;
coinex

تشکیل کارگروه توانمندسازی صنعت و اقتصاد فضایی

کارگروه توانمندسازی صنعت و اقتصاد فضایی با همکاری مشترک میان سازمان فضایی و چند نهاد دیگر برای تقویت پتانسیل‌های صنعتی و اقتصادی کشور در حوزه فضایی تشکیل خواهد شد.

کارگروه توانمندسازی صنعت و اقتصاد فضایی با همکاری مشترک میان سازمان فضایی ایران، پست بانک و پژوهشگاه فضایی تشکیل خواهد شد. هدف از تشکیل این کارگروه افزای توانمندی‌های کشور در حوزه صنعت و اقتصاد فضایی است. در جلسه مشترک میان سازمان فضایی ایران،‌پست‌ بانک و پژوهشگاه فضایی که با حضور دکتر مرتضی براری، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران، دکتر خسرو فرحی، مدیرعامل پست بانک ایران و دکتر حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، برابری از سهم حوزه ICT در اقتصاد جهانی گفت.

رئیس سازمان فضایی ایران،‌ با اشاره به انقلاب دیجیتالی بیان داشت :

در حال حاضر سهم ICT در اقتصاد دنیا بالای چهار هزار میلیارد دلار و در اقتصاد داخل کشور بالای ۴۰ هزار میلیارد تومان است. انقلاب صنعتی نسل چهارم و انقلاب دیجیتال با ICT با بازار ۱۱ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ در حوزه اینترنت اشیاء همراه است که پست بانک باید در این اقتصاد سهم قابل توجهی داشته باشد و بطور مستمر این نقش را پررنگ کند.

وی با اشاره به وضعیت استارتاپ‌های خوزه فضایی و حضور قوی پست بانک در بسیاری از روستاهای کشور، افزود :

نقدینگی زیادی در کشور وجود دارد، ولی سرمایه‌گذاری استارت آپ‌های موفق ایرانی با سرمایه‌های خارجی است که این یک خلاء است و جذب سرمایه‌گذار داخلی در این حوزه می‌تواند توسط پست بانک صورت پذیرد. پایداری اقتصاد روستایی باید به عنوان یک هدف در دستور کار قرار گیرد تا منجر به ایجاد اشتغال شود.


بیشتر بخوانید : رصد آتش‌سوزی هورالعظیم توسط ماهواره‌های سازمان فضایی ایران


رئیس سازمان فضایی ایران می‌گوید که اطلاعات مکانی که از طریق داده‌های ماهواره‌ای صورت می‌پذیرد، امروز در دنیا ۲۹۰ میلیارد دلار اقتصاد مستقیم و ۲۲۰۰ میلیارد دلار اقتصاد غیر مستقیم دارد و ۳۴۵ میلیارد دلار اقتصاد بخش فضایی است که سهم ما در آن بسیار کم است. معاون آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با ذکر این نکته که بخش فضایی کشور در مرحله گذر قرار دارد، تشکیل کارگروه توانمندسازی صنعت و اقتصاد فضایی را لازم دانست و تصریح کرد :

“هدف از تشکیل این کارگروه جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در حوزه فضا است و قطعاً تشکیل «کارگروه توانمندسازی صنعت و اقتصاد فضایی» می‌تواند کمک بسیار زیادی به توسعه این بخش کند.”


بیشتر بخوانید : تجهیر آزمایشگاه خواص جرمی پژوهشگاه فضایی با استانداردهای


در بخشی دیگر از این نشست، دکتر فرحی، مدیر عامل پست بانک ایرانبا ارائه گزارشی از توانمندی‌های پست بانک، بخش ICT را از بخش‌های پر ظرفیت اقتصاد کشور دانست و از فعالیت پست بانک در توسعه صندوق‌های خطر پذیر و تامین مالی طرح‌های ICT خبر داد. وی ادامه داد که “پست بانک به عنوان عضو دائم کارگروه اشتغال دولت، عملکرد خوبی در حوزه توسعه اشتغال به‌ویژه در مناطق محروم داشته و هر خدمتی که مردم شهر می‌گیرند، در حوزه پولی و بانکی، ما در روستاها هم ارائه می‌دهیم.”

آنطور که روابط عمومی سازمان فضایی ایران اعلام می‌کند، فرحی تامین مالی طرح‌های حوزه فناوری اطلاعات را از اولویت‌های نهاد تحت امر خود دانست و از ارائه تسهیلاتی حدود 2500 میلیارد تومان برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور خبر داد.

بیشتر بخوانید :

منبع : isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر