون در کلین‌روم مستقر در مرکز فرماندهی اسپیس‌ایکس درحال ساخت است. (اعتبار : Mike Wall/Space.com)

هرچهار فضانوردی که قرار است با کپسول دراگون پرواز کنند خلبان‌های آزمایشی پیشین هستند و همگی می‌گویند که نمی‌توانند بیش از این برای شروع ماجراجویی‌ با این اژدهای فضایی صبر کنند. هاپکینز می‌گوید:

برای همه خلبان‌های آزمایشی، این فرصت که در یک برنامه توسعه و آزمایش به عنوان اولین فرد حضور داشته باشد، تحقق یک رویا خواهد بود.

کسپول فضایی دراگون
پرسنل اسپیس‌ایکس و فضانوردان ناسا در مقابل سازه نیمه‌تمام فضاپیما دراگون در رویداد رسانه‌ای این کمپانی ایستاده‌اند. در این تصویر از سمت چپ به راست، گوئین شاتول (Gwynne Shotwell)، مدیر عملیاتی اسپیس‌ایکس،‌ باب هنکن (Bob Behnken) و دو هارلی (Doug Hurley) که نخستین پرواز آزمایشی سرنشین‌دار فضاپیما دراگون را انجام خواهند داد، گرت رایزمن (Garrett Reisman) فضانورد پیشین ناسا و در نهایت بنجی رید (Benji Reed)، مشاور ارشد پروازهای فضایی انسانی اسپیس‌ایکس و رئیس بخش مدیریت پروازهای سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس حضور دارند. (اعتبار : Mike Wall/Space.com)

در ضمن فضاپیمای دراگون که ماموریت آزمایشی بدون سرنشین به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را در پاییز سال جاری به انجام خواهد رساند نیز در حال حاضر در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا در حال آماده‌سازی است.

در انتها باید به بوئینگ، غول صنعت هوانوردی نیز اشاره کرد که تحت یک قرارداد تجاری با ناسا، در حال توسعه یک تاکسی فضایی است. این کپسول فضایی بوئینگ که CST-100 Starliner نام دارد، مطابق گزارش‌ها قرار است پرواز آزمایشی بدون سرنشین اولیه خود را در اواخر 2018 یا اوایل 2019 به انجام برساند. این کپسول فضایی می‌تواند برای نخستین بار در اواسط سال 2019 مسئولیت انتقال فضانوردان به بر عهده بگیرد.

بیشتر بخوانید :

.

منبع: Space

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و… رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. پس شاید از این ایده هم بشه استفاده کرد که یک سری از مراسم ها رو هم اینترنتی برگزار کنیم. البته قطعا میزان شور و حالش فرق داره اما خب تو این وضع کرونا چه میشه کرد؟؟ الان استفاده از بستر اینترنت، بهترین گزینه ایه که داریم….

    پاسخ