;
coinex

آماری شگفت انگیز از میزان مصرف بنزین در ایران ؛ چرا مصرف بنزین در کشور در حال افزایش است؟

علیرضا رجب پور، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران در برنامه حالا خورشید در مورد میزان مصرف بنزین در ایران سخن گفت.

به گزارش تکراتو، مصرف بنزین در ایران بسیار بالاست. آنگونه که در این برنامه تلویزیونی گفته شده است، میزان مصرف بنزین در ایران چندین برابر سایر کشورهاست.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت بنزین تا ۴۰۰۰ تومان؛ مقابله با قاچاق سوخت


در سال جاری نیز میزان مصرف بنزین افزایش یافته به صورتی که از ابتدای امسال تا آخر اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۴ رشد مشاهده شده است. براساس آخرین آمار موجود میزان مصرف بنزین در ایران در اردیبهشت‌ماه سال جاری ۸۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷۸ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده ۸.۲ درصد رشد داشته است.

این میزان از ابتدای سال 97 تا آخر اردیبهشت‌ماه ۸۵ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بوده است ۹.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

عوامل متعددی می‌تواند در افزایش میزان مصرف بنزین در ایران دخیل باشد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

افزایش میزان مصرف بنزین در ایران

براساس آمارهای موجود، میزان مصرف سوخت در ایران هر ساله در حال افزایش است. تردد با خودروهای شخصی در کشور نیز خیلی بیشتر از حد استاندارد و معمول در سایر کشورهاست. مردم تمایلی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ندارند و برای کار، تفریح، خرید، مسافرت و … از خودروهای سواری و شخصی خود استفاده می‌‍‌کنند.

مصرف بنزین در ایران

نکته دیگری که باید در مورد افزایش میزان مصرف سوخت در ایران به آن اشاره کرد، نحوه تولید خودروهای داخلی است. برای تولید خودروهای داخلی از تکنولوژی‌های کهنه استفاده می‌شود در حالی که در سایر کشورها چنین نیست و آنها در حال حرکت به سمت استفاده از فناوری‌های جدید برای کاهش مصرف  سوخت هستند. این نوع حرکت در ایران کند است.

نکته مهم دیگری که باید در مورد میزان مصرف سوخت در ایران به ان اشاره کرد این است که، بسیاری از مردم هنگام خرید خودرو توجهی به میزان مصرف سوخت آن ندارند و بیشتر قیمت خودرو را در نظر می‌گیرند.

اینها مواردی بود که علیرضا رجب پور مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران در برنامه حالا خورشید به انها اشاره کرد و آنها را دلایلی برای افزایش میزان مصرف بنزین در ایران دانست. همه‌ی این موارد کنار هم جمع شده و باعث شده‌اند که مصرف سوخت در ایران افزایش یابد.


بیشتر بخوانید: سهمیه بندی بنزین نزدیک است؛ در مصرف بنزین هم صرفه جویی کنید!


مقایسه میزان مصرف بنزین در ایران و ترکیه

براساس گفته‌های رجب پور دو کشور ایران و ترکیه دارای جمعیت تقریبا یکسانی هستند اما تعداد خودروهای موجود در ترکیه بیشتر از ایران است. در چنین شرایطی میزان مصرف بنزین در ایران بیشتر از ترکیه است.

ترکیه 21 میلیون خودرو دارد و مصرف بنزین در آنجا به ازای هر خودرو 38 صدم است اما ایران 19 میلیون خودرو دارد و میزان مصرف بنزین در ایران به ازای هر خودرو، 4.7 دهم لیتر اعلام شده است. یعنی به ازای همان تعداد جمعیت و حتی وجود خودروی کمتر در ایران، مصرف سوخت در ایران بیشتر از ترکیه است.

ایران 11 برابر کشور ترکیه، مصرف بنزین دارد و این میزان مصرف همچنان در حال افزایش است.

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: Techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر