;
coinex

کاربردهای پهپاد در زندگی امروزی ؛ استفاده از پهپادها در صنایع مختلف

کاربردهای پهپاد در دنیای مدرن امروزی جنبه های مختلفی را در بر می‌گیرد. از تحقیقات هواشناسی گرفته تا کاربردهای نظامی و از ردیابی تا شناسایی مکان‌های مختلف، بخش‌هایی از وظایف این پرندگان هدایت پذیر از راه دور است، اما استفاده از پهپادها در کدام صنایع بیشتر و کاربردی‌تر است؟

Drone، پهپاد یا همان پرنده هدایت‌پذیر از راه دور یک هواپیمای بدون سرنشین است که قابلیت کنترل از راه دور را دارد. این وسیله که بیشتر برای مقاصد نظامی خاص طراحی شد، اکنون به یکی از گجت‌های دوست‌داشتنی در دنیای امروزی تبدیل شده که کاربردهای فراوانی دارد. در این مطلب مهمترین کاربردهای پهپاد را با هم مرور خواهیم کرد.

کاربردهای پهپاد در زندگی امروزی

کاربردهای پهپاد صرفا به یک حوزه یا صنعت خاص محدود نمی‌شود. اگرچه این فناوری بیشتر از سوی سازمان‌های دفاعی و یا دوست‌داران تکنولوژی مورد استفاده مداوم قرار می‌گیرد، با این وجود مزایای استفاده از پهپاد فراتر از این بخش‌هاست.

با افزایش دسترسی به این پرندگان بدون سرنشین، بسیاری از مشاغل پرخطر برای جابجایی لوازم و یا نظارت بر بخش‌های مختلف شروع به استفاده از آن کردند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، بازارهای جهانی نوظهور برای سرویس‌های تجاری در استفاده از پهپادها چیزی در حدود 127 میلیارد دلار ارزش دارد و همان طور که شرکت‌های بیشتری به دنبال سرمایه‌گذاری در این فرصت‌های تجاری هستند، جذب سرمایه در توسعه این هواپیماهای بدون سرنشین نیز در حال گسترش است، اما کاربردهای پهپاد در کدام بخش‌‌ها و یا صنایع نقش مهمتری دارد

1. کاربردهای نظامی پهپاد

یکی از مهمترین کارکردهای پهپاد استفاده از آن در ارتش است. در سال 1973 ارتش ایالات متحده رسما تایید کرد که در جنگ ویتنام از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرده است. این شروع عصر جدیدی برای استفاده از پهپادها در عرصه نظامی شد.

کاربردهای نظامی پهپاد

طبق آخرین اماری که در سال 2013 منتشر شد، حداقل 50 کشور جهان از کاربردهای پهپاد در زمینه نظامی سود می‌برند. ایران یکی از کشورهایی است که کار طراحی و ساخت این پرندگان بدون سرنشین را انجام می‌دهد.

2. امدادرسانی

به جز کاربردهای نظامی پهپادها، این وسیله پرنده کنترل از راه دور در زمان بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه نیز بسیار سودمند است. پس از وقوع طوفان یا زمین لرزه، پهپادها برای ارزیابی و بررسی مناطق آسب دیده و یا ارسال کمک‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نظارت و کمک برای مبارزه با آتش سوزی جنگل‌ها نیز یکی دیگر از کاربردهای پهپاد است.

نظارت و کمک برای مبارزه با آتش سوزی جنگل‌ها نیز یکی دیگر از کاربردهای پهپاد است. این وسیله با مجهز شدن به دوربین های حرارتی می‌تواند برای شناسایی دمای غیر طبیعی در جنگل‌ها نیز استفاده شود.

3. حفاظت از حیوانات در شرایط خاص

آتش سوزی جنگل‌ها و یا تغییرات آب و هوایی، تاثیر قابل توجهی بر سلامت حیات وحش دارد. خوشبختانه کارشناسان زیست محیطی روش‌های نوآورانه‌ای را برای حفاظت و مطالعه اکوسیستم جهانی در نظر می‌گیرند.

در حال حاضر عملکرد هواپیماهای بدون سرنشین برای پیگیری و نظارت بر سلامت حیوانات بسیار مهم است

در حال حاضر عملکرد هواپیماهای بدون سرنشین برای پیگیری و نظارت بر سلامت حیوانات بسیار مهم است. محیط بانان برای آنکه بتوانند شرایط زندگی حیوانات و علی‌الخصوص گونه‌های مورد انقراض را بیشتر مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند، نیاز دارند تا مراقبت‌های دائمی و ویژه‌ای روی گستره قلمرو و همچنین جمعیت آنها داشته باشند. برای بهتر انجام گرفتن چنین کارهایی، پهپادها به کمک انسان می‌آیند.

4. مراقبت‌های پزشکی

یکی از مهمترین کاربردهای پهپاد در رساندن مواد دارویی به نقاط صعب العبور و مناطق دورافتاده است. پزشکی مدرن تاثیر عمیقی بر پیشگیری از بیماری‌ها و بالا بردن استانداردهای زندگی عمومی داشته است، اما با این حال دسترسی به داروهای مدرن در بسیاری از مناطق روستایی در سراسر جهان با مشکلاتی روبرو است.

یکی از مهمترین کاربردهای پهپاد در رساندن مواد دارویی به نقاط صعب العبور و مناطق دورافتاده است

در حالی که بسیاری از داروها را می‌توان به شیوه‌های سنتی تحویل داد، اما این موضوع برای برخی از داروهای خاص که باید سریعا به برخی از بیماران تحویل داده شود، تاثیری حیاتی دارد. اینجاست که استفاده از پهپادها به کمک بشر می‌آید.

هم اکنون تحویل دارو در بسیاری از مناطق جهان و بخصوص آفریقا توسط همین پرنده‌های کوچک رباتیک صورت می‌گیرد و سالانه جان هزاران نفر از این طریق نجات می‌یابد.

5. کاربرد پهپاد در کشاورزی

کاربرد پهپادها در کشاورزی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طور کل، سلامت ما وابسته به مواد غذایی است که مصرف می‌کنیم. با بالا رفتن جمعیت جهان، محققان همواره برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های کشاورزی در تلاش بوده‌اند.

کاربرد پهپاد در کشاورزی

با استفاده از پهپاد کشاورزان قادر به جمع اوری داده‌ها، اتوماتیک کردن فرآیندهای اضافی و به طور کلی افزایش بهره وری هستند. تشخیص آفات و علف‌های هرز، پایش اراضی و جلوگیری از تخریب آنها و تعیین سطح زیر کشت محصولات مختلف کشاورزی برخی از کاربردهای این هواپیماهای کوچک بدون سرنشین است.

6. کاربرد پهپاد در پیش بینی آب و هوا

با توجه به تغییرات اقلیمی، دانشمندان برای جمع آوری داده‌ها شکل جدیدی از سخت افزارها و نرم افزارها را به کار می‌برند. امروزه اکثر داده ها بر اساس تصویربرداری‌هایی هوایی از مناطق جغرافیایی مختلف به دست می‌آید.

در حال حاضر ماهواره ها مهمترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کنند، اما این تنها راه حل موجود نیست. پهپادها نیز می‌توانند در شرایط مختلف آب و هوایی به پرواز درآیند و از فواصل نزدیک تغییرات را مورد ارزیابی قرار دهند.

7. نظارت و بازرسی در صنایع مختلف

یکی از مهمترین کاربردهای پهپاد را می‌توان در مدیریت پروژه های بزرگ صنعتی جستجو کرد. تاسیسات و پروژه های بزرگی همچون ساخت سدها، پل‌ها و سکوهای نفتی و سیستم های انتقال آب و گاز نیاز به نظارت و بازرسی های دوره‌ای دارد.

یکی از مهمترین کاربردهای پهپاد را می‌توان در مدیریت پروژه های بزرگ صنعتی جستجو کرد

با مجهز کردن پهپادها به دوربین و سنسورهای مشخص می‌توان نظارت بر این بخش‌ها را به راحتی هرچه تمام‌تر به انجام رساند. تشخیص نشستی‌ها و نوسانات فشار و همچنین تغییرات حرارتی بالا، کارهایی است که می‌توان از این پرندگان کوچک کنترل از راه دور انتظار داشت.

8. استفاده از پهپاد در معادن

یکی از مهمترین کاربردهای پهپاد در صنعت معدنکاری است. پروژه های معدنی معمولا با خطرات متعددی همراه است. معادن معمولا در مناطق دورافتاده و صعب العبور قرار دارند و دسترسی به این مناطق به خصوص در مراحل اولیه بسیار دشوار است.

استفاده از پهپاد در معادن

در چنین شرایطی اهمیت این پرندگان بدون سرنشین خود را بیش از پیش نمایان می‌کند. در مرحله اکتشاف می‌توان از پهپاد در نقشه برداری های اولیه و ثبت تصاویر باکیفیت استفاده کرد.

تقریبا حدود یک سوم از هزینه های استخراج به منظور عملیات حفاری و آتشباری صرف می شود. با استفاده از پهپاد می‌توان این بخش از عملیات معدنکاری را تا حد زیادی بهینه سازی کرد.

9. کاربرد پهپاد در معماری

یکی از کاربردهای پهپاد در صنعت املاک خود را نشان می‌دهد. هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند با هزینه‌هایی اندک تصاویری کامل و زیبا از خانه‌های مسکونی را ثبت کرده تا مشتریان بهتر بتوانند درباره خرید آن ملک تصمیم بگیرند.

کاربرد پهپاد در معماری

تصاویر و ویدیوهای 360 درجه ای از خانه‌های و مستغلات این امکان را برای خریداران بالقوه فراهم می‌کند تا بتوانند به مسیرهای دسترسی و یا پیاده روی در اطراف ملک مورد نظر خود آگاهی یابند.

از سوی دیگر با استفاده از این پرندگان کوچک بدون سرنشین می‌توان برای نقشه برداری از مکان مورد نظر برای احداث ساختمان های جدید، اطلاعات کافی از منطقه مورد نظر را در اختیار داشت.

10. استفاده از پهپاد در سیستم حمل و نقل

استفاده از پهپاد در سیستم حمل و نقل

در حالی که تعریف ما از پهپادها معمولا به پرندگان کوچک بدون سرنشین محدود می‌شود، اما این گجت در ابعاد بزرگتر به سیستم های حمل و نقلی جهان نیز راه پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: رویای ماشین پرنده در مرز واقعیت و خیال ؛ بهترین تاکسی پرنده کدام است؟

به عنوان مثال EHANG یک تاکسی پرنده با امکان کنترل از راه دور است که می‌تواند به صورت عمودی به پرواز درآمده و مسافران خود را از یک نقطه به نقطه دیگر جابجا کند. به زودی تاکسی های پرنده به یکی از وسایل نقلیه مورد اطمینان در جهان تبدیل خواهند شد.

11. استفاده از پهپادها در صنعت هوانوردی

یکی از اساسی ترین چالش‌ها در صنایع مختلف، بحث نظارت است، اما در صنعت هوانوردی استانداردهای نظارتی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. معمولا بازرسی های اساسی بعد از هر 128 ساعت پرواز انجام می‌شود، اما شرکت‌های هواپیمایی قبل از هر پرواز بازرسی های معمول خود را انجام می‌دهند.

استفاده از پهپادها در صنعت هوانوردی

در تلاش برای بهبود این روند، ایرباس در همکاری با شرکت اینتل، بازرسی خارجی هواپیماهای خود را به کمک پهپاد انجام می‌دهد. این پهپادها با جمع آوری تصاویر و داده‌های مختلف از نماهای خارجی هواپیما به ایرباس کمک می‌کند تا تجهیزات خود را به درستی بازرسی کند.

12. دسترسی به اینترنت

با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین می‌توان اینترنت ارزان و سریعی را در اختیار کاربران مناطق دورافتاده و محروم قرار داد.

با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین می‌توان اینترنت ارزان و سریعی را در اختیار کاربران مناطق دورافتاده و محروم قرار داد.

بیشتر بخوانید: راه اندازی اینترنت بالنی در مرز مهران برای زائران اربعین

یکی از پیشگامان اصلی در این مورد شرکت فیسبوک است، در حال حاضر نمونه های اولیه از این مدل پهپادها امکان 90 روز پرواز در ارتفاع مناسب را دارند.

13. حفظ امنیت

اگرچه پهپادها گاه به دلیل پرواز بر فراز مناطق ممنوعه خود به تهدیدی امنیتی تبدیل می‌شوند، اما این گجت های پرنده هدایت شونده می‌توانند خود به عنوان یک ناظر امنیتی از آسمان، کمک بزرگی برای گروه‌های حفاظتی باشند.

پهپاد با هزینه ای بسیار کمتر، دقت بالاتر و تقریبا بدون خستگی و با سرعتی بسیار بالاتر از یک انسان می‌تواند در تمام محوطه مورد نظر به گردش درآید و این موضوع می‌تواند برتری پهپادها را در مقایسه با یک نیروی امنیتی نشان دهد.

14. فیلمبرداری از صحنه‌های ورزشی

کاربرد پهپادها تنها به استفاده از آنها در صنعت مربوط نمی‌شود. امروزه از این پرندگان کوچک هدایت پذیر برای فیلمبرداری و عکاسی از صحنه‌های مختلف ورزشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد پهپادها تنها به استفاده از آنها در صنعت مربوط نمی‌شود. امروزه از این پرندگان کوچک هدایت پذیر برای فیلمبرداری و عکاسی از صحنه‌های مختلف ورزشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند

با این گجت‌ها می‌توان تصاویر زیبایی از زوایای متعدد، از انجام حرکات جذاب اسکی بازان یا موج سواران و یا دیگر ورزشکاران رشته‌های مختلف به ثبت رساند.

15. اجرای سرگرمی و نمایش های زنده

یکی از خلاقانه ترین کاربردهایی که برای پهپادها در نظر گرفته شده است، استفاده گروهی از این گجت‌ها در نمایش های زنده و نورافشانی است.

یکی از خلاقانه ترین کاربردهایی که برای پهپادها در نظر گرفته شده است، استفاده گروهی از این گجت‌ها در نمایش های زنده و نورافشانی است.

دیزنی یکی از شرکت‌های فعال در این عرصه است. به نمایش درآمدن چراغ های روشن هماهنگ شده، به پرواز درآوردن نمایشگرهای شناور در آسمان و اجرای نمایش های هوایی، بخشی از سرگرمی‌هایی است که می‌توان با drone به اجرا گذاشت.

16. کاربر پهپاد در صنعت فیلمسازی

یکی از اولین صنایعی که از مزیت‌های پهپاد استفاده برد، صنعت فیلمسازی بود. هواپیماهای بدون سرنشین به تولیدکنندگان این اجازه می‎دهد تا بدون استفاده از هلیکوپتر، تصاویر و چشم اندازهای هوایی جذابی را به ثبت برسانند.

با همه گیر شدن استفاده از پهپادها در صنعت فیلمسازی، تهیه کنندگان توانستند تا با کمترین هزینه تصاویر هوایی (هلی شات) خود را از صحنه های مختلف ضبط کنند. امروزه استفاده از این گجت ها در ساخت تیزرهای تبلیغاتی نیز بسیار پرکاربرد است.

17. خبرنگاری و پوشش اخبار با استفاده از drone

رسانه‌های خبری با استفاده از پهپادها محتوای مناسبی برای پوشش‌های خبری خود تهیه می‌کنند. به عنوان نمونه، CNN یکی از پیشرفته ترین برنامه های استفاده از drone ها را که CNN Air نامیده می‌شود، در دستور کار خود دارد.

خبرنگاران با استفاده از این پرندگان کوچک کنترل شونده از راه دور می‌توانند بدون در نظر گرفتن مسایل ایمنی، هزینه های بالا و همچنین موانع فیزیکی پیش رو، به جمع آوری اطلاعات مشغول شوند.

یکی از تهیه کنندگان ارشد CNN در همین رابطه می‌گوید: “در جایی که شما نمی‌توانید به دلیل هزینه های بالا و یا ایجاد سر و صدای بسیار از هلیکوپتر استفاده کنید، این پهپادها هستند که می‌توانند قدرت مانور شما را بالا ببرند.”

18. تحویل کالا

پس از سرگرمی و تصویربرداری، استفاده از پهپادها به عنوان ابزاری برای انتقال و تحویل انواع کالاها مهمترین کاربردی است که برای این ربات های کوچک در نظر گرفته می‌شود.

پس از سرگرمی و تصویربرداری، استفاده از پهپادها به عنوان ابزاری برای انتقال و تحویل انواع کالاها مهمترین کاربردی است که برای این ربات های کوچک در نظر گرفته می‌شود.

به لطف وزن کم، سرعت بالا، قدرت مانور عالی و مصرف انرژی پایین، این پرنده های هدایت شونده به گزینه ای ایدآل برای تحویل بسته‎ها و مرسولات تبدیل شده‌اند. پهپادها در ترافیک گرفتار نمی‌شوند و نیازی به دنبال کردن مسیرهای پر پیچ و خم خیابان ها و کوچه ها ندارند.

این ربات ها سریع تر از هر دوچرخه، موتورسیکلت و خودرویی می‌توانند تحویل کالا در یک شهر را به انجام برسانند. بنابراین به هیچ وجه عجیب نیست که استارتاپ ها و کمپانی های بزرگ متعددی در سرتاسر دنیا به دنبال استفاده از این پستچی های کوچک و سبک در شبکه های توزیع هستند.

شما چه کاربردهای دیگری از پهپاد می‌شناسید؟ آنها را در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید.

.

منبع: cbinsights، techcrunch

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر