;
coinex

حذف اکانت‌های ایرانی مرتبط با صدا و سیما توسط یوتیوب، فیسبوک و توییتر

حذف اکانت‌های ایرانی که ویدیو‌ها و پست‌هایی هم جهت با ایدیولوژی ایران منتشر می‌کنند در دستور کار گوگل، توئیتر و فیسبوک قرار گرفته است. این غول‌های تکنولوژی اکانت‌های مرتبط با ایران را هدف گرفته‌اند.

بزرگترین کمپانی‌های تکنولوژی آمریکایی بر روی حرکت‌های کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی خود حساس شده‌اند. گوگل، فیسبوک و یوتیوب چندی است پست‌ها و ویدیوهایی را که به گفته آنها با انتشار “اطلاعات نادرست” به جنگ در فضای سایبری مشغول هستند را حذف می‌کنند.

هلیدنگ آلفابت (Alphabet Inc) که شرکت گوگل زیر مجموعه آن است، روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که ده‌ها کانال یوتیوبی را حذف کرده که پیش از این اقدامات آنها در جهت انتشار اطلاعات نادرست از طرف بازوی رسانه‌ای دولت ایران را رصد کرده بوده است. بر اساس اعلامیه منتشر شده هفته گذشته بزرگترین کمپانی‌های آنلاین آنچه “توهین‌های خارجی” و “عمدتا از سوی تهران” عنوان شده بود را در شبکه‌های خود کاهش داده‌اند.

پس از آنکه عملیات‌های تاثیر گذار مسکو در سال گذشته میلادی با هدف سیاست‌های ایالات متحده فاش شد،‌ تا به امروز بخش عمده‌ای از اقدامات سیلیکون ولی بر روی روسیه متمرکز بوده است. غول‌های آمریکایی فضای مجازی از آن زمان برای شناسایی و حذف کردن کمپین‌های مورد حمایت کرملین تحت فشار بوده‌اند.

کارشناسان امنیت سایبری می‌گویند، تاکتیک‌های ایران متفاوت بوده است. برخلاف تلاش‌های روسیه که در راستای برهم‌زدن انتخابات ایالات متحده بود، ایران بر روی پیشبرد خط مشی‌های سیاست خارجی خود متمرکز بوده است. با افزایش هزینه‌های تحریم‌های بین‌المللی بر این کشور و همچنین افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و تهران، گستره حرکت‌های ایران نیز بیشتر می‌شود.

ساندرا پیچای
ساندرا پیچای، مدیر اجرایی هلدینگ آلفابت. (اعتبار : cnbc)

تعدادی از مدیران اجرایی کمپانی‌های تکنولوژی، اوایل سپتامبر امسال و با افزایش مجدد فشارها بر روی آنها به کنگره فراخوانده شدند تا توضیح دهند که چگونه عوامل خارجی پلتفرم‌های اینترنتی آنان را قبضه کرده‌اند. همچنین آنها از برنامه‌های خود برای مقابله با سوء استفاده‌های آینده خبر دادند.

بیشتر بخوانید: دادستان کل کشور: شریک جرم رفع فیلتر توییتر نمی‌شوم!

محققان گوگل شواهدی یافتند که نشان می‌دهد حساب‌های کاربری حذف شده توسط این شرکت با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بوده‌اند. این سازمان از سال 2013 در فهرست‌ تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفت، تحریم‌هایی که از ژانویه 2017 مجددا اعمال شد. آنطور که گوگل اعلام کرده است، این شرکت 39 کانال یوتیوب، 6 وبلاگ در پلتفرم بلاگر و 13 اکانت در شبکه مجازی گوگل پلاس که با صدا و سیمای ایران مرتبط بوده را حذف کرده است. گوگل می‌گوید این کانال‌های یوتیوب 13466 بازدیدکننده از ویدیوهای خود داشته‌اند.

کنت واکر (Kent Walker)، معاون ارشد امور جهانی کمپانی گوگل، در توضیح این اقدامات در یک پست وبلاگی نوشت:

عوامل دخیل در این نوع فعالیت‌های نفوذ خط مشی‌های ما را نقض می‌کنند و ما به سرعت چنین محتواهایی را از سرویس‌هایمان حذف و این حساب‌های کاربری را مسدود می‌کنیم.

علیرضا میریوسفی از دیپلمات‌های ایرانی در سازمان ملل می‌گوید که این حذف حساب‌های کاربری توسط کمپانی‌های سوشال مدیای آمریکایی بخشی از یک اقدام وسیع‌تر برای “آرام کردن منتقدان‌شان در واشنگتن با اتهام‌هایی درمورد کشورهایی است که آنها را دشمن می‌پندارند.”

هفته گذشته پیرو اقدام گوگل مبنی بر حذف اکانت‌های ایرانی یوتیوب، اکانت‌های مرتبط با کمپین‌های اطلاعات غلط ایران و روسیه توسط فیسبوک و توئیتر حذف شدند. کمپانی گوگل می‌گوید تعدادی کانال انگلیسی زبان یوتیوب، اکانت‌هایی در گوگل پلاس و بلاگر که با انگیزه‌های سیاسی مطالبی را منتشر می‌کردند، شناسایی و حذف کرده است. به نظر می‌رسد این اکانت‌ها با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بوده‌اند. معاون امور جهانی گوگل در ادامه صحبت‌های خود افزود:

در طول ماه‌های گذشته اکانت‌هایی را شناسایی و مسدود کرده‌ایم که توسط عوامل دولت‌های مختلف و با اهداف سیاسی حمایت می‌شدند. این اکانت‌ها کمپین‌ها سیاسی، روزنامه‌نگاران، فعالان و افراد آکادمی را در سراسر جهان هدف قرار داده بودند.

فیسبوک نیز اعلام کرده است در ارتباط با انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر رفتارهای جهت‌دار و نادرستی را کشف کرده است. در پایان توصیه می‌کنیم بیانیه گوگل در خصوص حذف اکانت‌های ایرانی را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید :

.

منبع: wsj

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر