;
coinex

پیش‌بینی ترسناک از وضعیت وخیم تغییرات اقلیمی اخیر در یک قرن پیش

درست 106 سال قبل، نیوزیلندی‌ها از آینده سیاره زمین صحبت می‌کردند. پیش‌بینی‌ها امیدبخش نبودند. 14 اوت 1912، روزنامه‌ای نیوزیلندی مطلبی در بخش یادداشت‌های علمی و اخبار خود به چاپ رساند.

این یادداشت مختصر هشدار می‌داد که جو زمین به دلیل شیوه‌ای که اقتصادهای جهان با افزایش تولید سوخت‌های فسیلی پیش گرفته‌اند در حال تغییر است. در این یادداشت با عنوان “مصرف زغال سنگ بر اقلیم تاثیر می‌گذارد.”، می‌خوانیم:

کوره‌های جهان هر سال حدود ۲ میلیارد تن زغال سنگ می‌سوزانند. هنگامی که این مقدار زغال سنگ سوزانده و با اکسیژن ترکیب شود، سالانه ۷ میلیارد تن دی‌اکسید کربن به جو اضافه می‌کند. این باعث می‌شود که هوا تبدیل به پوشش موثرتری برای زمین شود و درجه حرارت افزایش یابد. این اثر ممکن است در طی چند قرن چشمگیر باشد.

این یادداشت، توضیح فوق‌العاده مختصری از تاثیر فعالیت‌های انسانی روی گرم شدن زمین بود. اما این روزنامه‌ نیوزیلندی اولین نشریه‌ای نیست که به این موضوع می‌پردازد. همین متن یک ماه پیش از آن، در 17 ژوئیه 1912، در روزنامه “برینوود دیسپچ” استرالیا منتشر شد. قبل از آن، شماره مارس ۱۹۱۲ مجله “پاپیولار ساینس”، احتمالا اولین بار این یادداشت مختصر را چاپ کرده بود.

اما این موضوع در دهه‌های قبل‌تر نیز مطرح بود. در حقیقت، نیویورک تایمز، بحث‌های علمی درباره تاثیر زغال سنگ بر جو زمین را تا سال 1850 دنبال کرده است، اما با این حال، امروزه ما روش‌های خود را چندان تغییر نداده‌ایم. در سال 2016، جهان بیش از 5.3 میلیارد تن ذغال سنگ مصرف کرد.

سطح دمای جهانی و میزان دی‌اکسید کربن از سال ۱۹۵۹ تا ۲۰۱۶
سطح دمای جهانی و میزان دی‌اکسید کربن از سال 1959 تا 2016

جو زمین در حال حاضر دارای مقدار بی‌سابقه‌ای دی‌اکسید کربن است. میزان غلظت دی‌اکسید کربن در جو به رکورد جدید، 411 بخش در میلیون (ppm) رسیده، یعنی بالاترین سطح در ۸۰۰ هزار سال پیش. غلظت بالای آلودگی در هوا باعث مرگ می‌شود، گرمای به دام افتاده باعث آتش‌سوزی‌های گسترده و افزایش سطح دریاها می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که دمای بالاتر حتی می‌تواند عملکرد مغز انسان را نیز مختل کند.


در همین خصوص بخوانید: گرما عملکرد مغز را کاهش می‌دهد


در حالی‌که میزان تولید زغال سنگ کاهش می‌یابد، اما هنوز مقادیر بسیار بالایی از سوخت‌های گرم‌کننده زمین سوزانده می‌شوند. تولید زغال سنگ در کشورهای در حال توسعه، به خصوص در اقتصادهای در حال رشد، مانند هند و چین، در حال افزایش است. البته به گفته موسسه بروکینگز، استفاده از زغال سنگ در چین در حال کاهش است، اما هنوز هم 60 درصد از ترکیب انرژی این کشور را تشکیل می‌دهد. این فعالیت‌ها در نهایت عواقب ویرانگری برای اکوسیستم‌ زمین و برای هر کسی که‌ در نواحی آلوده زندگی می‌کند خواهد داشت.

اخبار علمی را با تکراتو دنبال کنید

.

منبع: sciencealert

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر