;
coinex

دیجیتال مارکتینگ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

افزایش هزینه‌های نگهداری و توسعه کسب‌وکار، بسیاری از سازمان‌ها را بر آن داشته تا هرچه بیشتر به فکر مدیریت بهینه بودجه‌های خود باشند. برخی از شرکت‌ها افزایش قیمت محصولات را به عنوان اولین راه جبران افزایش هزینه‌ها انتخاب می‌کنند و برخی دیگر به کاهش هزینه‌های تبلیغاتی خود فکر می‌کنند.

اما درستی یا نادرستی هریک از این راه حل‌ها تا حد زیادی به مختصات بازار کسب و کارتان بستگی دارد. با هر روش و هر رویکردی این موضوع را فراموش نکنید که کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد می‌بایست هوشمندانه انجام شود.

این همان نقطه‌ای است که دیجیتال مارکتینگ بیشتر و بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. دیجیتال مارکتینگ در تعریف ساده برقراری ارتباط با مشتریان از طریق ابزارهای دیجیتال است. این شکل از بازاریابی و تبلیغات عموما کم هزینه‌تر از شکل‌های سنتی‌تر بازاریابی هستند و قابلیت کنترل و اندازه‌گیری بالایی در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد. با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس می‌توانید میزان اثربخشی فرایندهای تبلیغاتی در برابر میزان هزینه صرف شده (R.O.I) را با دقت محاسبه کرده و فرایندهای تبلیغاتی‌‎تان را بهینه کنید. اگر قابلیت جمع آوری دیتای بیشتری داشته باشید می‌توانید با استفاده از ابزارهای پیشرفته‌تری مانند Power BI شاخصه‌های عملکردتان را در سطحی وسیع‌تر بررسی کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

هرچند دیجیتال مارکتینگ مفهومی متفاوت از بازاریابی اینترنتی یا آنلاین است اما با تقریب بسیار خوبی می‌توان این دو را مترادف در نظر گرفت. اما برای شروع چه باید کرد؟

دیجیتال مارکتینگ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

قبل از هرچیز می‌بایست لایه‌ها و کانالهای اصلی بازاریابی اینترنتی را بشناسیم. پس از آن با در نظر گرفتن وضعیت‌مان، مناسب‌ترین راه را برای فعالیت در فضای آنلاین انتخاب کنیم.

  • سئو یا SEO:

سئو فرایند بهینه سازی محتوای وبسایت برای موتورهای جستجو و یکی از شناخته شده ترین و پرکاتربردترین کانالهای بازاریابی اینترنتی است. طبق آمارها 71 درصد از تجربیات جدید آنلاین از موتورهای جستجو شروع می‌شوند.

هرچند حداقل 200 عامل مهم در رتبه بندی وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل وجود دارد اما با تمرکز روی پارامترهای مهم‌تر می توانید به خوبی به نتیجه موردنظرتان دست پیدا کنید.

  • بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM:

در این روش به جای صرف زمان و انرژی روی تولید محتوا و بهبود رنک گوگل، جایگاه‌های بالایی نتایج جستجو را میخریم. به همین سادگی. با پرداخت هزینه (البته دلاری!) در نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرید و با کلیک هر کاربر روی لینک تبلیغ شما، مقدار مشخصی از بودجه تبلیغاتی‌تان کسر خواهد شد.

دیجیتال مارکتینگ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

اگر بواسطه تبلیغات و با پرداخت هزینه و یا اگر به صورت ارگانیک در نتایج جستجوی گوگل قرار می‌گیرید؛ فراموش نکنید که تایتل‌ها نقش بسیار مهمی در ترغیب کاربر روی لینک شما دارند. برای نوشتن تایتل‌های انگیزاننده نیاز آشنایی و تمرین مهارت کپی رایتینگ خواهید داشت.

  • بازاریابی محتوایی:

یا کانتنت مارکتینگ تولید و انتشار محتوای ارزشمند بین مخاطبان است. هدف اصلی در بازاریابی محتوایی ساخت اعتبار، اعتماد و رابطه قوی با مشتریان است. بدین منظور می‌توانید از بلاگ، خبرنامه‌ها و ایمیل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فروم‌ها استفاده کنید.

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی:

مهمترین نکته در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا Social Media Marketing همخوانی محتوا با بستر انتشار است. برای مثال محتوایی که در توییتر مورد استقبال قرار می‌گیرد ممکن است به برند شما در لینکدن لطمه بزند.

  • بازاریابی ایمیلی:

ایمیل مارکتینگ تقریبا بالاترین نرخ تبدیل در فعالیت‌های بازاریابی آنلاین را دارد. برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ می‌بایست مخاطبانتان را باتوجه به اهدافتان دسته بندی کنید. برای مثال ایمیلی با عنوان «35 هزارتومان هدیه بازای هر 5 خرید» برای کاربرانی که تا بحال از شما خرید نداشته‌اند لزوما ایمیل جذابی نیست.

  • تبلیغات کلیکی:

در ایران این شکل از تبلیغات عموما مترادف با تبلیغات بنری است. برای استفاده از این شکل‌از تبلغات می‌بایست بودجه‌ای را برای تبلیغتان تعیین کنید، با هر کلیک کاربر روی بنر شما مقدار مشخصی از بودجه تبلیغاتی‌تان کسر می‌شود. نکته مهم در این شکل از تبلیغات، استفاده از وبسایت‌هایی است که با کسب و کار شما اشتراک مخاطب دارند.

دیجیتال مارکتینگ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

هرچند بازاریابی آنلاین شامل بخش های مختلفی است اما این بخش ها عملا از هم جدا شدنی نبوده، و با هم اشتراکاتی دارند. محتوا عضو جاری در تمام شاخه های بازاریابی اینترنتی است و کپی رایتینگ مهارتی است که بدون شک هنگام راه اندازی کمپین‌های مختلف به آن نیاز خواهید داشت. همچنین آشنایی با مفاهیمی مانند قیف بازاریابی یا قیف فروش، می‌تواند به شما در انتخاب پیام و محتوای مناسب برای برقراری ارتباط صحیح با مشتریان بسیار کمک آفرین باشد.

پایان رپورتاژ آگهی./

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)