;
coinex

مهار آتش‌سوزی هورالعظیم ؛ دستور ویژه روحانی به وزارت خارجه

آتش‌سوزی هورالعظیم ، بزرگترین تالاب استان خوزستان که در مرز ایران و عراق واقع شده، بنابر دستور ویژه رئیس جمهور به وزارت امور خارجه در اولویت جدی این وزارتخانه قرار گرفت.

از اوایل تیرماه امسال آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم یا تالاب هویزه آغاز شده است. حدود یک ماه بعد،‌ از تاریخ 29 تیر تا 3 مرداد، نخستین مرحله عملیات آتش‌نشانی با استفاده از 2 بالگرد و یک هواپیما آب‌پاش به انجام رسید، مرحله دوم این عملیات اطفای حریق از 11 مرداد تا 15ام این ماه ادامه داشت که یک روز پس از سفر عیسی کلانتری، رئیس سازمان حافظت از محیط زیست به خوزستان متوقف شد.

آنطور که مسئولان می‌گویند این عملیات دو مرحله‌ای تاثیر چندانی در خاموش شدن آتش نداشته و به همین دلیل دستور به توقف آن صادر شده است. با این وجود مرحله سوم این عملیات اطفای حریق از پنج روز پیش (29 مرداد) مجددا آغاز شده است.


بیشتر بخوانید : هورالعظیم همچنان در آتش می‌سوزد ؛ تغییرات آب و هوایی مشهودتر از هر زمان!


مطابق گزارش‌ها وزش باد باعث شده است که دود غلیط و بوی نامطبوع تا شعاع 110 کیلومتری و تا گستره 6 شهرستان انتشار یابد. این موارد مشکلاتی را برای شهروندان خوزستانی ایجاد کرده است.

حساب رسمی سازمان حفاظت از محیط زیست در توئیتر نوشت:

رییس جمهور، وزارت خارجه را مامور رسیدگی به ماجرای آتش سوزی های هورالعظیم کرد آتش سوزی تالاب هورالعظیم، موضوعی فرا ملی و نیازمند حضور دیپلماتیک طرفین ایرانی و عراقی است. #محیط_زیست #هورالعظیم

هورالعظیم
اعتبار : توئیتر

مهار آتش‌سوزی هورالعظیم ؛ درخواست روحانی از سپاه و دستور به وزارت خارجه

به گزارش تکراتو و به نقل از ایرنا، احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، از نامه‌نگاری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و رئیس حسن روحانی، رئیس جمهور در خصوص وضعیت تالاب هورالعظیم می‌گوید. وی در این باره می‌گوید:

کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا در نامه ای به دکتر روحانی درباره ادامه آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم و مشکلات ناشی از آن استمداد خواست. رئیس جمهوری متعاقب آن به وزارت امور خارجه دستور داده است با توجه به اینکه آتش سوزی در این مدت طولانی شائبه عمدی بودن دارد، فوری به دولت عراق در این باره اعتراض شود.

لاهیجان‌زاده می‌گوید، رئیس جمهوری در پی نوشت این نامه از سپاه پاسداران برای مشارکت در خاموش کردن آتش سوزی هورالعظیم در خاک عراق درخواست به عمل آورده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی برای بررسی آتش‌سوزی هورالعظیم در خاک عراق خبر داد. وی در ادامه افزود:

هیاتی متشکل از مسئولان مربوطه از جمله وزارت امور خارجه، محیط زیست و استانداری، در اسرع وقت به عراق سفر کرده و با مسئولان آن کشور مذاکره کنند یا از آنها برای شرکت در جلسه ای در همین رابطه در ایران دعوت به عمل آورند.

وی به ادامه فعالیت یک بالگرد آبپاش برای خاموش کردن آتش سوزی بخش عراقی هورالعظیم اشاره می‌کند و می‌گوید:

این سومین مرحله از عملیات اطفای حریق به وسیله بالگردهای آبپاش است که چهار روز ادامه یافته است. تا کنون بیش از 20 هزار هکتار از هورالعظیم در خاک عراق دچار آتش سوزی شده است.

هویزه، دشت‌آزدگان، حمیدیه، اهواز، باوی و کارون، شهرستان‌هایی در نواحی غربی و مرکزی استان خوزستان‌اند که درگیر دود ناشی از آتش‌سوزی هورالعظیم هستند. قسمت عراقی این تالاب بیش از 100 هزار هکتار وسعت دارد.

هورالعظیم

مساحت کنونی این تالاب نسبت به مساحت اولیه آن به دلایل مختلف از جمله عوامل انسانی، طبیعی و جنگ به یک سوم تقلیل یافته است. تنها 29 هزار هکتار، یعنی کمتر از یک سوم مساخت کنونی تالاب هویزه در ایران و در شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان واقع شده است. هورالعظیم که آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین به شمار می‌رود در طول تابستان جاری هیچ‌ آبی از سوی رود کرخه دریافت نکرده است.


بیشتر بخوانید: محیط زیست ایران در خطر نابودی کامل ؛ باید واقعیات را به مردم بگوییم!


فرماندار شهرستان هویزه می‌گوید بیش از 250 نفر از ساکنین این شهرستان بدلیل مشکلات ناشی از دود غلیظ راهی بیمارستان شده‌اند. در گزارشی که روزنامه همدلی منتشر کرده است، به سراغ یک جوان 29 ساله به نام جواد رفته‌اند که گاومیش دار است. این جوان خوزستانی هر روز برای تامین آب و غذای گاومیش‌های خود آنها را به هور می‌برد. او که تنها یکی از چندین هزار مردمی است که اسیر مشکلات محیط زیستی خوزستان است، می‌گوید:

دودی که نزدیک به دو ماه است زندگی و خواب و خوراک را از من و گاومیش‌هایم گرفته، باعث شده شیر گاومیش‌ها از روزی 5 کیلو به یک تا دو کیلو برسد. خودم مریض شده‌ام و یکی از گاومیش‌هایم عفونت داخلی کرده و مجبور شده‌ام به دلیل خونریزی شدیدش، حیوان را از اینجا به هویزه ببرم. به دلیل اینکه این تالاب، آب شور دارد مجبوریم چندین کیلومتر گاومیش‌ها را به درون هور ببریم و شبها، آنها را برگردانیم.

آنطور که اداره کل محیط زیست استان خوزستان می‌گوید، میزات ذرات معلق در هوا در مواقعی که دود ناشی از آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم منتشر می‌شود، تا چهار برابر حد استاندارد افزایش می‌یابد. هرچند آلاینده‌های گازی تاکنون مورد سنجش قرار نگرفته‌اند. هواشناسی خوزستان نیز می‌گوید به دلیل دود غلیط ناشی از آتش‌سوزی دید افقی در برخی روزها به کمتر از 50 متر می‌رسد.

بیشتر بخوانید :

.

منبع: irna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر