;
coinex

صدا و سیما اشتهای سیری ناپذیری برای عزاداری و مداحی دارد

صدا و سیمای اشتهای سیری ناپذیری برای عزاداری و مداحی دارد. امروز علی مطهری در یادداشتی این جمله را عنوان کرد و از عملکرد صدا و سیما انتقاد نمود.

امروز 25 مهرماه برابر با هفتم صفر و مصادف با ولادت امام موسی کاظم است، اما جایگزینی این روز با شهادت امام حسن مجتبی و پخش عزاداری در برنامه‌های تلویزیونی باعث انتقاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از عملکرد صدا و سیما شد.

علی مطهری با انتقاد از اقدام شورای فرهنگ عمومی در حذف روز هفتم صفر به مناسبت تولد امام موسی کاظم و جایگزین کردن این روز در تقویم با شهادت امام حسن مجتبی گفت:

صدا و سیما که اشتهای سیری ناپذیری برای عزاداری و مداحی دارد، روزی را که به مناسبت میلاد امام موسی کاظم باید روز شادی باشد، به استناد یک روایت ضعیف تبدیل به روز عزا می‌کند.

جایگزینی ولادت امام موسی کاظم با شهادت امام حسن مجتبی

ایسنا از یادداشت علی مطهری با عنوان “تصمیم نادرست” می‌گوید که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است. نایب رئیس مجلس در یادداشت خود می‌نویسد:

از کارهای نادرست شورای فرهنگ عمومی که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است این است که از سال ۱۳۹۶ مناسبت روز هفتم صفر یعنی ولادت امام موسی کاظم علیه‌السلام را از تقویم کشور حذف کرده و به جای آن به استناد یک روایت ضعیف شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام را قرار داده است، حتما به این دلیل که ماه صفر ماه غم و غصه است و نباید به خاطر میلاد یکی از ائمه شادی کرد، دلیلی که نه مورد قبول ائمه است و نه عقل آن را تأیید می‌کند. این در حالی است که شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام به استناد روایت قوی‌تر در ۲۸ صفر واقع شده و مردم نیز این روز را همزمان با سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) بزرگ می‌دارند.

علی مطهری در ادامه یادداشت خود از اشتهای سیری ناپذیر صدا و سیما برای عزاداری و مداحی به جای ترویج معراف اسلامی می‌گوید و می‌نویسد:

از غروب ششم صفر تا غروب هفتم صفر برنامه‌های خود را غمناک می‌کند و بیش از آنکه به معارف و مناقب و زندگانی امام حسن علیه‌السلام بپردازد مداحی‌ها و عزاداریهای کم محتوا پخش می‌کند.

امروز علی مطهری در یادداشتی از عملکرد صدا و سیما انتقاد نمود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی معتقد است، صدا و سیما “روزی را که باید به مناسبت تولد امام موسی کاظم روز شادی باشد به استناد یک روایت ضعیف تبدیل به روز عزا می‌کند”. او می‌نویسد که “منشا این گونه تصمیمات مشخص نیست و چرا برای مردم توضیح داده نمی‌شود.”

البته اختلاف بر سر عزاداری یا شادی در هفتم صفر به امروز باز نمی‌گردد. شیعه نیوز در شهریور 94 مطلب کاملی را در این مورد منتشر کرده است.

این وب‌سایت در انتقاد به جابجایی روز ولادت امام موسی کاظم با شهادت امام حسن مجتبی می‌نویسد که در سالیان اخیر روز هفتم صفر که فرا می‎رسد دوگانگی عجیبی در کشورمان حاکم است؛ در حالی که صدا و سیما و محافل عمومی به تبعیت از تقویم رسمی کشور این روز را به میلاد امام موسی کاظم (علیه‎السلام) اختصاص می‏‌دهند، بیوت مراجع تقلید و علما و به طور دقیق‏تر شهر مقدس قم سیاهپوش و عزادار می‌شوند.

ماجرا از این قرار است که هفتم صفر به قول شیخ مفید، کفعمی و شهید اول، سالروز شهادت امام حسن مجتبی است و برخی از علما معتقدند این قول محکم‎تر از روز 28 صفر است.

در این میان دو دیدگاه وجود داشت.

اول اینکه: روز هفتم صفر ولادت امام کاظم (علیه‎السلام) نیست؛ اشتهار آن به این مناسبت کار ناصرالدین شاه است و باید این اشتباه اصلاح شود.

نظر دوم اینکه: اگر چه هفتم صفر ولادت امام هفتم است، از آنجا که جنبه عزا بر شادی مقدم است باید در این روز مراسم عزا به پا شود. قائلان این دیدگاه سیره مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری «مؤسس حوزه علمیه» را نیز در این‏باره مورد توجه قرار می‎دهند.

در هر صورت امروز صدا و سیما برنامه های مناسبتی خود را برای عزاداری انتخاب کرد و همین موضوع انتقاد علی مطهری را برانگیخت

حال باید از مسئولان شورای فرهنگ عمومی پرسید که اگر چند سال دیگر نتیجه پژوهش دیگری بر خلاف این رای بود (که امکان آن بسیار محتمل است) آیا دوباره تاریخ ولادت امام هفتم را تغییر خواهند داد؟!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    روایت از نظر علی مطهری ضعیفه؟ بهتره علی مطهری به جای این کارا به فکر اقتصاد مردم باشه
    توی علمای عراق مشهوره که این روز شهادت امام حسن هستش…

    پاسخ

    حرعهای علی مطهری هنیشه برای جلب توجه هست اگرنه همه میدونن درماه محرم و صفر کسی جشن نمیگیره و قرن هاست همینطوره. یکی نیست بگه تو کار نمایندگی خودتو درست انجام بده بابا

    پاسخ