;
coinex

نوبل پزشکی 2018 به محققان درمان سرطان اهدا شد

جیمز آلیسون آمریکایی و تاسوکی هونجو ژاپنی، برنده جایزه نوبل پزشکی 2018 شدند. این دو محقق فعال در زمینه ایمن‌شناسی موفق به کشف روش‌های جدیدی در استفاده از سیستم ایمنی بدن بر علیه سرطان شده‌اند. یافته‌های این دو منجر به توسعه رویکردهای جدیدی در استفاده از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان شده است.

مجمع نوبل در موسسه کارولینسکا سوئد در خصوص اهدای جایزه 9 میلیون کرونی (870 هزار یورو) به این دو ایمن‌شناس در بیانیه‌ای اعلام کرد:

آلیسون و هونجو نشان دادند که چگون می‌توان با راهکارهای مختلفی مهارکننده‌های سیستم ایمنی را غیرفعال و سرطان را درمان کرد.

نوبل پزشکی اولین جایزه‌ نوبلی است که هر سال اهدا می‌شود. جایزه نوبل به وصیت آلفرد نوبل، بازرگان و مخترع دینامیت به افرادی مختلفی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به مردم کرده‌اند. این جایزه از سال ۱۹۰۱ به محققان و دانشمندان و افرادی در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح اهدا شده است.

تفاوتی که نوبل امسال با سال‌های گذشته دارد، این است که امسال جایزه نوبل ادبیات پس از رسوایی جنسی اعضای آکادمی نوبل ادبیات به کسی اهدا نمی‌شود و در عوض در سال ۲۰۱۹، به دو نفر نوبل ادبیات اهدا خواهد شد.

برندگان نوبل پزشکی 2018

برندگان نوبل پزشکی امسال، جیمز آلیسون و تاسوکو هونجو، هر دو در تحقیقاتی جداگانه توانسته‌اند، پروتئین‌هایی را شناسایی کنند که به مانند یک مهارکننده در سیستم ایمنی بدن عمل می‌کنند، با آزاد شدن می‌توانند سیستم ایمنی بدن را وادار به حمله به سلول‌های سرطانی کنند.

تحقیقات این دو ایمن‌شناس منجر به توسعه داروهای مختلفی برای مقابله با سرطان شده است. به همین جهت، تاکنون براساس همین یافته‌ها، داروهای زیادی به عنوان مهارکننده‌ سلول‌های سرطانی توسعه پیدا کرده‌اند. به همین جهت، همواره از ایمنی درمانی (Immunotherapy) به عنوان یکی از امیدبخش‌ترین، زمینه‌های تحقیقاتی برای درمان سرطان نام برده می‌شود.

تاسوکی هونجو که بیش از ۵ دهه است که در زمینه ایمن شناسی فعالیت می‌کند، می‌خواهد روزی رویای درمان سرطان را به واقعیت بدل کند. تحقیقات تاسوکی هونجو در سال ۱۹۹۲ منجر به کشف، پروتئینی به نام PD-1 شد. او دریافت که با مسدود کردن این پروتئین می‌توان فعالیت سیستم ایمنی موش‌ها را به طور مضاعفی افزایش داد. کشف هونجو منجر به توسعه داروهای جدیدی از جمله، “پمبرولوزومام” و”نایوولومب” برای مقابله با سرطان شده است که هر دو با هدف قرار دادن مهارکننده‌های پروتئین PD-1، منجر به درمان موثرتر سرطان می‌شوند.

دیگر برنده نوبل پزشکی 2018 جیمز آلیسون آمریکایی است. او نیز موفق به کشف پروتئین مشابهی به نام CTLA-4 شده است که می‌تواند با مهار شدن، فعالیت سلول‌های سیستم ایمنی را افزایش دهد. دارویی که بر اساس کشف آلیسون توسعه پیدا کرد، در سال 2011 تاییدیه سازمان غذا و دارویی آمریکا (FDA) را دریافت کرد.

اخبار علمی را در تکراتو بخوانید.

.

منابع: newscientist, irishtimes

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر