;
coinex

اگر دوقلوهای همسان با هم ازدواج کنند، آیا فرزندانشان به لحاظ ژنتیکی مشابه خواهر و برادر خواهند بود؟

به‌تازگی دو زوج دو قلوی همسان، با هم ازدواج کردند. بریتانی و بریانا دین، اوت سال گذشته برای اولین بار در “فستیوال روز دوقلوها” در اوهایو، جاش و جرمی سالیرز را ملاقات کردند. یک سال بعد، این زوج‌ها در فستیوال روز دوقولوها، مراسم ازدواج خود را برگزار کردند.

ازدواج دو خواهر دوقلو با دو برادر دوقلو که هر دو همسان هستند، این سوال را به ذهن می‌آورد که اگر دو دوقلوی همسان با دو دوقلوی همسان دیگر ازدواج کنند، آیا فرزندانشان به لحاظ ژنتیکی به‌هم شبیه خواهند بود؟

لورا الماسی، استاد ژنتیک در دانشگاه پنسیلوانیا، گفت:

به لحاظ تئوری، ما انتظار داریم که فرزندانشان از نظر ژنتیکی، همچون خواهر و برادران تنی به هم شبیه باشند.

خواهران و برادرانی که از یک پدر و مادر به دنیا می‌آیند، نیمی از ژن‌هایشان با هم مشترک است.

الماسی گفت:

 تولد هر کودک، مانند بیرون کشیدن چند تیله از شیشه است. هر فرد نیمی از DNA خود را از مادر و نیمی دیگر را از پدر دریافت می‌کند. اما برای فرزندان دو زوج، این امر مانند بیرون کشیدن تیله از دو شیشه جداگانه اما همسان است. بنابراین، انتظار می‌رود که آنها مانند خواهران و برادران تنی، نیمی از DNA خود را با هم سهیم باشند.

برایانا دین (دوم از سمت چپ) و بریتانی دین (دوم از سمت راست)، جرمی سالیرز (سمت چپ) و جاش سالیرز. محققان انتظار دارند که فرزندان این دو زوج، از نظر ژنتیکی، همچون خواهر و برادران تنی به هم شبیه باشند
برایانا دین (دوم از سمت چپ) و بریتانی دین (دوم از سمت راست)، جرمی سالیرز (سمت چپ) و جاش سالیرز. محققان انتظار دارند که فرزندان این دو زوج، از نظر ژنتیکی، همچون خواهر و برادران تنی به هم شبیه باشند

ممکن است که والدین دوقلو همسان، DNA کاملا یکسانی نداشته باشند. در عوض، شاید تفاوت‌های کمی در ژن‌های آنها وجود داشته باشد که ممکن است در رحم یا به علت عوامل محیطی در طول زندگیشان رخ داده باشد. این اختلافات جزئی نیز می‌تواند روی میزان شباهت فرزندان به هم تاثیر بگذارد.

الماسی گفت:

محیط بر ژن‌هایی که فرزندان از والدین دریافت می‌کنند، تاثیر نمی‌گذارد.

او اضافه می‌کند، اما محیطی که والدین در آن رشد می‌کنند، می‌تواند روی “نحوه بیان ژن” ارثی تاثیر بگذارد، به عبارت دیگر، نحوه فعال و غیر فعال شدن ژن‌ها ممکن است که متفاوت باشد.

روان پریشی مشترک چیست ؛ آیا توهمات روانی واگیردار است؟

به عنوان مثال، اگر یک مادر در طول زندگیش سیگار نکشید و مادر دیگر سیگاری باشد، فرزندان هم می‌توانند ژن‌ یکسانی را دریافت کنند، اما این ژن می‌تواند به صورت بسیار متفاوتی و به لحاظ بیان ژنی روی بچه تاثیر بگذارد.

جالب اینکه، ازدواج دوقلوهای مشابه آن طور که به نظر می‌رسد، چندان غیر معمول نیست. به تازگی، دوقلوهای یکسان، کریسی و کیسی بیویر با دو برادر دوقلوی همسان به نام‌های زاک و نیک لووان ازدواج کردند. حتی چندان سال قبل نمونه ایرانی از ازدواج خواهران و برادران دوقلوی همسان نیز داشته‌ایم.

اخبار علمی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: livescience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر