;
coinex

رها شدن روزانه 30 تن زباله بیمارستانی به طور مخفیانه در تهران ؛ آلودگی میکروبی در کمین پایتخت!

زباله بیمارستانی معضل بسیار خاموشی برای محیط زیست است. کارکنان سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران می‌گویند برخی مراکز درمانی برای عدم پرداخت هزینه‌های دفع پسماند، به صورت مخفیانه زباله‌های بیمارستانی را در سطل‌های زباله شهر رها می‌کنند.

روز یکشنبه در هشتاد و سومین جلسه شورا شهر تهران درباره مدیریت پسماند‌های ویژه پزشکی صحبت شد. شهربانو امانی فعال سیاسی و مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در این جلسه مسئول قانونی نظارت بر مدیریت پسماند‌های بیمارستانی و چگونگی بی‌خطر کردن این زباله‌ها را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی کرد. امانی می‌گوید که واحد‌های تولید کننده زباله‌های بیمارستانی می‌بایست با استفاده از روش‌های مرسوم نسبت به از بین بردن آلودگی و بی‌خطر کردن این پسماند‌ها اقدام کنند.

بر اساس گفته‌های این عضو شورای شهر تهران، طبق مصوبه مجلس در سال 83، “مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به عهده تولیدکننده آن است. “با وجود چنین قانونی و نیز بنابر ماده 8 قانون مدیریت پسماندها و بر اساس مصوبه سال 86 شورای اسلامی شهر تهران با عنوان “تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران”، به صورت موقت و تنها برای “حفظ بهداشت عمومی فضاها و معابر عمومی” شهرداری تهران وظیفه جمع‌آوری و حمل پسماندهای ویژه پزشکی را برعهده گرفته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به بازدید از مرکز دفن زباله‌های بیمارستانی آرادکوه اشاره و خاطر نشان می‌کند:

مشاهده شد بر روی اغلب زباله های بیمارستانی که به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تحویل داده می شود هیچ یک از اقدامات لازم برای رفع آلودگی، نظیر اتوکلاو ( استریل کردن ابزار پزشکی و آزمایشگاهی در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب ) انجام نمی شود.

پسماند پزشکی
بنابر امار روزانه حدود 30 تن زباله بیمارستانی در سطح کلان شهر 9 میلیون نفری تهران رها می‌شود. این یعنی ماهانه 900 و سالانه بیش از 10 هزار تن پسماند پزشکی که این پتانسیل را دارند که برای سلامت انسان و محیط زیست خطرات جدی ایجاد کنند.

آنطور که خانم امانی می‌گوید بر اساس ماده 1 مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران و با استناد به مفاد ماده 688 قانون مجازات اسلامی هنگامی که یک واحد تولید کننده پسماند وظیفه قانونی خود مبنی بر “تبدیل پسماندهای ویژه به پسماندهای عادی” را به درستی انجام ندهد و یا حتی چنین امکانی نداشته باشد، گزارش‌ها و مستندات لازم با در نظر گرفتن مسئولیت دستگاه‌های اجرایی مسئول و ناظر بر این مراکز تولید کننده پسماند خطرناک، توسط شهرداری تهران تهیه و پس از آن به سازمان محیط ‌زیست و مراجع قضایی تسلیم می‌شود. عضو پنجمین شورای شهر تهران در ادامه افزود:

همچنین طبق تبصره 10 ماده 2 مصوبه ‘تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران’ شهرداری پایتخت مکلف است هر سه ماه یک‌بار نسبت به ارائه گزارش از وضعیت اجرایی شدن مفاد این مصوبه به شورای اسلامی شهر اقدام کند. تا کنون این گزارش به شورا نرسیده است.

تولید روزانه 107 تن زباله بیمارستانی در تهران

به گزارش تکراتو و به نقل از ایرنا، زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، از تولید روزانه 107 تن زباله بیمارستانی در پایتخت تهران خبر می‌دهد. او در جلسه روز یکشنبه شورای شهر بر اساس آمار کارگروه مدیریت پسماند استان تهران گفت که این استان روزانه 115 تن پسماند پزشکی و زباله بیمارستانی تولید می‌کند که از این میزان 107 تن آن متعلق به کلان‌شهر تهران است.


بیشتر بخوانید : سامانه اندازه‌گیری تشعشعات رادیویی در تهران و شیراز ؛ میزان پارازیت را اندازه‌گیری کنید


این آمار یعنی به طور ماهانه 3210 تن و سالانه بیشتر از 39 هزار تن زباله بیمارستانی تنها در سطح شهر تهران تولید می‌شود. اگر نظارت کافی بر روی این حجم از زباله پسماند و زباله خطرناک وجود نداشته باشد و همچنین بیمارستان‌ها مسئولیت‌پذیری کافی نداشته باشند، سرنوشت نامشخص این حجم از پسماند خطرناک، خطرات انسانی و زیست محیطی بسیار ناگواری را در پی خواهد داشت.

این روزانه 107 تن پسماند پزشکی توسط حدود 7 هزار مرکز درمانی از بیمارستان و مطب گرفته تا آزمایشگاه و مراکز مشابه تولید می‌شود. نوری در این خصوص تاکید می‌کند:

ساماندهی اصولی درخصوص نحوه جمع آوری، حمل و نقل و دفع صحیح پسماند پزشکی ضروری است اما برغم ماهیت خطرناک زباله های بیمارستانی و امکان بروز فاجعه جبران ناپذیر انسانی و محیط زیستی، چالش های بی شماری در عرصه عمل و اجرا وجود دارد.

پسماند
دفع پسماند پزشکی

رئیس کمیسون بهداشت شورای شهر تهران ادامه می‌دهد که طبق قانون مدیریت پسماند مصوب سال 83 به طور صریح وظیفه این مراکز درمانی مشخص شده است. به گفته وی “اما از آن سال تاکنون تفاوت محسوسی در دفع قانونی پسماندهای بیمارستانی صورت نگرفته است.” همانطور که اشاره شد بر مبنی قانون مدیریت تمامی پسماند‌های صنعتی و بیمارستانی بر عهده تولید کنندگان آنهاست. مراکز درمانی موظف‌اند پسماند‌های پزشکی را با بی‌خطر کردن به پسماند عادی تبدیل و به شهرداری‌ها واگذار کنند.

همچنین بر اساس ماده 13 همان قانون فوق‌الذکر مخلوط کردن زباله‌های بیمارستانی با سایر زباله‌ها، تخلیه، پخش و یا بازیافت آنها ممنوع است. به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر، “وجود تعارضات میان دستگاه ها، زمینه مناسبی را برای موج سواری قانون گریزان و سوداگران سلامت فراهم کرده به صورتی که از 107 تن زباله، تنها 78تن، آن هم فقط به تعداد یک هزار و 553 مرکز از 7 هزار مرکز درمانی توسط شهرداری دریافت و به مراکز دفن بهداشتی منتقل می شود.

با این حساب سرنوشت روزانه چیزی در حدود 30 تن زباله بیمارستانی به دلیل عدم تعهد تولیدکنندگان نسبت به سلامت جامعه و محیط زیست، نامعلوم است. بسیاری از این مراکز درمانی متخلف برای فرار از پرداخت تعریف جمع‌آوری و دفن بهداشتی از انعقاد قرارداد با شهرداری در این خصوص ممانعت می‌کنند. آنها پسماندهای خود را با زباله‌های عادی مخلوط و در سطح شهر رها می‌کنند.

به بیان ساده‌تر آماری که بیان می‌شود یعنی سالانه بیش از 10 هزار و 500 تن زباله بیمارستانی بدون “بی‌خطر شدن” و همراه با پسماندهای عادی توسط مراکز درمانی با بی‌مسئولیت تمام و بدون در نظر گرفتن خطرات انسانی و عواقب محیط زیستی در سطح کلان شهر 9 میلیون نفری تهران به صورت مخفیانه رها می‌شود! به نظر می‌رسد این بیمارستان‌ها بیش از آنکه وظیفه رسیدگی به بیماران را عهده‌دار باشند، وظیفه انتشار آلودگی را به بهترین شکل ممکن به انجام می‌رسانند!

به گفته خانم نوری عمق فاجعه زمانی مشخص می‌شود که سازمان حفاظت از محیط زیست (به عنوان مرجع ذی صلاح تأیید کننده بی خطرسازی پسماندهای ویژه و تبدیل به پسماند عادی) اعلام می‌کند:

فرآیند تفکیک پسماند و زباله بیمارستانی در تعداد بسیار محدودی از بیمارستان‌ها به صورت قابل قبول انجام می‌شود. این وضعیت در سایر مراکز “نامطلوب” گزارش شده است.

زباله خطرناک

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر در پایان با درخواست از وزرات بهداشت به عنوان “ضامن سلامت جامعه و متولی مدیریت پسماند پزشکی” تصریح کرد:

“در چنین شرایطی، شهرداری تهران برای اجرای وظایف قانونی خود با چالش بزرگی مواجه خواهد شد؛ چرا که هم در بحث تفکیک زباله و هم در تبدیل زباله پزشکی به زباله عادی و دریافت آن با نقض آشکار قانون مواجه است. شهرداری باید مسئولیت های خود در امر امحاء و بی خطرسازی این قبیل زباله ها بپذیرد و اقدام عاجل در این خصوص انجام دهد.”

باید کمی به موضوعات زیست محیطی به شکلی جدی‌تر نگاه شود. علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. با این تفاسیر تهران در خطر آلودگی میکروبی است و اگر این موضوع نیز به دست فراموشی سپرده شود، سلامت پایتخت نشینان می‌تواند در چند سال آینده به خطر بیافتد.

بیشتر بخوانید :

.

منبع: irna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر