;
coinex

تجهیر آزمایشگاه خواص جرمی پژوهشگاه فضایی با استانداردهای ESA

پژوهشگاه فضایی آزمایشگاه خواص جرمی برای سنجش تجهیزات و سامانه‌های فضایی تا جرم یک تن را مطابق با استاندارد‌های سازمان فضایی اروپا اندازه گیری کرده است.

آزمایشگاه خواص جرمی پژوهشگاه فضایی ایران مطابق با استانداردهای سازمان فضایی اروپا (ESA)‌ مجهز شده است و اکنون امکان انجام آزمون‌های خواص جرم برای تجهیزات و سامانه‌های فضایی وجود دارد. به گزارش تکراتو، با استفاده از ظرفیت و توان علمی داخل کشور، آزمایشگاه خواص جرمی پژوهشگاه فضایی ایران تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسیده است. با تجهیزات جدید این آزمایشگاه پتانسیل لازم برای انجام سنجش‌های خواص جرمی برای سامانه‌ها و تجهیزات فضایی تا جرم یک تن و با دقت‌های مطابق با استاندارد سازمان فضایی اروپا (ESA) را دارد.

هرچه کنترل وضعیت یک محصول فضایی با دقت بالاتر انجام بگیرد، بهره‌برداری بهینه‌تری از آن انتظار می‌رود. خواص جرمی یکی از موارد مهم در کنترل وضعیت یک محصول فضایی است. با این اوصاف آزمایشگاه‌های خواص جرمی یکی از مهمترین آزمایشگاه‌ها در مراکز تجمیع، یکپارچه‌سازی و آزمون سامانه‌های فضایی در سراسر دنیا به شمار می‌رود. وجود الزاماتی خاص در مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و سنجش پروژه‌های فضایی به دلیل هزینه‌ها و حساسیت‌های بالای آنها و عدم دسترسی به سازه‌ها در حین پرواز منطقی به نظر می‌رسد. در تمامی مراحل انجام یک ماموریت فضایی کنترل همواره مهمترین مسئله‌ای است که طراحان به آن می‌پردازند.

آزمایشگاه خواص جرمی
آزمایشگاه خواص جرمی پژوهشگاه فضایی ایران (اعتبار : isrc.ac.ir)

اندازه گیری خواص جرمی در مقیاس‌های کل و جزء نه تنها در محصولات فضایی که در تمامی تجهیزات عمومی مهندسی ضرورت دارد. پارامترهای جرم، مرکز جرم، ممان اینرسی، بالانس استاتیکی و بالانس دینامیکی از جمله خواص جرمی هر قطعه‌ای است که باید همواره مورد کنترل قرار بگیرد. استاندارد سازمان فضایی اروپا برای دقت اندازه‌گیری خواص جرمی برای تجهیزات یا سامانه‌های فضایی به شرح زیر است :

دقت اندازه‌گیری خواص جرمی طبق استاندارد ECSS-E-ST-۱۰-۰۳C
پارامتر مورد تست دقت لازم برای استاندارد دقت دستگاه‌­های پژوهشگاه فضایی ایران
مرکز جرم برای تجهیزات فضایی ±1 میلیمتر شعاعی ±1 میلیمتر برای همه محورها
برای فضاپیما ±2.5 در راستای محور پرتاب و 1± در محورهای دیگر
ممان اینرسی ±3% برای هر محور ±3% برای هر محور

آنطور که پژوهشگاه فضایی ایران اعلام کرده است، یکی از زیرساخت‌های حیاتی در توسعه سامانه‌های فضایی مرکز یکپارچه‌سازی و آزمون پژوهشگاه فضایی ایران است. رد سال 1394 فاز نخست این پژوهشگاه به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر فاز دوم از در دست اجرا است. چندین آزمایشگاه از جمله آزمایشگاه اندازه‌گیری خواص جرمی، آزمایشگاه مودال، آزمایشگاه آکوستیک، آزمایشگاه خلاء حرارتی، آزمایشگاه هم‌راستایی، آزمایشکاه ارتعاشات و شوک، آزمایشگاه EMC/EMI، بارگذاری استاتیکی و کنترل وضعیت و یک کارگاه ساخت از جمله امکانات موجود راین پژوهشگاه است.

بیشتر بخوانید :

منبع : isrc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر