;
coinex

یو آر ال حذف خواهد شد ؛ گوگل در فکر جایگزینی برای نشانی وب

یو آر ال حذف خواهد شد! احتمالا کاربران آشنا به حوزه آی تی با دیدن این تیتر شوکه خواهند شد، هرچند حذف URL به این سادگی‌ها نیز اماکن‌پذیر نخواهد بود.

بر اساس مقاله ویکی پدیا یو ار آل عبارت است از نشانی وب یا مکان یکنواخت منبع که مخفف عبارت Uniform Resource Locator به شمار می‌رود. به زبان ساده‌تر، یو آر ال همان آدرس وب سایت است. با توجه به رشد روز افزون اینترنت و بزرگتر شدن این شبکه همزمان با افزایش تعداد کاربران، روز به روز آدرس‌های اینترنتی نیز پیچیده‌تر می‌شوند، چراکه هر وب سایت آدرس مختص به خود را دارد و کلمات با معنا و کوتاه سالهاست که توسط کمپانی‌های بزرگ اشغال شده‌اند.

با توجه به این مساله، علاوه بر صاحبان کسب و کارهای جدید که به صورت خلاقانه سعی در استفاده از آدرس وب سایت خود را دارند، هکرها نیز از این چالش به نفع خود استفاده می‌کنند. به صورتیکه با استفاده از تشابه نوشتاری کلمات یا استفاده از حروف شبیه به آدرس مورد نظر، مخاطبین را گمراه کرده و به طرق مختلف اطلاعات با اهمیت آن‌ها را سرقت می‌کنند.

به عنوان مثال، کاربر پس از کلیک بر روی یک لینک، به وب سایت G00GLE.COM وارد می‌شود که در آن کادر ورود ایمیل و پسورد وجود دارد. کاربر با توجه به شباهت آدرس مشاهده شده با آدرس اصلی GOOGLE.COM اقدام به ورود اطلاعات با اهمیت خود می‌کند و هکرها به سادگی از این طریق اطلاعات مورد نظر خود را سرقت می‌کنند.

این موضوع باعث شده است، سالها نحوه استفاده از یو آر ال بین پژوهشگران حوزه امنیت وب محل بحث باشد. گوگل با انتشار نسخه 10 گوگل کروم، یک پاسخ بالقوه به این موضوع ارائه کرده است. هرچند، به گفته پریسا تبریز مدیر بخش مهندسی گوگل کروم، نحوه حل این مساله هنوز محل بحث است:

ما هنوز نمی‌دانیم، به چه طریقی مشکل یو آر ال ها را حل خواهیم نمود، چرا که در سطح مهندسی نحوه بر طرف نمودن این مشکل هنوز به شکل یک مساله مطرح است. اما قطعا باید در رابطه با آدرس‌های وب کاری انجام داد، چراکه این مساله اکنون تبدیل به معضلی فراگیر شده است که همه از آن رنج می‌برند.

در سال 2014، گوگل کروم دست به ابتکار جالبی زده بود. با ابداع این روش، کاربران تنها بخش ابتدایی آدرس وب سایت را مشاهده می‌کردند -دامین اصلی- در صورتیکه کاربر، نیاز به مشاهده کل آدرس را داشت، باید روی آدرس کلیک می‌کرد. هرچند این روش تا حدودی به حل معضل پیچیدگی آدرس‌ها کمک کرده بود، اما با توجه به انتقادات مطرح شده، گوگل از استفاده‌ی این سیستم در نسخه اصلی کروم که چندی بعد منتشر شد، باز ماند.حذف url

پروتر فلت در رابطه با تجربه 2014 گوگل چنین می‌گوید:

ما با استفاده از تست این روش به اطلاعات پر اهمیتی در رابطه با اینکه، کاربران چگونه در مورد نشانی وب فکر می‌کنند، دست پیدا کردیم. از این رو بازخوردهای اولیه کاربران نسبت به این تغییر را مد نظر قرار داده‌ایم. هرچند این تغییر کوچک، خود به روشنی نشانگر اهمیت این موضوع برای کاربران است.

پریسا تبریز در ادامه صحبت‌های پیشین خود افزود:

همانند استفاده از HTTPS که علیرغم توافق تمام صاحب نظران در حوزه امنیت اطلاعات روی آن، در ابتدا گوگل کروم مورد انتقاد قرار گرفت، هر تصمیمی در رابطه با آدرس وب نیز قطعا با انتقاداتی رو به رو خواهد بود.

بیشتر بخوانید: رونمایی از یک ابزار اندازه گیری جدید در گوگل ارث ؛ اندازه‌گیری فاصله و سطح زمین

پروتر فلت اظهار داشت، در رابطه با تصمیم نهایی چگونگی حل این معضل، احتمالا در پاییز امسال یا بهار سال آینده، اطلاعات به صورت عمومی منتشر خواهد شد. هرچند طبیعتا هر تصمیمی که گرفته شود، لزوما با پروتکلهای وب سازگار است. از سوی دیگر، قطعا تصمیمی که گوگل با توجه به نقش پر اهمیت خود می‌گیرد، بر روی نحوه استفاده از اینترنت نیز موثر خواهد بود.

اخبار تکنولوژی را در تکراتو دنبال کنید.

منبع: Wired

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر